FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
För att göra inlägg i forumet måste du logga in. Eftersom forumet drivs i samarbete med Kustobsar, är det Kustobsars användaruppgifter som gäller.
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

» Ny användare
     Övrigt 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Övrigt


Till
översikten
Kvadratjakten 17 september!

Pär Lydmark     



Hej!

Det har blivit dags att börja ladda inför årets höstupplaga av Kvadratjakten i Göteborgstrakten. Datum för årets tävling blir lördagen den 17 september (eventuellt kan vi köra det på söndagen den 18 om det skulle visa sig att fler kan då, men annars känns en lördag bättre). Reglerna är precis som tidigare år:

- Rutan på 10x10 m ska ligga inom Göteborgs rapportområde.
- Samtliga arter måste observeras inifrån rutan av samtliga deltagare under tävlingstiden (midnatt till lunchtid).
- Varje lag ska bestå av 3-5 deltagare.
- Om flera lag vill stå på samma lokal har lag som inte stått på lokalen tidigare företräde, i annat fall sker lottning.

Anmälningar kan göras i den här tråden i forumet, lämna laguppställning (så långt det är klart) och lokalförslag om ni har något. Allt går att komplettera i efterhand såklart. Det går också bra att efterlysa lagmedlemmar m.m. om man inte är fullt lag.

Som vanligt hoppas vi på en hård kamp med många deltagare i denna mycket underhållande tävling.

2005-08-23 17:07:09


Pär Lydmark     



Som av en slump är jag den förste som ser tråden, och därmed anmäler följande lag:

Johan Svedholm
Pär Lydmark
Anders Kronhamn (något osäker)

Lokal: Galterö

Nu väntar vi bara på motståndet...

2005-08-23 17:09:51


Magnus Unger     



Även vårat stabila lag anmäler sig härmed:

Magnus Unger
Stefan Svanberg
Uno Unger

Lokal: Rörö

2005-08-24 08:19:35


Niklas Aronsson     



Tycker det är lite elakt av dig Pär att recensera dina lagmedlemmar på ett så oförblommerat offentligt vis! ;-)

2005-08-24 20:27:02


Pär Lydmark     



He he, tänkte inte på den... Har du förresten något lag på gång Niklas?

2005-08-25 11:47:25


Christer Fält     



Hallå eller!?

Här kommer två benknäckargäng bland påskliljorna:

1. Lag Dennis Rodman: Roger Eskilsson, Niklas Aronsson, Andreas Hagström, Pär Björkman och ev. Hans Börjesson.

Lokal: Torsviken.


2. Lag "Lennart läser poesi": Christer Fält, Tina Widén, Babro Björkman och Janne "tjockfot".

Lokal: Hönö.


/Mvh

2005-08-25 13:55:28


Magnus Unger     



Av ren nyfikenhet undrar jag om något lag bestämt sig mer exakt på sina lokaler dom tänker stå?

Vårat lag kommer nog ställa sig på en bergsklack strax öster om Stora Ersvattnet på Rörö, med utsikt över väststranden och Ersvattnet samt ner mot talldungen och ängen.

2005-08-25 14:26:20


Pär Lydmark     



Vi har inte varit ute och rekat än, men vi har talat om den bergsknalle som ligger öster om inre delen av Brandnäsviken. Förutsättningen är man därifrån även ser Kulmesund tillräckligt bra. Alternativt blir det någon av knallarna längre ut, mittemellan Brandnäsviken och Kulmesund, men buskmässigt vore det bättre med den inre så vi får hoppas att det går. Återkommer när vi har rekat!

2005-08-25 14:34:14


Christer Fält     



Hallå!

Vi tänkte stå vid STATOIL, man vill ju, när magen knorrar, fylla på med en drivers dog eller nåt. Pucko till extrapris lockar oxå.
Ett annat alternativ är den magnifika bergsknallen till höger strax innan Källeviks mosse (Ersdalen). Vi får rösta. Sistnämnda hyser nog bästa utsikt att gå segrande ur striden.

