FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
För att göra inlägg i forumet måste du logga in. Eftersom forumet drivs i samarbete med Kustobsar, är det Kustobsars användaruppgifter som gäller.
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

» Ny användare
     Svalan 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Svalan


Till
översikten
Problem att skapa lokaler

Jörgen Grahn     



Har det hänt nåt med Svalan och möjligheten att skapa lokaler?

Jag har inte haft problem tidigare, men nu kan jag omöjligt
skapa en lokal. Från Opera eller Firefox spelar ingen roll;
när jag pekat ut lokalen,valt ett namn för den
och tryckt "Spara" så kommer det upp en JavaScript-
dialogruta tom på text (men med en varningstriangel)
och min lokal har (surprise!) inte sparats.

Jag har ett par nattskärror och rödstjärt i hedtallskog jag
gärna vill rapportera ...

2005-06-20 10:11:50


Uno Unger     



Hej Jörgen!

Jag vet inte varför lokalskapandet i Svalan ej fungerar för dig, men har ett tips på hur du kan göra. Använd närmaste lokal som redan finns registrerad i Svalan och skriv i kommentaren mera exakt var obsen är gjord, så kan jag som lokaladministratör skapa en relevant lokal och föra över obsen till denna. Detta gör jag ändå som ren rutin för att obsar med atlaskriteriet verkligen skall hamna i den ruta som de är gjorda i.

2005-06-20 15:39:33


Jörgen Grahn     



Tack för erbjudandet, men jag skriver ogärna in felaktigt
data och hoppas att någon rättar upp det i efterhand.

Nu visade det sig att det är skapandet av lokaler utan
att knyta det till en observation, som inte fungerar för mig.
När jag istället pekade ut lokalen och klickade "använd",
så verkar den ha skapats i samma stund som jag sparade
obsarna som hörde till.

Varför jag inte bara kan skapa lokaler begriper jag fortfarande
inte. Om nån annan kan göra det så vill jag gärna veta!

PS. Lokalen är Rävekärrs Långevatten, V om Rambo Mosse
och dom markerna.

PPS. Jag ser f ö att jag använde frasen "ett par nattskärror"
ovan. Jag menade "två spelande nattskärror" och inget annat.

2005-06-20 16:45:45


Uno Unger     



Hej igen Jörgen!

Bara rrk och jag med särskild behörighet kan skapa lokaler utan vidhängande obsar. Jag fixar den lokal du behöver.

2005-06-20 19:40:21


Uno Unger     



Jag missade att du redan skapat den, men jag har nu kollat lokalen och gjort den till en allmän lokal som vem som helst kan rapportera från. Dessutom har jag strukit 5 lokaler med samma namn men utan obsar, som du tydligen lyckats skapa utan att du märkt det. Svalans vägar är outgrundliga!

2005-06-20 19:48:54


Per Flodin     



Hej!

Även om något uppenbarligen inte riktigt är som det ska när en vanlig användare skapar en egen fyndplats i Svalan, så fungerar det faktiskt. Även utan vidhängande obsar. Den förvirrande dialogrutan som dyker upp när man trycker på spara ska meddela att lokalen sparats ok. För att kontrollera att lokalen sparat kan man klicka på "rapportera" och titta i listan över "mina lokaler", om allt fungerat så ska lokalen finnas i listan.

M.v.h.
/Per Flodin

2005-06-21 09:56:49


Jörgen Grahn     



Oj, jaha, nu klarnar det lite. Det blir i alla fall klart att allt är skumt!

Anledningen att jag trodde att mina fem första försök
misslyckades var:
- den tomma varningsdialogen
- att lokalen faktiskt inte dök upp på kartan
även när jag laddade om den
Efter det letade jag inte längre, utan utgick från att
Svalan hade buggat ur.

Men något hamnade tydligen i databasen -- vilket innebär att
vanliga användare *nästan* kan skapa lokaler utan obsar.

En följdfråga dock: var det inte så tidigare att vem som helst
kunde skapa publika lokaler? Jag tillverkade t ex Torrekullamotet
i vintras, och den blev såvitt jag kan se publik.

(Det känns f ö som ett tröstlöst jobb för någon stackare som
måste sitta och övervaka och slå ihop nya privata lokaler,
kanske med olika stavning och koordinatsättning ... även
om vårt område har Uno, som verkar gilla att forska i
geografi och ortsnamn ;-)

2005-06-21 23:21:50


Sven Ängermark     



Jag tror att man alltid skall använda Internet Explorer i alla lägen när det gäller Svalan, iallafall vid rapportering. Jag har misslyckats att skapa lokaler i Firefox, lokalnamnen visas inte etc. Då bytte jag till Internet Explorer då fungerade det.

Sen kan man ha åsikter kring det pedagogiska upplägget, men man lär sig.


