FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
För att göra inlägg i forumet måste du logga in. Eftersom forumet drivs i samarbete med Kustobsar, är det Kustobsars användaruppgifter som gäller.
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

» Ny användare
     Övrigt 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Övrigt


Till
översikten
Rostgumpsvala!!

Christer Fält     



Grattis Magnus!!

Ett vackert fynd du slog till med denna sammetsgrå majdag, rena poesin som värmde i hjärteroten!!

/Mvh

2005-05-03 22:46:44


Hans Börjesson     



Jaaa! Den satt som en smäck Magnus även om det troligtvis kommer kosta mig en lunginflammation (4 timmar på toppen av karholmen i alltför tunn jacka...).

Flocken med svalor tog föresten höjd vid halv tio tiden och det såg ut som de drog iväg faktiskt. Jag gick iofs strax därefter så det är ju inte helt omöjligt att de kom tillbaka.

MVH
/Hans

2005-05-04 09:29:06


L. Stefan Andersson     



Osis för mig att inte kolla club 300 innan jag gav mig ut på en liten kvällscykeltur....... rent amatörmässigt faktiskt!

Jag är naturligtvis omåttligt avundsjuk på er som hann se rostgumpen igår kväll.

2005-05-04 12:35:31


Magnus Unger     



Tackar,

Efter att ha tillbringat en långhelg i sydspanien (konferens med jobbet) där jag sett flertalet rostgumpsvalor var jag mycket taggad när jag började skåda i Torslandaviken den kvällen.

Jag parkerade vid modellflyget och bestämde mig för att gå runt hela viken när jag efter 3 timmar kommit fram till backsvalekolonin såg jag mängder med svalor som födosökte lågt över vattnet, jag började systematiskt leta igenom dem efter just rostgump och ni kan ju förstå hur överaskad jag blev när jag plötsligt såg en. Hjärtat ökade takten enormt och jag trodde inte mina ögon men efter någon minut när jag spikat alla karaktärer kom glädjeruset.

Resten av historian känner ni till som var där, grattis alla ni som härdade ut och lyckades få se den innan skymningen.


2005-05-05 19:02:39


Håkan Thorstensson     



Var och tittade på denna underbara fågel idag. Behöver hjälp med landskapsgränserna i Torslandaviken då jag misstänker att jag kan ha sett fågeln både Boh och Vg. Såg fågeln dels rakt över huvudet på den gamla platsen öster om vadarstranden (där man förr kunde köra ut), dels inöver fågeltornssidan. Båda landskapen, kanske?

2005-05-08 00:41:40

 
Uno Unger     



Det stämmer Håkan, du är en av de få lyckliga som även sett rostgumpen i Vg. Platsen, där du hade den rakt över huvudet, kallas numera Vadskärsudden och den ligger i Vg. Gränsen går mellan Vadskärsudden och Vadarstranden.

Kolla in Lantmäteriets terrängkarta på nätet
http://www2.lantmateriet.se/ksos/index.html
där är gränsen mellan Torslanda och Lundby församlingar utsatt rätt igenom hela Torslandaviken och den gränsen utgör också landskapsgräns mellan Vg och Boh.

2005-05-08 19:13:17



Svara på
detta inlägg