/Mvh

2005-08-25 14:52:19


Per Björkman     



Hej!

Tyvärr är jag upptagen av GOF-exkursion som jag ska leda (huga) på lördagen, men kan på söndag. Att byta dag på tävlingen är väl inte tänkbart bara för min skull, eller...

Trevlig helg!

2005-08-26 15:59:18


Magnus Unger     



Lördag eller söndag spelar ingen roll för mig, om fler kan på söndag är det klart vi kan flytta.

2005-08-26 21:58:37


Christer Fält     



Hallå!

Valet av dag den aktuella helgen är irrelevant för mig oxå.

En fråga:

Är det fler lag på gång?

En annan fråga:

Är det någon (-gra) som vill deltaga men inte har ett lag?

Hör gärna av er här på forumet så får vi lösa det tillsammans!!

/Mvh

2005-08-27 18:02:42


Bengt Nilsen     



Hej!

Jag vill gärna vara med i jakten men har inte lyckats skrapat ihop ett lag. I våras bildade jag lag med Tom Ekman och Daniel Lindström (osäker på efternamnet). Är ni intresserade även denna gång?
Om inte kanske jag och några andra "laglösa" kan sluta oss samman.
Vad gäller valet av dag så skulle söndag passa mig bäst.

/MVH

2005-08-27 20:01:35


Daniel Gustafsson     



Daniel Gustafsson, om det var mig du menade (på Lagmansholmen).
Jo, det kunde vara kul att vara med igen. Vad jag vet nu så spelar valet av dag ingen större roll för mig.

2005-08-28 12:25:42


Markus Lagerqvist     



Ett alltid lika revanschsuget lag till på gång, än så länge lite preliminärt bestående av Björn Dellming, Markus Lagerqvist och Kristoffer Nilsson. För oss är det dock lördagen som passar bäst...

2005-08-28 15:27:44


Klas Reinholdson     



Anmäler härmed Göteborgs kravskådarbrigad:

Klas Reinholdson
Martin Dahllöf
Magnus Söderbom

Återkommer med lokal

Det är väl lör den 17:e som gäller?

/MVH

2005-08-30 22:34:46


Pär Lydmark     



Ja vi kör på lördagen, det verkar ju vara fler som inte kan på söndagen. Ledsen Per, men kan du inte ta med dig hela GOF-exkursionen och ställa dig i en ruta? Det skulle säkert uppskattas :)

Ser ut att bli många lag i år... kul!

2005-08-30 23:42:30


Berndt Lindberg     



Aj, aj, va snabb du var där Pär. Jag skulle precis anmäla ett "veterangäng" som också ville vara med i leken, nämligen; Göran Jansson, Matserik Eriksson och jag Berndt Lindberg; men tyvärr kan vi bara på söndag.

Som jag uppfattar skrivningarna från tidigare anmälningar är det bara en som anmält förhinder någon av dagarna, nämligen Per som har legala hinder på lördag (leder Gof:s exk på Hallandskusten). Övriga har sagt att det passar bäst på lördag eller sagt att det kvittar vilken dag det blir.

Min fråga är därför hur många det är som har förhinder på söndag? Vårt lag och Per skulle glädja oss åt att det istället blev söndag.

Om det skulle bli så, letar vi ut en lämplig plats (ruta) vid Lagmansholmen, som ju verkar ledigt.

Hälsningar Berndt

2005-08-31 09:04:36


Magnus Unger     



Efter många turer fram och tillbaka har vi nu äntligen spikat dagen då kvadraten kommer utspela sig. Det kommer bli lördagen den 17 september, hade vi valt söndag hade vi haft två lag som inte kunnat delta medans endast ett lag inte kunde på lördag.

Om jag fattat rätt av de som anmält sig genom denna tråd och på de samtal vi haft med lagen är det dessa som kommer ställa upp.

