FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
För att göra inlägg i forumet måste du logga in. Eftersom forumet drivs i samarbete med Kustobsar, är det Kustobsars användaruppgifter som gäller.
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

» Ny användare
     Övrigt 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Övrigt


Till
översikten
Ekoskådning 2016

Christer Fält     



Är ni sugna på ekoskådning i Göteborgs kommun under 2016? Läs då gärna vidare.

Sen några år tillbaka pågår som bekant Skådarhjälpen (http://www.skadarhjalpen.se/info/) som drogs igång och drivs av Pär Lydmark.

Under 2016 önskar jag i Pärs goda anda samla in pengar till någon seriös fond eller organisation, förening eller dylikt. Det ekonomiska tillvägagångssättet är förslagsvis upplagd som en års-kryss-tävling där varje deltagare betalar en bestämd summa gällande hur många fågel- och dagfjärilsarter (inklusive dagsvärmare) han eller hon kryssar inom Göteborgs kommun under året.

För att de aktuella arterna ska räknas ska de befinna sig inom kommungränsen och man får inte använda fordon som kräver fossila bränslen undantaget kollektivtrafik såsom buss, båt/färja, tåg och spårvagn.

Ett annat krav för att delta är att man måste vara rapportör på Artportalen. Det finns många goda skäl till detta krav, bland annat signalerar portalens gedigna listavdelning att tävla är att betrakta som naturvård.

Dessutom är Artportalen som de själva skriver på hemsidan - ”en mötesplats för naturintresserade, som på ett enkelt sätt kan hålla koll på sina och andras fynd och utbyta kunskaper med varandra.” Därutöver som de också framhåller är portalen ett värdefullt folkbildningsprojekt, det vill säga - ”Citizen Science när den är som bäst!”

Kom gärna med synpunkter och nya idéer på mitt upplägg om ekoskådning i Göteborgs kommun 2016!

2015-12-22 10:09:08


Christer Fält     



Uppdatering från Facebook den 29 december (https://www.facebook.com/groups/ekoskadarna/)

Hej alla ekoskådare! Under perioden den 1 januari - 31 december 2016 ska vi kryssa fåglar och dagfjärilar (inklusive dagsvärmare) inom Göteborgs rapportområde.

Jag som dragit igång den här tävlingen och den här Facebookgruppen vill uppmuntra utsocknes ekoskådare att dra igång en egen tävling i sin hemkommun, rapportområde, tomt eller annan plats som man vill kryssa de aktuella artgrupperna i.

Att skriva regler för en tävling kan vara en skräckfylld syssla. Man framstår lätt som en blandning av butter Leif GW Persson och hård Supernanny av Jo Frosts kaliber.

Här kommer reglerna, syftet och det ekonomiska upplägget för Ekoskådarnas premiärtävling för Göteborgsområdet!

Regler: 
1. Arter får endast räknas om de befinner sig inom Göteborg, Härryda, Partille, Mölndal och Öckerö kommun, det vill säga Göteborgsområdet.

2. Arter får endast räknas när man använder cykel som transportmedel, promenerar, löptränar eller tar sig fram på ett valfritt miljövänligt sätt. Alla typer av fordon som är skadliga för naturen är otillåtet under tävlingen.

Tävlingens syfte: 
Samla in pengar som ges som gåva till Fågelcentralen i Kungälv samt Cancerfonden.

Ekonomiskt upplägg för syftet och för varje deltagare i tävlingen. Man ger bort pengarna i gåva när tävlingen är slut den 31 december 2016.

-Kryssar du 1-100 arter ger du bort 100 kr i gåva.
-Kryssar du 100-150 arter ger du bort 200 kr i gåva.
-Kryssar du 150-200 arter ger du bort 300 kr i gåva.
-Kryssar du 200-250 arter ger du bort 400 kr i gåva.
-Kryssar du 250-300 arter ger du bort 500 kr i gåva.

Vill man inte delta i tävlingen går det alldeles utmärkt vid årets slut vara med och bidra med pengar till de två föreslagna verksamheterna. Man betalar då efter egen ekonomisk förmåga.

Lycka till!
Ps! Tävlingslistorna på kustobsar.se är på gång.


2015-12-29 21:25:39


Christer Fält     



Nu ligger tävlingslistan uppe på kustobsar.se listavdelning! Den heter Eko-Gbgjakten 2016 och ni hittar den uppe till vänster under rubriken aktuella listor. Tack till Magnus Unger som fixade det!

Är man helt ny användare på kustobsar måste man för att kunna lägga in arter i tävlingen registrera sig och det gör man högst upp på kustobsar.se vid rubriken ”Registrera ny användare / Logga in”.

Direktlänk till Eko-Gbgjakten 2016: http://www.kustobsar.se/?url=listor%2Ftopplistan.asp%3Flistid%3D23

Gott nytt år och lycka till med jakten!

2015-12-30 11:11:20


Johan Ennerfelt     



Vad kul det verkar! :-)
Några frågor bara: Är det hela resan från bostaden ut i naturen och hem igen som ska vara miljövänlig? Då blir det kanske svårt att kryssa arter i skärgården.
Vilka transportmedel är okej? Det finns ju många sätt att skada naturen på.

2015-12-30 12:46:12


Christer Fält     



Kul att du gillar upplägget! Just den här tävlingen har som ambition att vara 100% eko - däri ligger utmaningen!

Bor man i skärgården är fastlandet bara tillgängligt om du ser en art från den aktuella ön. Vill man skåda på fastlandet så får man simma, vindsurfa, segla eller ro över i en liten eka eller annat som man finner lämpligt.

Samma premisser gäller om man bor på fastlandet.

Och Johan, förutom en spännande och utmanande tävling glöm inte det viktiga syftet att vi ska samla in pengar och ge bort som gåva.

2015-12-30 13:56:05


Morgan Johansson     



Hej Christer

Trevligt upplägg men varför utesluta Kungsbacka som ingår i GOFs verksamhetsområde? Är det för att Kungsbacka ligger i Halland? I så fall måste ju även Lindome som ligger i södra delen av Mölndal men i Halland också uteslutas. Jag vet att det är du som sätter reglerna men föreslår att även Kungsbacka tas med.
Gott nytt år på dig i alla fall.
Morgan

2015-12-30 14:06:25


Christer Fält     



Håller med dig Morgan. Väldigt kul om Kungsbacka kommun vill vara med!

Mitt upplägg följer en sedan länge (2002) upptrampad stig när det gäller vilka område och kommuner samt kryssregler som gäller för den sk Göteborgslistan.

Det jag skapat och formulerat är alla nya premisser (regler, syfte et cetera) som gäller för Eko-Gbgjakten 2016. Därtill startat och driver Ekoskådarna på Facebook. Du är välkommen till den gruppen om du vill.

Jag tror på nytänkande och ska kolla med Magnus som är den som administrerar kustobsar om vi kan lägga till Kungsbacka kommun.

Gott nytt på dig också Morgan!

2015-12-30 14:51:40


Johan Ennerfelt     



Jag missade att läsa lite saker i ditt första inlägg, Christer. Där säger du att färja är ett godkänt transportmedel, då är det väl okej att åka till södra skärgården i alla fall? Eller ta bussen på bilfärjan till Hönö?

Gott nytt år!



2015-12-30 15:48:25


Christer Fält     



Sen uppdaterade jag första inlägget. Och det är det som gäller.

Morgan, jag har varit i kontakt med Magnus. Rent tekniskt så funkar autoifyllningen bara på det sk Göteborgsområdet. Men det kan man kringå genom att på egen hand skriva in den aktuella lokalen, exempelvis en lokal i Kungsbacka kommun när man lägger in arten.

Så välkomna Kungsbacka kommun till jakten!

Jag ska uppdatera detta på Facebook.

2015-12-30 16:41:17


Johan Ennerfelt     



Så alla fordon som använder fossila bränslen som drivmedel är förbjudna även om de är kollektiva?

Det är lite svårt att veta vad som är "fordon som är skadliga för naturen" eftersom allt vi gör påverkar miljön direkt eller indirekt på olika sätt. För att anlägga en cykelbana kanske man har huggit ner mindre hackspettens dunge och vem vet hur elen till spårvagnen producerats...

Sen en mer personlig fråga. När Robert och jag åker till familjens sommarstuga i skärgården använder vi den miljöovänliga färjan, men när vi väl är bosatta där tar vi oss runt med tillåtna metoder. Hur funkar det?

Ursäkta om jag ställer många frågor, vill bara ha allt klart för mig innan det nya året.

2015-12-30 17:25:15


Christer Fält     



Ingen fara. Bara ställ massor av frågor. Fin egenskap!

Om man har två eller flera hem eller som man betraktar och som dessutom fungerar som ett hem (inte en glänta i skogen, hälsokostavdelningen på ICA Maxi et cetera) är det okej att transportera sig som i ditt exempel om miljövänlig färja. Dock får man inte räkna några arter under färden.

Annars är inte kollektivtrafik tillåtet. Men jag är öppen för vidare argumentation kring det.

2015-12-30 20:08:06


Johan Ennerfelt     



Spårvagn är väl okej?

2015-12-30 21:01:42


Christer Fält     



Ja, spårvagn är okej. Har man döpt ett fordon till Håkan Hellström är det alltid okej :-)

2015-12-30 21:41:43


Thomas Samuelsson     



Hej Christer och Gott Nytt År till er alla!
Som vanligt ett berömvärt initiativ från dig! Roligt också att du får viss respons. Jag vill bara lägga till lite tankegods angående transporterna:
När det gäller kollektiva transporter, bussar, tåg, spårvagnar, färjor som går enligt i förväg fastlagd tidtabell så är ju marginalmiljöpåverkan från en tillkommande passagerare väldigt liten. Om många resonerar så måste ju visserligen turtätheten på sikt ökas, men detta kanske inte blir av enorm omfattning. Det viktiga är väl att uppmuntra till andra sätt att komma ut än att ta egna bilen och då är ju det kollektiva rimligtvis klart bättre. Och sätter man för tuffa regler blir ju en del utestängda från många möjligheter.
Hur resonerar du kring detta?
/Thomas

2015-12-31 09:36:58


Christer Fält     



Thomas, jag har svängt hit och dit när det gäller transportmedlen i tävlingen. Reglerna gäller.

Men Thomas, jag tänker inte att man avstår eller stänger ute utan vad man istället får tillbaka, det vill säga Eko-Gbgjakten 2016 är också en hyllning till långsamhetens lov!

Poeten Yeats skriver att "livet är en lång förberedelse för något som aldrig inträffar". Det så kallade "Livet" börjar aldrig, det pågår ju här och nu.

Gott nytt till alla i denna tråd!

2015-12-31 11:31:07


Magnus Rahm     



Jag håller med Thomas Samuelsson. Tillåter man kollektivtrafik blir tävlingen tillgänglig för de som av något skäl inte kan ta sig fram med cykel. Det blir också mindre avgörande var man bor.

2016-01-01 09:29:12


Christer Fält     



Nu är ni tre som önskar kollektivtrafik och det är säkert flera som önskar det. Ni har framfört goda skäl. Då kör vi det.

Spårvagn, buss, färja är tillåtet i jakten. Lycka till!


2016-01-01 10:30:52


Christer Fält     



Nu är vi igång med tävlingen! Och grattis till Ola och Mattias som såg Karins Magnanders vittrut på årets allra första dag!

Just i skrivande stund är vi åtta deltagare som lyckats samla ihop 73 arter. Framemot våren när även dagfjärilar (inklusive dagsvärmare) ska göra entré i tävlingen så blir det eventuellt en specifik lista på kustobsar eller så använder vi Artportalens listavdelning (som jag vill uppmuntra). Om man inte vill rapportera till Artportalen så får man på egen hand bokföra de arter man ser och vid årets slut presentera dessa tillsammans med hur många fåglar man sett inom det aktuella tävlingsområdet.

Förresten. Har ni beställt Fågelcentralens kalender för 2016? Bildomslaget som föreställer en ängshökshane har Leif Jonasson tagit.

Sagt det tidigare och även till Leif personligen att han är en oerhört skicklig fotograf! Titta gärna på några av hans fina bilder här:

http://www.pbase.com/leifjonasson

2016-01-03 11:01:52


Jan Hellström     



Då bör väl även tåg vara tillåtet

2016-01-04 21:42:51


Christer Fält     



Tåg javisst! Missade skriva det.

2016-01-04 22:19:04


Johan Ennerfelt     



Varför inte ha med någon annan skådarvänlig insektsgrupp? Tänker i första hand på trollsländor.

2016-01-05 13:36:07


Christer Fält     



Trollsländor är fascinerande djur!

Och tack för ditt engagemang Johan! Men vi bör begränsa oss när det gäller tävlingen. Tror det är klokt av flera goda skäl, bland annat inte så mycket att hålla reda på och ska vi dessutom får fler deltagare i tävlingen så attraherar en enklare utformning.

Det finns ju fler lättskådade artgrupper. Exempelvis träd och växter. Nej, Eko-Gbgjakten 2016 blir fåglar och dagfjärilar (inklusive dagsvärmare).

Min förhoppning är att tävlingen är början på en tradition och då skulle fåglar och trollsländor kunna bli aktuella i framtiden. Kanske nästa år.


2016-01-05 15:04:34


Christer Fält     



Nu vräker snön ner och äntligen är det go och härlig vinter i Göteborgsområdet! Dessutom är första veckan i Eko-Gbgjakten 2016 snart avklarad! Och det har varit några händelserika dagar där vi tillsammans lyckats få ihop 85 arter!

Målet att nå 100 arter innan månaden är slut är fullt möjligt. Nog ska vi få in tretåig hackspett, snösiska, snösparv, tobisgrissla, sillgrissla, tordmule, sparvuggla, bändelkorsnäbb, större korsnäbb, talltita, spillkråka och kungsfiskare.

Och finfina bonusarter som hökuggla, vattenpiplärka och kungsörn. Då är vi hamn!

Trevlig skådarhelg på er!

2016-01-08 14:15:17


Johan Ennerfelt     



100 arter i januari ska nog kunna gå vägen. Men många fler borde vara med i tävlingen. Det är ju också en insamling till välgörande ändamål.

2016-01-08 20:32:33


Christer Fält     



Och redan nu Johan har vi samlat in 1700 kr! Det vill säga 850 kr till Fågelcentralen och 850 kr till Cancerfonden!



2016-01-09 09:34:47


Christer Fält     



Oj! Allaredan är vi snubblande nära 100 arter i Eko-Gbgjakten 2016! Fyra arter kvar. Stiligt!

Nu till en liten överraskning. Vid årets slut den 31 december kommer alla (inte undertecknad) deltagare i jakten vara med i ett konstlotteri där en lycklig vinnare får konstverket ”Makaon” som gåva. Verket är tryckt i en begränsad upplaga av 20 ex med måtten 30x40 cm i blandteknik av Charlotta Gavelin.

2016-01-10 17:15:42


Christer Fält     



En närmast sibirisk köldperiod närmar sig. Från och med onsdag och framåt kan det bli så låga temperaturer som -15°C!

Som ni vet innebär hastig kyla rörelse hos fåglar och stora samlingar av exempelvis sjöfåglar lockar rovfåglar och då förhoppningsvis jaktfalk! I början av november förra året sågs det en ungfågel vid Galterö huvud och kanske är den kvar i södra skärgården.

Måhända ligger det en alförrädare och guppar någonstans...

Framförallt är det superläge för vattenpiplärka! Leta inte bara vid kusten utan även i diken och mindre vattendrag som inte fryser till. Är det inte dags för Prästabäcken (Fässberg) att slå till med ett januarifynd igen? Eller varför inte Välenområdet?

Själv tog jag en lunchpromenad till bland annat Arketjärn vid Mölnlycke fabriker i dag (11/1). Strömstaren lyfte livsanden ordentligt denna disiga och gråtrista januaridag.

Bild på strömstaren finner du här:

http://christerfalt.com/

2016-01-12 08:01:22


Christer Fält     



Art nr 100 blev råka! Den sågs i går vid Kungsparken i Göteborg av Johan Svedholm! Minns Göteborgsjakten 2002 hur alla pratade nervöst och drömmande om hur ovanlig råka är i Göteborg.

Eftersom jag var hyfsat nyinflyttad från Västerbotten (flyttade hit från Umeå under sommaren 1999) så tog jag det som en sanning. Vet inte hur många timmar jag la ned på att få syn på en råka som hade upptäcks på ett hustak i ett bostadsområde på Hisingen. Dipp naturligtvis (vill jag minnas)! Nuförtiden är det inte alls en sensation att lite då och då träffa på en råka under större delen av året. Härute i Sandvik och Torslandaviken är den ganska vanlig under artens sträckperiod.

Såkandetgå!

När det gäller vitkindad gås, art nr 101 i tävlingen, så vill jag gärna ha lite beskrivning av fyndet i Slottsskogen i går. Kanske inte alla känner till att vitkindad gås inte är sällsynt utan mycket sällsynt under januarimånad i Göteborgsområdet.

Sen några år tillbaka har det hållit till en grupp vitkindade gäss i Slottsskogen och alla dessa fynd (och individer) anses vara förrymda från Hjorthagen enligt Rrk (regionala rapport kommittén).

2016-01-14 06:46:43


Christer Fält     



I dag såg Jan Mogol en jorduggla vid Arendalsudden (Torslandaviken)! Blott 14:e januarifyndet inom Göteborgs rapportområde. Med andra ord tillhör det inte vanligheterna att under årets första månad stötta på denna ytterst vackra uggla!

Första rapporterade januarifyndet gällande jorduggla i vårt område är från 1960 och sågs vid Skarvik av Uno Unger. Och just namnet Skarvik omnämns inte sällan av 60+ skådare såsom vara ett paradisiskt fågelområde i förfluten tid.

2016-01-16 16:44:28


Christer Fält     



Invasion av kungsfiskare! Huka i er snödrivorna för i går sågs det sex olika individer på fem lokaler inom Göteborgsområdet!

Mest sensationella var fyndet ute på öppna havet vid Asperö och just det fyndet är blott det femte rapporterade observationen någonsin av den ”lille metaren” i Göteborgs skärgård!

Hetaste tipset är Björkö som ståtar med två eventuell tre fynd.

Önskar ni vila ögonen på Patrik Jonassons (som har en sjusärdeles känsla för kungsfiskare) bilder så kan ni göra det på följande länk:

http://www.pbase.com/patrikjonasson/image/80018629

2016-01-18 11:07:21


Christer Fält     



I dessa snötider går det överraskande lätt att ta sig fram till fots och cykel! Själv har jag promenerat ihärdigt som vore jag ordförande i Svenska gång- och vandrarförbundet efter kungsfiskare längs Göta älv och i Torslandaviken. Men icke någon invasion i sikte som jag skrev om häromdagen.

Lite kuriosa som kanske värmer likt en gnistrande snölykta. Besöker man microbirdings hemsida där ett 40-tal kommuner deltar så klämmer Eko-Gbgjakten 2016 in sig på 11:e plats på årslistan. Och Ola Wennberg som just nu leder vår tävling med 91 arter hänger med alldeles utmärkt när det gäller toppskådarna i de 40-tal kommunerna.

Kylan och det vintrigt vykortsvackra landskapet blir kvar till åtminstone till helgen. Tack vare snön är det lite lättare att lokalisera en spanande hökuggla. Nog sjutton sitter det en just nu i vårt område!

2016-01-20 10:51:26


Uno Unger     



När det gäller vitkindad gås i Slottsskogen har rapportören tagit bort den observationen på min inrådan. Jag förklarade att det rörde sig om icke vilda parkfåglar. Själv hade jag dock glädjen att se denna januariraritet för Göteborg den 5 januari i år (tyvärr dock inte ekokryssad), då ett exemplar sträckte mot SV över Skeppstadsholmen tillsammans med 20 kanadagäss.

2016-01-20 22:41:26


Christer Fält     



Töväderssöndag med flera plusgrader och kraftig dimma har svept in landskapet i Göteborg. Här i Sandvik sjunger talgoxarna som om årshjulet snurrat fram en månad i tiden.

Ordet talgoxe är ett förunderligt namn på en fågel. Den välkände Staffan Ulfstrand skriver i den magnifika boken ”Fågelliv” (2007) att ”oxe” traditionellt varit ett nedsättande ord som förknippats med egenskaper såsom trätgirighet och glupskhet. En annan åsikt skriver Ulfstrand hyser den legendariske fågelkännaren Erik Rosenberg som i Fåglar i Sverige (1953) skriver:

”Det blåsvarta huvudet med de vita kinderna liknar ovanifrån sett ett oxöga, i engelska dialekter heter han också ”oxeye”, och sannolikt har hans svenska namn samma härledning”.

Häromdagen sågs det en rördrom i Torslandaviken (alltid lika sällsam och vidunderligt vacker fågel) och efter den senaste tidens kyla med temperaturer i närheten av -20°C så har det varit tufft för många fågelarter som är helt beroende av platser som kan erbjuda isfria vattenytor.

Just nu pågår en diskussion på Facebookgruppen GBG300 om hur vi bör agera vintertid när vi besöker dessa isfria vattenytor dit rördrom, vattenrall, kungsfiskare med flera söker sig till. Våra beslut hur vi vill se och hur nära vi vill uppleva dem kan vara skillnaden mellan liv och död för dessa fågelarter.

2016-01-24 12:59:55


Christer Fält     



Allt är blött i dag. Till och med de vackra bergfinkarna på vår fågelmatning ser ut som Donald Trump i pyjamas!

Svårt att komma in i rytmen när vädret är såhär trist och ju äldre jag blir desto mer längtar jag efter sommaren.

Vill samtidigt välkomna vår senaste medlem Silke Klick till Ekoskådarna på Facebook!

Välkommen!

Hur som helst låt oss inte uppröras och överväldigas av det obarmhärtigt tråkiga vädret. Man kan ju alltid färga håret eller plugga tertialer och mellersta täckare på dvärglärka. Eller helt enkelt låtsas att vi inte bor på Västkusten.

Trevlig vecka på er!

2016-01-25 18:08:36


Christer Fält     



I morse stod jag och glodde ut genom köksfönstret och tänkte att äntligen börjar ljuset återkomma vid en anständig tidpunkt. För några veckor sen var det becksvart vid halv åtta tiden och man behövde gorillaarmar och temperament som strävhårig tax för att orka häva sig upp ur sänghalmen.

Nej, ren och oförfalskad medelålders vilja hjälper inte längre.

Stod som sagt och glodde och drack kaffe medan det annalkande morgonljuset glimrade i öster när en uggla plötsligt vinglade in över trädgården! Hann precis uppfatta att det var en horn- eller jorduggla samtidigt som jag sprang ut i strumplästen. Nu bör man känna till att jag är rödhårig och tillräckligt blek i skinnet som kan lysa upp ett helt kvarter men det hjälpte föga eftersom ugglehalvan var borta.

På hemväg från arbetet kliver jag som vanligt av bussen vid Amhults resecentrum och promenerar sista biten hem till Sandvik. En plats som ingår i rutten hem är Torslanda golfbana och jag hinner nätt och jämt upp på det kortklippta gräset förrän jag får syn på berglärkorna! Jajamän, de har klarat livhanken och tagit sig igenom den vargavinter som nu töat bort men som bet sig envist fast de senaste veckorna.

Februari står nu för dörren och vi har i skrivande stund sett tillsammans hela 109 arter i Eko-Gbgjakten 2016!

2016-01-26 19:37:44


Christer Fält     



Håll plattången varm och ta ner surfingbrädan från vinden! Från och med i natt ska det tidvis blåsa 20 m/s! Har man en bra hårdag så strunta i vädret och fåglarna. Ring istället till någon ni tycker om och stäng in er på nåt mysigt kafé och mumsa fastlagsbullar! Ni har min välsignelse!

Ni andra (likt undertecknad) som aldrig lyckas få någon ordning på frisyren bör definitivt ta er ut i skärgården de kommande dagarna. Framemot söndag utlovas dessutom sol.

Vad händer i skärgården då? Tja man måste ju få drömma om repris på is- och rosenmås!


2016-01-27 15:08:28


Christer Fält     



I går landade årets första nummer av Sveriges Natur i brevlådan! Många läsvärda artiklar, framförallt Per Liljas och Jonas Gratzers ”En långsam tsunami”, som handlar om klimatrelaterade katastrofer som får miljontals människor världen över att lämna sina hem.

I tidningen finns också ett miniporträtt av Anton Grenholm. Här en artikel som Grenholm skrivit tillsammans med Simon Grenholm.

http://www.svd.se/minska-samhallets-beroende-av-tillvaxt

2016-01-28 14:38:44


Christer Fält     



Det är stilla och tyst ute. Kolugnt. Nja fullkomligt lugnt som en fridfullt betande fjällko eller rödkulla är det inte. Vad jag menar är att ingen är hemma därute. Inte så konstigt egentligen eftersom den moderna skandinaviska människan allt oftare (dubbelt, närapå tredubbelt så ofta sedan 1995) åker till fjärran soligare platser när vardagens grå galoscher inte passar, så kan väl både trast, mes och fink göra detsamma.

