FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
För att göra inlägg i forumet måste du logga in. Eftersom forumet drivs i samarbete med Kustobsar, är det Kustobsars användaruppgifter som gäller.
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

» Ny användare
     Svalan 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Svalan


Till
översikten
Nya Artportalen och Kustobsar

Magnus Unger     



Nu är nya Artportalen igång och därmed hämtas obsarna på Kustobsar nu därifrån. Eftersom det nya sättet att hämta obsar inte fungerar på exakt samma sätt fungerar inte heller Kustobsar likadant längre.

T.ex. Kan man inte gå tillbaka till ett gammalt datum och kolla obsar utan den kommer antagligen bara lagra senaste dagarnas obsar. Vi kan just nu inte heller visa bilder kopplat till fynden men hoppas kunna lösa det framöver.

För tillfället tar det ca 15 min innan en obs inlagd på Artportalen dyker upp på Kustobsar, tidigare kunde detta ta ca 30 min.

Hittar ni några fel kan ni skriva i denna tråden så skall jag försöka fixa dem så fort som möjligt.

2015-04-23 12:43:28


Magnus Rahm     



Gött att Kustobsar funkar från början! Då slipper man belasta Artportalen mer än nödvändigt så här i början :)

Ett fel: Just nu ligger obsar från Götene under Göteborgstrakten.

2015-04-23 16:41:30


Anders Wirdheim     



Jag lyckas inte ändra inställning när det gäller vilken del av västkusten som ska visas. Hur jag än gör, blir det hela kusten (och helst vill jag naturligtvis bara se Halland – ursäkta bohuslänningar och göteborgare).

2015-04-23 16:48:34


Magnus Rahm     



http://en.wikipedia.org/wiki/Idiot_proof ;)

2015-04-23 16:49:26


Magnus Unger     



Tack för buggrapporterna, det bör vara enkelt att fixa, skall kolla på det ikväll.

Ett besök på nya kustobsar belastar inte Artportalen alls till skillnad från hur det var byggt innan. Bra tänkt Magnus.

2015-04-23 17:19:51


Magnus Rahm     



En annan detalj är att om en obs är rapporterad från en dellokal, så visas bara dellokalens namn. Det skulle vara bättre med "dellokal, huvudlokal" precis som tidigare.

2015-04-23 21:31:26


Magnus Unger     



Dellokal/superlokal blir svårare att fixa, då denna info saknas från nya artportalen så som datan hämtas. Ändå bra att du påpekade detta då jag kan be Artportalen utöka sin data med denna info.

2015-04-23 22:29:29


Magnus Unger     



Har nu korrigerat så man kan filtrera på halland, gbg och bohuslän, samt filtrerat bort övriga västergötland.

2015-04-23 23:49:16


Hans Börjesson     



Hej! Listorna som hämtar ifrån svalan tidigare verkar inte fungera.

MVH
/Hans

2015-04-24 07:40:22


Robert Ennerfelt     



Det verkar som att det går att gå bakåt bland obsarna. Fast de fynd som inte kopplats verkar inte synas.
Dessutom är det lite problem med stor begynnelsebokstav och den taxonomiska ordningen. (Skulle kunna vara så att först kommer "bredare" taxa, som lommar, fisk-/silvertärna och sedan blir det rätt ordning).

PS hur blir det med dagböcker från t.ex Nidingen, kommer man att kunna se den på AP?
Mvh Robert

2015-04-24 08:41:34


Magnus Unger     



Har fixat nya länkar till listorna, dock verkar lokallistorna väldigt överbelastade för tillfället.

Systematiken för vissa raser och högre taxa samt hybrider har tyvärr felaktigt sortering, tyvärr får vi inte med sortering från API:et så jag har manuellt fått lägga på detta och då hade jag bara tillgång till arterna så för att fixa resten krävs mer manuellt jobb jag tyvärr inte hunnit med.

En del gamla fynd går att se, dock kommer det tillsvidare inte sparas mer än ett par dagar. Därför ändrade jag obssidan så man bara kan klicka tre dagar bakåt för att inte det skall bli förvirrande.

Har lite ideér hur man skulle kunna bygga vidare på det men det beror på hur mycket tid jag hinner lägga ner.