Lag 1 (Galterö): Johan Svedholm, Pär Lydmark, Anders Kronhamn

Lag 2 (Rörö): Magnus Unger, Stefan Svanberg, Uno Unger

Lag 3 (Torslandaviken): Roger Eskilsson, Niklas Aronsson, Andreas Hagström och ev. Hans Börjesson.

Lag 4 (Hönö): Christer Fält, Tina Widén, Barbro Björkman och Jan Lundkvist

Lag 5 (Välkommen): Markus Lagerkvist, Björn Dellming, Kristoffer Nilsson

Lag 6 (?): Klas Reinholdson, Martin Dahllöf, Magnus Söderbom

Om någon laguppställning eller plats är felaktig ovan får ni höra av er genom att skriva i tråden eller kontakta mig eller Pär på annat sätt.

Sedan var det väl kanske ett lag till på gång med Bengt Nilsen och Daniel Gustafsson hur går det där hittar ni nån tredje man till laget?

Och till sist var det ju ett lag som bara kunde på söndag, är det helt omöjligt med lördag för er?

Oavsett så är 6 deltagande lag rekord men det hade ju varit väldigt kul med 7 eller 8 lag om det är möjligt.




2005-09-01 13:35:23


Daniel Gustafsson     



Oj, nej. Jag har haft så mycket att göra den senaste veckan att det alldeles fallit bort i tankarna. Dessutom känner jag inte så många skådare, men ska försöka kolla med en gammal kursare. Kan inte lova nåt dock.

2005-09-01 20:45:43


Hans Börjesson     



Jag hoppas att jag kan göra ett inhopp i lag Torslandaviken i år igen.

MVH
/Hans Börjesson

2005-09-02 07:37:51


Daniel Gustafsson     



Hej!
Min före-detta kursare var tyvärr upptagen just den helgen, så om ingen annan dyker upp kan vi inte ställa upp.

2005-09-04 22:51:40


Bengt Nilsen     



Hej!

Ursäkta min tidigare förväxling av ditt efternamn Daniel. Om jag förstår dig rätt så kan du ställa upp i jakten men inte din kursare. I så fall kan du, jag och en tredje person bilda lag. Är det någon som ännu inte är med i något lag men som vill delta så är det alltså bara att meddela oss!!!!

Vad gäller valet av lokal så är ju mycket redan upptaget men några förslag från min sida är t.ex. Öxnäsberget, Brudarebacken eller Nordre Älvs fjord.

Får vi inte någon ytterligare lagmedlem kanske vi kan splitta oss och ta plats i några av de andra lagen!

MVH
Bengt Nilsen

2005-09-06 08:20:19


Pär Lydmark     



Hoppas ni får tag på en tredje man så att vi blir ytterligare ett lag. När det gäller lokaler tänkte jag bara passa på att tipsa om att det finns en hel del intressanta lokaler i södra delarna av området som är lediga, t.ex. Amundön och Smithska udden som båda har stor potential när det gäller samtliga artgrupper av fåglar.

2005-09-06 09:46:39


Björn Dellming     



En fördel med att stå i de södra regionerna, typ smitten eller Amundön, är att ni får chans att hänga in alla rarrisar som vi i de norra delarna kommer larma ut! ];)

Upp till kamp den 17:e!!!!

2005-09-06 13:15:10


Pär Lydmark     



Precis Björn! Vi ska med glädje hänga in allt tungt ni larmat ut när det passerar Galterö, och med ännu större glädje larma ut något ännu tyngre som ni missat på de nordliga lokalerna ;)

2005-09-06 14:14:08


Klas Reinholdson     



Hej,

Då anmäler lag 6 Amundön som lokal.

Klas

2005-09-06 16:56:03


Magnus Unger     



Bengt, har ni kollat med Tom Ekman som var med er förra året?

Kul Klas med lite spridning mot de södra delarna.