Häromdagen var jag inne på en hemsida. Oj vad glad jag blev eftersom jag har upptäckt en för mig okänd naturfotograf och personen ifråga är dessutom med i Ekoskådarna på Facebook! Titta och njut!

Trevlig helg på er!

http://mariemattsson.se/


2016-01-29 09:36:48


Christer Fält     



Det är en faslig oreda i landskapet i dag som närmast påminner om utseendet inuti studentårens kylskåp! Frigolit, platspåsar och bildäck yr omkring som vore de margarin, ost och pizza som inte kan ligga stilla på hyllorna.

När jag kliver ur huset så tar det inte ens en minut förrän jag är nere vid havet här i Sandvik. Och vad är det som står där och putsar sig på läsidan av berget vid badstranden? Adult tretåig mås i vinterdräkt! Elegant (höll på att skriva söt) är ordet!

Och vid Torslandaviken (östra delen av Risholmsudden) träffar jag på de två berglärkorna i busvädret! Dessa älskade berglärkor, ja ja lite högtravande och flörtigt men det är så jag känner för dem.

Vid småbåtshamnen spanar en varfågel från en vindflöjel som sitter på en skorsten.

2016-01-30 16:47:39


Christer Fält     



Första månaden i Eko-Gbgjakten 2016 är nu avklarad! Det bästa är att vi i skrivande stund är 23 stycken som har samlat in 1150 kr till Fågelcentralen och 1150 kr till Cancerfonden! Och fler deltagare är på gång...

När det gäller jakten så har Ola Wennberg suttit bekvämt och gosigt på järntronen ända sen Malena Ernman svepte förbi och ringde ut de tusen krigens år och ringde in den tusenåriga fredens rike!

Johan Ennerfelt såg havssula i dag på Vrångö och därmed ringdes januari ut och slutsumman för månaden stannade på 112 arter! Asbra som det heter nuförtiden! Och Magnus Rahm från den lilla byn söder om Göteborg hittade vittruten som sicksackat i Göteborg sen slutet av förra året som om den varit utsatt för luftvärnseld.

Annars har solen blossat rejält denna blåsiga söndag över rikets andra stad och jag blev några tusen fräknar rikare på kuppen! Dessutom hörde jag här i Sandvik hur ejderhannarna kärlekskackla för första gången i år!

Ljus och hoppfull tid framför oss med andra ord!

2016-01-31 18:24:44


Christer Fält     



Februari är här! Ett filmtips som tyvärr tas bort om två dagar från SVT Play är dokumentären ”Mandelblom, kattfot och blå viol” av Anette Lykke Lundberg.

http://www.svtplay.se/video/111309/mandelblom-kattfot-och-bla-viol

2016-02-01 10:39:02


Christer Fält     



I dag blev jag påkörd av en cyklist. Det var mitt fel, inget snack om saken, eftersom jag klev rakt ut i cykelbanan på grund av en havsörn som rusade förbi i busvädret!

PANG!
TJONG!
KRASCH!

Jämmer och elände! Cyklisten blev naturligtvis ilsken som en bandhund och under sådana känslostormar är det bäst att vara tyst och märkas så litet som möjligt. Dessvärre är det inte lätt att vara diskret när man har akuta smärtor i rygg och i vänster knä.

Trots mina plågor fortsatte han skrika och läxa upp mig. Kära nån, pep jag och fortsatte med jaja, det var klantig av mig men jag såg ju en häftig fågel! En havsörn! Och medan jag nervöst förklarade mig la jag märke till att han bar en kortärmad tröja och hans underarmar var tatuerade i något kinesiskt eller japanskt motiv som föreställde drakar, samurajer och lotusblommor i olika former och färger. Med ens hamnade jag i ett inslag på radion (minns inte programmet) som jag hörde för några dagar sen som berättade att svenskarna är världens mest tatuerade folk.

Vi är alltså världens mest tatuerade folk och samtidigt blir det hela havet stormar när exempelvis julkalendern inte lever upp till världens mest tatuerade folks höga förväntningar om en fridfull jul!

PANG!
TJONG!
KRASCH!

Så var rädd om er kära Ekoskådare! I synnerhet under december månad varje år. Eller när ni står och glor på en havsörn mitt på en cykelbana i centrala Göteborg en kulen februaridag som ingen levande människa vill minnas igen.

2016-02-02 20:52:01


Christer Fält     



Klockan är nu strax efter sju på morgonen här på Västkusten. Mellan skymning och gryning är en period på dygnet under framförallt den mörkare tiden på året då större delen av vår befolkning befinner sig inomhus.

Men inte om man bor på Gotland och har natthimlen som en av sina favoritmotiv. Besök denna fantastiska hemsida och njut av de magiska bilderna!

http://www.natthimlen.se/

2016-02-03 07:13:09


Christer Fält     



Har du sett spöken i Göteborg? I själva verket kanske du såg en tornuggla! Genom historien har ugglor å ena sidan varit goda symboler för klokhet och visdom men å andra sidan också fungerat som läskiga budbärare från dödsriket.

Huva!

Tornuggla har det setts några gånger i Göteborgsområdet och den första observationen hittar vi i Torslanda på Hisingen den 10 december 1921. Därefter har det bland annat upptäckts en individ på Hönö i början av oktober 1996.

Var ska man då leta efter tornuggla? Ja, med tanke på min inledande fråga så bör man nog först skaffa boken ”Spökhus i Göteborg” av Wulvaricht och Morgana, och sen bege sig ut till de olika platserna och spana.

Huva igen!

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.1162399-har-ar-goteborgs-olika-spokhus

2016-02-04 11:55:41


Christer Fält     



När jag exempelvis tittar på bilder som svenska nutida naturfotografer tagit hör jag då och då mig själv utropa - Herre min skapare vad bra de är!

Om tillfälle ges brukar jag dessutom fråga dem personligen eller skriva en rad och undra hur de gör, hur man blir så bra och hur länge de varit verksamma. Inte sällan nås jag av svaret, ”tja jag har precis börjat”, eller ”några år eller så” och ”inga särskilda knep”.

Precis börjat. Några år eller så. Inga särskilda knep. Vad månde det bli av dem när de övat 15-20 år? Eller ett helt liv. Ja, just det - Var är alla naturfotografer som har övat ett helt liv? Var håller ni hus?

Under tiden kan ni Ekoskådare njuta och låta er inspireras av Cooper & Gorfers bildvärld som rör sig i gränslandet mellan naturfotografi, konst och mode.

http://www.coopergorfer.com/art/

2016-02-05 07:51:53


Christer Fält     



Kärlek vid första ögonkastet? Nej för sjutton! Bortkastade tillhörigheter ligger ju huller om buller som vore det kedjerökande Patsy Stones och Edina Monsoon bostad!

Minns första gången men framförallt kommer jag ihåg besvikelsen som bubblade upp – Är detta verkligen det finaste och bästa som Göteborg har att erbjuda!?

Nä, kärlek vid första ögonkastet i Torslandaviken var det inte! Tog väldigt lång tid innan jag blev förtjust och betuttad i platsen!

Numera är jag betuttad men just denna livlösa och trista februaridag ställer jag mig frågan vad f-n gör jag här? Och var f-n är berganden (2k hona) som synts till de senaste dagarna?

Varenda kotte vet ju att ögat är ljusockra hos en 2k hona bergand och att ryggfjädrarna alltid växer motsols i förhållande till en adult bergandhona.

Eh?

Drog jag en vals nu om hur man ålders- och könsbestämmer en 2k hona bergand?

Javisst!

Trevlig helg!

2016-02-06 15:00:29


Christer Fält     



Uppdatering av gruppbeskrivning gällande Ekoskådarna på Facebook.

"Gruppen ekoskådarna riktar sig till dig som tycker om att uppleva djur och natur utan att använda transportmedel som är skadliga för naturen.

Gruppen är till för dig som redan gjort ett aktivt miljöval, men även till dig som har en tydlig och konkret målsättning att försöka minska användandet av transportmedel som är skadliga för naturen.

Gruppen är också en mötesplats, om medlemmarna så önskar, där natur möter kultur.

Gruppen har också ett bestämt syfte, att genom olika aktiviteter, samla in och skänka pengar till seriösa organisationer, fonder, föreningar eller dylikt.

Välkommen!"

2016-02-06 20:12:08


Christer Fält     



Bodil Malmsten är död. Hon var en arg människa. Hon beskrev sig själv så och även i ordalag som bitter och härsken. En uppgörelse och en slutsats om sig själv som torde vara mörk och tung att bära men likväl skrattar hon varmt och leendet porlar när hon säger det.

Jag läser mycket och upptäcker i bokhyllorna (till min förvåning) att jag endast har en bok av Bodil Malmsten och den heter Nåd & Onåd – idioternas bok.

”Vem är rädd för mörker när det går en människa i skogen”, skriver hon i boken.

Bodil Malmsten dog av cancer och Eko-Gbgjakten 2016 handlar bland annat om denna fruktansvärda sjukdom.

Vem är rädd för mörker när det går en människa i skogen. Vad menar Bodil med denna gåtfulla mening? Att vi inte ska behöva vara rädda? Att vi inte ska behöva vara rädda för att ta hand om varandra? Att vi är människor och det ligger i vår natur att ta hand om varandra? Att vi ska ta hand om skogen? Att allt levande hör ihop?

2016-02-07 08:23:43


Christer Fält     



Idag fick Hans Zachrisson se en vitnäbbad islom vid Bolleskären! Grattis till en superhäftig fågelart som historiskt bara noterats 4 gånger tidigare under februari månad inom Göteborgs rapportområde! Oerhört sällsynt är den också under januari månad med totalt 5 fynd.

Vad tror du Hans, är det samma individ som upptäcktes förra helgen?

Just nu har vi sett 115 arter tillsammans i Eko-Gbgjakten 2016 och vi har en ny ledare på toppen nämligen Mathias Theander!

Ha en bra vecka trots regn och rusk!

2016-02-07 19:10:37


Christer Fält     



Inlägg 8 feb i Facebook.

Ungefär vid den här tidpunkten förra året stod jag och diskade och lyssnade samtidigt på min stora idol Frank Sinatra och låten Fly me to the moon.

Då plötsligt mitt på blanka dan stod en räv nedför köksfönstret! Nätt och jämt en meter från mig, nåja, en och en halv meter om man ska va knusslig. Lugn som en filbunke, räven alltså.

När rävar rör sig är kroppen ofta lutad en aning snett mot färdriktningen. Ser lustigt ut. Konstnären Harald Wiberg har sagt att räven har en slätkammad uppsyn som en pantlånare. Nja, kan jag inte riktigt hålla med om.

Den här vintern har jag sett två eventuellt tre olika rävar här i Sandvik och i Torslandviken och lyckligtvis såg ingen av dem ut att ha drabbats av skabb.

2016-02-21 22:35:48


Christer Fält     



Inlägg 9 feb i Facebook.

Under tonåren brevväxlade jag en period med Lars Jonsson. Menar du LARS JONSSON? Ja just det, fågelmålaren som är bosatt på södra Gotland och som äger och driver ett museum över sig själv.

I verkligheten har jag träffat honom två gånger under en sammanlagd tidsrymd på cirka 3 minuter. Första gången var i början på 2000-talet när jag besökte Hoburgen en vacker och rofylld högsommardag. Redan på 1000 meters avstånd såg jag att det var han...

Fin dag, sa han.
Jo, sa jag.
Sett nåt? sa han.
Nej, sa jag.
Jaha, sa han.

Sen gick han.
Andra gången var förra sommaren när jag och min familj fick syn på honom stående vid en bilbesiktning på södra Gotland. En stund senare när vi besökte museum Lars Jonsson som ligger i Vamlingbo prästgård, slank det bara ur mig till kvinnan som stod i biljettkassan att vi förmodligen såg Lars vid en bilbesiktning en stund tidigare.

Då såg ni nog rätt, sa hon. Jag heter Ragnhild och är Lars hustru.
Jo, sa jag och så slank det också ur mig det där om brevväxlingen för länge sen.
Vad trevligt! sa hon. Det ska jag berätta när han kommer!
Jo, sa jag.

En timme senare stötte vi (av en slump) på varandra i prästgårdens trädgård.

Hej, är det Christer? sa han.
Jo, sa jag.
Vad kul, sa han.
Jo, sa jag.
Tyvärr är jag på väg att äta lunch just nu men kan vi ses om en halvtimme eller så? sa han.
Jo, sa jag.

Sen gick han.
Cirka en timme senare står jag och min familj och tittar bort mot prästgården och vi ser att Lars står framför byggnaden och vinkar ett slags farväl mot oss och vi vinkar tillbaka och sen åker vi därifrån. Länge ser jag efter honom genom bilrutan som vore det en filmscen av Federico Fellini.

Vi träffades aldrig efter den där lunchen och det var mitt fel eftersom jag höll mig undan. Kanske är det så att man aldrig ska träffa sina idoler. I verkligheten alltså. Så är det nog.

2016-02-21 22:37:40


Christer Fält     



Inlägg 10 feb i Facebook.

Igår hörde jag årets första koltrast sjunga i min trädgård. Det var ingen trevande och försiktig skuggsång, nej det var full hals ur det saffransgula blåsinstrumentet!

Våren närmar sig då kan man lyssna på ett radioprogram som handlar om hur något djupt meningsfullt kan ligga gömt i de allra vardagligaste ting.

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/224425?programid=4268

2016-02-21 22:39:51


Christer Fält     



Inlägg 11 feb i Facebook.

Årets första dubbeltrast är här! Sent på eftermiddagen i dag hörde jag det arttypiska surrande lätet när den vackra trasten kom inflygande från havet vid badstranden här hemma i Sandvik. Återupptäckte den en stund senare på Torslanda golfbana och den var kvar där i skymningen.

Har fått tips om en hemsida som handlar om klimatskeptiker och en av dessa skeptiker är fågelmålaren Lars Jonsson. Tänker försöka bilda mig en uppfattning vad Jonsson skriver och vad gruppen vill.

Tar nu en liten paus från Ekoskådarna och återkommer efter sportlovet med mina närmast dagliga inlägg här i gruppen och förhoppningsvis har ni uppskattar det!

2016-02-21 22:40:51


Christer Fält     



En frisk och småkall västlig vind drog genom landskapet i dag. Gudskelov värmde solen på läsidan av mitt hus medan snödropparna glimmade modigt i trädgården.

När det gäller Eko-Gbgjakten 2016 så har Ola Wennberg återtagit topplatsen och har i skrivande stund lyckats se 99 arter medan Mathias Theander har 97 arter! Vem hinner först till hundra?

Så har tofsvipan äntligen kommit till Göteborgsområdet! Sjutton stycken jäktade förbi i snålblåsten vid Torslandaviken i dag.

Nu kan det vara läge och spana efter engelsk sädesärla och svarthakad buskskvätta.

Trevlig vecka på er!

2016-02-21 22:41:33


Christer Fält     



För några dagar sen promenerade jag vid Västerdalälven. Det var en stilla och ljusgrå dag och med jämna mellanrum hörde jag en säregen sång som var klar som vatten och på samma gång omständlig och knarrig som en gammal filosof. Naturligtvis talar jag om strömstaren som med sin säregna sång, sitt vita bröst och karaktäristiska nigande kan få vem som helst på gott humör.

Ett annat skäl varför jag promenerade längs älven var att just i denna trakt finns det utter, en art som fridlystes 1969 i Sverige eftersom den (bland annat) under lång tid jagats på grund av sin päls. Tillvaron för uttern har sen dess varit oklar men den har närapå betraktats vara utrotad.

Men något har hänt. Återigen rapporteras det utter lite varstans och förmodligen finns det några tusen individer för tillfället i vårt land. När kommer vi se den första uttern i Göteborgsområdet?

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/kristianstad-far-utterbesok

2016-02-23 10:35:01


Christer Fält     



Inlägg 23 feb i Facebook.

Kunde inte låta bli och besöka kattugglorna i Trädgårdsföreningen i dag. Dessutom är det en upplevelse att ströva omkring i ett område som är åtminstone 170 år gammalt och som anses vara en av den finaste och mest välbevarade 1800-tals parken i Europa!

2016-02-26 16:18:18


Christer Fält     



Inlägg 24 feb i Facebook.

Kanske ni har lagt märke till att jag raderade mitt inlägg om Lars Jonsson och hans medverkan på den klimatskeptiska hemsidan Stockholmsinitiativet. Orsaken var att inlägget var ett hafsverk och det vill jag inte publicera även om det bara är på Facebook.

Som de flesta vet som följer med någorlunda i debatten och forskningen om klimatet så är det insikten om att det är väldigt komplicerat för oss amatörer (som de flesta människor är när det gäller klimatet) att veta exakt vad som är rätt och riktigt inom speciella vetenskaper som exempelvis oceanografi och glaciologi. Expertkunskaper är helt enkelt nödvändigt och dessa kunskaper och forskningsresultat försöker FN:s klimatpanel Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC) i sin tur sammanställa och beskriva när det gäller orsakerna till klimatförändringarna på jorden. Och det är dessa resultat och riktlinjer från IPCC som vi måste förhålla oss till så långt det är möjligt.

Med detta sagt så finns det faktiskt en poäng att besöka och läsa några av de klimatskeptiska artiklar som publiceras på Stockholmsinitiativets hemsida. Läs och begrunda vad de skriver och jämför sen vad de påstår och vad IPCC påstår så inser man ganska snart att klimatpolitik och klimatforskning inte är något för ömhudade amatörer!

Såhär långt kommen i min analys kan jag framförallt konstatera en mycket olycklig sak i kråksången och det är att den världsberömda fågelmålaren Lars Jonsson har valt att vara med i Stockholmsinitiativet. Det är olyckligt eftersom Lars Jonssons artiklar på hemsidan är oerhört lärorika och dessutom uppfriskande läsning för oss amatörer och gissningsvis även för experter inom klimatforskning. Med andra ord skriver Lars Jonsson väldigt bra med gedigna kunskaper, sund skepsis, nyfikenhet och personlig oro för naturen och vår planet.

Tyvärr agerar Lars Jonsson i ett negativt och spekulativt sammanhang där andra skribenters alster på hemsidan mycket snabbt spårar ut i ett moras av raljanta beskyllningar hit och dit, ohövliga påhopp och lägger fram den ena konspirationsteorin efter den andra om klimatet som ingen vettig människa kan ta på allvar. Amatör likväl som expert.

Avslutningsvis så kommer här några tips på bra artiklar som Lars Jonsson skrivit på den aktuella hemsidan:
1. Europas klimat under 2000 år
2. Klimatförkunnare och sansade forskare
3. Det föränderliga klimatet
4. Extremväder och Arktis
5. Är hoten mot världshaven överdrivna?
6. Isbjörn i repris plus lite nytt
7. Vad har centern i tankarna?
8. Nu kämpar även jag mot koldioxiden

2016-02-26 16:20:03


Christer Fält     



Sådärja förste person att nå 100 arter i Eko-Gbgjakten 2016 blev Ola Wennberg och det vart större strandpipare som blev fågeln med lite extra glans på fjädrarna! Dessutom sågs den på Galterö som numera är naturreservat och en av västkusten finaste platser!

Och i dag rapporterades årets första vitkindade gås på Vasskären av Johan Ennerfelt!

Nu är mars precis runt hörnet och då händer det mycket i fågelvärlden. Att höra årets första trädlärka eller se hur sångsvanarna sträcker in från havet är några av månadens höjdpunkter!

Vill även passa på att välkomna nya medlemmar till den här gruppen och önska alla en trevlig helg! Själv ligger jag på rygg och knockad i influensa men förhoppningsvis kan jag ta mig ut i det vackra vädret de närmaste dagarna.

Men var är alla snösparvar i år..?

2016-02-26 17:06:21


Christer Fält     



Kan du måla en tretåig hackspett, sa jag till min 8-årige son.
Javisst, sa han.
Får jag lägga ut den på internet, sa jag.
Jo men varför då, sa han.
Igår sågs en tretåig hackspett i Fridhems gammelskog och han som hittade den heter Jan Hellström och skulle nog bli glad av din bild.
Okej, sa han.
Tack, sa jag.

Då trillade äntligen Jan Hellström fina fynd från början av januari in på Eko-Gbgjakten 2016! Och det var Magnus Persson som återupptäckte den i går, tjusigt!

Ps! Min son målade en hane hoppas det är okej ändå...

2016-02-28 17:39:15


Christer Fält     



Ett minne. Jag ligger på magen. Det är 2 april och solen skiner och framför mig på marken och även den på magen ligger en kopparödla. Vi har det skönt. Våren är här!

Nu händer nåt. En blond mansperson med stilrena glasögon rusar kvickt förbi med en fråga i luften.

Har du sett den?
Nää, sa jag.
Va, sa han.
Jag fick syn på den här ödlan och fick sån lust att lägga mig på magen, sa jag.

Den blonda manspersonen hörde förmodligen inte det där sista eftersom han försvann lika hastigt som han dök upp.

Just där och då fick jag det bekräftat för mig själv på riktigt allvar att det här med att kryssa fåglar är inte så viktigt. Den allvarsamma leken (tack Hjalmar Söderberg) är en lek och ingenting annat. För mig alltså. För kopparödlan vete sjutton.

Vad var det då jag inte sett (men som jag ändå fick se och som satt i ett träd cirka 150 meter från kopparödlan)? Jo, det var lappugglan som upptäcktes den 1 april 2012 vid Ugglemossen av Göran Sahlin och personligen betraktar jag det fyndet som en av de mest oväntade och speciella fågelfynden inom Göteborgsområdet.

Tack Göran!

2016-02-29 10:50:46


Christer Fält     



Inlägg 1 mars i Facebook.

Visste ni att svartmesen behöver gå på toaletten en gång i minuten. Om detta skriver Gunnar Brusewitz i boken Solvarvets tecken (1983).

När det gäller svartmesen minns jag en händelse på Hönö kyrkogård för ett antal år sen. Efter jag hade strövat planlöst omkring i det aktuella området beslutade jag mig för att fika så jag slog mig ned på en sten i en gles talldunge och tog av mig ryggsäcken. Och i samma ögonblick som jag satte tänderna i ostmackan fick jag sällskap av en svartmes.

Mesen var orädd och höll sig då och då inom en armslängd avstånd. Nu var det förvisso inte en sibirisk tiger framför mig men jag vågade i alla fall inte andas än mindre tugga på brödet och osten. Jag satt som förstenad.

Efter en stund girade plötsligt en sparvhök in i bilden och (var jag övertygad om) satte klorna i den lilla fågelns kropp och inom loppet av någon sekund var båda fåglarna borta. Som sagt, förstenad var jag.

När jag så småningom mjuknade från mitt stenlika tillstånd såg jag liksom i ögonvrån att något rörde sig blixtsnabbt ut ur min ryggsäck som vore det en övervintrande malfjäril!

Vad det svartmesen?

Trot om ni vill, som Åke Arenhill skulle ha sagt!

2016-03-02 10:53:30


Christer Fält     



Dela är att uppmärksamma är ett credo som tycks gälla på Facebook. Underliggande döljer uppmärksamma en slags godhet. Dela är så att säga undantagslöst en positiv handling. Är det så?

Ofta är jag kritiskt till att dela är att uppmärksamma som vore det en gest av bästa välvilja. Till exempel filmklipp innehållande hemskheter såsom kränkande övergrepp mot människor och djur tycks finnas överallt på internet. För mig är det otänkbart att dela den typen av filmklipp eftersom det mest naturliga och etiskt självklara är att i första hand kontakta och delge klippet till en seriös organisation som arbetar professionellt mot den typen av gärningar som det aktuella filmklippet visar. Sen får de hantera hur de vill gå vidare med ärendet.

Besöker man till exempel Rädda barnens Facebooksida så visar de närapå aldrig filmklipp som skildrar våldsamma och kränkande övergrepp mot barn. Varför gör de inte det, är en mycket viktig fråga man bör ställa sig.

Reflektera och kontakta är att uppmärksamma är mitt credo! Och det gäller inte bara på Facebook.

2016-03-02 10:54:29


Christer Fält     



Cyklade till Gossbydal i går och marslandskapet där var blekt och litet urtvättat och det var svårt att föreställa sig att om några månader växer här rödklint och gullris, humleblomster och ängsskallra. Och en uppsjö andra blomster- och spännande grässorter och för att inte tala om dagfjärilar och sexfläckiga bastardsvärmare!

Under högsommaren eventuellt även under majmånad planerar jag lysa efter nattfjärilar i Gossbydal. Ni är välkomna att vara med och jag kommer meddela i god tid (med väderprognosens goda vilja) här på Ekoskådarna när det blir aktuellt.

