FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
För att göra inlägg i forumet måste du logga in. Eftersom forumet drivs i samarbete med Kustobsar, är det Kustobsars användaruppgifter som gäller.
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

» Ny användare
     Övrigt 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Övrigt


Till
översikten
Ejdersträck!

Björn Dellming     



Då var det igång! Den första praktejdern har sträckt utmed Sveriges kust. Närmare bestämt nere i Skåne (Kåseberga).

Så se till att bänka er utmed västkustens sträcklokaler och avnjut en av årets höjdpunkter. Byt de sena kvällarna mot tidiga morgnar och dra ner till Glommens sten, Gubbanäsan och andra fina lokaler nere i Halland, för det är där kungligheterna från norr behagar visa sig!


2005-03-15 14:46:04


Uno Unger     



Varför gå över ån efter vatten. Med daglig bemanning på Kråkudden borde vi kunna hänga in en pralle även där.

2005-03-15 18:36:34


Kristoffer Nilsson     



Strålande förslag, Uno. Praktejder har, bortsett från i fjol, varit ett årligt inslag utanför Hönös kust under 2000-talet så det finns alla förutsättningar att få se den även i den Göteborgska skärgården. Må väl och hoppas att praktejdrar syns i slutet av mars både i Halland och utanför Hönö!

2005-03-15 20:30:21


Björn Dellming     



Visst kan man se praktejder även utanför Hönö. Jag vill även dra mig till minnes att det setts en större skrikörn i Fässberg, Mölndal (finns uppstoppad på Naturhistoriska i Gbg), så varför åka till Falsterbo på hösten?

Vad jag menar är att om det ses 1 pralle vid Hönö så har det redan setts 60 i Halland... ungefär :o)

Men visst, jag kommer ändå försöka fixa den i Gbg i år. Skam den som ger sig!

2005-03-16 12:22:18


Magnus Unger     



Största chansen att se en i Gbg verkar vara att hitta en rastande fågel, om man tittar tillbaka på lite statistik.

Vad detta beror på vet jag inte riktigt men det har väl kanske att göra med att en fågel som rastar ofta är på en lokal ett längre tag än en sträckande som man bara har chans att se under några minuter och då gäller det att vara på rätt plats vid rätt tidpunkt.

Att det ses så lite sträckande prallar i Gbg beror troligen på att ejdersträcket är så mycket glesare här uppe än nere i Halland.

Sedan verkar ju även andelen praktejdrar på vanliga ejdrar vara lägre här i Gbg än i Halland och det beror troligen på att det är olika populationer, de sträckande ejdrar som ses i Gbg är troligen i stor utsträckning lokala häckare på Västkusten, medan de i Halland snarare är fåglar som skall längre norrut och runda Sverige.

2005-03-16 12:47:08

 
Martin Oomen     



Hej

Utan att vara besserwisser så visar praktejdern en klart nedåtgående trend längs Västkusten. Under de goda åren i början på 90-talet låg vårsummorna på 25-30 ex längs hallandskusten, numera är dessa nästintill halverade om jag inte minns helt fel. Detsamma gäller för dess vanligare släkting ejdern.. dagar med över 10000 sträckande längs hallandskusten är få nuförtiden. Säkrast är nog Skånes sydkust där sträcket på senare år tenderar att komma igång allt tidigare.

Att prallen varit nästintill årlig i göteborgtrakten under 2000-talet hänger säkerligen samman med ökad aktivitet bland göteborgarna, dessutom har väl flertalet av de praktejdrar som upptäckts i Gbg varit rastande bland stora ejderflockar som ligger i yttre skärgården nu i mars månad.

Så ut och slit!



2005-03-16 12:51:43



Svara på
detta inlägg