FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
För att göra inlägg i forumet måste du logga in. Eftersom forumet drivs i samarbete med Kustobsar, är det Kustobsars användaruppgifter som gäller.
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

» Ny användare
     Lokaler 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Lokaler


Till
översikten
Tips om vadarlokaler

Daniel Pettersson     



Jag undrar vilka lokaler som kan vara bra för calidrisvadare i göteborgstrakten (max 1 timme i bil) i "spovsnäppesäsongen" 10-15 juli??
Jag kan bo på Öckerö vid den tiden och är lite fotosugen.

2005-06-19 00:59:04


Björn Dellming     



Tyvärr måste jag göra dig besviken. Det finns inga bra vadarlokaler i Gbg... =/ I alla fall inte sen mudderdammen i Torslandaviken växte igen. Det finns visserligen ställen där det ibland rastar vadare, men Mycket sällan i några större mängder (om man jämför med diverse hallandslokaler.)

Om du är fotosugen så säger jag direkt Galterö! Där kan du ofta komma rätt så nära fåglarna och få bra medljus på dem i middagssolen (om de står i brandnäsviken, på norra sidan av ön). Det fåniga är dock att det sällan rastar några större mängder vadare om det är fint väder, då de istället passar på att flyga förbi oss suktande fågelfotografer.

Andra "vadarställen" är ex.vis Amundön/Haga kile, Lammholmsviken/Öckerö, Torslandaviken, Hökälla, Svankällan, Askimsbadet. Om det är spovsnäppa du är ute efter så är givetvis kustlokalerna bäst. Svankällan och Hökälla brukar mest ha tringavarianter. Askimsbadet har oftast bara strandskator och vitbenor, men lite då och då kan det dyka upp lite calidrisar.

Lycka till! (Det kan behövas i den här stan)

2005-06-19 16:24:55


Daniel Pettersson     



Ja, annars är det väl inte så långt till Båtafjorden, är det bra foto eller måste man masa sig hela långa vägen till morups tånge nu igen :/.

2005-06-19 23:42:40


Kristoffer Nilsson     



Hej,

Detta kanske är ett sidospår eftersom du skriver att du är fotosugen, men om du bor på Öckerö så bör du absolut följa sträcket utanför Öckerö eller Hönö. Vissa dagar kan bjuda på fina dagssummor för både calidrisvadare och andra arter.

Eftersom du nämner spovsnäppan så kan jag ge dig info om att genomsnittet av sträckande spovsnäppor vid Hönö under 2000-talet är 12 per sommar/höst (och man blir lika glad varje gång man ser den härliga, lilla vadaren med kritvit övergump). Däremot finns det arter som visar betydligt högre antal, men det är en annan historia... Lycka till!

2005-06-19 23:43:46


Björn Dellming     



Visst rastar det vadare vid Båtafjorden, fast jag tycker fotoavstånden är åt h****te för långt där. Då kommer man närmare dem vid Morups tånge, men de flesta närobsar av vadare har jag faktiskt haft vid Brandnäsviken på Galterö.

Om du nu kommer att bo på Öckerö under den tiden så kan du ju alltid hålla stenkoll på Lammholmsviken, men då får du gå upp TIDIGT innan all trafik kommer igång och skrämmer bort fåglarna. Jag ser aldrig särskilt mycket vadare där trots att lokalen ser ut att kunna vara en ruskig vadarmagnet!

Annars är ju, som Kristoffer skrev, Kråkudden ett tips om du vill plåta sträckande calidris... fast om du digiscopar kan du nog glömma det. Man måste nog ha systemkamera med monsterobjektiv för att få bra skott på sträckarna...

2005-06-20 09:49:31


Daniel Pettersson     



Björn, jag är nog en av de få digiscoparna som klarar av att fota sträckande vadare vilket jag bevisat förr.. så helt ute är inte Kristoffer. Däremot tycker jag inte att sträcknötning är så jätteroligt om man inte spanar gäss och änder.
Finns det inget bättre så får man väl åka till morups tånge, men det känns ju lite sådär halvkul!
Jag bor på Torö som ligger granne med Landsort om jag inte åker ner och det sträcket är riktigt riktigt bra för vadare vid vadarbunkern i juli så då vet jag var jag stå.

Det jag var ute efter var en vadarlokal som säkerligen har Spovsnäppor i knallröd sommardräkt á morups tånge, killingatången, skanörs revlar, sebybadet eller dyl.

2005-06-20 16:56:41

 
Daniel Pettersson     



Kan för övrigt säga att på landet (Torö) hade jag alla sveriges calidrisvadare utom Sandlöpare, plus Myrsnäppa och Roskarl under 10 och de flesta under 5 meter i somras men det var i augusti, så jag är ganska uppenbarligen kräsen.

2005-06-20 17:02:40



Svara på
detta inlägg