2015-04-25 10:05:52


Hans Börjesson     



Inga obsar ifrån Välen igår verkar inte visas. Jag har lagt in en del ifrån igår. Är det jag som gjort något knasigt eller är det något fel med överföringen till kustobsar?

2015-04-26 08:03:05


Hans Börjesson     



"Inga obsar ifrån Välen igår verkar visas" ska det stå....

2015-04-26 08:04:35


Per Undeland     



Hej Hans, Har noterat liknande som du att vissa obsar inte överförs till Kustobsar. Rapporterade en lövsångare igår från Stora Höga, som senare under dagen blev synlig på Artportalen. Ännu inte synlig på Kustobsar, däremot syns redan en lövsångare rapporterad idag från Bohuslän på Kustobsar. Någon förklaring? Kan det ha med att göra att jag har ett stort antal fynd som för tillfället förs över från Svalan till Artportalen?

2015-04-26 09:57:20


Magnus Unger     



Kollade nu och såg iaf några Välenobsar från lördagen, men det kanske borde varit fler?

Överföringen är ju beroende av att Artportalen fungerar felfritt och då det varit hög belastning har det inte fungerat till 100%.

Jag skall kolla felloggarna om jag kan utläsa något fel så att det kan förbättras.

2015-04-27 08:31:58


Conny Palm     



Provade att söka ut ringtrast för Göteborgsområdet (Västergötland) och jämförde med Kustobsat för 24-27 april.
Kustobsar visar då fler obsar jämfört med Artportalens Söka Fynd.
Är det olika behandling om rapporten är gjord publik eller ej?
Eller har det att göra med hur man filtrerar ut raser i Nya Artportalens sökfunktion?
Någon som vet?


2015-04-27 15:51:13


Peter Strandvik     



Hej!
Trögheten beror med all sannolikhet på all koppling av gamla Svalan-fynd, med Artportalen.
Läs dagen notis i detta ärende på Artportalen :
(http://www.slu.se/sv/centrumbildningar-och-projekt/artdatabanken/vara-data/artportalen/lokala-nyheter-artportalen/2015/4/belastningen-fortfarande-hog-las-denna-viktiga-information/)

Vi får ge oss till tåls någon vecka eller två, till kopplingarna är färdiga ;)

Peter S


2015-04-27 16:51:49


Per Boström     



Om man tidigare har matat in i de andra databaserna (t.ex. växter och svampar och/eller dägg-, grod- och kräldjur) så kan man ha fått med dessa lokaler under Favoriter och sedan av misstag välja en sådan när man matar en fågelobs. Dessa är personliga lokaler som man själv har skapat och markeras med gul prick i kartan på Artportalen.

Jag upptäckte att jag själv hade gjort det misstaget på några lokaler vid inmatning i nya artportalen.

För enkelhetens skull hade jag tidigare använt samma namn på dessa lokaler som på de officiella fågellokalerna, vilket nu vid sammanslagningen krånglade till det lite då de inte gick att särskilja på namnen.

Om man gör en sökning på sina inrapporterade obsar de senaste dagarna i nya artportalen och väljer t.ex. Minimerad lista el. Detaljerad lista så kan man se skillnad på personliga lokaler och officiella lokaler genom att föra muspekaren över lokalnamnet. En personlig/privat lokal har ett skapat-datum längst ned i rutan som kommer upp medan den officiella lokalen saknar den raden.

Förhoppningsvis är det bara jag som råkat ut för detta. :-)

2015-04-28 23:08:39


Tomas Torstenson     



Någon mer än undertecknad som drabbats av att endast någon art av en räcka rapporterade vid en lokal finns att se i Kustobsar??
Fynden finns under dagens fågel i nya portalen men inte att se i kustobsar - och det vid koll flera dagar efter inrapporteringen........och med "visa alla" funktionen inlagd........
Fel /bugg i överföringssystemet från nya portalen?
Hälsn
Tomas T

2015-04-29 08:03:28


Roger Eskilsson     



Hej!
Jag var ute på Hyppeln i går och där syns inga obsar alls på Kustobsar men på Artportalen. Ser även att alla obsar som Bo och Ola la in ifrån Kråkudden igår inte syns på Kustobsar.
/Roger

2015-04-29 08:49:50


Tomas Torstenson     



Aha..... då är det nog något som beror på kopplingarna.
Trodde ett tag man blivit "utspammad" ;-)
Skåda friskt och väl!!
Hälsn
T

2015-04-29 08:59:59


Magnus Persson     



Hittar inga uppgifter på max antal pixlar/kb för bilder i nya artportalen. Någon som känner till detta?