2016-03-02 12:43:40


Christer Fält     



Haft kontakt med Leif Jonasson per telefon i dag och vi samtalade bland annat om Reino Anderssons spännande bokprojekt om Getteröns naturreservat! Och vi pratade också en stund om valar och kanhända frågade jag Leif om han visste vad som är världens ensammaste ljud och hördes första gången 1989.

Lyssna på Bea Uusma så får ni veta...

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/407837?programid=2071

2016-03-03 14:41:43


Christer Fält     



Två händelser från världsberömda Brudarebacken.

Försommarkväll och tre lösspringande hundar, en rottweiler och två dobermann. Hundarna får korn på en ornitolog vars tubkikaren ögonaböj slungas ut i en himlafärd samtidigt som ornitologen hoppar villrådigt i cirkel som vore ornitologen en frisläppt tamkanin.

En livlina (gudskelov) uppenbarar sig i form av ett plåtskjul. Sylvassa tänder, hugg och klös, vrål och bröl omsluter den arma ornitologens kropp när den i slowmotion tar sig upp på skjulets tak. Sen ligger ornitologen där och vågar inte röra en fena.

Å förlåt, sa hon.
Va, sa ornitologen.
De har aldrig gjort så förut, sa hon.
Va, sa ornitologen.
Ska jag ringa ambulans, sa hon.
Va, sa ornitologen.
S K A J A G R I N G A A M B U L A N S, sa hon.
Den 1 mars till den 20 augusti är det ju koppeltvång på hundar i naturen, sa ornitologen.
Va, sa hon...
------------------------------------------------------------
Blåsig hösteftermiddag och ornitologen står och spanar på toppen av backen. Plötsligt hör ornitologen VOV VOV bakom ryggen. Glad pitbull i antågande och glad pitbull är lika med farlig pitbull har ornitologen läst.

Ögonaböj slungas tubkikaren ut i en himlafärd samtidigt som ornitologen flyr upp på toppen av toppstenen som står på toppen av backen. Det var ju toppen, tänker ornitologen.

Koppla din hund, sa ornitologen.
Vasadu, sa den glada pitbullens ägare.
Vill du vara så snäll och koppla din hund, sa ornitologen.
Exakt men nej, sa den glada pitbullens ägare.
Vasadu, sa ornitologen.
Vasadu, sa den glada pitbullens ägare.
Ingenting, sa ornitologen.

Absolut ingenting...

Trevlig helg på er Ekoskådare!

2016-03-04 12:21:50


Christer Fält     



När man slår upp en svensk dagstidning kan man ideligen på ena sidan läsa till exempel en viktig och angelägen artikel om alkoholkonsumtion och dess negativa konsekvenser för samhället. Och på andra sidan tidningsuppslaget kan man läsa och låta sig uppfyllas av guldglimrande och sprudlande reklam för olika vinsorter.

Så pågår det, sida upp och sida ned och detta var en av flera orsaker till varför jag slutade prenumerera på Göteborgs största dagstidning, förutom att just den tidningen till bredden var fylld med bilreklam, fotbollsreklam och hockeyreklam.

Vin, bilar, fotboll och hockey låter ju hur roligt som helst – ja om man är djupt intresserad av det vilket jag inte är. Vid sådana tillfällen är det oerhört skönt med litet konsumentmakt och helt enkelt säga upp prenumerationen!

Att ifrågasätta och dessutom aktivt undersöka de (mass)medier som finns i vårt samhälle är på samma gång en slags civilisationskritik som på många sätt ifrågasätter vårt sätt att leva. Annorlunda uttryckt; mediekritik är också civilisationskritik!

Är ni nyfikna på ett samtal som direkt och indirekt behandlar frågan vilket samhälle vill vi ha, lyssna då gärna på Filosofiska rummet och programmet ”Miljön, naturen och civilisationskritiken.”

https://sverigesradio.se/sida/avsnitt?programid=793

2016-03-05 11:58:52


Christer Fält     



Fel länk i förra inlägget, här den rätta.

https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/662177?programid=793

2016-03-05 13:13:49


Christer Fält     



I dag såg Mathias Theander årets första trana i Göteborgsområdet (även för Bohuslän)! Såvitt jag kan utläsa på kustobsar rastade två individer vid vadarstranden i Karholmsdammen och tog sen höjd.

Fyndet är också fenologiskt intressant eftersom enligt Artportalen så är perioden från den 20 mars och framåt en mer säker och pålitlig tidpunkt att se årets första trana inom Göteborgsområdet.

Och i portalen gällande vårt område finns det historiskt endast 10-12 rapporterade fynd innan den 5 mars (inräknat några fynd som tangerar det aktuella datumet).

2016-03-05 16:35:35


Christer Fält     



Drömde om Jan Danielsson i natt. Besynnerligt eftersom han varit död sen länge. Några gånger korsades våra vägar och varje samtal med honom var som att stå andäktigt bredvid en ålderdomlig ek med väldig krona.

Hans röst var förunderligt mjuk, likt en sommarvind som sveper genom en träddunge. Och så den där speciella blicken, varm och genomskinlig men på samma gång mörk och gåtfull som en skogstjärn.

https://vimeo.com/156164494

2016-03-07 21:42:37


Christer Fält     



Den 8 mars är internationella kvinnodagen! En liten rundvandring hos några av våra största och mäktigaste natur och miljöorganisationer när det gäller antalet kvinnor i respektive styrelse ser ut som följer.

1. Svenska Naturskyddsföreningens styrelse består av 15 personer och av dessa är 11 kvinnor.
2. SOF- Birdlifes styrelse består av 12 personer och av dessa är 5 kvinnor.
3. Svenska Botaniska föreningens styrelse består av 12 personer och av dessa är 4 kvinnor.
4. Sveriges Entomologiska förenings styrelse består av 5 personer och av dessa är 2 kvinnor.
5. Fältbiologerna är en platt organisation men man har har en så kallad riksstyrelse som består av 6 personer och av dessa är 4 kvinnor.
6. Greenpeace består av 6 personer och av dessa är 3 kvinnor.

Av sammanlagt 56 styrelseledamöter är alltså 29 kvinnor!

Det ni!

Ps! Hur är det då ställt med etnicitet hos dessa organisationer? Undersök på egen hand så finner ni svaret...

2016-03-08 17:25:17


Rolf Björklund     



Oberoende av kön och etnicitet tycker jag att man skall ha den som är mest lämpad att sitta i styrelsen för respektive organisation om man vill föra verksamheten framåt.
Vem bedömer då vem som skall bli invald? Om det är en redan befintlig organisation är det väl styrelsen och valberedningen som skall bestämma vilka man kan tänka sig att samarbeta med och vilka som har idéer om hur verksamheten skall bedrivas i överensstämmelse med stadgar och ideal.
Jag är med i flera föreningar men tänker inte på sådana saker som etnicitet eller kön när någon skall väljas in. Snarare är det svårt att hitta någon som vill åta sig uppdraget, och har tid och kapacitet att fullfölja det på bästa sätt till gagn för verksamheten.
Att en styrelse skall vara representativ för befolkningen är otänkbart om man vill ha bästa möjliga utveckling.

2016-03-08 18:36:00


Christer Fält     



I slutet av mars förra året hittade jag en skadad sångsvan på Torslanda golfbana. Kontaktade Svenska djurambulansen som skickligt och varsamt tog hand om svanen.

Akutnummer till Svenska djurambulansen: 0771-999 112

2016-03-09 15:01:22


Christer Fält     



Kanske många av er redan känner till att bland annat Rörö i Göteborgs norra skärgård ingår i det så kallade GRACE-projektet som är en förkortning av Grazing and Restoration of Archipelago and Coastal Environments (bete och restaurering i skärgården och kustmiljöer).

Saxat från GRACE hemsida:

"Länsstyrelsen har tagit fram en nedladdningsbar guide, Skärgårdsnatur GRACE, för smartphones och läsplattor som beskriver tio av GRACE-projektets Natura 2000-områden. Guiden kan tankas ned som en app. Appen är under utveckling och ny information kommer att läggas ut efter hand. Du kan även se guiderna här på webben. Man kan ladda ned appen innan man ger sig ut i terrängen, en fördel om området har dålig täckning.”


https://play.google.com/store/apps/details?id=com.lst.naturvandring


2016-03-09 17:49:10


Christer Fält     



Ungefär vid den här tidpunkten på året för 4 år sen fick jag ett telefonsamtal från Uno Unger som berättade att Bo Brinkhoff hade upptäckt en sparvuggla på Björkö.

Eftersom jag gillar skärgården och ugglor åkte jag dit och det visade sig vara en lyckoträff. Varken tidigare eller senare i mitt liv har jag sett sparvuggla så oerhört fint.

Björkö är också en av ytterst få platser (närapå den enda) inom Göteborgsområdet som hyser den rödlistade (NT, Nära hotad) ängsnätfjärilen och den bästa tiden att hitta den vackra fjärilen är från mitten av maj till början av juni.

2016-03-10 11:17:38


Christer Fält     



Sol och måttliga vindar från både sydost och sydväst de närmaste dagarna! Fågelarter vi kan förvänta oss är bland annat trädlärka och mindre sångsvan. När det gäller rariteter är det bra tid för praktejder och inom Göteborgsområdet finns historiskt åtminstone ett 10-tal fynd under mars månad.

I dag såg jag årets första nässelfjäril! Vanligtvis brukar citronfjärilen vara först på benen efter vinterdvalan. Dagfjärilar (inklusive dagsvärmare) ingår som bekant i Eko-Gbgjakten 2016 så ni som deltar bör rapportera era fynd fortlöpande till Artportalen eftersom vi saknar den möjligheten på kustobsar.

Vill ni inte rapportera på AP så bör ni skriva upp antalet dagfjärilsarter (inklusive dagsvärmare) och sen redovisa slutsumman till mig innan tävlingen tar slut den 31 december.

Som ni säkert lagt märke till har inläggen från mig inte alltid varit gruppbeskrivningen trogen men jag har ändå försökt eftersträva att det på ett eller annat sätt ska handla om djur och natur och ekoskådning.

En grupp i Facebook blir (tror jag) vad medlemmarna gör den till så länge man visar respekt för varandra och man åtminstone kan skönja någon slags lojalitet mot gruppbeskrivningen.

Trevlig helg!

2016-03-12 07:01:34


Christer Fält     



Jajamän då är mindre sångsvan med i Eko-Gbgjakten 2016! Mathias Theander såg tre stycken i dag i Torslandaviken!

Vädermässigt har det varit en disig och gråblek lördag och här i Sandvik visade sig solen endast en kort stund vid 14-tiden.

http://www.artportalen.se/Media/Image/1520093

2016-03-12 17:24:00


Christer Fält     



Nu är det tidig förmiddag och vädret förefaller bli en repris på gårdagen. För en stund sen promenerade jag ned till brevlådan för att hämta morgontidningen och trots det tillknäppta vädret var det fullt ståhej på grönfinkar och pilfinkar. Och ovanför mitt huvud susade ett gäng knipor förbi.

En tanke som annars fyller mitt huvud denna grådisiga söndag är att ett välkänt politiskt parti vill att det ska bli svårare för landets kommuner att skapa naturreservat (googla nyheten). Anledningen är bostadsbrist i konungariket Sverige. Vad är då nästa steg? Ska det i framtiden bli svårare att skapa nationalparker på grund av bostadsbrist?

Hur bildas egentligen en nationalpark?

http://www.naturvardsverket.se/Var-natur/Skyddad-natur/Nationalparker/Sa-bildas-en-nationalpark/

2016-03-13 10:37:16


Christer Fält     



Kära nån! Här i Göteborgsområdet har det varit en sjusärdeles vacker och solig dag och hela 13°C varmt!

Under morgonen larmade Ola Wennberg ut via GBG300 att det rastade 12 mindre sångsvanar i Torslandaviken! Och ytterligare två individer flög förbi.

Vid Ramberget på Hisingen sågs det 12 ex, vid Hyppeln i Göteborgs norra skärgård 7 ex och i Mölndal 2 ex och slutligen i Åbro ytterligare 1 ex.

När det gäller sångsvanar noterades bland annat 457 ex vid Hyppeln och 425 vid Brudarebacken.

Sångsvanarnas tid är äntligen här!

2016-03-15 18:03:50


Christer Fält     



Från och med nu kommer närapå all information från mig i den här tråden ske i den slutna Facebookgruppen Ekoskådarna.

Särskild viktig information gällande Eko-Gbgjakten 2016 kommer emellertid under året meddelas här.

2016-03-18 10:11:31


Christer Fält     



Efter önskemål blir det inlägg här, kul att flera läser!

17 mars

Oj vilka fina dagar det varit när det gäller sångsvanar i Göteborgsområdet! När det gäller mindre sångsvan såg Magnus Persson under gårdagen hela 75 ex flyga mot nordost vid Gamla flygfältet i Torslandaviken! Historiskt är det näst högsta antalet inom Göteborgs rapportområde. Och vid Torslandaviken hittar vi också den högsta noteringen inom aktuellt rapportområde då 83 ex sågs den 6 april 2013.

Häromdagen lyssnade jag på Klotet som är vetenskapsradions internationella miljöprogram och avsnittet jag lyssnade på handlade om färskvattenbrist som en konsekvens av klimatförändringarna.

https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/692251?programid=3345

2016-03-28 19:54:09


Christer Fält     



20 mars

Vårdagjämning! Och fjärilssäsongen har börjat! I går hade jag fyra nässelfjärilar som tumlade runt tillsammans i trädgården! Och som ni såg hade David Lundgrens pappa en videfuks (raritet) i Torslanda, stiligt!

Sen blir jag väldigt glad över Hans fina bilder! Apropå bilder, som många av er känner till är jag ursprungligen från Bromölla i Skåne och därifrån är också min vän Linda Niklasson och hon ställer ut nu i påsk varför jag delar hennes Facebooksida här. Så har ni vägarna förbi Landön i NO Skåne besök gärna hennes utställning.

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=1741359539416595&set=a.1591280584424492.1073741833.100006276969777&type=3&theater

2016-03-28 19:55:44


Christer Fält     



24 mars

Skärtorsdag och det skvalar inte friskt och frejdigt ur stuprören eller rasar meterdjup snö med ett dån från hustaken. Nej, det är en barmarkstorr, solig och lite småfrusen dagsresa in i kristendomens sorgligaste och på samma gång lyckligaste tidpunkt på året.

Det har hänt en hel del i Eko-Gbgjakten 2016 den senaste tiden. Årets första sädesärla, kärrsnäppa och trädlärka har siktats på Galterö och de allra första silltrutarna har i dagarna anlänt till den klassiska lokalen Gullbergskaj vid Göta älvbron.

Spetsbergsgås har bokförts vid Brudarebacken, Välen och Vrångö och i går sågs en gråhakedopping i Torslandaviken. Alltjämt är den tretåiga hackspetten kvar i Fridhems gammelskog och nu har 5 deltagare fått in den på listan!

Tillsammans har vi nu 135 arter i tävlingen!

Glad påsk alla ekoskådare!

2016-03-28 19:56:38


Christer Fält     



26 mars

Som ni lagt märke till har jag ändrat sekretess igen på gruppen. Från offentlig till sluten och återigen till offentlig. Så får det bli. Argumentet att de så kallade”nättrollen” är ett stort problem i offentliga Facebookgrupper tror jag inte på.

Om ett troll vill besöka vår grupp så kan det få en liten kram och ett jättefång av röda rosor av oss!

Har sen en tid tillbaka startat en Line Band grupp som heter Ekoskådarna. Den ligger ännu så länge så att säga på is.
Gruppen är tänkt vara en informationskanal för djur och naturupplevelser i Sverige. Inga regler (hyfs och respekt mot varandra en självklarhet) bara att informationen i gruppen handlar om djur och naturupplevelser i ekoskådningens anda som man vill förmedla till andra medlemmar i gruppen.

Är ni intresserade så kopiera länken nedan och välkommen in i gruppen. Blir vi några stycken så kör vi igång!

http://band.us/n/abaapch9L7g0j

2016-03-28 19:59:10


Christer Fält     



Bröderna Johan och Robert Ennerfelt hittade en brandkronad kungsfågel på Brännö i dag! Enligt Artportalen är det blott 2a marsfyndet någonsin inom Göteborgs rapportområde!

Grattis!

http://www.artportalen.se/Image/1526526

2016-03-28 20:00:07


Christer Fält     



Morgonen här i Sandvik var blå och kall, förmiddagen grå och varm medan eftermiddagen var blåkallgråvarm och framemot kvällen en alldeles magnifik regnbåge i öster!

Nu har taltrast, gransångare och sädesärla anlänt på riktigt allvar till våra breddgrader och i går siktades årets första fiskgjuse vid Kviberg – vårtecken som heter duga!

Den närmaste tiden kan man spana efter den vidunderligt fina sorgmanteln. Enligt Artportalen sågs den första i Sverige redan den 15 mars i Bohuslän. Sorgmanteln är sparsamt förekommande så man kan inte vara helt säker på att få se den under året. Så var på tårna den närmaste tiden.

I dag drog Line Bandgruppen Ekoskådarna i gång och först upp på ”anslagstavlan” blev en röd glada som flög förbi mitt hus under eftermiddagen. När det gäller LBE så finns det som sagt inga regler förutom att det som skall handla om djur och naturhändelser i Sverige.

Fågelarter som jag bedömer ha mycket stort allmänintresse för skådare i Göteborgsområdet kommer jag naturligtvis fortsättningsvis försöka sprida så att det når fram till smsgruppen GBG300 trots att jag inte är med där längre.

Vill du vara med i Line Bandgruppen Ekoskådarna? Kopiera länken nedan men du måste ladda ner appen på egen hand.

http://band.us/n/abaapch9L7g0j

2016-03-29 22:05:24


Christer Fält     



Redan vid halv sextiden i kolmörkret börjar talgoxen testsjunga. Medlem i ett prydlig dansband från Värmland är den knappast, nej både till stil och stämma påminner talgoxen snarare om Martin Rolinski i Bodies Without Organs.

Hookigt enformigt som det heter på fackspråk men hookigt enformig är knappast våren och nu är dessutom gräsmånaden här och då är det dags och spana efter ringtrast! Vanligtvis är det först framåt mitten av månaden som man ser lite fler individer när de letar efter daggmask på åkrar och gräsmattor.

April är också en tidpunkt på året då man bör syna skrattmåsarna i sömmarna så man inte missar en svarthuvad mås. Såhärårs bör man också ha stäpphök och brun glada i tankarna när man dricker kaffe och lutar sig behagligt mot en ståtlig björk eller asp.

I skogsbackarna lyser nu blåsipporna tjusigt och elegant och ryktesvägen meddelar att de första vitsipporna varit synliga på lite mer sydligare breddgrader. Och någon tjäle i jorden kan vi inte tala om.

Sen håller vi tummarna för att Jan-Åkes svarthakade buskskvättor går i husdrömmar. Som det heter i mäklarbranschen så är läget, läget och åter läget helt avgörande och bättre läge än Brudarebacken står ju knappast att finna i Göteborgsområdet!

Trevlig helg!

2016-04-01 18:43:00


Christer Fält     



Idag började jag som ledare för kursen ”Fåglar i Göteborgs skärgård” (organisatör Göteborgs ornitologiska förening) och tillsammans med mina upprymda och förväntansfulla deltagare åkte vi till Galterö. Under våren kommer vi också besöka Hönö, Hyppeln och i mitten av maj blir det avslutning på den vackraste av öar– Rörö! Är ni intresserade så finns det platser kvar på kursen.

En blek aprilsol och en råkall sydvästlig vind mötte oss i södra skärgården. Längs Galterövägen på Brännö kunde vi i alla fall räkna in åtminstone fem gransångare och en sjungande järnsparv. Och stolt som en tupp poserade en råbock vid Dynholmsviken!

I Galterösund trippade två rödbenor medan vitkindade gäss skällde som utposterade bandhundar från snart sagt varenda liten bergsknalle. Efter fikarast vid Brandnäsviken hittade vi årets första stenskvätta vid Kulmesund. Och en råka (2k) hastade förbi i snålblåsten och på berget mellan Brandnäsviken och Kulmesund fick undertecknad till allas stora lycka syn på en hane svarthakad buskskvätta och enligt Artportalen är det blott 2a fyndet på Galterö!

2016-04-02 17:20:46


Christer Fält     



Ringtrastarna har redan anlänt! Under den gångna helgen sågs det två stycken på Rörö och en på Smedstorps ängar i Björketorp. Och idag antecknades den första på Brudarebacken och som de flesta känner till är backen en av Sveriges bästa lokaler för ringtrast om våren.

Ytterligare två individer noterades också idag vid Lärjeåns dalgång och en individ på Brännö i södra skärgården.

Man behöver inte stressa efter ringtrast eftersom sträcket pågår en bit in i maj månad och det senaste vårfyndet i Göteborgsområdet är från Tjälleviks mosse på Hönö den 20 maj 2010.

http://www.artportalen.se/Image/977022

2016-04-04 17:59:39


Christer Fält     



Kanske av intresse gällande svarthakad buskskvätta. Här lite go statistik (källa Artportalen) för Göteborgs rapportområde.

2016 – 3 fynd (än så länge)
2015 – 3 fynd
2014 – 2 fynd
2013 – 2 fynd
2012 – 2 fynd
2011 – 4 fynd
2010 – 3 fynd
2009 – 0 fynd
2008 – 5 fynd
2007 – 0 fynd
2006 – 1 fynd
2005 – 2 fynd
2004 – 3 fynd
2003 - 2 fynd
2002 – 0 fynd
2001 – 4 fynd
2000 – 0 fynd

Under perioden 1900-1999 återfinner vi två fynd, det äldsta är från Änggårdsbergen den 18 januari 1902 samt Skarvik på Hisingen den 28 februari 1959 (Uno Unger).

Sammanlagt 38 fynd under en tidsperiod på 116 år.

Är svarthakad buskskvätta att betrakta som en vanlig raritet inom Göteborgs rapportområde? Vilka slutsatser kan vi dra av antalet fynd inom det aktuella området?

Vad säger ni?

2016-04-06 13:42:51


Christer Fält     



7 april från Facebook

Är till exempel en koltrast dum i huvudet? Lyssna till forskaren Mathias Osvath och hans svar på frågan men först en kort presentation vem Mathias är och vad han sysslar med.
Saxat från Lunds universitet:

”Jag är kognitiv zoolog. Det innebär att jag i min forskning jämför kognitiva mekanismer mellan olika djurarter i syfte att förstå hur den kognitiva evolutionen går till. Forskningen leder förhoppningsvis till ökad förståelse för kognition som biologiskt fenomen.

Jag arbetar främst med människoapor och kråkfåglar. Mitt intresse ligger i att förstå de olika arterna i sig själva, men också i att förstå människans kognitiva evolution. Ett annat huvudsakligt intresse är att försöka förstå hur komplex kognition kan uppstå i naturen, och hur det dessutom kan uppstå flera gånger.

Jag är vetenskaplig föreståndare för Lunds Universitets primatforskningsstation Furuvik, och förestår tillika Lunds Universitets Corvidkognitionsstation.

Jag undervisar främst inom djurkognition och relaterade ämnen. Jag är huvudhandledare åt två doktorander i projekt om fysisk kognition och planeringsförmågor hos corvider och människoapor.”

http://urskola.se/Produkter/186046-UR-Samtiden-Hjarndagen-2014-Fagelhjarnan-och-tankandets-evolution


2016-04-18 20:35:03


Christer Fält     



Facebook 9 april

I skrivande stund (lunchtid) har vi som deltar i Eko-Gbgjakten 2016 samlat in 3400 kr vilket betyder 1700 kr till Fågelcentralen och lika mycket till Cancerfonden.

Man kan när som helst gå med i tävlingen, direktlänk till Eko-Gbgjakten 2016: http://www.kustobsar.se/…
Är man helt ny användare på kustobsar måste man för att kunna lägga in arter i tävlingen registrera sig och det gör man högst upp på kustobsar.se vid rubriken ”Registrera ny användare / Logga in”.

Sen har det hänt mycket kul i tävlingen den senaste tiden. Bland annat hittade Tina Widén den 1 april en brandkronad kungsfågel på Vrångö och i förgår såg hon en förbiflygande jorduggla i Slottsskogen! Och förra helgen slog Hans Zachrisson till med en tjusig svart rödstjärt i Torslandaviken.

Vad ska vi då spana efter den närmaste tiden när det gäller fåglar? Årets första lövsångare och rödstjärt känns inte som en omöjlig tanke den närmaste veckan. När det gäller sällsynta arter så är det framförallt svarthuvad mås, praktejder, amerikansk kricka, brun glada och stäpphök. Det är också bra tidpunkt för pungmes, skärfläcka, rödspov och årta.

