FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
För att göra inlägg i forumet måste du logga in. Eftersom forumet drivs i samarbete med Kustobsar, är det Kustobsars användaruppgifter som gäller.
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

» Ny användare
     Lokaler 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Lokaler


Till
översikten
Kungsfiskare.

Tony Johansson     



Var finns det en lokal i Göteborgsområdet där man med stor sannolikhet kan finna Kungsfiskaren året runt ?

2016-08-30 12:56:57


Rolf Björklund     



Hej Tony!
Jag tror att du skall åka ut till Jonsereds fabriker och gå utmed ån. Just nu är det stora möjligheter, men kanske måste du åka ut några gånger beroende på hur länge du stannar för att få se någon kungsfiskare.
Hälsningar
Rolf Björklund

2016-08-31 21:24:40


Tony Johansson     



Hej Rolf öch tack för svar !

Misstänkte att det är den lokal som ligger bäst till att se någon Kungsfiskare.

Tänker du att den gamla fåran jäms med Jonsereds fabriker och Lerumsvägen är det bästa stället att leta, eller nedströms (flug)fiskesträckorna ?

Mvh;
Tony.

2016-09-08 01:58:26


Rolf Björklund     



Hej Tony!
Jag har själv inte sett den i Jonsered. Däremot har jag sett den i Torsviken och Säveåns utlopp i älven (vintertid) Dessa två är nog mera sporadiska.
I Jonsered sågs den i går kl 14,15. Jag skulle kunna tänka mig från kraftverket och ned mot järnvägsstationen vore en lämplig sträcka.
Mvh Rolf

2016-09-10 10:42:14


Rolf Björklund     



Hej igen!
Kungsfiskaren trivs bäst vid strömmande vatten där grenar från träden på strandkanten hänger ut över vattnet, så att den kan sitta på dessa grenar och spana efter fisk.
Mvh Rolf

2016-09-10 14:01:37


Tony Johansson     



Hej Rolf !

Det var ett tag sedan jag var här inne (semester), men nu har jag tagit del av vad du skrivit och Jonsered känns som det bästa stället att åka för att spana.

Närheten och tillgängligheten är det som fäller avgörandet. Spännande att du observerat den, det får bli ett besök länge fram på en ledig dag.

Tack för att du delar med dig, vänligen;
Tony.

2016-10-19 00:15:15


Rolf Björklund     



Hej Tony!
Senaste tiden har den setts vid Torslandaviken och Välen. Men det är ju stora områden, och när du på ett ställe är kungsfiskaren på något annat ställe.
Jonsered är ju ett tämligen litet begränsat område med strömmande vatten.Sannolikheten att träffa på den är nog 10 gånger större där.
Hälsningar
Rolf

2016-10-19 16:00:22


Rolf Björklund     



Hej igen Tony!
Berätta gärna om du varit i Jonsered och sett en kungsfiskare här på nätet.
Hälsningar Rolf

2016-10-19 20:09:12

 
Tony Johansson     



Hej igen, Rolf !

Sen med uppdatering (igen). Tackar för tipsen, men precis som du nämner, förefaller Jonsered vara det säkraste kortet, inte minst med tanke på att det är närmast hemmavid.

I den mån jag kommer iväg till Jonsered OCH ev. ser någon kungsfiskare, lovar jag att återkomma med en observation.

Vänligen;
Tony.

2016-10-22 14:32:30



Svara på
detta inlägg