2015-04-29 15:05:22


Leif Andersson     



1600 pixlar på längsta sidan. Storleken i kb behöver du inte tänka på längre.


2015-04-29 16:39:58


Anders Åberg     



Rapporterade från Ödsmåls kile idag, men inget syns på Kustobsar.
Verkar vara lite mer pyssel innan det funkar som det skall.

2015-04-29 20:02:17


Magnus Unger     



Har svårt att se vad det är som är fel, men jag har gjort lite förbättringar som borde göra obsladdningen något säkrare.

Hoppas det funkar bättre framöver, så från och med idag borde alla obsar dyka upp förr eller senare :)

2015-04-30 16:12:29


Anders Åberg     



Och idag rapporterade jag b.la. 4 Steglitsar från Grannebyån, men nu kom dom inte ens upp på Artportalen!!
Ni har inte funderat på att återgå till det gamla systemet?

2015-04-30 19:00:18


Nils Abrahamsson     



Magnus, när man väljer ett äldre datum så får man ingen möjlighet att gå tillbaka till dagens, utan man måste klicka på Observationer igen. Jag har för mig att dagens var ett av dom tre tidigare, eller minns jag fel ?
Ingen stor sak dock...

2015-04-30 20:30:55


Magnus Unger     



Har fixat så man kan klicka tillbaka på dagens datum nu Nisse.

Dessutom har jag fixat kartfunktionen så man kan klicka på lokalerna igen.

Steglitserna kanske fortfarande ligger i väntelistan, kan det vara därfor de inte dyker upp, kolla om de ligger där så kan du godkänna dem?

Att gå tillbaka till gamla Artportalen är nog inget alternativ?

2015-04-30 22:23:40


Anders Åberg     



Hittar inget som heter väntelistan. Var finns den?

2015-04-30 23:06:46


Johan Ennerfelt     



Jag antar att Magnus menar att din obs finns under fliken "granska fynd". Mina obsar från idag har inte heller kommit in på AP. Hursomhelst så lär väl systemet funka bättre när fler fått sina konton från Svalan kopplade.

2015-04-30 23:44:39


Magnus Unger     



Jepp jag menade granska fynd, kom inte på namnet, tack Johan. Nu verkar dina steglitser dykt upp Anders.

2015-05-01 05:42:05


Anders Åberg     



Japp nu verkar det funka.

2015-05-01 09:31:54


Nils Abrahamsson     



bra Magnus
Det där med rapportmall-filtret går inte att få tillbaka? Inget data du får från AP, eller?

2015-05-01 21:30:51


Magnus Rahm     



En mindre grej som nog är lätt att fixa: Den trevliga grupperingen när en art rapporterats flera gånger från samma lokal sorterade tidigare på antal och tid, nu tycks inte det fungera.

2015-05-02 08:12:48


Bengt Karlsson     



Ortolansparven på Nidingen idag syns i Artportalen men har inte dykt upp i Kustobsar.



2015-05-02 22:09:56


Anders Åberg     



Och även mina obsar från Ödsmåls kile idag syns på artportalen men har fastnat i röret till kustobsar.
Det verkar vara problem med vissa konton för jag ser att andra obsar från samma ställe kommit fram.

2015-05-02 22:38:41


Magnus Unger     



Har lagt till antal/tid sorteringen nu också.

Obsarna från igår är nu inne både ortolanparv och de från Ödsmåls kile, såg att det var lite problem igår kväll. Har inget att göra med vissa konton utan beror mer på när de rapporterats och hur belastningen ser ut just då.

Rapportmallfiltret är tyvärr inget vi får från AP längre, men borde gå att få på sikt när deras arbetsbelastning minskat kanske.

2015-05-03 11:25:27


Rolf Björklund     



Tidigare kunde man genom att klicka på lokaler och sedan på önskad lokal se de senaste obsarna och även alla de arter som rapporterats från lokalen sedan kanske en vecka tillbaka. Men det fungerar inte längre. Var man intresserad av vad som setts på en viss lokal behövde man inte gå igenom allt som synts i Göteborgstrakten Det var mycket bekvämare tidigare. Kommer det tillbaka?