Och så naturligtvis en repris på ägretthäger, inte ska väl undertecknad vara ensam om den fina pippifågeln i tävlingen

2016-04-18 20:36:13


Christer Fält     



Facebook 10 april

Det är inte alla förunnat att uppleva en aprildag som idag men att kränga på sig badkläder är inte att tänka på även om beslutet om ett dopp i havet var frestande nära under den soliga och ljumma eftermiddagen.

Badade som sagt icke.

Solsken, nattfrost och ljumma vårvindar är nog en god beskrivning på denna fagra dag. För egen del blev det en cykeltur här hemma i Sandvik med min äldsta son och han har alltid ögonen på skaft och hittade raskt årets första vinbärsfuks och en rödräv som satt på ett berg och glodde på havet.

Och när vi kom tillbaka hem och sladdade lite coolt på gräsmattan fick vi syn på tre röda glador som lekte tafatt strax nordväst om vårt hus.

Sen log jag lite för mig själv åt ett fint minne från morgonen då jag upptäckte fyra stycken svarthalsade doppingar i Torslandaviken.

Och som sagt badat har jag icke gjort idag.

Ännu bör tilläggas.

2016-04-18 20:37:20


Christer Fält     



Facebook 8 april

En grå och regnkulen aprilhimmel hänger ovanför mig när jag promenerar till bussen. Vid Gamla flygfältet i Torslandaviken stannar jag till och ser och hör två trädlärkor hastigt och en smula oväntat flyga upp från landningsbanan varefter de förloras ur sikte ovanför Karholmens trädtoppar.

Och lite senare under morgonen hittar jag dessutom två finfina ringtrastar på Råda kyrkogård som ligger strax intill min arbetsplats i Mölnlycke.

Trevlig helg alla ekoskådare!

2016-04-18 20:37:59


Christer Fält     



Facebook 11 april

Inte med stormsteg utan små jämfotahopp närmar sig dagfjärilssäsongen och tittar man i Artportalen så har en fjärilsskådare i Visby och en i Sollentuna allaredan sett 7 arter. För egen del har jag sett 4 arter och det är en siffra som jag delar med ett 70-tal andra skådare runt om i Sverige.

Önskar man en snabb och dagsaktuell information om just dagfjärilar eller fåglar, grod- och kräldjur, mossor och kärlväxter, däggdjur och fladdermöss och så vidare kan man gå med i LineBandgruppen Ekoskådarna.

I gruppen finns inga regler med undantag från att informationen ska handla om djur och naturhändelser i Sverige och att man gärna vill förmedla detta till gruppen.

Upptäckarglädje är credot!

http://band.us/n/abaapch9L7g0j

2016-04-18 20:39:01


Christer Fält     



Facebook 12 april

Om du kisar ett ögonblick så att tillvaron runtomkring dig blir litet suddig och därefter sticker in huvudet i en buske som är full av färgsprakande påskfjädrar så kan du för ett kort ögonblick förstå hur en fjäril upplever världen.

Kolossalt färgrik men oskarp med andra ord.

Skulle du uppleva liknade synförnimmelse efter intagandet av förbjudna preparat eller av staten godkända rusdrycker är en annan femma och den upplevelsen bör vi inte diskutera i den här gruppen.

2016-04-18 20:39:41


Christer Fält     



Facebook 12 april

Det pågår en grön våg inom konstvärlden...

http://www.svt.se/kultur/konst/gron-vag-inom-konsten

2016-04-18 20:40:21


Christer Fält     



Facebook 14 april

Var litet på tårna nu och några veckor framåt och spana efter alpjärnsparv, en fågelart som undertecknad (och jag är inte ensam) önskar ska dyka upp i Göteborgsområdet.
I Sverige finns det ett 15-tal fynd och av dessa återfinner vi åtminstone 7 fynd under april och då framförallt under senare delen av månaden. Alpjärnsparv har aldrig setts på Västkusten, samtliga fynd hittills är från Blekinge, Gotland, Skåne och Öland.

Här några goa bilder plåtade av David Lundgren från Hoburgen på Gotland.

http://www.artportalen.se/Image/970687

2016-04-18 20:41:08


Christer Fält     



Facebook 14 april

Spelar det någon roll för miljön om jag källsorterar eller avstår från att åka bil och flyg? Gör mina personliga val någon skillnad för miljön?

Nja, på sätt och vis gör dina egna personliga val för miljön ingen skillnad alls, svarar filosoferna Bengt Brülde och Magnus Jiborn. Lyssna till deras intressanta samtal om ansvar, rättvisa och moral i klimatdebatten.

https://sverigesradio.se/sida/avsnitt?programid=793

2016-04-18 20:42:31


Christer Fält     



Rödavinbärsbusken i min trädgård står nu i grönt trots att det vädermässigt känns som om snö skall falla vilken sekund som helst.

Vitsippor, blåsippor och vårlök blommar trotsigt mot den gråkalla aprilhimlen och idag siktades årets första småspov i Torslandaviken! Och svalorna, sommarens budbärare, har redan anlänt och lövsångare, rödstjärt och fisktärna likaså.

Sen en månad tillbaka har LineBandgruppen Ekoskådarna varit aktiva och vi är endast 9 medlemmar ännu så länge. Intresset förefaller lågt och det är synd eftersom jag tror att gruppen är ett fint komplement till smsfågelgruppen GBG300.

Vad kan vi förvänta oss den närmaste tiden när det gäller fåglar inom Göteborgs rapportområde? Personligen tror jag på rödspov och skärfläcka. Rödspov har enligt Artportalen setts vid 9 tillfällen de senaste 5 åren medan skärfläcka har noterats ett 10-tal gånger under samma tidsperiod. Sällsynta gäster med andra ord.

När det gäller vanliga arter så kan nog årets första trädpiplärka vara på ingång och naturligtvis svartvit flugsnappare. Förr sa de gamle att när björkens löv är som musöron är det dags att bege sig ut till skogen och lyssna efter tjäderspel. Glöm inte termosen med kaffe och matlådan med goa äggmackor. Och lägg också ner några nybakade hallongrottor i lådan, skadar inte en morgonpigg tjäderskådare!

LinaBandgruppen Ekoskådarna se länk:

http://band.us/n/abaapch9L7g0j

2016-04-18 21:51:30


Thomas Samuelsson     



Vill kommentera påståendet ovan att filosoferna sa att personliga val inte gör någon skillnad. Har lyssnat på hela programmet och gör en annan tolkning av vad dom säger. Sant är ju att rent faktiskt så gör en människa eller en liten nation liten skillnad, men problemet med det resonemanget som också påpekas i programmet är att då behöver ju ingen göra något. Man pratar om föredöme, man pratar om att påverka politiskt via val och jag vill också påpeka konsumentmakten att välja bort dåliga produkter. Dessutom påverkar ju vi våra närmaste genom vår livsstil. Det är naturligtvis bekvämt att tänka att mina val inte gör någon skillnad, fritt fram att slänga skräp överallt exempelvis, men det är större risk att någon annan också slänger där det redan är skräpigt. Och totala konsumtionen i världen är ju faktiskt summan av varje enskild individs konsumtion och den summan är för stor, så vem ska avstå? Att helt frånsäga sig allt ansvar i alla frågor med hänvisning till att jag är bara en skulle ju leda till total moralupplösning och ett vedervärdigt samhälle att leva i. Och det där att flyget går ändå innebär ju att vi inte tänker längre än näsan räcker för givetvis blir det fler flygavgångar ju fler som vill resa... Statistiken visar mycket riktigt också att flygresandet ökat med 40% på senare år, trots att många säger sig vara oroliga över klimatet...

2016-04-19 11:33:23


Christer Fält     



Håller med dig och din tolkning. Att testa tanketråden - "Nja, på sätt och vis gör dina egna personliga val för miljön ingen skillnad alls" - var tänkt som en god utmaning för den som vill se efter hos sig själv om tråden brister om var och en lever efter just den devisen.

Jag tycker att Bengt Brülde och Magnus Jiborn på ett utmärkt sätt testar den tanketråden och upptäcker att den faktiskt brister på flera sätt. Och det var min poäng :-)

Tack Thomas för att ditt inlägg men framförallt att du lyssnade på programmet.


2016-04-19 12:32:18


Thomas Samuelsson     



Ytterligare en tanke: varför förespråkade man exempelvis att rösta grönt i allmänna val? En röst gör väl ingen skillnad, eller? Svar: jo, därför att diskussionen rörde sig runt hur man på effektivaste sätt gör en insats och då var slutsatsen att en röst på "rätt" parti kan betyda mer än att avstå någon enstaka biff. Så jo, dina val gör skillnad, liksom din röst i valen....

2016-04-19 13:03:54


Christer Fält     



Vad är LONA?
”Den lokala naturvårdssatsningen (LONA) ska stimulera kommunernas och ideella föreningars långsiktiga naturvårdsengagemang."

Vad är syftet?
”Syftet med den lokala naturvårdssatsningen (LONA) är att skydda naturen och göra den tillgänglig för människor."

Vem kan söka?
”LONA-bidrag kan bara sökas av kommuner så om du vill ha bidrag till ett projekt ska du anmäla det till din kommun som sedan avgör om den lämnar in ansökan till Länsstyrelsen."

Exempel på ett lokalt LONA-projekt inom Göteborgsområdet är Slottsskogen-Sandsjöbackakilen och det projektet avslutas på Botaniska trädgården i Göteborg den 9 juni 2016.
(källor: Naturvårdsverket och Länstyrelsen Västra Götaland).

http://www.grkom.se/toppmenyn/dettajobbargrmed/miljosamhallsbyggnad/miljo/gronstruktur/lonasandsjobacka.4.4703706a13cd47b3b8119cb.html

2016-04-19 18:39:38


Christer Fält     



När man läser eller bara bläddrar och tittar i förbifarten i någon av de olika banden av Nationalnyckeln till Sveriges flora och fauna hamnar man snabbt i förundran och beundran över illustrationerna. En av de vetenskapliga illustratörerna heter Helena Samuelsson och hon är specialiserad på marina ryggradslösa flercelliga djur.

http://bioenv.gu.se/personal/helena_samuelsson_sv

2016-04-20 12:10:11


Christer Fält     



Facebook 20 april

Idag hittade jag en vacker huggorm, troligen en hona på grund av sin brunaktiga grundfärg. Vid den här tidpunkten på året solar huggormen nästan hela tiden och äter ingenting alls under några veckor. Mat står på menyn först efter parningstiden som brukar infalla i månadsskiftet april och maj. Huggormen blir könsmogen när den är ungefär 4-6 år gammal.

http://www.artportalen.se/Image/1539176

2016-04-24 06:39:58


Christer Fält     



Facebook 21 april

En kylskåpskall och frisk västlig vind sveper genom det bohuslänska landskapet samtidigt som årets första svarthakedopping guppar omkring i Torslandaviken.

Den tjusiga lilla doppingen upptäcktes under förmiddagen av Ola Wennberg som alltjämt leder Eko-Gbgjakten 2016.

På Hönö kyrkogård rapporterades en sjungande brandkronad kungsfågel och en göktyta på Hyppeln var förmodligen lika gladlynt som en speleman från Orsa.

För egen del såg jag årets första rapsfjäril när jag var på väg och titta på svarthakedoppingen.

http://www.artportalen.se/Image/1539555

2016-04-24 06:41:38


Christer Fält     



Facebook 22 april

Trevlig helg alla ekoskådare! Kanske dags för sydnäktergal under ledigheten? Det finns två fynd inom Göteborgsområdet och det är på Hyppeln den 29 april 2012 samt i Önnered 6 maj 2003.

Och hästhovarna blommar nu fint på renovadeponin i Torslandaviken.

2016-04-24 06:42:28


Thomas Samuelsson     



Ecosia är en sökmotor där varje sök gör att ett träd planteras i Afrika. Ger lika bra träffar som Google. Visst kan vi göra något!
https://www.ecosia.org/

2016-04-24 19:27:09


Christer Fält     



Tack för tipset Thomas!

2016-04-25 10:55:46


Christer Fält     



Aprilväder sannerligen aprilväder! När jag klev på cykeln strax efter sju på morgonen igår vräkte snön ner och när jag tillsammans med mina kursdeltagare ”Vårfåglar i Göteborgs skärgård” anlände till Hönö och Ersdalen så drog en höstlig vind genom landskapet.

Sen tittade solen fram när en jorduggla plötsligt flög upp framför oss vid Tjälleviks mosse! Årets första ärtsångare skallrade nervöst men ackompanjerades stillsamt av både gransångare och järnsparv och en tjusig närapå utfärgad bergfinkshanne visade upp sig fint i buskmarkerna.

Framemot lunch var kursdagen slut och jag cyklade till Fotö och tittade på en brandkronad kungsfågel som hade upptäckts dagen innan och den sjöng flitigt med sin omisskännliga silverstämma i en träddunge vid fotbollsplanen.

Sen föll regnet när jag cyklade till färjan och vid Lilla Varholmens småbåtshamn låg en smådopping och guppade förnöjsamt.

Framemot kvällningen avrundades aprilvädret med en kort och intensiv hagelstorm!

Sen vart det stilla afton i Bohuslän.

2016-04-25 10:57:24


Christer Fält     



Jag delade ditt tips Thomas om sökmotorn Ecosia på Facebook i gruppen Ekoskådarna.

2016-04-25 11:11:45


Thomas Samuelsson     



Bra, dela på! Ecosia finns också som app, även till Windows Phone. Då blir den ännu enklare att använda på mobilen. Jag har inte varit så aktiv ännu, men redan bidragit till 20-talet träd.

2016-04-26 18:28:26


Christer Fält     



Facebook 27 april

Lyssna till några pedagoger som har det gemensamt att de använder naturen som klassrum.

http://urskola.se/Produkter/185969-Lararrummet-Tre-pedagoger-om-pedagogik-i-naturen

2016-05-02 08:44:10


Christer Fält     



Facebook 28 april

"Till och med 30 april 2016 finns utställningen Göran Dalhov - Bilder på museets plan 3. Utställningen består av samlade verk av konstnären som varit verksam i över 30 år. Välkomna!"

http://www.gnm.se/sv/Vastarvet/Verksamheter/Goteborgs-Naturhistoriska-museum/Aktiviteter/Utflyktsmal/?btid=episerver_75208

2016-05-02 08:44:57


Christer Fält     



Facebook 28 april

Den 25 april larmade jag ut via smsgruppen GBG300 och LineBandgruppen Ekoskådarna en trolig stäpphök vid Västra renovadeponin i Torslandaviken.

Idag har jag efter diskussion med bland annat Ola Wennberg och mejlkorrespondens med Rk ledamoten Hans Larsson nu bestämt mig för att rapportera den som 2k honfärgad stäpphök. Eftersom den exakta vingformeln kan vara svår att se på bilderna finns en liten risk för att det kan röra sig om en hybrid med blå kärrhök, säger Hans Larsson.

Hybrider är emellertid sällsynta och med tanke på att fynden av stäpphök har ökat under senare år på Västkusten och även inom Göteborgs rapportområde upplever jag fyndbildsargumentet som betydligt starkare och en mer rimlig och tänkbar slutsats än att det skulle vara en hybrid.

http://www.artportalen.se/Image/1541930

2016-05-02 08:45:38


Christer Fält     



Facebook 29 april

Vad sjutton hände 29 april 2003 i Torslandaviken?

http://www.artportalen.se/Image/1384736

2016-05-02 08:46:27


Christer Fält     



Facebook 30 april

Dags för vitnäbbad islom! Enligt Artportalen finns det historiskt sammanlagt 25 fynd av vitnäbbad islom under april och maj månad inom Göteborgs rapportområde.

Zoomar man in upptäcker man att bäst chans är det från och med 28 april till 13 maj eftersom 19 av de 25 fynden har noterats under just den perioden.

På vilken plats har man då allra bäst chans? Kråkudden (Räveskär) på Hönö står för 12 fynd under den aktuella perioden.

Så lycka till den närmaste tiden alla ekoskådare!

http://www.artportalen.se/Image/1382883

2016-05-02 08:47:35


Christer Fält     



Facebook 1 maj

Första maj och lövsprickningen är i full gång och årets första näktergal trevade en smula i sången under morgonen i ett buskage intill Karholmsdammen.

Strax efter lunch satt jag en stund i solen när ett glödsandbi uppenbarade sig i rödavinbärsbusken i min trädgård. Hujedamej vilken bi-skönhet! Glödsandbi är en sällsynthet i Bohuslän eller så är den som många andra invånare i mikrokosmos förbisedd i landskapet. Förbisedd är däremot inte grönsnabbvingen däremot frihetsberövad en stund då min äldsta son lyckades kupa handen mjukt över det lilla yrvädret.

Igår upplevde förresten Mölndalsbon Lars Eric Rahm en sällsam händelse på Store mosse då en lappsparv satt och sjöng i en björk.
Första maj som sagt och närapå vindstilla med flödande sol och flaggblå himmel. Göken har redan noterats lite varstans i landet och innan man vet ordet av är både bivråk och trädgårdssångaren här.

Vad ska vi då speja och lyssna efter den närmaste veckan? Naturligtvis blåhake även kallad fjällens näktergal! Enligt Naturhistoriska riksmuseet är den högsta kända åldern hos en blåhake 8 år och 10 månader. Inte illa av en medborgare som har både Indiskt och Pakistanskt pass.

Trevlig vecka!

2016-05-02 08:48:58


Christer Fält     



Ni som deltar i Eko-Gbgjakten 2016 har väl inte glömt att dagfjärilar (inklusive dagsvärmare) ingår i tävlingen.

Rapportera gärna era fjärilsobservationer i Artportalen. Om ni inte vill rapportera där så försök skriva ned era arter allteftersom och mejla mig i god tid vilka ni sett innan tävlingen är slut den 31 december.

Just nu ligger Magnus Rahm i topp i Göteborgs kommun bland de som deltar i jakten.

http://www.artportalen.se/List/Top/User/AllSpecies/Taxon/6003862/2016/Kommun/G%C3%B6teborg

2016-05-02 13:14:18


Christer Fält     



Det är först när man skaffar en cykel man kommer naturen in på livet. Så är det och vi är många tvåbenta figurer som hyser en stark kärlek till hojen. Och så slipper man ju fordonsskatt.

När jag var grabb var DBS det coolaste cykelmärket man kunde ha. Vänster handtag var röd och höger grön. Coolt som sagt. Nja, supercoolt!

Idag cyklade jag med min vuxencoola Crescent till Torslandaviken för att lyssna på årets första sävsångare, en fågelart som det inte går så bra för. Alltsedan 1970-talet har den minskat och man vet inte riktigt varför. På vägen dit vid Skeppstadsholmen hittade jag en vacker kopparödla som solade sig varm på en stenhäll.

Igår cyklade jag också, närmare bestämt till gamla flygfältet i Torslandaviken. Och strax efter halv tio på kvällen började två dubbelbeckasiner spela! Lyssna och njut till länken som jag delat och i afton tror jag det kommer spela lite varstans i Göteborgsområdet...

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=3275&artikel=2593091

2016-05-04 19:43:53


Christer Fält     



Facebook 5 maj

Idag såg Magnus Rahm och Jon Håkansson en hornuggla på Kråkudden på Hönö! Enligt Artportalen finns det historiskt (medräknat dagens fynd) endast 7-8 fynd av hornuggla på den aktuella platsen och med tanke på att Kråkudden är en av Göteborgsområdets mest välbesökta fågellokaler kan man nog våga påstå att hornuggla är en finfin raritet på udden!

Dessutom la Magnus också vantarna på förstaplatsen i Eko-Gbgjakten 2016! Om man jämför vår gemensamma årslista som för tillfället står på 190 arter med de 40-tal kommuner (och hopslagna kommuner) som sysslar med microbirding runt om i Sverige så är det faktiskt bara 8 kommuner som har sett fler arter än Eko-Gbgjakten 2016 och i skrivande stund leder Falkenbergs kommun på 213 arter.

Vad är då microbirding? Kolla länken.

http://www.microbirding.se/history.php

2016-05-14 05:25:24


Christer Fält     



Facebook 6 maj

Nu har blåhaken äntligen anlänt till Göteborgsområdet och det var på Rörö strax norr om Ers vatten som årets första valde att visa upp sig i det gassande solljuset!

Och på Brännö sågs det en spännande gulärla (se bild på Artportalen) som leder tanken mot svarthuvad gulärla (rasen feldegg). Om det är just den rasen vore det en sensation eftersom det historiskt enligt Artportalen finns endast ett 10-tal godkända fynd i Sverige.

Robert Ennerfelt har ställt en utmärkt fråga till bilden på AP: "På bilden ser ärlan ut att ha en blågrå ton på huvudet, kan det inte vara en mörkhuvad nordlig gulärla?"

Trevlig helg på er!

2016-05-14 05:26:04


Christer Fält     



Facebook 7 maj

Upplever det en smula konstigt att redan den 7 maj skriva att sommaren är här. Onekligen har vädret varit strålande den senaste tiden men i dag tog det ett rejält hopp framåt i kalendern som vore det högsommar bums!

För egen del cyklade jag omkring i Göteborgs norra skärgård och vid Hälsö livsmedelsbutik hörde jag en sekundsnabb sångstrof varefter en svart rödstjärt plötsligt flög upp några meter framför mig. Svart rödstjärt är enligt Artportalen bara noterad en gång tidigare på Hälsö.

Därefter tog jag färjan från Burö till Hyppeln tillsammans med mina kursdeltagare ”Vårfåglar i Göteborgs skärgård”. På Hyppeln hittade vi bland annat mindre vattensalamander, storfläckig pärlemorfjäril, tre dvärgmåsar och ett 40-tal silvertärnor som dansade gracilt förbi.

Sen kom två GBG300larm från Ola Wennberg och Bo Brinkhoff som befann sig på Rörö som ligger strax norr om Hyppeln och det första larmet berättade om blåhake och en stund senare informerade de två gentlemännen dagens upptäckt– en trastsångare! En fågelart som aldrig noterats tidigare i Öckerö kommun enligt Artportalen!
Så när kursen var slut blev det naturligtvis färja till Rörö.
Grattis Ola och Bosse till ett superhäftigt fynd!

2016-05-14 05:27:00


Christer Fält     



Facebook 9 maj

Nu börjar det vädermässigt kännas som Tintin och Den mystiska stjärnan. Tack gode Gud har inte asfalten börjat smälta ännu under skorna och vad jag känner till har det inte upptäckts någon extra stjärna i Karlavagnen.

Idag hittade Ola Wennberg en ägretthäger i Torslandaviken, stiligt Ola! Och på Galterö som ligger i Göteborgs södra skärgård sågs det en silkeshäger under den gångna helgen och ekoskådaren Magnus Rahm tog sig dit och kunde bokföra den till Eko-Gbgjakten 2016! Härligt Magnus!

Inom Göteborgs rapportområde finns det enligt Artportalen 16 fynd (medräknat dagens fynd) av ägretthäger och 7 fynd (medräknat Galteröfyndet) av silkeshäger.

Under söndagen var det Fågelskådningens dag vid Välen, besök gärna GOFs (Göteborgs ornitologiska förening) Facebooksida och titta på lite bilder kring det viktiga arrangemanget som lockade hundratals besökare! Själv deltog jag en stund och pratade om ekoskådning på Gamla Åkeredsskolan.

Trevlig vecka!

2016-05-14 05:27:53


Christer Fält     



Facebook 10 maj

Vår landsbygd avfolkas. Djur och växter som lever med och nära människan försvinner och en annan värld flyttar in, kanske till det som en gång var.
Ett kosmiskt ögonblick är en miljon år. Våra korta liv ryms inte i detta ögonblick ändå formuleras all livsmening där.
På andra håll i världen avfolkas landsbygden av andra skäl.

http://www.stefanjarl.se/all-that-is-solid-melts-into-air/

2016-05-14 05:28:37


Christer Fält     



Facebook 11 maj

När jag kom hem från arbetet idag såg jag årets första aurorafjäril (en hane) flyga i trädgården! Hjärtat rusade av glädje över den bedövande fina men ack så rastlösa varelsen.

Man bör ha tålamod med aurorafjärilen eftersom den försvinner lika hastigt som den dyker upp. Har man tålamod så upptäcker man efter en stund att den har en någorlunda bestämd färdplan i terrängen och som den upprepar gång på gång. Och innan man vet ordet av tar den en flygpaus och då gäller det att vara snabb som en vessla om man ska få en glimt av den vackra undersidan.

Aurorafjärilen är sparsamt förekommande inom Göteborgs fågelrapportområde.

2016-05-14 05:29:10


Christer Fält     



Facebook 10 maj igen

I skrivande stund (12:43) står vi på 199 fågelarter i Eko-Gbgjakten 2016. Mosnäppa och tornseglare var de senaste.
Vad tror ni blir fågelart nr 200?

(Det blev kärrsångare den 12 maj).

