FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
För att göra inlägg i forumet måste du logga in. Eftersom forumet drivs i samarbete med Kustobsar, är det Kustobsars användaruppgifter som gäller.
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

» Ny användare
     Upplevelser i fält 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Upplevelser i fält


Till
översikten
Omhändertagen sångsvan

Christer Fält     



Under gårdagskvällen vid Torslanda golfbana hittade jag en sångsvan. Den betade gräs tillsammans med vitkindade gäss och allt verkade frid och fröjd. Förutom en kvardröjande känsla hos mig att något var på tok.

Så i dag under eftermiddagen bekräftades ängslan då svanens ena vinge hängde och stundtals släpade i marken. Dessutom föreföll den på det hela taget litet trött och vissen.

Ringde Fågelcentralen som vidarebefordrade ärendet till Svenska Djurambulansen som skickligt och varsamt lyckades fånga in fågeln.

Vill ni se på bilder på händelseförloppet så finns de på min blogg:

www.christerfalt.com


2015-03-30 17:00:57


Rolf Björklund     



Hej Christer!
Tur att du hittade den, och den kom under vård. Hoppas du föjer upp vad det var för fel, samt rapporterar här hur det går för den.
Det kanske är flera än jag som vill läsa om det på Forumet. jag antar den finns på Fågelcentralen nu.
Hälsningar Rolf Björklund

2015-04-05 13:08:49


Tommy Järås     



Det efterfrågades om sångsvanen som omhändertogs på Torslanda golfbana den 30 mars. När den kom till Fågelcentralen så hade den en hängande vinge som vi tejpade upp. Det gick inte att känna några brott på vingen. Efter tio dagar tog vi bort tejpen och svanen har sedan lyckats hålla vingen riktigt. Den 24 april släppte vi svanen i Nordösundet på väg ut mot Marstrand ihop med en annan sångsvan som vi hade inne. Den andra svanen var omhändertagen vid Backaplan den 29 mars. Där hade den velat omkring bland bilar och människor. Sannolikt är det samma svan som stor del av vintern har hållit till i Kvillebäcken vid Backaplan och stundtals sett eländig ut.
Nu får vi hoppas att de klarar sig själva igen.

2015-04-27 09:28:24

 
Christer Fält     



Tack Tommy för det värdefulla och fina arbete som du och alla andra på Fågelcentralen gör!


2015-04-27 11:02:17



Svara på
detta inlägg