2015-05-03 11:41:14


Magnus Unger     



Funktionen du nämner att se alla obsar senaste veckan från en lokal var nog den länken till gamla Artportalen, tyvärr verkar det inte längre möjligt att länka till ett sökresultat från en viss lokal, någon som vet om det går?

Kartfunktionen på Kustobsar är ju lite föråldrad men man kan ju iaf se dagens obsar från en och samma lokal genom att klicka på lokalnamnet.

Skall försöka uppdatera kartfunktionen på sikt i mån av tid, och kommer då kunna visa obsar ett par dagar tillbaka iaf.

2015-05-03 17:27:48


Johan Ennerfelt     



Det verkar som att det bara går att länka till sökresultat med kommun eller landskap. Om man vill kunna se vad som obsats den senaste tiden på en viss lokal så kan man göra en sökning på Artportalen och spara sökningen genom att klicka på knappen spara aktuell sökning till höger.

2015-05-03 20:17:35


Rolf Björklund     



Jag tyckte det var bra och värdefullt med sökning på lokaler sedan en vecka tillbaka. Även för den som tittar på lokalens sida och inte känner till lokalen för övrigt, kanske ställer sig frågan, vad kan man få se där just nu? Är det intressant att åka dit för mig?
Alltså den information som finns i dag om lokalen med kartor och beskrivning är jättebra. Men jag tycker att där hör även senaste obsar och alla rapporterade arter hemma.
Jag och kanske flera med mig har haft mycket nytta och glädje av denna information. Därför vore det bra om det går att återställa såsom förut.

2015-05-04 13:25:46


Johan Ennerfelt     



Jag antar att du Rolf tänker på den länk som fanns till vänster om Kustobsars karta. Den hette ungefär "visa lokalen i Svalan" och om man klickade där så kunde man ta sig vidare till lokalens artlista och senaste obsar. I den nya Artportalen kan man inte skapa länkar på samma sätt som i Svalan/gamla Artportalen.

Så här skrev de ansvariga för Artportalen om den här saken:
Visar du information från Svalan på din hemsida eller på något annat sätt? I så fall fungerar dessa tyvärr inte fr.o.m. 20 april. Vanliga länkar fungerar inte heller, med undantag av länkar till startsidan som hänvisas vidare till nya Artportalen. Vissa länkar går dock att återskapa via verktyget Länka till sökresultat. Vi återkommer med mer information om detta.

Detta är alltså inget som har att göra med Kustobsar utan problemet ligger hos Artportalen. Om du vill veta vad som setts den senaste tiden på en viss lokal så är du tvungen att gå in på Artportalen och göra en sökning där.

2015-05-04 22:09:45


Magnus Rahm     



Det verkar som om osäker artbestämning inte framgår på Kustobsar.

2015-05-05 16:16:49


Magnus Rahm     



Det verkar som om osäker artbestämning inte framgår på Kustobsar.

2015-05-05 16:16:50


Rolf Björklund     



Jag gick in på GOF Lokaler, klickade sedan på Göteborg på kartan, klickade sedan under Lokaler till vänster på t ex Torslandaviken, Får då ungefär mitt på sidan upp "De senaste obsarna från Svalan" som jag klickade på. Tidigare fick man då upp obsarna sedan cirka en vecka tillbaka.
Eftersom man enligt uppgift kan söka på kommuner kanske man kan utöka antalet kommuner med våra lokalers namn. Det finns väl ingen kommun som heter som någon av våra lokaler. Men det är kanske inte riktigt rumsrent. Men det skulle lösa problemet. Om man nu inte vill ändra möjligheterna i Artportalen. Programmet vet väl inte vad som är en kommun eller en lokal, bara det står ett namn.
Men den tidigare funktionen var jättebra och mycket användbar. Saknar den verkligen. Jag tycker datorn skall göra jobbet, inte användaren, även om det nu går att få fram samma uppgifter med en hel del jobb

2015-05-06 19:17:05


Leif Andersson     



Fortfarande hänger det visst upp sig i kommunikationen mellan Kustobsar och Artportalen. Jag var vid Hårssjön hela fm igår och rapporterade över 40 arter, av vilka det inte syns ett spår här. Inga andras obsar från fm heller f ö, så jag känner mig inte specifikt förföljd...
Eftermiddagens och kvällens obsar är däremot överförda.

