FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
För att göra inlägg i forumet måste du logga in. Eftersom forumet drivs i samarbete med Kustobsar, är det Kustobsars användaruppgifter som gäller.
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

» Ny användare
     Fältbestämning 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Fältbestämning


Till
översikten
Havsörn?? från köksfönstret

Rolf Björklund     



Hej!
Jag satt vid köksbordet och läste tidningen tisdagen den 4/1 klockan 10,30. Då fick jag se en stor rovfågel som med värdigt och långsamt födosökte över de skogklädda kullarna mellan ställverken på Kålsängegatan och Tuve Kyrka. Jag har bara sett havsörn en gång tidigare(dock inte från köksfönstret), så jag visste inte vad jag skulle titta efterör att skilja den från kungsörn, och jag ville inte missa naturupplevelsen genom att springa och hämta fågelbok och kikare. Dock stämmer fågelbokens beskrivning, jag kommer ihåg de breda vingarna och de spretiga vingpennorna.
Den kom närmare och var nästan över mig på cs 50 m höjd. Kråkparet som har sitt revir där jag bor gick upp och mobbade den. Örnen fortsatte sakta ned mot Kvillen/Skogomevägen.

Jag är tacksam för kommentarer till min artbestämning, kungs- eller havsörn. Har någon annan sett den?

I alla fall var det en fantastisk känsla att se den.

Hälsningar Rolf Björklund

2016-01-05 13:46:58


Rolf Björklund     



Rättelse skall vara den 5/1.
Rolf Björklund

2016-01-05 13:48:31


Niklas Aronsson     



Det är ju egentligen omöjligt att säga vad du har sett. Rent datummässigt funkar såväl kungsörn som havsörn (liksom ormvråk och fjällvråk). Eftersom du nämner breda vingar och spretiga fingrar ligger örn närmare tillhands än vråk. Du bör ju också ha fått en storleksjämförelse när kråkorna mobbade. Sannolikhetsmässigt ligger havsörn många gånger bättre till än kungsörn, men den senare arten har setts i området de senaste dagarna. Sannolik örn alltså. Alltid lika kul och majestätisk upplevelse. Som kuriosa kan nämnas att Ola Bäckman har sett kejsar i Göteborg under liknande omständigheter, och att det skulle vara den stäppörn som setts i Skåne de senaste veckorna, är troligen alltför osannolikt för att tas med i beräkningarna.

2016-01-05 14:19:22

 
Rolf Björklund     



Hej Niklas!
Tack för snabbt svar. Vråk eller hök var det definitivt inte. De är inte mycket större ån en kråka. Jämfört med kråkorna var den otroligt stor. En kråka flög på och anföll den ovanifrån. Men i jämförelse med örnen, var kråkorna som små mesar.
Av storleken att döma var det definitivt en örn, sannolikt då havsörn. Jag såg den i motljus och gick ut på balkongen för att se bättre. Men kunde inte se någon färgteckning, bara färgen att den var mörkt brun. De breda vingarna, de långa vingpennorna, och flykten, några vingslag och sedan segla i några sekunder och sedan vingslag igen. Men nästa gång jag ser en örn vet jag vad jag skall titta efter.Stjärten, huvudet och vingbredden.

En halvtimma efter det jag sett örnen hade det samlats ett 20 tal kråkor som förde ett förskräckligt oväsen utefter Holmvägen. Jag misstänkte att örnen satt där, men ville inte gå in på grannrns tomt för att se bättre.
Men efter några minuter kom en sparvhök flygande över tomten, kanske var det den som kråkorna protesterade emot.
I dag har jag även sett Kvillebäckens stationäre ormvråk sittande på en lyktstolpe utefter Tuvevägen. Den är ovanligt mörk till färgen i år.Men i år blev det inga tornfalkar, och de som tillfälligt var här verkar att ha flyttat

Så i dag har det varit en riktig rovfågelsdag, synd att jag inte är så bra att känna igen dem med säkerhet. Och oftast har man inte så lång tid att titta på dem.

På tal om kråkparet i reviret är de agressiva, under häckning angriper de även korpen som häckar 700 m härifrån.

Tack och hälsningar Rolf Björklund

Hälsningar Rolf Björklund


2016-01-05 16:52:07



Svara på
detta inlägg