FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
För att göra inlägg i forumet måste du logga in. Eftersom forumet drivs i samarbete med Kustobsar, är det Kustobsars användaruppgifter som gäller.
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

» Ny användare
     Fältbestämning 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Fältbestämning


Till
översikten
Amerikansk rördrom i Nordre Älv!?

Martin Fransson     



Hej!
Jag såg någonstans en bild på den flygande rördrom som Björn Dellming hade fotat i Nordre Älv nyligen. Jag tycker det ser ut som en Ameriansk sådan! 3 karaktärer pekar på detta!
*Man ser att den har ljusa täckare på vingovansidan, till skillnad från vår egen som har samma färg som handpennorna.
* Man ser att handens undersida är enfärgat grå - inte brunrandig som vår.
* Och man kan även se att den har ett ljust ögonbrynstreck - något som vår inhemska saknar helt.

Man borde också se att huvudets ovansida skall vara brunt (inte svart som våran) men detta är svårt att se på fotot. Varför har ingen tagit upp denna till diskussion?
Martin Fransson

2005-09-22 19:38:35


Niklas Aronsson     



Frågan har diskuterats livligt på Brevduvan. Flera skådare var och letade dagen efter observationen utan att återfinna drommen. Dock är meningarna delade om hur bilderna ska tolkas. Flera inlägg på Brevduvan gör gällande att det är digitalkamerans ofullkomlighet som skapar intrycket av att ytor uppfattas som jämnfärgade när de istället är randiga. Dessutom menar någon att proportionerna mer stämmer på vår rördrom, men jag är verkligen ingen expert och vill inte säga vare sig bu eller bä i frågan. En intressant fråga är dock i vilken utsträckning det går att bilda sig en uppfattning av arttillhörigheten på basis av ett enda foto. Det finns en annan tråd här om den eventuella bleka tornseglare som Mikael Nord såg och fotade. Det är ju till exempel väl känt att kvällsljus påverkar exponeringen och intrycket av färger och inte sällan bestäms arttillhörigheten just på basis av hur färgen på fågeln uppfattas.

2005-09-22 22:28:30


Björn Dellming     



Alla bilder som jag tog på drommen finns här för den som vill se:

http://hem.bredband.net/b346829/DROM.jpg

Bilderna är totalt obehandlade, dvs ej uppskärpta, ej förminskade eller påverkade på något sätt.

Själv tror jag att det är en vanlig rördrom med ovanligt tydlig kontrast mellan arm och vingpennor, samt att avstånd, rörelseoskärpa och ett kanske inte helt tillfredsställande ljus i fotoögonblicket får den att se ut på det här viset. I de böcker jag tittat i och på de bilder jag har sett så ska en amerikan överlag vara mycket mer gråaktig än den här individen...
I alla fall så "default-kryssade" vi den på plats som rördrom.

2005-09-23 01:30:42


Niklas Aronsson     



Älskar uttrycket "default-kryssande"!

2005-09-23 11:05:33


Markus Lagerqvist     



Ja, visst är det är det skönt uttryck. Jag hörde det för fem-sex år sedan från en västgötaskådare i en diskussion om korsnäbbar. Resonemanget gick att hade man en obestämd korsnäbb kunde man "default-kryssa" den som mindre eftersom det är den vanligare arten - så ingen större skada skedd....

Vad gäller rördrommen misstänker jag att vi aldrig kommer att blir 100 % på om det var en vanlig eller en jänkare :( En mycket nyttig lärdom som tål att nötas in om och om igen är dock att aldrig bara ta för givet att det är den vanligare arten man ser! Hade vi fyra skådare på plats bara tittat lite noggrannare på drommen hade vi inte behövt förlita oss på en halvhyggligt kort. Säkert därför man så sällan hittar rariteter...

En extra skruv på historien är att när vi såg drommen komma flygande första gången fällde undertecknad lite på skämt kommentaren "Hur vet vi att det inte är en amerikansk rördrom?". Svaret från mina medskådare blev; "Vet inte, vet inte ens hur man skiljer på en amerikan."!!! Kristoffer kom t.o.m. på det lysande förslaget att larma dem som amerikan på skämt!!

Sedan gladde vi oss att ha hängt in en drom på kvadratjakten... Inte förrän vi hemkomst tänkte jag att nu måste jag lära med hur man skiljer ut en amerikan och så började jag studera Fågelguiden och tittade sen på Björns bild.

Resten är historia...


2005-09-23 11:51:26


Jan Mogren     



Björn,
du tog förhoppningsvis bilderna i RAW?
Då kan du få ut dom nästan helt oprocessade. Jpg är ju processad enligt vissa parametrar.

2005-09-25 14:31:27

 
Björn Dellming     



Nope. RAW tar så stor plats... Körde tyvärr på JPG.

2005-09-25 15:06:29



Svara på
detta inlägg