2015-05-11 05:28:09


Roger Eskilsson     



Du är inte ensam Leif. Mina rapporter från Brudarebacken och Säveån igår har inte kommit upp på Kustobsar och detsamma för lördagens rapporter som Peter sylven la in ifrån kvadratjakten på Hönö syns inte heller till, men dom finns i Artportalen.
/Roger

2015-05-11 11:49:28


Anders Åberg     



Oj oj nu hittar det på nya trollerikonster. På Kustobsar står idag en obs om "tärnor" från Tofta Kile med mitt namn bakom. Jag har dock inte skickat någon sådan rapport.

2015-05-13 17:34:00


Magnus Rahm     



Du har nog bara råkat göra en felinmatning, en sådan rapport finns även i Artportalen http://artportalen.se/Sighting/53380399
Kolla i din fältdagbok, där bör du kunna ändra obsen.

2015-05-13 18:35:06


Anders Åberg     



Den fanns inte där när jag granskade mina fynd, det är jag helt säker på, så den har nog systemet hittat på själv. Jag lät den ligga kvar för att den ni skulle se den. Obsen verkar ju också konstig, med plural "tärnor" och antal 1. Det känns som om systemet har blandat ihop två olika obsar och sedan dessutom lyckats plantera det hela hos fel person. En prestation i sig kan man tycka, men det höjer ju inte direkt trovärdigheten för rapportfunktionen.

2015-05-13 20:38:09


Rolf Björklund     



Ändra för ändrandets skull? Vad blev egentligen bättre med den nya Artportalen? Någon som vet? Saker som fungerade tidigare har slutat fungera. Varför ändra till det sämre. Är det något som fungerar bättre?
Jag tycker den gamla Artportalen fungerade alldeles utmärkt. Men vi göteborgare är ju luttrade, titta bara hur det går när vi köper spårvagnar, kanske nya Artportalen går samma väg? Men den var kanske billigare. Jag tror göteborgarna älskar självspäkelse. De få saker som fungerar måste ändras så att de inte fungerar.

2015-05-13 22:19:21


Magnus Unger     



Anders är du helt säker på att du inte saknar någon annan rapport på t.ex. obestämd tärna? Att systemet skulle blanda ihop dina obsar med någon annans verkar helt orimligt :)

Men om det verkligen är så bör du kontakta Artportalens support http://artportalen.se/Home/Support. Så kan dom säkert reda ut vad som hänt.

2015-05-13 22:45:31


Magnus Rahm     



Anders, att det står "Tärnor, 1 ex" är i sig inte fel. Taxa som ligger högre än art, t.ex. släkten eller familjer, anges med svenska namn i plural. I det här fallet familjen Sternidae, som då blir tärnor och inte t.ex. tärna. Liksom Magnus U tycker jag att det verkar orimligt att systemet skulle ha blandat ihop obsarna. Så vitt jag vet är inte detta ett problem som någon annan har råkat ut för.

Rolf, några exempel på saker som är bättre är kartorna, det faktum att alla artgrupper är samlade, att man får notifikationer på viktiga händelser och kan skicka meddelanden, större bilder, att man kan göra sökningar i godtyckliga områden (polygoner), och så vidare. De flesta barnsjukdomar är nog just barnsjukdomar. De flesta av oss har sedan länge glömt hur buggigt Svalan var när den var ny.

2015-05-14 07:33:38


Anders Åberg     



Magnus och Magnus. Jag har inte sett eller rapporterat någon tärna i år iallafall och saknar därför ingen.
Att det står "tärnor" kanske är rätt, men jag skulle aldrig skriva så.
Så slutsatsen är nog att även om det låter märkligt så är den obsen fabricerad av någon/något annat än mig.
Det jag ser är att Håkan Johnsson rapporterat 50 tärnor från Klädesholmen samma dag, om det kan vara någon ledtråd.

