FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
För att göra inlägg i forumet måste du logga in. Eftersom forumet drivs i samarbete med Kustobsar, är det Kustobsars användaruppgifter som gäller.
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

» Ny användare
     Fältbestämning 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Fältbestämning


Till
översikten
Beteendeundringar (Rödhake)

Daniel Gustafsson     



Jag undrar om det är någon som vet i vilken utsträckning rödhakar härmar. Det står inget i de böcker jag har om att de ibland väver in härmningar i sina läten, men vid Välen i torsdags hajade jag till för att jag tyckte mig höra en lövsångare - förvisso bara delar av sången, men ändå avgjort en lövsångare. Jag kollade igenom den buske från vilket ljudet kom (en av småbuskarna nära parkeringen utanför koloniområdet på Askimssidan) och upptäckte bara en rödhake. Ytterligare en gång hörde jag ett lövsångarlikt läte i mitten av rödhakens sång, men det var inte alls lika tydligt. Däremot hörde jag den mycket tydligt avsluta med en näst intill perfekt härmning av tofsvipa (det där kvävda kväkandet de börjar med följt av ett kort tjoande).

Jag tänkte inte mer på det, men när jag var vid Vättlefjäll igår stötte jag återigen på en rödhake som härmade. Jag kommer dock inte ihåg vad det var den härmade (i bakgrunden av tubfältet i vilket jag såg rödhaken flög det plötsligt förbi två tranor och en häger, och jag tappade helt intresset för rödhaken och dess sång), men minns att det var inte lika tydligt som lövsångaren och tofsvipan vid Välen.

Beror detta bara på slumpen på något sätt - att de två rödhakar jag hört bara råkade låta på sätt som var så snarlika andra arters att jag lurades av dem - eller är det någon som vet ifall de verkligen kan få för sig att härma?

2005-04-05 17:30:43


Kristoffer Nilsson     



Intressant läsning.

Jag intresserar mig väldigt för fåglars olika läten och jag kan inte påstå att jag har hört en rödhake återkommande härma andra arter, men varför vore inte det möjligt? Jag gissar iofs mer på slumpteorin, men jag är långt ifrån en säker källa i detta fall.

Däremot har jag nyligen hört en rödhake i Slottsskogen som förvånade mig en aning. I den härliga sången lade denna rödhake in regelbundna och harmoniska smackanden (lätet man normalt hör från en orolig rödhake). Jag stod länge och lyssnade på denna individ och det var helt klart att fågeln inte var orolig. Jag kan inte minnas att jag har hört detta förr. Ibland hör man ju kortare smackanden från rödhakar mellan sångstroferna, men denna lade alltså in tydliga smackanden i de rytmiska sångsroferna.

Jag har suttit en del under kvällen och lyssnat på olika sångstrofer av rödhake på skivor och skivsamlingen är ju, som vissa vet, ganska omfattande, men inte på någon inspelning (jag har inte hunnit höra igenom alla mina skivor ännu) förekom smackanden invävd i sången. Finns det någon som har bättre koll på detta eventuella "fenomen" än jag? Må väl!

2005-04-05 23:35:57


Björn Dellming     



Jag har hört rödhake härma lite olika andra arter vid flera tillfällen. Bl.a. storspov, fiskmås och ärtsångare.

Det är vad jag vet inte så värst vanligt att rödhakar gör så, men ett flertal andra trastfåglar väver in härmläten i sina sångstrofer. Jag har även hört svarthättor göra finfina imitationer av bl.a, kaja och gransångare :)

Det gäller att inte låta sig luras i fält. Är man osäker på vad det är man lyssnar på så ska man alltid sträva efter att försöka se fågeln. Det har hjälpt mig i många fall.

När det gäller invävda smackanden i sången så har jag aldrig hört det förr. Men varför skulle det vara omöjligt om den väver in delar av andra fåglars sång i sin egen?

2005-04-06 08:24:00


Magnus Unger     



Angående udda härmningar hos fåglar har jag råkat ut för två spännande fall. Det ena var en svarthätta på Björkö som klockrent satt och härmade en varnande koltrast, först de skarpa enstaviga lätena och på sluten den klassiska strofen som koltrasten säger när man skrämmer iväg dem.

Och den kanske sjukaste av alla var på Rörö förra våren, då hörde jag något som lät som en klockren spelande gröngöling för att till min förvåning hitta en koltrast på en telefonledning som enbart sjöng med gröngölingstrofer. Till råga på allt körde den mellan stroferna varningslätet från gröngöling.

2005-04-06 08:38:51


Kristoffer Nilsson     



Hej Björn och alla andra,

Jag vill bara skicka en kort kommentar till ditt sista stycke.

I min inbillningsvärld så gissar jag att fåglarna har olika syften med sina läten. För rödhakens del handlar väl sången om en sak (iofs flera saker, men jag har inte tid att bli långrandig) och smackandet om något helt annat. Varför skulle fågeln blanda ihop dessa begrepp och lägga dem tillsammans? Det är jag nyfiken på. Jag tror att det är ganska sällsynt att en fågel lägger in varnings- och orosläten i sången, men jag vet så klart inte alls så därför vore det kul om någon som vet/har erfarenet av detta kan skriva ett kort inlägg. Må väl!

2005-04-06 11:13:31


Daniel Gustafsson     



Det här blir mer och mer intressant. Kanske finns det hinkvis med arter runt omkring oss som härmar fast de inte ses som traditionella härmare? Det blir helt enkelt till att i ännu större utsträckning börja leta i buskar och snår när man hör något som man kan misstänka inte är vad det utger sig för att vara.

Är härmande begränsat till främst tättingar?

2005-04-06 11:28:51

 
Daniel Gustafsson     



Vid Opaltorget (spårvagnshållplatsen) satt det tidigare idag en rödhake som härmade lövsångare perfekt två gånger innan den varierade sången en aning och sedan återgick till vanliga rödhaksläten. Innan dess var jag dock övertygad om att det var en lövsångare jag hörde.

2005-04-11 18:39:46



Svara på
detta inlägg