2016-05-14 05:30:27


Christer Fält     



Facebook12 maj

Äntligen årets första makaonfjäril! Efter några hastiga och tvära rallysvängar i min trädgård flög den över till min grannes trädgård och började lägga ägg på en libbsticka! Sex stycken lyckades jag hitta på bladen när den vilade en stund på en påsklilja.

Det overkligt varma och soliga vädret fortsätter. Och på Vallerö i Bohuslän såg idag Hans Börjesson med flera en sträckande skedstork och till på köpet två aftonfalkshannar och hela sex röda glador! Tjusigt!

2016-05-14 05:31:06


Christer Fält     



Glöm inte att i morgon, den tredje söndagen i maj, är det östersjötumlarens dag. Läs mer på Ascobans hemsida.

http://www.ascobans.org/en/campaign/international-day-baltic-harbour-porpoise

2016-05-14 16:53:44


Christer Fält     



Facebook 14 maj

Gråblå ovädersmoln och en frisk, tidvis hård nordostlig vind på oerhört dåligt humör, mötte mig och mina kursdeltagare (Vårfåglar i Göteborgs skärgård) på Rörö idag.

Rörö ligger inte bara mig utan många av kursdeltagarna varmt om hjärtat varför det var speciellt att avsluta kursen där som har varit rolig med många fina gemensamma upplevelser denna vädermässigt besynnerliga vår.

Som många känner till har Rörö genomgått en kolossal förändring de senaste åren, numera finns det får, hästar och kor som betar på ön och varje år svedjebränner man samt röjer bort buskar och träd.

Att stå på högsta punkten på Rörö och blicka över den bohuslänska arkipelagen är en stark själslig upplevelse, man är sig inte riktig lik efter ett besök på ön.

Tack alla deltagare på kursen!

2016-05-18 10:31:26


Christer Fält     



Facebook 15 maj

Syrenen blommar och på litet avstånd skimrar den som en lila fjälltopp i min trädgård. Indränkt i syrenparfym cyklade jag till Torslandaviken idag och högt uppe bland molntrasorna jagade en tjusig lärkfalk svalor i hisnande tempo.

Och som färggranna smällkarameller hukade gulärlor mot marken i skydd mot den köldslagna och friska nordostvinden. Man kan inte klaga trots att sånglärkornas tonbroderier hade andningspaus över mudderdammens månlandskap.

Klagar gör knappast Hans Börjesson över de 10 fjällpipare som han upptäckte idag strax intill Öxnäs by. Grattis Hans! Det var 20e fyndet inom Göteborgs rapportområde och näst högsta antalet, högsta antalet hämtar vi från Bärby i Säve den 14 maj 2010 då 18 individer sågs knalla omkring på en åker.

När det gäller Eko-Gbgjakten 2016 så tog sig Mathias Theander ut till Öxnäs och därmed är fjällpipare med i tävlingen – Härligt Mathias! På Vrångö häromdagen hittade Tina Widén en ägretthäger och passade samtidigt på att också bokföra en blåhake i tävlingen. Och idag har Leif Jonasson och Jan-Åke Noresson lyssnat på mindre flugsnappare i Delsjöområdet och därmed är vi tillsammans uppe i 204 fågelarter!

Trevlig vecka!

2016-05-18 10:32:03


Christer Fält     



Facebook 16 maj

Från och med nu och ända fram till augusti kan man börja och spana efter ”kolibrin” – humlelik dagsvärmare!

I min trädgård har jag framförallt sett den födosöka på syren och buddleja. Tjärblomster är en vild nejlikväxt som svärmaren svärmar lite extra för och den har så smått börjat blomma nu.

Humlelik dagsvärmare är inte vanlig och det är väl tur eftersom man närapå behöver konstgjord andning när man ser den.

2016-05-18 10:32:33


Christer Fält     



Facebook 17 maj

Ordet origami betyder vikt papper och naturen är en sann origamikonstnär! Titta på senaste Vetenskapens värld och tappa hakan! Kanske ni kan vika ihop hakan igen efter programmet.

http://www.svtplay.se/video/8561896/vetenskapens-varld/vetenskapens-varld-svt-2?start=auto

2016-05-18 10:33:06


Christer Fält     



Facebook 18 maj

Att fotografera en lövgetingbock som sitter på ett tulpanblad förfaller kanske vara en omdömeslös bildhandling eftersom motivet är så överdådigt vackert att fotografens konstnärliga intentioner avslöjar förmodligen brist på både snille och god smak.

Nåja, jag bjussar på det och jag bjussar också på några bilder på årets första lövgetingbock i min trädgård idag! Och en sparvhök satt en stund på grannens tak och närapå norpade en blåmes av bara farten.

2016-05-19 06:51:14


Christer Fält     



Facebook 19 maj

Framemot eftermiddagen idag började solen äntligen värma igen. Tog en kort promenad till ett område här hemma i Sandvik som hyser bland annat mindre blåvinge och skogsvisslare och senare under högsommaren kan man också träffa på sexfläckig bastardsvärmare.

Lyckades efter en stund hitta åtminstone ett 15-tal mindre blåvingar vilket gjorde mig på samma gång upprymd och bekymrad eftersom det är en art som är rödlistad i kategorin NT, nära hotad.

Efter en stund träffade jag också på fyra skogsvisslare och dessutom en synnerligen rastlös grön sandjägare!

På en speciell plats i området växer det rikligt med smultron och de blommar som vackrast nu. Smultron är som kantareller om hösten, man berättar inte exakt var de finns och vid en direkt fråga sveper man lojt med handen åt nåt väderstreck och säger att området hyser också osedvanligt många fästingar

2016-05-20 07:38:36


Christer Fält     



Fredag och fredagsmys med tacos och lösgodis mellan Treriksröset och Smygehuk. Alldeles runt det historiska hörnet när de flesta i vårt land var kristna var fredagen en viktig fastedag eftersom Jesus Kristus korsfästes en fredag.

Som sagt alldeles runt hörnet. Nyss närmare bestämt.

Numera är det tacos och lösgodis som står på menyn, fredagsmys där existensen av en god Gud förenas med den gränslösa existensen av frosseri. Det är den moderna devisen av det kosmologiska gudsbeviset.

Tack?

Under helgen kan ni börja spana efter tärnor av skilda slag, det är bra tidpunkt för vitvingad tärna, svarttärna, småtärna, skräntärna, ja snart sagt alla sorters tärnor. Måhända ramlar någon på årets första myrsnäppa och smalnäbbad simsnäppa och med en rejäl bunt fyrklöver i fickan kanske någon lycklig människa hittar en flöjtande sommargylling!

Vädret kommer i alla fall vara skiftande, ömsom sol och ömsom regn med måttliga vindar från kontinenten. Det kan vi vara säkra på, lika säkra på att i kväll är det dags för tacos och lösgodis!

Trevlig helg!

2016-05-20 09:50:38


Christer Fält     



Facebook 20 maj

Skedstork i Torslandaviken! Grattis till Niklas Aronsson, läs gärna på hans Facebooksida om hur det gick till när han upptäckte Göteborgsområdets första och mycket efterlängtade skedstork!

2016-05-24 21:39:39


Christer Fält     



Facebook 21 maj

Tiden upphör när man står öga mot öga med en blåhake och man kommer också på sig själv gapa av beundran över den gnistrande fågeln så att hela ens vacklande tandgård syns flera kilometer.

Idag under morgonen hittade Dan Lundberg en sjungande och som sagt gnistrande vacker blåhakehane vid Torslandaviken! Härligt! Enligt Artportalen finns det historiskt ett 20-tal fynd av blåhake i viken.

2016-05-24 21:40:35


Christer Fält     



Facebook 23 maj

Landskapet var insvept i ett varmt och silvergrått eftermiddagsljus när jag besökte Delsjöterrängen och Brudarebacken idag. Och redan i den branta slänten ner mot stugorna vid skidliften hörde jag den mindre flugsnapparen sjunga i skogen!

Det var länge sen jag besökte området, en plats som jag för 7-8 år sen mer eller mindre besökte dagligen. Ett stråk som närmast kan beskrivas som ett kärleksrus genomströmmade mig.

När det gäller mindre flugsnappare inom Göteborgs fågelrapportområde sågs den första på Rörö den 1 juni 1963 av Bo Brinkhoff.

Här lite statistik och ni får gärna korrigera om ni upptäcker något fel.

1960-talet 1 fynd
1970-talet 2 fynd
1980-talet 14 fynd
1990-talet 15 fynd
2000-2010 23 fynd
2011-2016 27 fynd

Sammanlagt finns det 82 fynd enligt AP och säkerställd häckning av mindre flugsnappare har bara skett vid ett enda tillfälle och det var i Bokedalen i Partille den 1 juli 1989 då 1 par med minst 2 ungar noterades.
Av de sammanlagt 82 fynden har det bara rapporterats 9 fynd av adulta hannar så passa på och titta på den tjusiga hannen vid Brudarebacken.

Trevlig vecka!

2016-05-24 21:42:03


Christer Fält     



Ostadigt väder med både regn och åska kommande natt skapar ett spännande läge för så kallat nedfall av nattsträckande fågelarter. Superläge i morgon alltså och lyssna efter rariteter som flodsångare och busksångare som förvisso är typiska sommarnattsfåglar men som även sjunger på dagen.

När det gäller Eko-Gbgjakten 2016 så har Fredrik Larsson och Jan Hellström hittat årets första rosenfink vid Ingebäck strandskog och Orrekulla skans på Hisingen.

”Pleased to see you” som vi brukar tolka rosenfinkens sång!

Och här hemma i Sandvik hittade jag igår en välkamouflerad näbbspinnare som dagvilade på en murgröna.

2016-05-24 23:04:31


Christer Fält     



Denna kalla onsdag med tidvis hårda nordostliga vindar blåste tillbaka en rejäl bunt sidor i min dagbok och stannade till ett ögonblick vid samma datum för 3 år sen.

Vad hände då? Jo, då hittade Magnus Unger en rödstrupig sångare på Hönö!

Ett tjusigt fynd, det första och enda inom Göteborgs fågelrapportområde och ännu så länge är den rapporterad och godkänd i Artportalen som "Obestämd rödstrupig sångare" på grund av att arten har delats upp i tre nya arter; rostsångare, moltonisångare och rödstrupig sångare.

Ett godkännande för någon av dessa tre arter kräver mycket god dokumentation, ja till och med vetenskaplig analys av en fjäder eller två :-)

Vi får hoppas att Magnus fågel så småningom blir bestämd.

2016-05-25 21:52:29


Christer Fält     



Facebook 25 maj

Om 1 år är en kolossalt fotobegåvad medlem i den här gruppen ute och reser :-)

http://mariemattsson.se/svalbard-2017/

2016-05-26 22:25:18


Christer Fält     



Idag under eftermiddagen när jag cyklade omkring i det soliga vädret hittade jag årets första klöverblåvinge här hemma i Sandvik, en vacker blåvingeart som är sparsamt förekommande i Göteborgstrakten.

Och Ola Wennberg såg under morgonen en förbiflygande turturduva i Torslandaviken, tjusigt Ola! Enligt Artportalen var det 3e fyndet i viken, första observationen av den smäckra duvan inträffade den 21 maj 2014 (Ola Wennberg) och andra gången skedde i fjol, närmare bestämt den 18 maj 2015 (Magnus Persson).

2016-05-26 22:25:48


Christer Fält     



Gullregn och kastanj blommar nu och innan man vet ordet av är hösten här. Första tecknet på den mörka och regniga årstiden sker redan om någon vecka eller två när de första svartsnäppehonorna besöker våra trakter under sin resa söderut, barnbestyren i Norrland har de lämnat över utan sentimentalitet till maken :-)
Cyklade även idag under eftermiddagen i Torslandaviken och spanade och hoppades på att Ola Wennbergs skräntärna som han upptäckte under morgonen skulle vara kvar. Men icke, vår största tärna är en sällsynt och blott tillfällig resenär i Göteborgsområdet och inte sällan har den försvunnit mot fjärran horisonter innan man ens hunnit säga goddag!

Skräntärna har noterats ett 10-tal gånger tidigare i Torslandaviken och första fyndet enligt Artportalen skedde den 27 juni 1970 och sågs av Reino Andersson.

Helgvädret förefaller innehålla lite molnighet, stunder av sol och svaga till måttliga vindar från öster. Biätare på gång?

Och strax innan jag cyklade hem hörde jag ett bekant lockläte nedanför nya fågeltornet – en mosnäppa i stenskravlet vid Karholmsdammen!

Trevlig helg!

2016-05-27 17:46:29


Christer Fält     



Facebook 29 maj

Mors dag och Gossbydals blomsteräng med bland annat humleblomster, svinrot, teveronika och ängsskallra.

Trevlig vecka!

2016-05-31 14:45:51


Christer Fält     



Facebook 30 maj

Häromdagen skrev jag att skräntärna är en sällsynt och blott tillfällig resenär i Göteborgsområdet och inte sällan har den försvunnit mot fjärran horisonter innan man ens hunnit säga goddag!

Det självsäkra påståendet försvann idag när Per Lundgren hittade två skräntärnor i Torslandaviken och de magnifika tärnorna valde att stanna i viken hela dagen!



2016-05-31 14:46:45


Christer Fält     



Den 31 maj är på sätt och vis sista vårdagen och första sommardagen, där vi blickar tillbaka på en underskön vår som tagit del i våra liv, och på samma gång titta framåt och längta efter en solig och varm sommar.

Just nu sveper en närmast åskvarm och tidvis hård östlig vind som också vill ha lite plats och plats men framförallt uppmärksamhet ska vi ge till en av årets höjdpunkter som närmar sig – Skådarhjälpen!

Själv upptäckte jag idag att kedjan på min cykel behövde lite olja och lite buteljerad höghöjdsluft från Alperna i framdäcket :-)

http://www.skadarhjalpen.se/ncr/skadarhjalpen-4-12-juni-for-ottenby-fagelstation/

2016-05-31 14:47:23


Christer Fält     



”Släpp hästarna fria” är en låt av Tomas Ledin där han följer sin inre röst och lämnar Stockholm bakom sig och ute på de ensliga vägarna plötsligt hör hästarnas skritt och sen sjunger Ledin ”spring, spring, spring och spring” typ en miljon gånger och slutligen brister han ut i, just det ja – Släpp hästarna fria!

Släpp hästarna fria vill också vetenskapsprogrammet Klotet som bland annat ställer den intressanta frågan: Var går gränsen för vilka djur vi kan ha i den svenska naturen?

http://www.sverigesradio.se/sida/avsnitt/724573?programid=3345

2016-06-01 10:51:13


Christer Fält     



Ett ordentligt åskväder med regn och hagel drog under gårdagskvällen in över Göteborgsområdet. Idag har det däremot varit soligt och varmt med medelhöga tunna moln som experterna kallar skiktmoln eller altostratus och vad jag förstår ska det förebåda regn och kortvarigt med regn väntas i morgon eftermiddag.

Sommaren är alltså här och för många är semestern äntligen inom synhåll och då brukar vanligtvis livet och vardagsbestyren mojna till eftertänksamhet i sällskap med jordgubbar och ett glas dry martini, skakad eller rörd spelar ingen roll så länge den är kall, riktigt iskall :-)

När det gäller Eko-Gbgjakten 2016 så har tävlingens första 5 månader varit fantastiska på många sätt och tillsammans har vi i skrivande stund sett 211 fågelarter och ett 25-tal dagfjärilsarter!
Och vem hade trott att skedstork skulle ramla in i tävlingen? En mycket efterlängtad raritet för många fågelskådare i Göteborgsområdet!

En hel rad av andra sällsynta och sparsamt förekommande arter har det också blivit såsom vittrut, ägretthäger, berglärka, svarthalsad dopping, svarthakedopping, svarthakad buskskvätta, brandkronad kungsfågel, stäpphök, dubbelbeckasin, blåhake, silkeshäger, mindre flugsnappare, skräntärna, tretåig hackspett, turturduva, fjällpipare och vitnäbbad islom.

Hujedamej!

Väldigt många av dessa sällsyntheter har gett fina upplevelser till många fågelskådare! Till syvende och sist är ju delad glädje dubbel glädje!

Om vi blickar framåt en smula så borde snart sommarens första kulingvindar vara här och då har vi chans på mindre lira och gulnäbbad lira i norra skärgården. Men framförallt är tiden inne för nattsångarlyssning med goda möjligheter att hitta småfläckig sumphöna, flodsångare och busksångare. Och flera vaktlar naturligtvis!

Efter en nattsångartur med cykeln kan det vara läge att framåt morgonkvisten hitta en lundsångare och den overkligt vackra sommargyllingen! Tar vi i lite extra från tårna så vore det fantastiskt om någon hittade en rödvingad vadarsvala eller en svarthuvad sparv i Göteborgsområdet! Eller varför inte en flock biätare och på samma gång en repris på tjockfot :-)

Trevlig sommar alla ekoskådare!

2016-06-01 22:27:50


Christer Fält     



Kraftig åska har jag läst någonstans innebär cirka 500 nedslag i timmen i ett 1000 km² stort område. Ett megastort åsknedslag slog ned i en liten buske i Torslandaviken idag när Ola Wennberg hittade en hane kaspisk buskskvätta (vitgumpad buskskvätta – underarten hemprichii)!

Fyndet kan definitivt räknas som en av de ovanligaste någonsin inom Göteborgsområdet!
Stort grattis Ola! Jösses vilken knall:-)

Kaspisk buskskvätta har enligt Artportalen setts 4 gånger tidigare i Sverige och den första sågs i Långasand i Halland den 27 maj 2008, därefter Gotska Sandön den 6 juni 2010, Lerhamn den 2 november 2011 och slutligen Morups Tånges fyr den 15 april 2014.

Inom Göteborgsområdet är Olas fynd det 3e av vitgumpad buskskvätta. Första var på Brudarebacken den 24 oktober 2004 och det andra var på Rörö den 1 oktober 2006 och bägge dessa fynd tillhör underarten maurus och tillsammans med underarten stejnegeri har det historiskt enligt AP noterats cirka 140 fynd i Sverige. Såvitt jag förstår pågår en granskning så fyndbilden kommer förändras i framtiden.

2016-06-02 19:55:20


Christer Fält     



Facebook 3 juni

Vid tolvslaget och en timme framåt under den gångna natten såg Leif Jonasson hela 7 nattskärror på Getryggen som ligger strax nordost om Brudarebacken i Delsjöterrängen.

Vilken upplevelse Leif!

För egen del sprang jag på en bred trollslända (en hona) i Torslandaviken idag och enligt Artportalen har den aldrig noterats tidigare i viken.

Trevlig helg alla ekoskådare!

2016-06-05 22:41:51


Christer Fält     



När sommaren är såhär vacker är det svårt att fatta att man står ut med en lång och blåsig och regnig vinter på Västkusten.

Under den gångna natten lyste jag för första gången i år efter nattfjärilar och efter en stund fick jag besök av videsvärmare, gräsulv (en hona) och en oxhuvudspinnare. Hjärtat fylls varje gång av en barnslig längtan och en smula ängslan om vilka mystiska och gåtfulla varelser som kan tänkas gömma sig därute i mörkret.

Bu!

Besökte även Björkö under morgonen igår och landskapet var helt vindstilla när jag cyklade runt på ön. I tallskogen intill skjutbanan hittade jag en nattskärra (en hane) som lyfte från sin dagkvist och vid skjutbanan fladdrade den sällsynta ängsnätfjärilen.

Och när jag kom hem framåt förmiddagen kravlade ett 20-tal fästingar på min arma kropp – Björkö är en pärla men varje gång jag varit där är det helkroppsvisitering efter dessa blodsugare som gäller!

Trevlig vecka!

2016-06-05 22:42:32


Christer Fält     



En blåsig och gråkulen första augustimorgon. Ännu så länge har inte hösten sneglat på varken asparna här hemma i Sandvik eller trollsländorna som flyger obekymrat över pölar och bäckar. Och alltjämt kryssar blåvingarna frejdigt och hurtigt mellan tuvorna. Hur orkar de? Ta semester. Åk bort.

Själv lyfter jag utan anledning på några stenar i trädgården och det blir genast trafikkaos bland småkrypen. Ja, över människoanden svävar farans gloria så jag lägger genast tillbaka stenen och promenerar till Torslandaviken.

Och där på golfbanan knallar en annan farofylld gloria omkring och jagar ärlor i bara mässingen. Utan att tänka mig för slänger jag mig pladask på marken och ålar mig fram genom gåsbajs och avbrutna golfklubbor som vore det ett mangroveträsk av förlorade drömmar.

Vem är det som sätter skräck i arla morgonstund? Svaret på frågan väcker min faderligt mjuka sida när jag mumlar halledudanedå sicken liten gullig pilgrimsfalk (den typen av ordval är naturligtvis en dödssynd inom naturprosa).

Och så ligger jag där och tittar på hur den drattar barnsligt omkring på golfbordet och välter både det ena och det andra.

Hoppas ni har det fint alla ekoskådare! Sensommarens första dag är här och när det gäller fåglar i Eko-Gbgjakten 2016 kan ni börja spana efter bland annat ortolansparv, höksångare och stäpphök.

Nu kör vi!

2016-08-01 10:44:04


Christer Fält     



Idag under morgonen sträckte det åtminstone förbi 150 ljungpipare i Torslandaviken! Och sju finfina kustsnäppor till på köpet.

Och när regnet vräkte ned och jag började leta efter möjligheten att i brådrasket bygga en ark av goferträ eller fläta ihop ett stabilt flytetyg av bladvass fick jag sällskap av några skäggmesar. De små liven förefaller tycka om kurragömmalekar med varandra!

Nu är jag gudskelov inte 500 år gammal och nybliven pappa till Sem, Ham och Jafet men jag kan med viss medelåldrig visdom meddela att nu är det vadarnas tid och önskar man inte vara stenstod i ett vindskydd vid havet utan känner för lite uppfriskande motion och kompletterande variation för själen bör man besöka Galterö den närmaste tiden.

Och idag liksom igår vart himlen framemot förmiddagen plötsligt blå.

2016-08-02 11:04:29


Christer Fält     



Viltstängslen bågnar av trycket från lingon, blåbär och kantareller i konungariket och när som helst väller miljarder och åter miljarder ton rödblågult naturmaterial ut på bilvägar och cykelbanor.

Gör Trafikverket en björntjänst i ordets egentliga betydelse – mumsa och lägg på er några extra kilo! Rund om baken blir ett fint bevis på ert medborgaransvar!

Är man inte förtjust i smörstekta kantareller med hasselbackspotatis och två rejäla nävar rårörda lingon som sen fullbordas med en go kopp kaffe, vaniljglass och ett småländskt berg av blåbär så vete katten vad Trafikverket ska ta sig till :-)

Nog skojat och över till en annan angelägenhet, nämligen Eko-Gbgjakten 2016 och där har det minsann hänt roliga saker den senaste tiden! Bland annat har balearisk lira seglat in i Mathias Theanders glada argusögon för knappt en vecka sen på Kråkudden. Småsnäppa, sandlöpare och spovsnäppa har också gjort entré i tävlingen. Och myrsnäppa av bröderna Ennerfelt och Ola Wennberg ute på fina Galterö. Undrar vad denna trio som aldrig sover ska hitta på därute i höst?

Vitgumpsnäppa tack!

Och igår damp det ned en silkeshäger i Torslandaviken! Den lilla hägern har varit eftersökt på lokalen sen den 5 juni 1997 då den sågs sist vid en grönblek vassrugge intill Rågskär.

Ett ton rödblågult naturmaterial till Staffan Larsson som hittade den tjusiga fågeln! Sannolikt samma individ sågs en stund tidigare på Galterö av Bröderna Ennerfelt. Några ton till grabbarna också :-)

Ha en fin vecka alla ekoskådare!

2016-08-15 10:32:39


Christer Fält     



Stod i trädgården och hängde tvätt samtidigt som jag glodde upp på en osedvanligt vacker augustihimmel. Är svårt förtjust i moln.

Då kom GBG300 larmet om en förmodad stäpp- eller ängshök vid Torslandaviken, blott ett stenkast från mitt hus i Sandvik.

Så jag hängde tvätt och glodde på moln. Och förhoppningsvis en ovanlig hök i antågande.

En blå strumpa där, en svart tröja där, en gul handduk där och en.. plötsligt förnimmer jag en lätt vindpust i nacken och där var den – året första sorgmantel! Siktet var inställt på den snövita buddlejan vid syrenhäcken.

Trevlig helg alla ekoskådare!

2016-08-20 11:45:52


Christer Fält     



Facebook den 20 augusti

Varje år upptäcks cirka 2000 nya växtarter i världen! En ny rapport från Kew Gardens i London uppskattar att det just nu finns cirka 391 000 kända och för vetenskapen beskrivna växtarter på vår planet och en femtedel av dessa är tyvärr hotade på ett eller annat vis.