2015-05-14 07:49:28


Ove Ferling     



Magnus,några av de fördelar du räknar upp som förbättringar har en motverkande effekt,bland annat den löjliga bildstorleken på 1600x1600,let's face it,de flesta av oss som laddar upp bilder,inklusive mig själv,är ju knappast några proffsfotografer så 800x800 hade ju räckt mer än väl,i de flesta fall blir ju istället bilderna sämre kvalitetsmässigt och dessutom kostar det åtskilligt mer datakraft och gör systemet långsammare. På "fynd" kan man ju begränsa på art och landskap men det är frustrerande att ideligen behöva göra detta om man främst är intresserad av fåglar,på "dagens bild" försvinner dessutom landskapsbegränsningen och man blir bara överväldigad av mängden. Via Kustobsar och Svalan var det dessutom betydligt trevligare med Bohuslän,Göteborg och Halland än att bli sammanslagen med Västergötland. Det hade ju varit en fördel om det privata galleriet hade varit uppdelat på årsbasis istället för att laddas upp i en stor klump med insekter först. Inga större problem att navigera runt och rapportera men siten är rörig med alldeles för mycket information att söka,begränsa och scrolla sida upp och sida ner. Helst hade man velat ha koll på sitt närområde med en enkel knapptryckning, Fåglarna hade gärna fått ha en egen kanal vad mig anbelangar.
Grinig gubbe som säkert fått många fiender bland västgötar.


2015-05-15 19:32:08


Magnus Rahm     



När det gäller bilderna kan du ju själv välja vilken storlek du laddar upp - AP kommer inte att förstora bilderna. Jag har själv laddat upp bilder som t.o.m. varit mindre än 800 px i bredd, och kommit undan med både det ena och det andra ;)

Jag tror att du skulle ha glädje av att ändra artgrupp till fåglar längst ner på sidan "Min profil". Då kommer systemet automatiskt välja fåglar på de flesta sidorna. Om du skulle vilja titta på de andra artgrupperna blir det ett extra klick då istället.

Att Göteborgsobsarna blandas upp med Västgötaobsarna är ju ingen skillnad mot Svalan. Men jag hade också gärna sett att det skulle vara möjligt att välja Göteborgs rapportområde under Dagens fynd! Indelningen på Kustobsar fungerar ju däremot precis som tidigare?

Slutligen tycker jag att du har bra synpunkter kring filtrering av t.ex. bilder och under Dagens fynd. Jag misstänker att vissa av funktionerna är planerade, men det kan vara en god idé att använda fliken Tyck till som dyker upp längst till höger när du loggat in. Då kan rätt personer få veta dina synpunkter.

2015-05-16 08:27:41


Ove Ferling     



Hej Magnus
tack för tipsen till att börja med,vad gäller storleken på bilderna så visst kan man själv välja hur stora de skall vara men många frestas att tro att större är lika med bättre vilket enligt mitt tycke inte alls är fallet.
Tack för att du tog dig tid.
Ove

2015-05-16 09:40:31


Johan Ennerfelt     



För ett par dagar sedan, när jag skulle rapportera insekter så upptäckte jag att min personliga fyndplats hade blivit en mörkgrön fågellokal. Jag mejlade supporten och de sa att alla fyndplatser som hade flera observatörer hade blivit fågellokaler och att jag var tvungen att skapa en ny fyndplats på samma ställe.

Vet någon varför man har gjort så här och går det verkligen inte att få tillbaka lokalen till en privat fyndplats? Kan inte Rrk göra något t ex? Det blir ju löjligt om alla mina fyndplatser där Robert är medobservatör blir fågellokaler. Jag tror knappast att någon utomstående är intresserade av att rapportera fåglar från någon vägren på Brännö, eller vår trädgård...

Angående de senaste inläggen så går det att söka på kommun på Dagens fynd, vilket väl är lite bättre än att få alla Vg-obsarna.

2015-05-16 17:40:59


Ove Ferling     



Hej Johan
Testade att via sök knappa in Göteborg och Mölndal som sökkriterier,den första gången tog sökningen för lång tid meddelades det,andra gången gick det bättre men det är seeegt!
Någon som vet om Kustobsar kommer att få länka till bilder framgent eller är den vägen helt stängd?

2015-05-16 18:57:15


Magnus Unger     



Angående bildlänkning så hoppas jag kunna få tillgång till det så det kan visas länkar som förut via Kustobsar. Jag ser inget problem med detta, och har bett om att få tillgång till det men ännu inte fått svar. När supporten lugnat ner sig löser det sig säkert.

2015-05-17 21:30:28


Ove Ferling     



Låter bra och förhoppningsfullt. Tackar för infon.

