FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
För att göra inlägg i forumet måste du logga in. Eftersom forumet drivs i samarbete med Kustobsar, är det Kustobsars användaruppgifter som gäller.
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

» Ny användare
     Upplevelser i fält 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Upplevelser i fält


Till
översikten
Stjärtmesrally

Niklas Aronsson     



Häromdagen hängde jag ett par timmar vid Hålsjön. Alldeles intill vägen väster om sjön väcktes jag ur dagdrömmeriet av två stycken stjärtmesar som lekte tafatt runt en gran. Det hela påminde inte så lite om den tecknade serie som visas på Julafton med Piff och Puff som jagas upp i julgranen av Musses hund. Med en viktig skillnad (förutom att det inte var ekorrar och en hund förstås)! Inte ett barr rördes, inte en gren nuddades av mesarna. Det enda som hördes var stjärtmesarnas vingslag när de kretsade varv efter varv oerhört tätt runt granstammen. Det gick så fort att jag aldrig hann se hela fåglarna när det drog runt, utan hann bara se stjärten på fåglarna.
Plötsligt, efter minst tio varv, hade de fått nog och flög vidare.
Min undran är hur de kan hinna navigera rätt i den hastigheten? Gör de små pareringar medan de flyger eller ser de liksom en autostrada framför sig som de flyger rätt fram i? Och hur stora G-krafter klarar en fågel egentligen? Och varför hade jag inte en videokamera med mig?

2005-04-29 19:05:31

 
Morgan Ohlson     



Tyvärr kan jag bara svara på den sista.

"Och varför hade jag inte en videokamera med mig? "

Murphys lag om alltings inneboende jävlighet.



2005-04-30 08:47:41



Svara på
detta inlägg