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/728995?programid=3345

2016-09-12 10:08:12


Christer Fält     



Facebook den 21 augusti

Nu är det förträfflig tidpunkt på året för sällsynta gäster som medelhavs- och kaspisk trut! Hittar ni någon trut som ni inte kan artbestämma den närmaste tiden, ja när som helst, så posta gärna bilder här så hjälps vi åt att bena ut vilken art det kan tänkas vara. Värdefulla kommentarer förmedlar vi vidare till Artportalen.

Personligen finns det nog ingen fågelgrupp som jag har ägnat så mycket tid åt som just trutar, ja måsfåglar generellt. Varför då? För att de är så oerhört vackra!

Här en bild på en medelhavstrut (1k, det vill säga född under kalenderåret) som jag upptäckte i Göteborgs fiskhamn för några år sen. Det var då 3e fyndet i Göteborg och i Västergötland.
Samma år, den 14 augusti 2010, hittades ytterligare en individ (adult) i fiskhamnen av Johan Wallander och det är senaste fyndet i Göteborgsområdet och i landskapet.

http://www.artportalen.se/Image/1001590



2016-09-12 10:09:02


Christer Fält     



Facebook den 26 augusti

Slutet av augusti men framförallt första septemberveckan är en bra tidpunkt på året för rödstrupig piplärka i Göteborgsområdet och längs västkusten.
Delar några bilder från Hönö i slutet av maj 2013.

Trevlig helg alla ekoskådare :-)

http://www.artportalen.se/Image/1385562

2016-09-12 10:09:59


Christer Fält     



Facebook den 27 augusti

Jag var ett litet barn när vi möttes första gången och mitt unga hjärta genomströmmades av solsken och gör så fortfarande när vi ses.

Makaonfjärilen fyller mig med ljus och värme så jag har gjort en bok, närmare bestämt en naturvetenskaplig och en smula filosofisk barnbok om makaonfjärilens liv och den heter "Ordet fjäril liknar inte en fjäril".

Några bilder ur boken och önskar man köpa så kontakta mig på faltchrister@gmail.com

För varje sålt exemplar skänker jag 50 kr till Naturskyddsföreningen och deras viktiga arbete för djur och natur.

https://christerfalt.com/2016/08/27/bokdebut/


2016-09-12 10:11:20


Christer Fält     



Facebook den 28 augusti

Regn och blygrå himmel och med ett paraply knappt större än ett normalt grytlock promenerade jag till Torslandaviken eftersom vännen Roger Eskilsson tipsat om tre spovsnäppor på vadarstranden. Och där stod de och trotsade spralligt den genomblöta väderleken!

När det gäller spovsnäppa måste man passa på eftersom den har blivit en ovanlig gäst de senaste 15 åren i Torslandaviken. Vi får hoppas att mudderdammen blir ett vadehav så kanske spovsnäppan återigen blir en frekvent besökare.

Nu har vi i alla fall två enormt spännande fågelmånader framför oss och då kommer Eko-Gbgjakten 2016 sannolikt avgöras :-)

Och glöm inte dagfjärilarna, ännu så länge kan man se många arter.

Trevlig vecka alla ekoskådare!

2016-09-12 10:12:21


Christer Fält     



Facebook den 2 september

"Allvarligt talat" är en fantastisk programserie med bland annat PO Enquist, Horace Engdahl och Lena Andersson.
Har man inte lyssnat tidigare så börja med Lena Andersson och hennes funderingar på frågan: Räddandet av miljön är det en avancerad rädsla för döden?

Hennes funderingar inleds först av en lyssnare som ställer den aktuella frågan cirka 19:24 in på det delade programmet.

Trevlig helg alla ekoskådare!

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/765587?programid=3143

2016-09-12 10:13:13


Christer Fält     



Facebook den 3 september

I morgon ska det bli soligt med en del stackmoln, svag vind och 16-20 grader i Göteborgsområdet, ja längs hela västkusten ska det bli fint septemberväder.
Blir nog en bra dag för rovfåglar, framförallt börjar nu bivråk och lärkfalk röra på sig.

Lycka till alla ekoskådare!

2016-09-12 10:13:50


Christer Fält     



Facebook den 4 september

Under morgonen och förmiddagen i dag stod jag på Klämmanberget som ligger strax norr om mitt hus i Sandvik.

Utsikten från berget är milsvid och täcker områden som bland annat Göteborgs skärgård och Torslandaviken.

Alltså stod jag och glodde.
Och räknade fåglar.
Och en och annan amiral som hade ont om tid.
Och en och annan trollslända som hade tid.

Då hörde jag överraskande en tofsmes! Förutom att det är en kolossalt vacker fågel så är den sällsynt året runt i trakten.

Som bekant för talltitan en tynande tillvaro i Sverige medan tofsmesen som är granne med titan inte gör det. Enligt Natursidan.se som refererar till en studie från Sveriges Lantbruksuniversitet (SLU): ”..beror talltitans tillbakagång på en kraftig minskning av antalet smågranar. Talltitan är beroende av denna undervegetation för att skydda bo- och födosöksplatser. Tofsmesen är mer konkurrenskraftig och lägger beslag på de få bra boplatser som finns kvar.”

2016-09-12 10:14:37


Christer Fält     



Facebook den 5 september

Bild & Naturhistoria är en blogg av Johan Lind och han har även givit ut den vackra boken Quercus – Ekens mångfald (Atlantis 2010).
Tillsammans med Erik Hansson och Marie Mattson kommer Johan skriva på Natursidan.se om svensk forskning inom natur och miljö. Projektet startade i går och skall pågå under 1 år.

https://etologen.wordpress.com/

2016-09-12 10:15:17


Christer Fält     



Facebook den 9 september

Göteborgs diamant heter en osedvanligt god päronsort, ja, den är så delikat att man kan bli utsatt för lömska oegentligheter ifall man är ägare till ett dylikt päronträd.

Fuffens som spionage och folk som ligger i försåt bakom en buske och norpar frukten när man vänder ryggen till är inte alls ovanligt. Emellertid är de förtappade hedningarna inte ensamma i sina skurkstreck, även amiralen har ett gott öga till de gnistrande diamanterna.

Nu när septemberaftonen är varm som en finsk bastu har ett 20-tal amiraler satt klorna i mina fina diamanter! Nåja, i morgon ska det bli soligt och cirka 20 grader varmt i Göteborgsområdet och längs västkusten. Det är bra tid för fjällpipare och isländsk rödspov.

Och tajgablåstjärt :-)

Trevlig helg alla ekoskådare!

http://www.artportalen.se/Image/1377880

2016-09-12 10:16:38


Christer Fält     



Facebook den 10 september

Apropå lockelsen med Göteborgs diamant. Under morgonen i dag när vi städade i gäststugan och på samma gång röjde i trädgården hörde jag plötsligt en trudelutt komma från päronträdet.

En tofsmes! Den lilla varelsen hör ju hemma i trolska och dunkla John Bauerskogar och inte i ljusa och pråliga frukt- och pilträd vid havet.
Som ni kanske minns skrev jag förra helgen att tofsmes är en sällsynthet här i Sandvik, men det gäller även vid intilliggande och fågelrika Torslandaviken.

Är det vandringslust på gång hos tofsmesen eller? Någon som vet?

2016-09-12 10:17:19


Christer Fält     



Facebook den 11 september

Det var en blåsig och gråblek morgon när jag promenerade till Torslandaviken i dag. Och redan vid golfbanan upptäckte jag att stararna var på sträckhumör eftersom flock efter flock passerade i strid ström västerut.

I en större svärm på cirka 300 starar som böljade fram och tillbaka likt ett perfekt synkroniserat fiskstim glimmade en ”cendréstare”, som enkelt kan förväxlas med en ung rosenstare.

När jag skriver dessa rader är eftermiddagshimlen ljusblå och solen värmer på läsidan av huset. Den friska och tidvis hårda vinden håller i sig och är orsaken till dagens händelse – en svartbrynad albatross!

Den upptäcktes vid 11:20-tiden från Klädesholmen som ligger vid sydvästra delen av Tjörn. Därefter, cirka 40 minuter senare, gled den förbi Kråkudden på Hönö!

Grattis till alla som fick se Bohusläns 2a och Göteborgsområdets 1a fynd av svartbrynad albatross!

Trevlig vecka alla ekoskådare!

2016-09-12 10:18:15


Christer Fält     



Den 9 september förra året hittade Magnus Rahm en tajgasångare på Vrångö. Fyndet var en tangering av det tidigaste höstfyndet, som ägde rum vid Lundby kyrkogård 2013, inom Göteborgs rapportområde.
I dag ringmärktes en tajgasångare vid Sudda på Hönö vilket alltså är det 3e tidigaste fyndet inom aktuellt område.

De allra flesta tajgasångare i Göteborg och längs västkusten ses framförallt efter den 20 september.

Så man kan ta det med ro, det kommer fler chanser, likaså när det gäller svartbrynad albatross :-)

Förutom albatrossen hittade Hans Zachrisson i går den näst vackraste av måsar (den vackraste i min bok är rosenmås) och när det gäller tidpunkten på året så är den perfekt just nu för tärnmås.

Sen kan man börja spana efter större piplärka och aftonfalk.

Och albatrossen förstås…

2016-09-12 12:49:27


Christer Fält     



När det gäller Eko-Gbgjakten 2016 har vi tillsammans i skrivande stund samlat in 5200 kr! Hälften till Fågelcentralen och andra hälften till Cancerfonden.

Ola Wennberg leder jakten med 195 fågelarter, men hur många dagfjärilar inklusive dagsvärmare har alla ni som är med i denna grupp och är med i jakten?

För egen del har jag just nu 186 fågelarter (delad andraplats) och sammanlagt 37 arter dagfjärilar och dagsvärmare inom tävlingsområdet.

Totalt: 223 arter (med andra ord 400 kr).

2016-09-12 19:38:01


Christer Fält     



Oj vilken dag! Vid Nötholmen (Hönö) som ligger vid Fotöbrons norra fäste hade Ola Wennberg och Bo Brinkhoff i dag bland annat två stäpphökar, sex blå kärrhökar och sju bruna kärrhökar!

Och vid Brudarebacken (Delsjöterrängen) fick Jan-Åke Noresson med flera också syn på en stäpphök och ytterligare en stäpphök noterades vid Trädet (Säve) av Fredrik Larsson!

Härligt!

Och i morgon ska det bli närmare 25 grader varmt med svaga vindar längs hela västkusten.

Unna er en päronsplitt efter lunch, gärna två :-)

2016-09-13 20:56:29


Christer Fält     



Facebook den 14 september

Varje kväll när ljuset slocknar i väster flyger en häger förbi mitt hus och skränar. Även om jag känner till tidpunkten blir jag alltid tagen med skräckslagen överraskning, när det kusliga lätet tar sig fram genom mörkret.

Lennart Bogren var förresten med vid ringmärkningen vid Sudda på Hönö häromdagen när årets första tajgasångare siktades i Göteborgsområdet, stiligt Lennart! Det var fågelart nr 226 i Eko-Gbgjakten 2016!

När jag kom hem i dag, under senare delen av eftermiddagen, såg jag en vinbärsfuks i trädgården, en dagfjärilsart som är ganska sällsynt under september månad. Och amiralerna, ett 20-tal, fortsätter ohämmat äta mina goa päron.

Vi är redan i mitten av september och höststräcket för ortolansparv är närapå slut. Ingen ortolansparv under året i Göteborgsområdet, blott ett fynd i Bohuslän och totalt sex fynd i Halland. Det är ledsamt att återigen konstatera hur skralt det går för den vackra sparven.

2016-09-15 10:00:00


Christer Fält     



Facebook 16 september

Det kommer att bli litet svalare i dag och även under helgen i Göteborgsområdet och längs västkusten.

Ostlig vind, ja ni läste rätt, ostlig vind och det är ju något alldeles märkvärdigt i vårt avlånga land, framförallt på västkusten!

Vad innebär det? Jo, att man bör vara ute och spana efter tajgasångare, tajgablåstjärt, härfågel, blåkråka, eleonorafalk, kalanderlärka, ja listan på sällsyntheter som kan tänkas dyka upp på grund av ostliga vindar är lång.

Har man inte en tanke på rariteter så är det en väldigt fin tid nu för sträckande rovfåglar och tättingar som bo- och bergfink. Man har även den här tiden på året goda chanser på sparsamt förekommande arter som lappsparv och fjällabb.

Trevlig helg alla ekoskådare!

2016-09-20 14:28:50


Christer Fält     



Facebook 18 september

Vilka ljuva septemberdagar vi har lämnat bakom oss! Och det har hänt roliga saker i Göteborgsområdet under den gångna helgen.

Bland annat såg Hans Zachrisson en superfin stäpphök (1k) på Hönö i går eftermiddag. Och Magnus Unger hittade en rosenstare vid Nötholmen på Hönö. Den sällsynta staren, som är hemmahörande öster om Svarta havet, återupptäcktes i dag av Hans (Z).

Det var andra rosenstaren i Göteborgsområdet denna höst eftersom Hans Börjesson upptäckte en ungfågel (1k) vid Välen i början av september.

Stiligt!

För egen del stod jag i köket i dag, med vidöppna fönster som vore det högsommar och skalade potatis. Och glodde samtidigt på mitt päronträd, och alla amiraler som fladdrade omkring som exotiska löv. Då såg jag plötsligt en liten mossgrön sångare tillsammans med fjärilarna, och i nästa sekund lockade den – tajgasångare!

Till många tillresta skådares glädje var den kvar och visade upp sig fint och lockade periodvis intensivt hela eftermiddagen. Vid 18-tiden, när jag gick in i huset, hörde jag den fortfarande locka då och då.

Trevlig vecka alla ekoskådare!

2016-09-20 14:29:54


Christer Fält     



Facebook 19 september

Nu är det en fin tid för sträckande forsärlor. Som bekant är det en fågelart som nätt och jämnt har en 100-årig historia i vårt land.

I går noterades det 14 ex vid Smithska udden som ligger vid Näset, eller om man så vill, några kilometer rakt väster om Hovås.

Tittar man i Artportalen, så ligger de högsta sträcksiffrorna på hösten i Göteborgsområdet mellan 10 och 20 ex, vid sällsynta fall cirka 25 ex.

Enstaka forsärlor övervintrar, och dessa kan sannerligen få en på gott sommarhumör en gråtrist och regnig decemberdag.

2016-09-20 14:30:39


Christer Fält     



Facebook den 20 september

Såg att det var några skådare som är sponsrade av Swarovski ska genomföra ett så kallat Big Year WP under 2017. På svenska ungefär ”Det stora året i västpalearktisk”. Det senare menas, i grova drag, med Europa, de nordligaste delarna av Afrika samt västra delen av Ryssland.

Det stora året är en tävling som går ut på hur många fågelarter man kan hitta inom det aktuella området under ett kalenderår.

Kommer skådarna genomföra sitt stora år miljövänligt? Det vill säga använda miljövänliga resealternativ. Om så inte är fallet så känns hela evenemanget för mig som ett sjumilasteg bakåt till mitten av 1980-talet då en viss klubb satte agendan för miljöovänlig fågelskådning.

Förhoppningsvis har jag misstagit mig.

2016-09-21 14:17:15


Christer Fält     



Filmen The Mouse (2012) är en dokumentärfilm som handlar om den komplexa, spännande och stundom motsägelsefulla relationen vi har till möss.

Konstnärerna som har gjort filmen heter Bigert & Bergström.

https://vimeo.com/34735742

2016-09-21 14:18:28


Christer Fält     



Det ljuvliga septembervädret fortsätter. Asp och björk har de senaste dagarna börjat glöda och flamma till ordentligt i gulockra och karmosinrött.

För två år sen, i mitten av september, besökte jag tillsammans med mina två söner Hönö Klåva. Anledningen till att vi begav oss dit var att cirka en månad tidigare, hade jag tillsammans med Ola Bäckman, tagit om hand om en havssula vid Göteborgs fiskhamn.

Sulan var mycket medtagen, och kunde inte öppna sin näbb, eftersom en bit fisknät hade virat sig runt näbben. Med hjälp av en liten sax och en filt (som vi lade varsamt över fågeln) lyckades vi ta bort nätet.

Därefter tog Fågelcentralen och den skicklige Tommy Järås hand om den. Tyvärr berättade Tommy att prognosen för omhändertagna sulor är dyster, de allra flesta dör.

Men den här historien fick ett lyckligt slut, och vi vågade knappt andas, när Tommy släppte den rehabiliterade fågeln vid Hönö Klåva, en ljummen och småblåsig septemberdag.

2016-09-22 20:38:39


Christer Fält     



Fredag! Gött som de säger här i Göteborg. Vädret under helgen lovar i alla fall vind från alla håll och kanter. Och litet regn förstås, och litet sol - gudskelov för glädjespridaren därute i den svarta evigheten!

Det börjar dra ihop sig till den tiden på året när de första spetsbergsgässen sträcker förbi längs västkusten. På lördag ska det blåsa från västsektorn, så chanserna är nog goda att se årets första flockar på väg söderut från Island och Svalbard.

Sen kan man också börja spana efter höstens första kungsörn, fjällvråk, varfågel och varför inte den gulliga turturduvan.

Gullig?

Trevlig helg alla ekoskådare!

2016-09-23 10:36:00


Christer Fält     



Facebook den 25 september.

Återigen en fin septemberhelg! Och tajgasångare lite varstans på västkusten. Under fredagen hittade Stefan Svanberg en individ på Rörö. Och i går upptäckte Magnus Rahm en tajga vid Vadskärsudden i Torslandaviken, eventuellt var det samma fågel som Ola Wennberg såg i dag i samma område. Och ytterligare en individ påträffades under morgonen i Hästhagen vid Stora Amundön.

Härligt!

För egen del hittade jag en tajgasångare i dag vid Andalen när jag var ute på Pokémonjakt med mina barn. Och tidigare under dagen råkade jag även på två tajgasångare på Rörö!

Det är en unik händelse som vi just nu får vara med om, aldrig har det väl setts så många tajgasångare på den Skandinaviska halvön.

Trevlig vecka alla ekoskådare!

2016-09-26 10:55:30


Christer Fält     



Busväder på gång! Från och med onsdag morgon och några dagar framåt ska det periodvis blåsa upp till 25 m/s från västsektorn.
Glöm inte ankra fast cykeln ordentligt!

Vad innebär detta i fågelväg? Jo, allt kan hända och gärna en repris på albatrossen! Mer verklighetsnära så kan det bli fina observationer på samtliga arter labbar som förekommer i våra farvatten.

Och det är fortfarande bra tidpunkt för tärnmås, men framförallt är det dags för gråliran att äntra scenen! Slutet av september och början av oktober, har det historiskt vid bland annat Kråkudden på Hönö och Vinga, noterats grålira i så höga antal som 27 ex (30 september 1996) och 28 ex (4 oktober 1997).

Eventuellt är det också chans på balearisk lira, inom Göteborgsområdet finns det 3 fynd under septembers andra hälft. Under oktober månad finns inte någon observation alls av arten inom det aktuella området och fenologirekordet ägde rum på Kråkudden och Vinga den 13 november 2010, vilket också är svenskt fenologirekord för balearisk lira.

Avslutningsvis, kanhända sträcker årets första brednäbbade simsnäppa och svartnäbbad islom förbi i den hårda blåsten, även om bästa tiden för dem är oktobers andra hälft.

2016-09-26 10:56:13


Christer Fält     



I går upptäckte Stefan Svanberg Göteborgsområdets 4e fynd av vitgumpad buskskvätta! Ganlet i Önnered var platsen där skvättan höll till.

Härligt!

Första fyndet inom Göteborgsområdet ägde rum den 24 oktober 2004 vid Brudarebacken. Och två år senare var det dags igen när en vitgump den 1 oktober 2006 besökte Kärrsviken på Rörö.

Som bekant påträffades en vitgumpad buskskvätta tidigare i år, närmare bestämt den 2 juni i Torslandaviken.

Och inflödet av tajgasångare fortsätter!

2016-09-27 21:48:11


Rolf Björklund     



Hej Christer och övriga!
Till dig Christer vill jag säga att det är så trevligt att läsa dina inlägg om vad som kan förväntas.
Jag har i dag sett 3 rovfåglar samtidigt från min köksfönsterskådning. Jag tror det var två ormvråkar och en duvhök, en hade lång stjärt. Det är svårt med rovfåglar när de är långt borta, och inga färger ser man, allt bara svartvitt.
För övrigt har jag just fått hem en "fälthandbok" som jag sitter och bläddrar i. Det är bröderna von Wrights Svenska Fåglar. Ett fantastiskt konstnärligt verk tryckt 1924 i 3 volymer och väger 15 kg. Jag som inte är så bra på fåglar, sitter fåglarna bara stilla och ser ut som i bokverket kan man bestämma de flesta. Något att ha med sig i fält för den spänstige. I boken kan man titta och beundra, fåglar man aldrig sett, eller kommer att få se.
Jag har fått blodad tand och funderar även på att köpa von Wrights Svenska Fjärilar.
Hälsningar Rolf Björklund


2016-10-05 15:37:43


Eva Åkesson     



Gjorde ett litet försök att eco skåda,,,gick sådär, en litet bidrag blev det men jag hittar inget kontonummer eller helst swish att betala in till. Kan jag få en repris på det?

2016-12-29 08:31:09


Christer Fält     



Tack för att du var med Eva! Här repris på var du betalar.

Till Fågelcentralen
-Swish: 123 123 98 70
-Bankgiro: 574-4503
-Postgiro: 16 53 16-1

Till Cancerfonden
-Postgiro: 901986-0
-Bankgiro: 901-9514

Gott nytt år!



2016-12-29 08:46:10


Christer Fält     



FB 28 sept.

Denna blåsiga septemberdag var himlen full av trasiga moln med ockragula och grålila kanter. Och i trädgården satt en ekorre på svaj i mitt päronträd och för ett kort ögonblick inbillade jag mig att den lilla orren var ute till sjöss i en vilt gungande träbåt.

Som bekant kan ekorrens namn härledas till det latinska ”sciurus” som betyder ”skugga” och ”svans”, men det finns också ett annat namn som är från medeltiden då ekorren gavs namnet ”ikorn” som är onomatopoetiskt eftersom den har just ett sådant smackljud.
Med en smula språklig fantasi i alla fall.

Fantasi och en stigande upprymdhet hade nog de tappra som stod vid Kråkudden på Hönö i dag och väntade på albatrossen som flög söderut förbi Grosshamn i Bohuslän. Men icke, men vi håller tummarna att den kommer i morgon!

Nu till något helt annat. Säkerligen har ingen missat att det är hökugglor lite varstans i vårt södra rike. På Gräsö i Uppland sträckte det häromdagen, under några timmar, sammanlagt 12 hökugglor mot söder!

2016-12-29 17:39:10


Christer Fält     



FB 29 sept.

Som vid ett trollslag är november här med en orubbligt grå himmel och vindbyar från alla väderstreck och ett ihärdigt regn som driver bort allt levande från gator och torg.

Vi får hoppas att årshjulet inte har förlorat oktober ur minnet eftersom det är en månad som de allra flesta fågelskådare har en alldeles särskild längtan till. Ni minns säkert i mitten av oktober förra året när Ola Wennberg hittade en rosenstare (1k) i Torslandaviken!

Det händer alltid något speciellt i oktober! När det gäller Eko-Gbgjakten 2016 så har vi nu tillsammans lyckats se 228 fågelarter! Och just en rosenstare såg Hans Zachrisson i mitten av den här månaden vid Klåva på Hönö.

Vilka arter saknar vi och som vi dessutom har en rimlig chans på under de 3 månader som är kvar på tävlingen?

Här en liten lista:
Grålira, svartnäbbad islom, brednäbbad simsnäppa, rödspov (isländsk), kungsörn, vitvingad trut, svarthuvad mås, vattenpiplärka, hökuggla, pärluggla, jaktfalk, härfågel, kungsfågelsångare, svartpannad törnskata, dvärgsparv, tallbit, större korsnäbb, kaspisk trut, medelhavstrut, fjällabb, bredstjärtad labb, alkekung, klykstjärtad stormsvala och snösiska.

Och några till...
Lycka till alla ekoskådare!

2016-12-29 17:40:03


Christer Fält     



FB 30 sept.

Höstfärgerna blossar, och molnen som har varit snabba som vinthundar under ett par dagar, håller nu på att transformeras till fridsamma Sankt bernhardshundar.

Besökte Göteborgs fiskhamn under eftermiddagen i dag, och under tiden som jag glodde på några osnutna hamnkråkor, dök en knubbsäl plötsligt upp alldeles vid kajkanten där jag stod!

Och den gåtfulla albatrossen har gäckat skådare och nu vete katten var den håller hus. Men det kommer fler chanser, misströsta icke utan omfamna istället den generösa värme och soliga frid som kommer genomströmma västkusten denna första oktoberhelg.

Trevlig helg alla ekoskådare!