2015-05-17 23:45:34


Johan Svedholm     



När det gäller Johans fråga om offentliga och privata fyndlokaler så ser det vid en flyktig koll på lokaladministrationen ut som att det går att göra om en offentlig lokal till en privat. Det är dock oklart vad som händer då med lokalen och dess fynd, och vem som blir ägare till lokalen om där finns flera observatörer, så jag har inte vågat testa detta skarpt. Vår lokaladministratör Uno U kommer säkert att kika på detta när han hunnit sätta sig in i systemet (vi fick våra administratörsrättigheter så sent som i fredags).

2015-05-18 00:53:19


Leif Andersson     



Nu blir jag misstänksam igen. Min rapport från Brudarebacken idag är komplett så när som på en tornfalk som också finns med på Artportalen. Vadan och varthän?

2015-05-18 16:24:52


Johan Svedholm     



Jag ser tornfalken (på Kustobsar). Den kanske har kommit in i efterhand, eller har du möjligen glömt att filtrera enligt "Visa alla"?

2015-05-18 21:58:30


Magnus Rahm     



Ojdå, jag kanske borde läst här först och agerat sen, men jag gjorde precis det som Johan S inte vågade göra... Man är nog ung och oförsiktig. Jag gjorde alltså om Mansdalstigen-lokalen till privat lokal. Vid en första anblick verkar mitt experiment ha gått bra. Johan E, kolla gärna hur det ser ut nu! Kan du rapportera insekter därifrån? Kolla gärna så att tidigare fynd finns kvar och ligger där de ska, men jag tror inte att det är någon fara...

2015-05-18 23:07:16


Leif Andersson     



Nej, jag hade inte ställt om till alla. Har för mig att det inte har behövts tidigare, men jag kan naturligtvis minnas fel.
Det skulle f ö vara intressant att få en förteckning över vilka förändringar rrk beslutar om i den här frågan. Policyn verkar också skilja sig en hel del från den som tillämpas i Halland t ex.

2015-05-19 06:26:55


Johan Ennerfelt     



Mina obsar från Mansdalstigen finns kvar, men om jag går in och försöker redigera dem, så säger systemet att det är en lokal man inte kan använda för privat rapportering. Det verkar inte funka ännu alltså.

2015-05-19 09:02:18


Magnus Rahm     



Okej, då var nog den enda effekten att lokalen inte längre dyker upp på kartan för alla andra användare. Kan du redigera lokalen under Fyndplatser? Den ligger nu som en gul prick i administrörsverktyget (den enda i hela rapportområdet), men det märkliga är att om man klickar på "Visa fyndplatsens fynd", så dyker inte ett enda fynd upp.

För att försöka förstå detta är jag lite nyfiken på hur ni använde lokalen tidigare. Blev lokalen grön av att du haft Robert som medobservatör på en del av rapporterna? Eller kunde alltså både du och Robert rapportera från lokalen? Det kanske var möjligt i gamla Småkrypsportalen?



2015-05-19 18:16:10


Magnus Rahm     



Förresten, att du inte ens kan redigera fynden är ju en solklar bugg som vore bra om du rapporterade. Beskriv isåfall gärna det jag skrivit att jag gjort också.

2015-05-19 18:18:07


Robert Ennerfelt     



Vi har skapat båda 2 skapat lokalen Mansdalstigen 8 på exakt samma koordinater. Det verkar som att problemet endast uppstått på Johans lokal.
Min lokal finns kvar med mina obsar. Det går att redigera och rapportera obsarna.
Innan Magnus R gjorde arbetet blev lokalen grön om jag skrev in ett fågelnamn, men den blev gul om jag skrev in ett insektsnamn. Det gick bra att rapportera både fåglar och annat.
Nu, efter arbetet, blir lokalen aldrig grön vad jag än gör. Verkar gå bra att rapportera både fåglar och annat.
Vad gäller Johan så finns den helt enkelt inte bland hans privata fyndplatser OCH som Magnus R sa inte heller bland de offentliga.


2015-05-19 21:00:13


Magnus Persson     



Jag kan inte hitta mina nya/gamla rrk- och rk-rapporter. Någon som vet hur man hittar dessa?

2015-05-20 08:13:14


Johan Ennerfelt     



AP:s support tyckte att den bästa idén vore om jag skapade en ny fyndplats och sedan flyttade över obsarna från den gamla fyndplatsen till den nya.

