FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
För att göra inlägg i forumet måste du logga in. Eftersom forumet drivs i samarbete med Kustobsar, är det Kustobsars användaruppgifter som gäller.
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

» Ny användare
     Utrustning 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Utrustning


Till
översikten
Kikarnacke?

Fredrik Kronhamn     



Tyska skådare tycks ha hittat en lösning på problemet. För 22.50 Euro kan man beställa följande fiffiga grunka:

www.birdnet-cms.de/cms/front_content.php?client=1〈=1&idcat=46&idart=453

Kanske lindrar det också fenomenet kikarmage? Undrar bara hur snabbt man kan "dra" med selen på sig. I vindskyddet på Hönö lär kikkerten bli kvar i hölstret när sekund-obsarna blåser förbi.

Finsk pinne, någon?


2005-09-28 21:06:20

 
Lars Eric Rahm     



Jag har köpt denna "fiffiga grunka". Naturbokhandeln säljer den för 210 kronor under namnet Binosuspender. Ett av mina bästa köp! Tidigare kunde jag inte ens ha den lättaste kikare hängande över nacken utan att få värk. Med selen glömmer jag bort att kikaren faktiskt finns där. Väl på plats (ofta hamnar remmarna vridna och jag får ibland hålla på en stund innan den sitter bra) går det lika snabbt att lyfta upp kikaren som om jag haft en traditionell rem.

För alla cykelskådare tycker jag det här är ett måste. Med selen slutar kikaren att gunga fram och tillbaka och risken att den stöter i något minskar ordentligt. Den sitter som gjuten intill kroppen.

Helt enkelt en dö-bra pryl.

2005-09-28 21:31:26



Svara på
detta inlägg