2016-12-29 17:40:44


Christer Fält     



FB 1 okt.

Besökte ön Hyppeln i dag tillsammans med vännen Roger Eskilsson. Det var inte ekoskådning men jag vill ändå förmedla en fin dag med mängder av fåglar i rörelse.

Bland annat hade vi 1250 havssulor och av dessa var endast 8 1k. Och så långt ögat kunde nå var det ängspiplärkor och vi kunde räkna in åtminstone 5500 ex! Bland dessa, rakt över våra huvuden, en rödstrupig piplärka!

Dessutom en lappsparv och ett 15-tal forsärlor samt en bivråk (1k). Bivråken var det 4e fyndet någonsin i Bohuslän under oktober månad enligt Artportalen.

Sist men inte minst, en trolig pungmes flög helt nära över oss, tyvärr hörde vi den bara en gång och medan undertecknad eftersökte den spanade Roger efter den svartbrynade albatrossen som hade seglat förbi Klädesholmen. Dessvärre kom trossen aldrig, men det kommer fler chanser.

I morgon ska det bli svag ostlig vind och litet regn på förmiddagen, bra tid att spana efter större piplärka och kungsfågelsångare.

2016-12-29 17:41:22


Christer Fält     



FB 2 okt.

Himlen har varit ljust oktoberblå i dag. När jag i gryningen promenerade till Skeppstadsholmen hörde jag höstens första rödvingetrast. Och så plötsligt i en trädgård ute på holmen, uppfattade jag ett bekant orosläte – en ringtrast! Så besynnerligt ovanlig och tillbakadragen ringtrasten är om hösten.

Även i dag noterades en tajgasångare i Göteborgsområdet och med tanke på denna fina ”tajgahöst” kanske någon undrar när den lilla sångaren historiskt sågs för första gången i Göteborg?

Den allra första upptäcktes den 26 november 1978 på Hönö. Sen var den försvunnen ur årsböckerna tills den återigen noterades vid Biskopsgården på Hisingen den 15 november 1982. Därefter var tajgasångare som bortblåst under närmare 20 års tid. Men helt plötsligt, den 14 oktober 2001 på Rörö, lockade den återigen på uppmärksamhet.

Alltsedan dess har den varit årlig med undantag för 2003, 2004, 2007 och 2009. Rekordåret var i fjol då totalt 10 ex sågs på olika lokaler under perioden 9 september till 31 oktober.
Hur många har då sammanlagt setts i år? Jo, hela 17 ex under perioden 12 september fram till dagens datum.

Summa summarum har det sen 1978 bokförts 57 tajgasångare inom Göteborgs rapportområde!

Trevlig vecka alla ekoskådare!

2016-12-29 17:42:12


Christer Fält     



FB 3 okt.

I går var det ormvråkens dag! Nu finns det ingen sådan dag (vad jag känner till), men det borde det finnas och det borde också finnas, i samband med en sådan dag, rejäla långbord där det serveras god mat och bubblande drycker, som är utplacerade på lämpliga platser i terrängen.

Och mängder av ballonger och hemtrevliga vimplar i fyrfärgstryck!
Nåja. Den högsta noteringen är 658 ex inom Göteborgsområdet när det gäller ormvråk och det ägde rum vid Mölnlyckemotet (Råda, Härryda kommun) den 27 september 2007. Därefter är det 594 ex vid Obsberget (Västra begravningsplatsen, Göteborg) den 2 oktober 2016. Efter detta är det Brudarebacken där man för två år sen lyckades räkna in 512 ex den 14 oktober 2014. Och i går hamnade slutsumman på 470 ex, vilket är den tredje högsta från ”Backen”.

I dag är det molnfritt över Göteborgsområdet med hög och klar sikt, med andra ord inte helt perfekta väderförhållanden för att räkna sträckande rovfåglar. Varför då? Jo, det är det väldigt svårt att lokalisera och upptäcka rovfåglar som flyger högt upp mot en molnfri himmel, dessutom hjälper moln till att skapa fin termik när solen lyser.

2016-12-29 17:42:54


Christer Fält     



FB 4 okt.

När man säger ordet kungsörn lyssnar till och med människor som inte är särskilt intresserade av fåglar. Kungsörnen väcker generellt en nyfikenhet och uppriktig glädje, men tyvärr också känslor som närmast liknar förbittring och hat. Exakt hur många kungsörnar som dör varje år på grund av olaglig jakt är det nog ingen som riktigt vet.

Kungsörn finns framförallt i norra Sverige och på Gotland och det tar inte så lång tid när man besöker den lilla sagoön i Östersjön förrän man får syn på den ståtliga örnen, och det är inte alls överraskande eftersom kungsörnsbeståndet är det tätaste i landet.
Inom Göteborgsområdet har det hittills i år gjorts tre observationer av kungsörn under januari och februari. Förra året blev det totalt tre observationer under hela året.

Den första kungsörnen som är rapporterad på Artportalen gällande Göteborgsområdet var den 12 september 1954 vid Axlemossen, Änggårdsbergen. Efter det noterades kungsörn sammanlagt endast cirka 10-15 gånger under hela 1960, 1970, 1980 och 1990-talet.
Under 2000-talet är den årlig med i huvudsak några få observationer per år. Dock avviker 2002 och 2005 med 9 respektive 11 fynd.

Att få se en kungsörn inom Göteborgsområdet är sannerligen en märkvärdig händelse, men det är också på alla sätt en stor fågelupplevelse oavsett var man råka möta den vackra och sägenomspunna rovfågeln.

2016-12-29 17:43:37


Christer Fält     



FB 7 okt.

Den tidvis friska nordostliga vinden har väckt vantar och mössor från sin långa och stillsamma sommardvala. Iklädd dessa nyvakna klädesplagg kan man lugnt och varmt stå på en kulle i morgon bitti och hoppas på höstens första sångsvanar. Deras vemodiga tutande berättar, i alla fall för mig, att hösten är här.
Just nu pågår den norska naturserien - Det vilda Skandinavien, del 1 handlar om skogen.

Trevlig helg alla ekoskådare!

2016-12-29 17:44:07


Christer Fält     



FB 9 okt.

Himlen har varit låg och kallgrå i dag och den nordostliga vinden ohyggligt bister och tvär.

Tidigt i morse satt en ensam gransångare i trädgården och sjöng. Och i Torslandaviken träffade jag på en jorduggla vid mudderdammen och en kungsfiskare vid Syrhålakanalen.

Trevlig vecka alla ekoskådare!

2016-12-29 17:44:36


Christer Fält     



FB 10 okt.

Nordostvinden fortsätter flåsa över landskapet och då och då accelererar den och sveper hurtfriskt genom lövträden som rasslar i skräckslagen frossa. Trots den bistra väderleken lyser gräsmattan i min trädgård grön. Till på köpet blommar ännu en av mina buddlejor, till glädje för en och annan humla och amiral, och till mig förstås.

I går, vid Myren (Sandbackarna) i Bohuslän, hände något ovanligt eftersom man hittade inte bara en utan två rosenstarar i en och samma starflock - en adult och en 1k! Enligt Artportalen har det bara inträffat fem gånger tidigare i Sverige att man påträffat två rosenstarar på en och samma gång.

Så här i de sociala mediernas tidsålder kan man också snabbt och enkelt träna på exempelvis den sibiriska järnsparvens lockläte. Häromdagen hittade man en ”sibjärn”på Rödkallen (Luleå) och ytterligare en i dag vid Eggegrund (Gästrikland).

På hemsidan xeno-canto får man (såvitt jag kan se) fritt dela och använda ljudinspelningarna så länge man anger källan som i det här fallet är Grant Fischer.

2016-12-29 17:45:10


Christer Fält     



FB 13 okt.

Azurmes, tajgablåstjärt och sibirisk järnsparv på Öland! Och dvärgsävsparv (ny art för Sverige) i Stockholms skärgård!
Grattis till alla er som sett dessa fåglar!

Som sagt det är många utropstecken just nu i vårt avlånga land när det gäller sällsynta fåglar och vad kan vi hoppas på under helgen? Ja, för egen del hoppas jag på (eftersom jag inte drar i väg på fågelkryss utanför Göteborgsområdet) att vi hittar exempelvis en sibirisk järnsparv här hemma på Västkusten och allra helst på Hisingen :-)
Jag har pumpat däcken stenhårt på min cykel :-)

Trevlig helg alla ekoskådare!

2016-12-29 17:45:48


Christer Fält     



FB 17 okt.

Dagsljuset tar sovmorgon allt oftare och skymningen faller blixtsnabbt. I går blev jag i alla fall bönhörd, nåja en liten stund, i min tröstlösa längtan efter ljus och värme. Det var en ladusvala som gav en strimma ljus, men ack så hjärtknipande ensam när den sökte efter insekter i hällregnet och den kompakta gråheten.
Ur grånaden hastade också en kungsfiskare, som vore den en ädelsten som lossnat från Helios gyllene hjälm, vid Skeppstadsholmen där svalan också höll till. I övrigt var landskapet bedrövligt tomt och öde, liksom igenbommat och satt på permanent sparlåga.

När det gäller Eko-Gbgjakten 2016 så får vi gratulera Ola Wennberg som i dag var först med att nå fram till 200 fågelarter i jakten! Alfågel blev dagens hjälte och till på köpet i Torslandviken där den är en sällsynt gäst.

Västkusten har nu också fått sin första sibiriska järnsparv någonsin! Under nyss lidna helg hittades en individ på Nordkoster i Bohuslän och den var kvar även i dag.

Trevlig vecka alla ekoskådare!

2016-12-29 17:46:22


Christer Fält     



FB 19 okt.

Gråmulen förmiddagshimmel med regn i luften och svag ostlig vind. Promenerar till Skeppstadsholmen, där jag närapå genast upptäcker en tajgasångare som sällskapar med två gransångare. En stund senare, i samma pilträd som tajgasångaren, sitter plötsligt en kungsfiskare!

Efter sedvanlig rutt på holmen beslutar jag mig för att gå en liten sväng till Torslandaviken och vid buskmarkerna mellan Driving Rangen och Karholmsdammen hittar jag 5-6 stycken järnsparvar och ytterligare några gransångare.

Plötsligt i samma område flyger en fågel, som jag i all hast upplever som lite blek, upp från gräset. Tyvärr försvinner den in i en rishög, men trots att den sitter dold bland grenar och bråte och dessutom i skugga, tycker jag mig ändå uppfatta att den har ett gulaktigt ögonbrynsstreck varför jag tar några bilder. Därefter är den borta, liksom slukad av jorden.
Ojdå.
Vad göra?
Beslutar mig snabbt för att stå kvar på ”brottsplatsen” och vänta.
Så jag väntar.
Och väntar.
Efter en stund hör jag ett mycket ljust och salivfullt läte bakom min rygg och där sitter den, Göteborgsområdets allra första sibiriska järnsparv!

2016-12-29 17:47:12


Christer Fält     



FB 20 okt.

Tajgasångaren från gårdagen återupptäcktes i dag i samma område vid Skeppstadsholmen. När det gäller den sibiriska järnsparven så har man letat även i dag men tyvärr inte återfunnit den. Vi får hålla tummarna att vi hittar en till så fler får chansen att se och uppleva den vackra och sällsynta sparven.

Vädermässigt kommer det vara mycket moln och tidvis regn i Göteborgsområdet den närmaste tiden. Dessutom blåser den ostliga och tidvis nordostliga vinden oförtrutet vilket innebär att vad som helst kan hända. Kanske är det dags för en isabellastenskvätta? Den är vad jag känner till aldrig sedd på Västkusten.

Trevlig helg alla ekoskådare!

2016-12-29 17:47:48


Christer Fält     



FB 22 okt.

Gråvädersruskpåvästkustendag! Trots det promenerade jag i dag till Skeppstadsholmen och i en trädgård satt en enkelbeckasin och surade över den dystra väderleken.

Och på mudderdammens månlandskap i Torslandaviken tjoade och tjimmade ett 20-tal vinterhämplingar mellan Armstrongs och Aldrins fotspår i Stillhetens hav.

Nu till något helt annat. I går hittade jag en gransångare vid Skeppstadsholmen som jag bedömde till utseendet och lätet vara en sibirisk gransångare (gransångare av rasen tristis). Inom Göteborgsområdet är sibirisk gransångare en sällsynthet och det finns historiskt 5 godkända fynd inom det aktuella området.

Tyvärr var obsen i går kortvarig och jag misslyckades dessutom med att få en bild som visar sångaren från sidan. I fält hann jag ändå uppfatta (fågeln var bara några meter från mig) att den hade en gråbrun ovansida med olivgröna nyanser på vingarna. Magen och bröstet var iögonfallande ljus, närmast vit. Några gula toner på fågeln kunde jag inte se. Fågeln lockade också några gånger, i mina öron vemodigt och liksom bortdöende ”iihhp”.

Sammanfattningsvis så känns det mesta bra för sibirisk gransångare förutom en sak och det är när jag tittar på bilderna i efterhand så tycker jag mig ana en gulaktig eller ljusbeige nyans över bröstet och litet på kinden.

Vad säger ni?
Ögonbrynstrecket uppfattar jag på bilderna vara helt utan gulstick, närmast sandfärgat. Näbben och benen mörka, svarta.

2016-12-29 17:48:40


Christer Fält     



FB 23 okt.

Gråmulen söndag. Besökte även i dag Skeppstadsholmen under morgonen och hittade återigen en sibirisk gransångare i samma område som i fredags (eventuellt är det samma individ med tanke på den bistra väderleken).

Såhär vill jag beskriva fågeln: I det närmaste grå ovansida med olivgröna nyanser på vingarna. Undersidan ljus, närmast vit med en svag beigeaktig nyans över bröstet. Inga gula inslag alls på fågeln såvitt jag kan bedöma. Ögonbrynsstrecket är sandfärgat, närmast gråbeige. Svarta ben och mörk näbb. Lockade några gånger lite ljust och rakt visselpipaktigt - ”iihp”.

Gärna synpunkter, tas tacksamt emot.

2016-12-29 17:49:10


Christer Fält     



FB 23 okt.

Jösses vilken dag det blev av den här gråmulna oktobersöndagen! Förutom sibirisk gransångare vart det en hornuggla vid Torslandaviken, finns blott några få fynd av hornuggla i viken.
Och till på köpet återupptäckte jag och Manne Strömbäck den sibiriska järnsparven som jag hittade häromdagen.

Såhär gick det till i dag. Efter jag stått och tittat en stund på den vackra hornugglan, som Magnus Persson tidigare hade larmat ut på GBG300, bestämde jag mig för att bege mig hemåt och Manne Strömbäck, som också var på plats, gjorde mig sällskap.
Så vi gick på stigen strax intill golfbanan och småpratade när en fågel plötsligt flög upp cirka 10 meter framför oss och försvann in i ett lågt träd som växte i det höga gräset. Vi smög försiktigt fram för att se efter men den flög genast i väg och landade bland några nässlor. Nu började jag känna puls eftersom jag hann uppfatta att den var lite ljus i färgtonen och jizz likt en järnsparv, varför jag föreslog för Manne att han skulle stanna kvar på stigen medan jag gick runt nässlorna.

Sagt och gjort så stötte jag fågeln som omedelbart flög upp och landade i toppen av en nyponbuske cirka 5 meter från Manne och då såg vi att det var den sibiriska järnsparven!
Overkligt är ordet!

Trevlig vecka alla ekoskådare!

2016-12-29 17:49:54


Christer Fält     



FB 25 okt.

I går kunde Öckerö kommun bokföra sin allra första och därmed Göteborgsområdets andra sibiriska järnsparv! Det var Björn Zachrisson som är ansvarig för ringmärkningen vid Sudda på Hönö, som tillsammans med bland annat Lennart Bogren, lyckades fånga och fick den stora äran att plocka den tjusiga fågeln ur nätmaskorna.

Efter flera veckor av ostlig vind kommer det i morgon sakta vrida över till sydlig eller sydvästlig vind och enligt prognosen förefaller den vindriktningen dröja kvar till åtminstone tisdag nästa vecka. Kommande helg utlovas sol och det behöver vi efter den senaste tidens gråvädersdagar.

Vad kan man då spana efter den närmaste tiden? Jo, såhär års kan man börja leta efter vattenpiplärka men framförallt bergtajgasångare! Det finns 4 godkända fynd på Västkusten och samtliga är från Halland och av dessa är 2 fynd från början av november.

2016-12-29 17:50:31


Christer Fält     



FB 28 okt.

Eftermiddagssolen glöder och den tidvis hårda västvinden river och sliter i träd och buskar. Hösten är ju förutom stormarnas tid även samlandets tidpunkt på året och en fågel, åtminstone på våra breddgrader, som är stark förknippad med en god och framsynt planhushållning är nötskrikan.
Nötskrikan är en synnerligen fåfäng varelse, det måste den vara med tanke på den prålighet och elegans den sköter både frisyr och dräkt.
Häromdagen satte jag i gång med årets fågelmatning i trädgården och genast var talgoxar, blåmesar, grönfinkar, bofinkar och en och annan järnsparv på plats, ja de var så ivriga att en blåmes landade på min rygg när jag stod framåtböjd som vore jag en pensionär som i maklig färd plockade upp hundbajs från gatan.

Hund håller jag inte, däremot katt och det är ju snudd på att svära i den ornitologiska kyrkan. Men jag älskar katter. Amen.
I morgon ska det tidvis blåsa upp emot 15 m/s från väst och nordväst. Den svartbrynade albatrossen sägs åter ha siktats vid Vestfold i Norge, så det kommer nog vara många förväntansfulla hjärtan i "hidet" (vindskydd) vid Kråkudden på Hönö.

Annars är det nu islommarnas tid, framförallt svartnäbbad islom. Det är en stark upplevelse att se en islom flyga över ett rytande och piskande hav om hösten.

2016-12-29 17:51:08


Christer Fält     



FB 29 okt.

Solig och småblåsig oktoberlördag. Promenerade som vanligt till Skeppstadsholmen och när jag stod och tittade på ett gäng stjärtmesar hörde jag kungsfiskarens välbekanta läte bakom min rygg. Hann nätt och jämnt få upp kameran men lyckades ändå få en bild när den blixtrade förbi på cirka 2-3 meters håll. Eftersom jag stod dold bakom några buskar såg den ”lille metaren” inte mig.

Sen vart det Torslandaviken runt och efter cirka 4 timmars promenad kunde jag räkna ihop sammanlagt 37 gärdsmygar och 62 stjärtmesar! Upplever att dessa två arter har varit ovanligt talrika i oktober.
Vad tycker ni?

2016-12-29 17:51:38


Christer Fält     



FB 31 okt.

Det finns vackra och fridfulla senhöstdagar som man vädermässigt knappt kan beskriva. I går var en sådan dag när jag cyklade till Hyppeln och träffade vännen Roger Eskilsson.

Medan jag promenerade runt på Hyppeln och letade småfåglar spanade Roger över havet. Och framemot förmiddagen hittade han en svartnäbbad islom i full sommardräkt på en kilometers avstånd! Tyvärr missade jag den tjusiga lommen eftersom jag gick runt bland buskar och snår och återigen kunde konstatera att det var gärdsmygar överallt, eller ”Thomas i gärdet”, som den också kallas. Åtminstone hundra Thomas kunde vi räkna in under dagen.

Och sen vart det också en fin dag för gäss med bland annat spetsbergs- och prutgås. Däremot är gransångarna nu i betydligt sydligare trakter, inte en enda kunde vi hitta på ön.

Trevlig vecka alla ekoskådare!

2016-12-29 17:52:12


Christer Fält     



FB 31 okt.

Nu ikväll vid 18:30-tiden kom ett GBG300 larm med bifogad bild av en lappuggla som setts i lördags på Bohusleden mellan Horsikan och Räveskärrs långvatten i Mölndals kommun.
Inom Göteborgs rapportområde, där bland annat Mölndals kommun ingår, finns det historiskt 4 fynd av lappuggla. Den första lappugglan inom det aktuella rapportområdet sågs vid Svankällan på Hisingen den 2 februari 1990.

2016-12-29 17:52:41


Christer Fält     



FB 1 nov.

I söndags hittade Anders Johansson (medlem i den här gruppen) tillsammans med Joakim Wernersson en brandkronad kungsfågel på Rörö! Det var blott 2a fyndet på ön, det första ägde rum den 23 april 1983.

När det gäller höstfenologi så var det 4e fyndet och dessutom det allra senaste inom Göteborgsområdet!

2016-12-29 17:53:12


Christer Fält     



FB 4 nov.

November. Månaden med de grå tinningarnas charm. I går doldes det charmfulla några timmar med sol, därefter kom det tillbaka med dis och ett stillsamt snöfall, höstens första.

På Brudarebacken stod Jan-Åke Noresson, tillsammans med Lars-Erik Löfgren, och såg kungen i antågande över Blå staden. ”Med djupa fjädrande vingslag- i aktiv flykt med omväxlande glidflykt, utan hjälp av den minsta vindpust”, så beskriver Jan-Åke kungsörnens vara i lufthavet, stiligt! Gårdagens fynd är det sjätte fyndet av kungsörn i år inom Göteborgsområdet.

För egen del stod jag i går och glodde på havet vid mudderdammen i Torslandaviken. Plötsligt högt över mig hörde jag fem berglärkor som sträckte in från havet, och en stund senare återupptäckte jag dem på golfbanan. Förhoppningsvis bestämmer sig gruppen för att övervintra i området.

Trevlig helg alla ekoskådare!

2016-12-29 17:53:47


Christer Fält     



FB 4 nov.

Regn och rusk! Trots det var berglärkorna som jag upptäckte i går kvar på mudderdammen i Torslandaviken. Dock var det i dag fyra individer och inte fem. Har tittat noga på mina bilder från gårdagen och det råder ingen tvekan om att då var det fem stycken.
Dessutom var de tre snösparvarna också kvar i området samt en ensam gransångare vid småbåtshamnen.

2016-12-29 17:54:14


Christer Fält     



FB 5 nov.

Västkustväder i dag. Det vill säga regn och blåst från vänster, från höger, bakifrån, framifrån, ovanifrån och underifrån.
Berglärkorna, på muddret i Torslandaviken, fyllde då och då sina hjärtan med ödslig sång som genast dunstade bort i ovädret. Det är en stark upplevelse att i novemberkuling och ösregn stå och lyssna på sjungande berglärkor.

Ni får ursäkta, men jag är synnerligen förtjust i berglärkan, varför jag bjussar på några bilder till som förhoppningsvis lyser upp det grå.

2016-12-29 17:54:41


Christer Fält     



FB 6 nov.

När medeltemperaturen ligger under noll grader under minst fem dagar i följd är det som bekant vinter. Den närmaste veckan kan det mycket väl bli så att vi antecknar vinterns ankomst till Västkusten och Göteborgsområdet. Om det inträffar så är det ungefär en månad för tidigt enligt SMHI. Vi ligger så att säga snöigt till.

I går noterades hela 605 sträckande dvärgmåsar vid Nabben i Falsterbo, vilket är dagsrekord för området! När det gäller Göteborg hittar vid det högsta antalet den 17 februari 2014 då sammanlagt 352 dvärgmåsar sträckte förbi Kråkudden på Hönö.

Nu till Eko-Gbgjakten 2016 och det är jämnt i toppen där Ola Wennberg leder med 202 arter. I skrivande stund är vi två stycken, undertecknad (201 arter) och Ola Wennberg som passerat 200 arter sen tävlingen drog i gång den 1 januari. Ännu är det närapå två månader kvar innan Tennyson deklameras från Sollidenscenen på Skansen i Stockholm. Spänningen stiger :-)

Trevlig vintervecka alla ekoskådare!

2016-12-29 17:55:15


Christer Fält     



FB 7 nov.

Vacker och kylig novembermåndag och återigen sågs en kungsörn (1k) på Brudarebacken av Jan-Åke Noresson med flera. Man blir smått euforisk när GBG300 larm meddelar att en kungsörn siktats i våra trakter!
För egen del tog jag en lunchpromenad på jobbet och behövde inte gå långt förrän sidensvansarna pinglade i sina små klockor.
Den högsta noteringen av sidensvans inom Göteborgsområdet ägde rum på IKEAs parkering i Kållered den 27 oktober 2001 då cirka 1200 ex noterades. I Halland såg man däremot dubbelt, ja tredubbelt, nä faktiskt så många som fantastiska 6000 ex vid Vallås i Snöstorp den 26 december 1995. Rekordet i Bohuslän hämtar vi från Malmön i Sotenäs då man räknade 700 ex den 2 november 2005.

2016-12-29 17:55:40


Christer Fält     



FB 8 nov.

I dag fångades, vid Getteröns fågelstation, Hallands första sibiriska järnsparv! Ni kan läsa mer om fyndet på fågelstationens Facebooksida.

Lite pudersnö täcker nu landskapet, och under den gångna natten hade jag -5 grader här hemma i Sandvik.