2015-05-20 09:43:09


Magnus Rahm     



Okej, det var ju en knäpp lösning. Tack för infon, Johan o Robert! Förhoppningsvis hittar de väl på nåt bättre så småningom, personligen skulle jag gärna se att man fick rapportera vad som helst även på gröna fågellokaler.

Magnus: Det verkar som om du inte alls kan hitta dessa just nu. De ligger i Rrk:s blankettarkiv som dock är helt oordnat - helt utan sök- eller sorteringsmöjligheter. Detta ska dock ordnas till nästa release, och förhoppningsvis kommer dyker väl ett personligt blankettarkiv upp då också.

2015-05-20 17:44:27


Johan Ennerfelt     



Jo, jag håller med dig Magnus. Det borde vara så att fåglar bara kunde rapporteras från gröna lokaler och ickefåglar från alla lokaler.

2015-05-20 18:06:08


Per Björkman     



Nån mer än jag som stör mej på den systematiska (o)ordningen i listorna? Med stormfågel o lommar först och doppingar sist, efter alla tättingar. Eller är det nån nyordning som jag missat?

2015-05-25 16:25:18


Magnus Rahm     



http://www.slu.se/sv/centrumbildningar-och-projekt/artdatabanken/vara-data/artportalen/lokala-nyheter-artportalen/2015/4/information-om-listor-isabellatornskata-samt-rodstrupig-sangare/

2015-05-25 18:30:08


Morgan Johansson     



Är det någon som vet var och hur man hittar Atlasinventeringen numera? Tidigare kunde man ju se vilka fåglar som fanns i vilka rutor på ett mycket överskådligt sätt i 2,5 x2,5 km rutor om jag minns rätt.


2015-05-25 22:45:39


Per Undeland     



Hej Morgan, Du har kanske själv redan utforskat det som står på sidan 28 i Användarguiden. Noterar där att 5x5 och 10x10 km rutor kan väljas. Får fram antal rapporterade fågelarter per ruta, dock inte bara arter med häckningskriterier. Kanske en möjlighet som kommer?

2015-05-26 15:54:24


Anders Åberg     



Det går inte att logga in på artportalen längre.
Vad händer?

2015-07-24 16:43:51


Anders Åberg     



Nu funkar det igen

2015-07-24 19:15:25


Jan Hellström     



Hej! Jag rapporterade tretåig hackspett sent igår i Fridhems gammelskog men den kommer inte med i Kustobsar. Häromdagen märkte jag också att mina rapporter i Bohuslän inte kom med i Kustobsar. Är det så att bara det som rapporteras tidigt på dagen kommer med?

2016-01-06 01:04:22


Fredrik Kronhamn     



Jag ser varken måsar eller trutar på Kustobsar trots att det rapporterats på AP. Häromdagen visades dock den vittrut som snurrat runt hamnen senaste tiden. Någon gång har även mossor och andra oansenliga växter synts i Kustobsars listning.

2016-01-10 20:25:52


Fredrik Kronhamn     



Kanske filtreringen som spökar. Lätt ger ingen vitfågel, däremot Visa alla.

2016-01-10 20:35:26


Per Undeland     



Lite undrande över varför arter får olika "Fyndstatus" i AP och Kustobsar. Idag t.ex. har trädlärka rapporterats från Ucklum och får då i Kustobsar en röd markering vilket betyder "Sparsam". I AP däremot är samma trädlärka ej i fetstil, vilket betyder "Allmän". Omvänt är en törnskata, också från Ucklum idag, i fetstil i AP vilket betyder "Sparsam", däremot är samma törnskata utan röd markering i Kustobsar vilket betyder "Allmän" vid "Lätt filtrering".

2016-06-26 15:01:40


Anders Åberg     



Nu strular systemet igen. Jag rapporterade in 7 arter från Ödsmåls kile, 4 kom upp på kustobsar ganska snart, men 3 av dom b.la. en Kungsörn har inte kommit in ännu efter mer än en timme.

2016-09-16 18:56:51


Magnus Rahm     



Nu kan jag hitta 7 rapporter från dig igår (dock ingen kungsörn men däremot havsörn).

2016-09-17 17:17:52

 
Anders Åberg     



Ursäkta skrev fel örn, önsketänk antagligen.
Dock märkligt att systemet uppför sig så, som det verkar slumpartat.

2016-09-18 10:00:33



Svara på
detta inlägg