FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
För att göra inlägg i forumet måste du logga in. Eftersom forumet drivs i samarbete med Kustobsar, är det Kustobsars användaruppgifter som gäller.
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

» Ny användare
     Övrigt 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Övrigt


Till
översikten
Stripgäss och rödmarkeringar.

Kristoffer Nilsson     



Hej,

Jag återkommer i frågan rörande rödmarkeringar på Kustobsar som jag tycker kan bli lite förvirrande emellanåt eftersom de olika rrk bedömer vissa arter väldigt olika. Idag hänger jag främst upp mig på markeringen för stripgäss i Halland. Menar rrk Halland att denna observation avser spontana fåglar eller hur ska man tolka det? Vidare undrar jag varför en så pass vanlig art som grönsångaren rödmarkeras i Halland och inte i Bohuslän och Göteborg? Är grönsångaren verkligen mer sällsynt i Halland? Och hur ska man tolka kategorin "allmän/mycket allmän"? Är i så fall exempelvis den bruna kärrhöken verkligen allmän i Göteborgstrakten?

Finns det ingen möjlighet att rrk i de olika regionerna talar sig samman i denna fråga och försöker att göra en så jämn och tydlig bedömning som möjligt av de olika arter som eventuellt ska rödmarkeras eller inte rödmarkeras?

En redan fantastiskt fin hemsida, som Kustobsar är, hade genom detta blivit ännu bättre som jag ser det. Må väl!

2005-06-14 20:28:49


Magnus Unger     



För att förtydliga hur det här med rödmarkeringar fungerar skall jag redovisa det här.

Nedan följer svalans 9 olika fyndstatus som man kan sätta per rapportområde.

8 = Ej observerad
7 = Totalt 1-10 fynd
6 = Totalt 11-100 fynd
5 = Oregelbunden, ej årlig, mer än 100 fynd
4 = Regelbunden, 1-10 fynd/år, mer än 100 fynd totalt (sällsynt)
3 = Regelbunden, mer än 10 fynd/år, mer än 100 fynd totalt (sparsam)
2 = Allmän (antal fynd går normalt inte att uppskatta)
1 = Mkt allmän, stationär hela året och saknar reellt rapportvärde idag(!) eller raser, obestämda arter som inte skall publiceras
0 = Ospontan, klamras i regel


Dessa har vi översatt på detta sätt i kustobsar
1, 2 = Allmän/Mycket allmän = ingen röd
3 = Sparsam = 1 röd
4 = Regelbunden men sällsynt = 2 röda
5 = Oregelbunden (ej årlig) = 3 röda
6 = 11-100 fynd i rapportomr. = 4 röda
7 = 1-10 fynd i rapportområdet = 5 röda
8 = Förstafynd! = 6 röda
0 = Trol. ej spontan (rymling) = snett rött

2005-06-16 09:55:09


Pär Lydmark     



Bara ett tillägg till Magnus inlägg angående de arter Kristoffer undrar över. Har man definitionerna ovan att välja på passar väl ändå nr 2, dvs allmän, bäst in på brun kärrhök. Däremot verkar ju fyndstatus 3 på grönsångare i Halland vara rejält överdrivet.

Jag vet naturligtvis inte när/hur/påvilka grunder fyndstatusen för Halland har satts. Vi kanske kan kontakta någon i Rrk Halland och höra om de vill se över statusen. Den påverkar ju inte bara plupparna på Kustobsar utan även de s.k. bandybollarna på Svalan på samma sätt.

2005-06-18 10:46:23

 
Kristoffer Nilsson     



Tack för goda svar, Magnus och Pär.

Som jag tidigare skrivit så tror jag att Kustobsar har en del att vinna på att rrk i de olika regionerna når en överenskommelse om hur detta med rödmarkeringar ska tolkas och användas. Må väl!



2005-06-20 00:04:12



Svara på
detta inlägg