2005-06-22 12:11:45


Uno Unger     



När det gäller Jörgens fråga beträffande Torrekullamotet kan det ha varit så att jag gått in i systemet och gjort den till en allmän lokal, vilket jag i regel gör om lokalen kan karaktäriseras som en "publik" lokal.

Regelbundet, ibland dagligen, kollar jag om det lagts in några nya privata lokaler och gör dem i regel till allmänna lokaler utan i de få fall när någon skapat en lokal av typ egen tomt, som uppenbarligen avses användas för egna tomtkryss eller liknande.

2005-06-27 09:53:51


Conny Palm     



Microsoft VBScript runtime error '800a000d'

Type mismatch: 'Cdate'

/rappsyst/vobs.asp, line 255

Jag har tidigare kunnat skapa lokaler själv från min uppkoppling via telefonmodem, men nu får jag ovanstående
feltext nästan jämt när man försöker rapportera mer än en obs samtidigt.
Måste man sända en obs i taget numera?

2005-07-06 20:32:12


Magnus Unger     



Är det bara när du försöker skapa en ny lokal att rapportera ifrån eller händer det alltid när du rapporterar?

Jag testade precis själv att rapportera två stenknäck obsar utan att få något fel.

Av felmeddelandet att döma är det något fel på datumet. Har du skrivit korrekt datum på alla raderna? Fylls datumet i automatiskt eller inte när du skriver i mer än en rad?

2005-07-07 08:53:40


Conny Palm     



Tack för infallsvinkeln Magnus.

Jag har lagt till datum fältet t.o.m. numera och när jag inte vet någon sluttid har jag låtit fältet t.o.m vara blankt och då kommer det kryptiska felet.

Fyller jag i datum och klockslag även för t.o.m. går rapporten igenom.


2005-07-10 13:29:28


Nils Abrahamsson     



Skapa ny lokal. Igen...
Jag försöker skapa en lokal vid mitt jobb för att, äntligen, rapportera in lite häckningskriterier från tidigare i sommar.
Jag säger bara, Svalan.....

Nu läste jag dialogen ovan, och det verkar då som att jag inte skall kunna lägga in lokal själv, eller? Isåfall, varför finns valet för??

Jag går in på "ny fyndplats", letar upp lokalen på kartan, väljer "skapa ny lokal", och ger den ett namn. trycker på spara, och får ett svar "lokal sparad!" (eller ngt likn)

Men den finns sedan inte med under rullningslisten "mina lokaler" under ""Rapportera"

Gör jag ngt fel, eller är det bara Uno som får lägga upp nya?

2005-07-28 15:53:01


Per Flodin     



Hej! Det har skett en uppdatering av lokalhanteringen i Svalan under dagen och då har det tillfälligtvis inte gått att skapa nya lokaler. Nu fungerar det bra igen. M.v.h. Per



2005-07-28 22:56:13


Nils Abrahamsson     



Med eller utan Svalan-uppdatering, jag kan fortf inte hitta lokalen som den säger att den sparat.
Skitsvala!!!

2005-07-28 23:57:36


Conny Palm     



Jag håller med om att det finns stora brister i användarvänligheten i Svalan, man får prova sig fram vad som fungerar och inte fungerar tycker jag.

Vad som verkligen sparas när meddelandet kommer vet jag inte, men om man inte lägger in någon obs kan inte jag heller se lokalen på kartan eller söka fram den.
Men har man i samband med skapandet av lokalen lagt in en obs kan man återfinna lokalen via kartan i Ny fyndplats och välja visa lokalnamn samt klicka på namnet. Sen är det bara att välja rapportera - inte smidigt men det fungerar.

Vad jag förstår kan man bara söka fram allmänna lokaler på namnet så det är en stor fördel det jobb som Uno lägger ner i efterhand.

På Hallof(Hallands OF) Atlas-sidor finns dessutom en i mitt tycke bra instruktion att skapa lokaler.

2005-07-29 17:08:26


Nils Abrahamsson     



tagit del men ej förstått...
vad menas med "lägga in obs i samband med skapande av lokal" ?
jag tycker det är precis det jag försöker göra!
jag skapar lokal, den sparas OK.
jag försöker sen välja den lokalen för att rapportera men då finns den inte med...
jag som hört att Svalan 2 skulle vara såååå mycket bättre...
det får bli byrålådan för mina häck-obsar istället.

2005-07-30 20:25:49

 
Conny Palm     



När du sparat lokalpricken på kartan måste du därefter ge lokalen ett namn och spara igen.
Då får du din lokal i rapportfönstret för lokaler automatiskt och kan välja rapportera.
Du skall inte söka lokalen i sökmotorn för den hittar bara allmänna lokaler.
Det jag försöker beskriva ovan är den gamla fungerande metoden som också gällde för förra versionen ( nyheten att ange lokal i ett popup-fönster får inte jag till).

Men man får inte ge upp!

2005-07-30 23:53:57



Svara på
detta inlägg