2005-09-06 17:12:18


Tom Ekman     



Hej!
Jag kan tyvärr inte delta denna dag. Gör vad jag kan för att kunna ställa upp nästa tävling.
Tom

2005-09-06 18:03:46


Daniel Gustafsson     



Kanske, kanske kan det komma en till till vårat lag, Bengt. Jag träffade Stefan Svensson vid Välen i torsdags (?), och han kanske kunde vara med, men han skulle meddela det framöver nån gång. Således är hoppet ännu inte ute.

2005-09-11 12:53:20


Stefan Svensson     



Tyvär Daniel. Som jag sa när vi pratades vid i torsdags väntade jag på svar från min bror och en kompis om ett eget lag i jakten. de har nu meddelat att de kan. Så du får fortsätta att jaga en lagmedlem. Mvh Stefan.

2005-09-11 19:28:50


Stefan Svensson     



Härmed anmäler jag lag nr.7? Bestående av Stefan Svensson (Sandarna),Tomas Svensson(Malmö) och Martin Heinrich (Anneberg,Småland)Våran kvadrat har vi bokat in vid Krossholmen,Torslanda. Mvh Stefan.

2005-09-11 19:33:54


Magnus Unger     



Jättekul med ytterligare ett lag bra jobbat Stefan. Ett tips till dig Daniel, jag träffade Anders Åberg på backen häromdan, han sa att han kanske var intresserad av att vara med. Om han läser detta eller om du kontaktar honom kanske ni kan få ihop ett lag.

2005-09-11 22:04:13


Björn Dellming     



Daniel, kolla också med Tomas Karlsohn om han kan vara intresserad? Har för mig att det fanns visst intresse då våra vägar korsades på brudarebacken förra helgen...

2005-09-11 23:09:53


Thomas Karlsohn     



Hello. Jo, jag hade gärna velat delta. Men jag är upptagen på lördag, förutom några timmar på morgonen. Möjligtvis kan jag därutöver komma ifrån ytterligare någon timme för det utlovade alpseglardraget. Personligen skulle jag vilja föreslå att lag Torslandaviken påtar sig upprdaget att hitta den, så blir det inte så långt att åka ;) Lokalen har ju onekligen visat potential för arten förrut, och ett fynd till skulle väl göra att T-viken blir enda svenska lokal med tre fynd? God jakt på lördag, allihopa.

2005-09-12 14:21:03


Pär Lydmark     



Hej, här kommer ett förslag om tävlingstiden:

Eftersom vi i år har lag på både Galterö och Rörö visar sig 13:00 (som är ordinarie målgång) vara en mycket dålig tid. Färjorna tillbaka från både Rörö och Galterö går ca 14:30, så om vi slutar kl 13:00 tvingas övriga lag vänta väldigt länge på de två ö-lagen inför artgenomgången. Vi föreslår därför att tävlingen förlängs en timma till kl 14:00, för att maximalt utnyttja tiden och samtidigt minska väntetiden till artgenomgången. Vad tror ni andra om det?

Förlängningen innebär visserligen att vi på Galterö missar ca en kvarts tävlingstid om vi vill hinna med färjan, men å andra sidan slipper ni andra vänta så länge. Det känns ändå bäst att sluta på ett jämnt klockslag, att sluta 13:45 (som krävs för att vi ska hinna färjan) känns skumt. Vi känner oss ändå rätt säkra på segern, så vi kan nog bjuda på den kvarten ;)

2005-09-12 17:15:53


Markus Lagerqvist     



Så länge ni inte skyller på den där kvarten när ni förlorat, så är det helt ok för mig ;)

2005-09-12 17:32:51


Hans Börjesson     



Bengt och Daniel: Om ni inte hittar någon mer deltagare kan ni väl ställa upp med bara 2 man. Det är väl inte så knussligt med regeln att man ska vara 3 i varje lag? Det finns ju flera fina lokaler kvar som exempelvis Öxnäs/Lagmansholmen.