På väg till arbetet i dag, promenerade jag som vanligt över Torslanda golfbana, när de 4 berglärkorna, som uppehåller sig i området, plötsligt blev 9 (eventuellt 10) stycken! Historiskt är det 3e högsta antalsnoteringen inom Göteborgsområdet. Det högsta ägde rum i början av januari 2002 när 10-15 ex uppehöll sig ute på Arendalsudden ända fram till mitten av april. Näst högsta antalet inträffade den 20 november 2005 när 12 ex sågs på Brännö.
Vid Degernäs i Umeå deltaområde sågs den 18 april 1975 ofattbara 150 ex! Det är svenskt rekord. Lika häpnadsväckande är de 120 ex som bokfördes den 29 januari 1994 vid Galtabäck i Halland.

2016-12-29 17:56:14


Christer Fält     



FB 11 nov.

Rimfrost, några minusgrader och närmast vindstilla. Känslomässigt omtumlande efter presidentvalet i USA. Som ni vet har Donald Trump sagt att förra årets klimatavtal i Paris ska rivas upp och att klimatvetenskapen är en bluff. Dessutom är Trump en stor anhängare till kol samt jublande entusiastisk till så kallad fracking som är en miljöförstörande metod för att utvinna gas.

När det gäller fåglarnas värld så upptäcktes en isabellatörnskata på Öland i går och enligt Artportalen är den kvar nu på morgonen vid Mellbytorp. Det finns 3 godkända fynd i Sverige och senast var 2008 när en individ (en hane) sågs på Hållö i Bohuslän under perioden 18.10-2.11. Tidigare under hösten sågs emellertid en trolig isabellatörnskata (1k) vid Rålehamn i Skåne.

Helgen närmar sig och de 10 berglärkorna är kvar i Torslandaviken. Dessutom flög en rördrom förbi Torslanda golfbana i går.

Trevlig helg alla ekoskådare!

2016-12-29 17:56:53


Christer Fält     



FB 14 nov.

Ordet tundra har ett ryskt-finskt-ugriskt ursprung. Språkfamiljärt tilltrasslat men på samma gång komplext och spännande med en uppsjö av grammatiska särdrag. Vi stänger den lingvistiska dörren. Det är måndag och klockan har precis slagit sex på morgonen. Rödhaken i min trädgård är dock på benen medan en skata hickar till i sömnen.

Hickade gjorde nog många fågelskådare i lördags då en tundrasparv upptäcktes strax söder om Staffanstorp i Skåne. Tundrasparv har aldrig setts tidigare i Sverige, nej faktiskt aldrig i Europa.

Trevlig vecka alla ekoskådare!

2016-12-29 17:57:26


Christer Fält     



FB 18 nov.

I går hittades tyvärr en död sibirisk järnsparv i Arendal som ligger strax NV om Tanumshede i Bohuslän. En fönsterruta var dödsorsaken och fönsterrutor är inte sällan fåglars baneman.
Ute till havs har det noterats en och annan alkekung, men ännu så länge syns inga tecken på några större antal. Måhända ses det fler under helgen eftersom det ska blåsa friska och tidvis hårda sydliga och sydvästliga vindar.

Nu är det en bra tidpunkt på året att spana efter jaktfalk, en fågelart som är årlig (förutom 2012) sen 2008 i Göteborgsområdet. Jaktfalk är en sällsynthet och på Västkusten har man bäst chans att se den i Halland och i Bohuslän under senhösten och vintern.
Med tanke på den speciella hösten kan det förresten vara värt att spana efter större turturduva.

Trevlig helg alla ekoskådare!

2016-12-29 17:58:20


Christer Fält     



FB 21 nov.

Ett rejält oväder drog förbi under den gångna natten. Och mitt närapå 100 år gamla hus rörde sig likt en hund som skakar vatten ur sin päls. Gudskelov höll det stången eftersom skickliga bygghantverkare en gång i tiden visste vad de gjorde.

När regnet vräker ned och det blåser gammaltestamentligt, då drabbas de flesta i byn där jag bor av vattenfyllda källare och översvämmade trädgårdar, som vid ett trollslag blir en havsbotten som hyser både gädda och mört. Och makrill förstås :-)

Mjau!
Eh?

Noterar att återigen tas frågan (som väcker starka känslor) om katter som rör sig fritt i naturen upp på Facebook. Det pågår, hävdas det, ett ”massmord” utan motstycke i historien på fåglar och mindre (och kanske större) däggdjur. Katten är skyldig, säger man. Inget tvivel om saken.

Man skulle kunna säga att katten återigen befinner sig under galgen och vad domen blir vette katten. Frågan om kattens frihet är allvarlig men den är också komplicerad, tycker jag. Ungefär som klimatfrågan. Har förresten den senaste tiden sett den ena apokalyptiska löpsedeln avlösa den andra. Undergången är nära om ni inte visste det.

”Dör haven, dör vi!”

Hur ska man hantera det uppskruvade tonläget?
Och hur ska man agera som kattägare? Frågan är särskilt angelägen för mig eftersom jag håller katt. Han heter Castor och är inomhus. Ännu så länge bör tilläggas.

Ha en bra vecka alla ekoskådare!
Och kattägare om ni tillåter :-)

2016-12-29 17:59:23


Christer Fält     



FB 22 nov.

Öronen larmas av ljud. Fågelkroppar nära. Milda ögon och plötsligt god dag och plötsligt adjö. Så vill jag beskriva samvaron med stjärtmesen.
Plötsligt god dag och plötsligt adjö.
I dag under en kort promenad till Torslandaviken fick jag närkontakt med en flock stjärtmesar och särskilt en individ som inte ville ta adjö.

Visste ni förresten om stjärtmesen misslyckas med häckningen söker den upp ett annat par i grannskapet och ber om anställning (om det mänskliga uttrycket tillåts) som hjälpreda till barnkullen.
Forskning har visat att ”hjälpredor” har större chans att överleva än de stjärtmesar som tar långsemester efter misslyckad häckning. En trolig förklaring är att hjälpredorna kommer ingå i en större flock under vinterhalvåret medan de som valde långsemester genomlever tillvaron ensamma eller i en mindre flock. Stor flock innebär större chans att överleva.

Om det sagda och annat om stjärtmesen kan man läsa i Fågelliv av Staffan Ulfstrand.

2016-12-29 17:59:58


Christer Fält     



FB 23 nov.

Fridfull novemberdag. Mestadels grått men stundvis tittade solen fram.
Besökte Utbyfältet eftersom det har setts svart rödstjärt där sen mitten av september. Åtminstone två honfärgade och en hane har uppehållit sig i området. För egen del såg jag hanen när han stillsamt födosökte i det behagliga vädret.
Och första advent och december närmar sig.

2016-12-29 18:00:28


Christer Fält     



FB 28 nov.

Lite nostalgi...
De allra flesta fågelskådare i Göteborg håller nog med om att Göteborgsjakten 2002, som Pär Lydmark och Magnus Unger drog igång, lyfte intresset ordentligt för fågelskådning på hemmaplan.
Under 2002 startade också microbirding i Malmö och snart hakade fler på och i dag sysslar ett 40-tal kommuner med fågelskådning på hemmaplan.
Men har fågelskådning på hemmaplan blivit miljövänligare? Hur många skådare, i alla dessa kommuner i vårt land som sysslar med microbirding, använder kollektivtrafik, cykel eller tar sig runt på ett "grönt" sätt när de skådar?
Kan det vara 5 procent som ekoskådar? Eller 10, 20, 40 eller vågar man gissa på 75-80 procent?

2016-12-29 18:00:56


Christer Fält     



FB 27 nov.

Den 31 december är Eko-Gbgjakten 2016 slut och syftet med tävlingen har varit att samla in pengar till Fågelcentralen och Cancerfonden. Om man vill vara med och bidra med 100 kr, som är den lägsta summan, kan man göra det närsomhelst på kustobsars hemsida.

När det gäller själva tävlingsdelen så leder Ola Wennberg i skrivande stund med 203 fågelarter och tillsammans har vi 25 som deltagit under året lyckats få ihop 232 fågelarter inom tävlingsområdet! Att vi gemensamt ska nå fram till 240 arter innan Tennyson deklameras från Sollidenscenen på Skansen i Stockholm, är fullt rimligt.

Arter som vi saknar i tävlingen är till exempel större korsnäbb, vattenpiplärka, hökuggla, orre, tjäder, alkekung, vitvingad trut, svartnäbbad islom, bredstjärtad labb, brednäbbad simsnäppa och klykstjärtad stormsvala.

Trevlig vecka alla ekoskådare!

2016-12-29 18:01:31


Christer Fält     



FB 30 nov.

Dags för tallbit? En individ noterades vid Lahall (Värö) i Halland häromdagen.
Senast tallbit besökte Göteborgsområdet var den 26-27 januari 2013 då 20 ex sågs vid Klippans naturreservat i Hindås (Björketorp).

Högsta noteringen inom Göteborgsområdet ägde rum den 28 december 1976 då smått fantastiska 90 ex sågs vid Lilla Gömysten i Askim! Från slutet av november 1998 och fram till åtminstone början av januari 1999 sågs det vid Änggårdsbergen och Johannebergsparken i Göteborg mellan 25-32 ex!

I Halland bokfördes rekordet 110 ex den 6 januari 1977 vid Mönster i Onsala. Och i Bohuslän är toppresultatet 38 ex den 14 januari 1999 vid Boxhult i Uddevalla.

Tidpunkten på året är perfekt så börja spana redan i dag!

2016-12-29 18:02:04


Christer Fält     



FB 1 dec.

Julmånaden är här och ingen flitig bibelläsare har missat att de fyra evangelierna Matteus, Markus, Lukas och Johannes är olika när det gäller synen på Jesu födelse, liv och död.

För Johannes är Jesus långt mera gud än människa även i jordelivet. Teologer har till denna stund haft stora bekymmer med det. Med tanke på dagens ekologiska fotavtryck bör vi (måhända) ställa oss frågan hur mycket människa och hur mycket gud som ryms i oss?

Gråmulen och litet småhängig är i alla fall julmånadens första dag. Hurtfriskt drar en stor flock björktrastar med inslag av några rödvingetrastar omkring här hemma i byn.
Genom fönstret nås jag plötsligt av ett hjärtskärande skrik - en sparvhökshona har slagit en av traktens skator!

Trevlig helg alla ekoskådare!

2016-12-29 18:02:33


Christer Fält     



FB 3 dec.

Vacker och stilla decemberdag, några minusgrader och frost på marken.
En rördrom solbadade under förmiddagen på Södskärsdammens tunna nattis i Torslandaviken. Och fem salskrakshannar, i samma damm, var hopplöst och djupt förälskade i sina egna spegelbilder.
Några järnsparvar busade i krutlagret och vid småbåtshamnen, strax intill viken, hastade ett 20-25-tal snösparvar förbi.

2016-12-29 18:03:04


Christer Fält     



FB 4 dec.

Vädret har varit på gott humör hela den gångna helgen med knappt en vindpust, flödande sol och krispigt kallt.
Skådarhjälpen står för dörren, lördagen den 10 december sparkar det i gång och håller på fram till den 18 december.
När det gäller Eko-Gbgjakten 2016 så ligger just nu undertecknad och Ola Wennberg på delad 1a plats med 204 arter. Kommer det stå mellan oss? Blir det i så fall målfoto som vore vi Lisa Nordén och Nicola Spirig under OS finalen i triathlon i London 2012?

Förhoppningsvis kommer nu alla tävlande under december hjälpas åt att nå slutsumman 240 arter i tävlingen. Tjäder saknar vi och i dag sågs det en hona vid Högsjörundan som ligger nordost om Bergum eller östra delen av Vättlefjäll om man så vill. Vem hittar vattenpiplärka? Tångbankarna på Galterö och Rörö är bra områden att leta i. Och var sitter ett gäng större korsnäbbar och tuggar kottar? Finns det några orrar kvar på Rambo mosse? Dyker någon jaktfalk upp i skärgården? Hur länge ska svartnäbbad islom gäcka oss? Vem har en dvärgsparv på sin fågelmatning? På vilken telefonstolpe sitter det en hökuggla?

Snart är det också dags för konstlotteri där en lycklig vinnare som deltagit i tävlingen får en tavla. Med ram och allt :-)

Trevlig vecka alla ekoskådare!

2016-12-29 18:03:43


Christer Fält     



FB 7 dec.

Snart Lucia.
Får man önska sig en svarthalsad trast efter Natten går tunga fjät? Juldagen 2001 upptäcktes en svarthalsad trast (på den tiden hette arten taigatrast) i Grebbestad i Bohuslän och den var kvar i villaområdet som den hittades i ungefär en månad innan den försvann.

I landskapet Halland finns också bara ett fynd och det ägde rum vid Södra Näs (Träslöv) den 20 november 2005. Som ni säkert förstått finns inget fynd i Göteborgsområdet, varför svarthalsad trast ligger högt upp på många Göteborgsskådares önskelista.

Sammanlagt finns det ett 50-tal fynd i Sverige och den vackra trasten påträffades första gången i Ystad i början av januari 1901.
Äpplen och bär av olika slag tillhör favoritfödan, så fågelmatningar bör man ha litet extra koll på. Och platser som hyser många frukt- och bärträd såsom Botaniska, Slottsskogen och Trädgårdsföreningen här i Göteborg.

2016-12-29 18:04:20


Christer Fält     



FB 8 dec.

Efter den gångna natten är trädgården full med blåmesar. De kommer fram redan i mörkret och kastar färggnistor över stenplattor och vissna rosenblad.
Jag står i köket och balanserar kaffekoppen mot ett inåtvänt mumlande att nu är det som mörkast på året men att det vänder snart. Vänder mot varma och ljusa sommarnätter. Vänder mot det himmelsblåa, gräsmattegröna och solrosgula. Vänder mot blåmesens årtidsprakt som vi nu i december får en liten skymt utav i dess fjäderdräkt. Jag får också en liten skymt av mig själv och min längtan efter skogen, efter det barrskogsgrågröna.
Vi är många som älskar skogen, Malin Sahlin är en sådan person.

2016-12-29 18:04:49


Christer Fält     



FB 9 dec.

Vad är natur? Vilket förhållande har vi till naturen? Och vad menar vi med ”vi”?
Vad är natur? Är det drömmen om orörda och arkadiska naturområden som blott är en möjlighet för människor som kan betala 50 000 kr, ja hundratusentals kronor för att ekoturista i dessa lycksaliga riken? Är ekoturism för de rika?
Vad är natur? Hur många människor bryr sig egentligen om rödlistade svampar, insekter, däggdjur eller nån akut hotad mossa djupt i en fjärran skog?
Vad är natur? För många människor är naturen en plåga och varför utsätta sig för denna plåga när man kan flanera runt på Stureplan och ha det bra.
Vad är natur? Har naturen ett egenvärde?

Trevlig helg alla ekoskådare!

2016-12-29 18:05:17


Christer Fält     



FB 10 dec.

Regnet är mjukt och dimman gråtung över byn jag lever och bor i. Trädgårdens fåglar morgonjympar i gul och blå, svart och vitt, röd och brun tropikpyjamas.
I dag sparkar Skådarhjälpen i gång och trots den gråtunga gryningsdimman har jag redan kryssat 10 fågelarter genom köksfönstret.

2016-12-29 18:05:42


Christer Fält     



FB 11 dec.

Likt många naturintresserade är jag medlem i en rad djur- och naturorganisationer, bland annat Världsnaturfonden (WWF) där jag också sen flera år tillbaka är tigerfadder.
Att vara tigerfadder innebär att man varje månad betalar in ett valfritt belopp. Då och då får man en tigerrapport, som berättar hur det går för tigern på olika platser och var pengarna som man skänkt har använts till.

I dag finns det cirka 4000 tigrar kvar i sammanlagt 10 länder. I början av 1900-talet fanns det uppskattningsvis 100 000 vilda tigrar i världen. På Sumatra finns det dessutom i dag en liten population på ungefär 300 stycken och mycket tyder på att det är en egen underart.

Finns det några vilda tigrar kvar om 100 år? Det kan nog ingen svara på men enligt tigerrapporten har det skett en liten ökning av världspopulationen de senaste åren.

Trevlig vecka alla ekoskådare!

2016-12-29 18:06:16


Christer Fält     



FB 12 dec.

Skådarhjälpen är som sagt i full gång. Tog en kort lunchpromenad från arbetet och skådarhjälpkryssade bland annat strömstare.
Strömstaren är lite av en favoritfågel och även orsaken till varför jag en gång i tiden började intressera mig för fåglar. I det lilla samhället jag växte upp i kallade man strömstaren för ”strömprästen” eller bara ”prästagubben” i forsen.

När det gäller strömstare i Göteborgsområdet så finner vi de högsta noteringarna i Mölndalsån och sträckan mellan Hindås och Landvetter. På den aktuella sträckan räknade man den 18 november 1973 in hela 23 ex och den 23 december 1976 blev slutsumman 22 ex!

2016-12-29 18:06:40


Christer Fält     



FB 13 dec.

Vad vill man ha en grå och mulen Luciadag? Konstlotteri naturligtvis! I början av januari skrev jag i den här gruppen att alla som deltar i Eko-Gbgjakten 2016 är med i ett konstlotteri där en lycklig vinnare får konstverket ”Makaon” som gåva. Verket är tryckt i en begränsad upplaga av 20 ex med måtten 30x40 cm i blandteknik av Charlotta Gavelin.
Vinnaren blev Anders Johansson!
GRATTIS!

2016-12-29 18:07:04


Christer Fält     



FB 14 dec.

Idén om att återskapa utdöda djur är oerhört spännande. Men bör vi göra det även om vi hade kunskapen och tekniken att genomföra det? Om vi skulle kunna återskapa exempelvis mammuten skulle vi då också kunna återskapa ekosystemet som den ska leva i?

2016-12-29 18:07:28


Christer Fält     



FB 15 dec.

Varför uppmuntrar miljöorganisationen SOF-BirdLife sina medlemmar att flyga kors och tvärs över planeten?
Vad vill resebyrån AviFauna som ägs och drivs av SOF-BirdLife uppnå? Svaret på frågan känns angeläget för mig eftersom jag gick ur SOF-BirdLife förra året. Nu är det åter dags att förnya medlemskapet och jag känner mig ambivalent.
Skall jag förnya eller inte?

2016-12-29 18:07:50


Christer Fält     



FB 17 dec.

Gråvädersdag och vindstilla. Några plusgrader och cirka 4-500 sidensvansar flyger förbi mitt hus och ett vackert musikaliskt regn faller, under några ögonblick, ned från himlen.
I morgon är årets upplaga av Skådarhjälpen slut. Pengar till barn i nöd tickar in till Musikhjälpen och i skrivande stund har insamlingen nått hisnande 20.862.971 kr!

Barn i krig har rätt att gå i skolan. Utbildning, grundläggande hälsovård och skydd är mänskliga rättigheter oavsett var man befinner sig på jorden. Varför är det så svårt att uppfylla dessa rättigheter?
Hur skriver vi historien om de mänskliga rättigheterna? Den frågan kan vi omformulera till – Hur skriver vi historien om djuren och naturens rättigheter? Och vad menar vi med att djur och natur har rättigheter?

2016-12-29 18:08:29


Christer Fält     



FB 18 dec.

Skådarhjälpen är sen några minuter i mål och slutsumman i år blev 28 112 kr! Och tillsammans har vi också passerat 100 000 kr under 5 år!
Tack Pär Lydmark som startade och driver detta fina arrangemang!

2016-12-29 18:08:55


Christer Fält     



FB 19 dec.

Varför fågelskådning? Var och en har sitt eget svar på frågan. Att fågelskåda innebär att man är aktiv, vill gärna tolka verbet skåda som aktivt och hela satsen ”att fågelskåda” som en tydlig lägesförändring från punkt A till punkt B. Och så vidare.
Lägesförändringen ”att fågelskåda” öppnar upp scenen där någon rustar sig för ett utomhusliv och även, inte sällan, önskar hålla avstånd mellan vardag och plikter, få tid att tänka.
Varför fågelskådning? Var och en har sitt eget svar på den frågan men det kostar pengar, mycket pengar för att hålla avståndet mellan dröm och verklighet.

Att iaktta, eller snarare, närma sig omvärlden genom ett fönster leder snabbt till vilken värld är det man tittar på därute. Tänker på Stig Dagerman när han skriver i Essäer och texter att ”Han som vill skriva för de hungriga märker att endast de mätta har ro att låtsas om honom.”

Vilka har ro att låtsas om den som önskar hålla avstånd till vardag och plikter? De mätta och belåtna? För vem fågelskådar vi? Privilegiet att röra sig fritt vad leder det till? Fler privilegier? Hur ser de ut? Och vad ska vi använda dem till?
Trevlig vecka alla ekoskådare!

2016-12-29 18:09:24


Christer Fält     



FB 19 dec.

Om 12 dagar är Eko-Gbgjakten 2016 slut. Tävlingens syfte var att samla in pengar som ges som gåva till Fågelcentralen i Kungälv samt Cancerfonden. Dessa angelägna verksamheter delar på den sammanlagda summan.
Någon dag innan jakten är slut kommer jag räkna ihop totalsumman samt även skriva en avslutande årskrönika.
Varje tävlande tar eget ansvar och sätter in den personliga summan man lyckats få ihop under året.
Såhär mycket betalar du
-Kryssar du 1-100 arter ger du bort 100 kr i gåva.
-Kryssar du 100-150 arter ger du bort 200 kr i gåva.
-Kryssar du 150-200 arter ger du bort 300 kr i gåva.
-Kryssar du 200-250 arter ger du bort 400 kr i gåva.
-Kryssar du 250-300 arter ger du bort 500 kr i gåva.
Betalning till Fågelcentralen
-Swish: 123 123 98 70
-Bankgiro: 574-4503
-Postgiro: 16 53 16-1
Betalning till Cancerfonden (se bifogad länk).

2016-12-29 18:09:50


Christer Fält     



FB 25 dec.

Storm på väg! Enligt SMHI kommer det här på västkusten från och med morgon eftermiddag och till och med natten mot tisdag blåsa periodvis 25 m/s!
Huva!
När det gäller Eko-Gbgjakten 2016 så har vi samlat in 5500 kr under året - tack till alla som bidragit! Varje deltagare sätter själv in sin personliga slutsumma till Fågelcentralen och Cancerfonden.
Som exempel betalar jag in 400 kr som blev min slutsumma, det vill säga 200 kr till Fågelcentralen och 200 kr till Cancerfonden.
Fortsatt trevlig jul alla ekoskådare!

2016-12-29 18:10:22


Christer Fält     



FB 27 dec.

I går slogs grannens ståtliga björk omkull av stormen. En tofsmes fick mittbena av luftdraget och tre rödvingetrastar hamstrade äpplen likt ekorrar i trädgården.
Själv stod jag i köket och såg när björken föll och tänkte att hade stormen kommit från öster då hade jag haft björkved i köket, ja all over the place, som det heter numera.
Trots den hårda vinden promenerade jag till Torslandaviken. Vid ”Sibhålan”, strax intill Karholmsberget, hittade jag en grupp gråsiskor, och en av dem var en tjusig snösiska!
Snösiska är nätt och jämnt årlig i Göteborgsområdet och det här var 4e fyndet under 2016.

2016-12-29 18:10:44


Christer Fält     



FB 27 dec.

Sådärja, allt har ett slut. Har skrivit en årskrönika för Eko-Gbgjakten 2016 och den finns att läsa på min blogg, (www.christerfalt.com).
Den är skriven med min humor och en glimt i ögat, hoppas det är okej.

För första gången sen starten ligger jag just nu etta i jakten! En art före Ola Wennberg. Blir det målfoto som vore vi Lisa Nordén och Nicola Spirig under OS finalen i triathlon i London 2012?

Vill nu önska alla ekoskådare Gott Nytt År!

https://christerfalt.com/…/arskronika-for-eko-gbgjakten-20…/

2016-12-29 18:11:20

 
Christer Fält     



FB 28 dec.

Vad händer 2017? Jo, då skådar vi i Göteborgs skärgård och har fått namnet Gbg-Skärgårdsjakten 2017!

Syftet är att vi samlar in pengar till fågelskydd. Hälften av summan skänker vi till Göteborgs ornitologiska förening och andra hälften till SOF-BirdLife och deras fågelskyddsfond.

Tävlingslista finns snart på kustobsar.se listavdelning och återigen tack till Magnus Unger som hjälper till med det tekniska på hemsidan.

Uppmärksamma ett tillägg bland reglerna just för Gbg-Skärgårdsjakten 2017 att det är tillåtet att använda bil om man är minst 2 personer som samåker i bilen. Återkommer med mer information gällande gränsdragningar när man får räkna en art i Göteborgs skärgård.

2016-12-29 18:11:56



Svara på
detta inlägg