Jag är taggad till max och i år ska vi sätt Ungers & Co på plats! Känner på mig att Bohuslistan kommer att få några välbehövliga arter som Stäpphök.... ;-)

Vi kommer för övrigt att stå på toppen av Karholmen i år och se om det kan vara en vinnare.

MVH
/Hans

2005-09-15 21:06:05


Bengt Nilsen     



Hej!

Eftersom jag inte vetat om vi skulle bli en man till så kontaktade jag lag Hönö och bad om att få vara med i deras lag. Om tävlingsledningen (om en sådan finns) ger klartecken för ett lag med endast två man kan jag givetvis tänka mig detta men i så fall måste vi veta detta ganska snart.
Ytterligare ett problem är att jag denna helg inte har tillgång till bil och jag tror att Daniel Gustafsson inte heller har det, så det blir problematiskt att ta sig både till lokalen och till Torslandaviken efteråt.
Daniel - vad säger du? Har du kontakt ett annat lag?, har du bil?

MVH

Bengt Nilsen


2005-09-16 08:20:48


Daniel Gustafsson     



Nå, i går kväll fick jag reda på att mina föräldrar inte kunde komma hit på söndag, som jag hade hoppats, utan kommer och lämnar ett akvarium lördag förmiddag istället... Således måste jag dra mig ur i sista sekund.

2005-09-16 08:55:23


Bengt Nilsen     



Hej!

Synd att du inte kan vara med Daniel, vi får köra till våren istället.
Då är det spikat att jag hänger på "lag Hönö".

MVH

Bengt Nilsen

2005-09-16 09:03:33


Pär Lydmark     



Hej!

Synd att du inte kan vara med Daniel, men bra att du ansluter till Hönö Bengt.

Har alla koll på vad som gäller nu inför dagen? Om inte kommer en sammanfattning av viktiga punkter här:

- Tävlingstiden är 0:00 till 14:00.

- Endast arter som samtliga i laget sett/hört kan räknas.

- Notera alla arter (t.ex. på en krysslista) och skriv upp aktuell totalsumma vid varje helt klockslag. Vi använder dessa delsummor vid artgenomgången och tar oss fram timma för timma för att få en så spännande upplösning som möjligt.

- Vi träffas på Rågskär i Torslandaviken (grusplanen) efter tävlingens slut för artenomgång. Skulle något lag eller någon annan råka hitta något sällsynt som är stationärt kanske vi ändrar återsamlingspunkten dit. Det löser vi genom telefonkontakt i så fall.

Undrar ni över något kan ni ringa mig (0703-940121) eller Magnus (0708-776711).

Ser fram emot en hård kamp! Vi drar ut till Galterö redan ikväll (båtarna gick så dåligt inatt) och värmer upp med lite körvgrillning inför vinsten. Det blir en kall och lång natt att se fram emot :)

2005-09-16 10:28:43


David Lundgren     



Skall bli kul att se resultatet av denna tungviktsdrabbning! Lycka till!

2005-09-16 19:28:21


Magnus Unger     



Du får gärna stå själv på Rågskär Pär, jag föredrar Vadskär eftersom jag då slipper ta på mig badbrallorna ;)

2005-09-16 19:30:27


Pär Lydmark     



Oj det gick visst lite fort där. Jag föredrar nog också Vadskär vid närmare eftertanke... skulle inte ens vilja min tvinga min värsta fiende att simma i Torslandaviken ;)

2005-09-17 17:53:14

 
Per Björkman     



Morsning alla kvadratjägare!

Efter att ha fått rapporter från Barbro verkar det ha varit en rolig tävling. När man vaknade i morse insåg man att det var tur för alla att inte mitt förslag med byte av dag gick igenom. Och ett stort GRATTIS till Roger & CO som äntligen kunde vinna över Magnus, Uno o Stefan.
Förhoppningsvis får jag vara med om det nästa gång!

Ha det gott / Per B


2005-09-18 11:11:24



Svara på
detta inlägg