FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
För att göra inlägg i forumet måste du logga in. Eftersom forumet drivs i samarbete med Kustobsar, är det Kustobsars användaruppgifter som gäller.
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

» Ny användare
     Observationer 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Observationer


Till
översikten
Bo/bergfink vid Grötvik!

Hans Börjesson     



Hejsan!

Dagens siffra av Bo/Bergfink ifrån Grövik måste väl vara en faktor 100 (eller möjligen 10) för stor? 360000 bo/bergfink på 5 timmar motsvarar 20 fåglar i sekunden....

MVH
/Hans

2005-10-08 22:50:47


Björn Dellming     



Antingen en felskrivning eller en skum multiplikations-uppskattning av antalet... Går det överhuvudtaget att räkna med någorlunda exakthet när det gäller sådana ofantliga mängder??

2005-10-08 23:01:28


Anders Wirdheim     



Nej, det är ingen felskrivning, ej heller någon faktor (10 eller 100) för stor. Däremot är det en "multiplikations-uppskattning", men denna uppskattning är inte särskilt skum. Det sträcker faktiskt så här mycket fågel under bra dagar i Grötvik. Ofta handlar det då om ett enda långt sammanhängande band av fåglar från strax efter gryningen till långt fram på förmiddagen.
Det kan låta som en våldsam överdrift, men jag vill nog hävda att under rätt väderförhållanden har Grötvik Sveriges mäktigaste småfågelsträck. Det slår även Falsterbo.
Sättet vi räknar på har redan avhandlats här på "Forum", men det handlar om att vi försöker räkna alla fåglar som passerar under en minut. Denna räkning görs sedan med 10-20 minuters mellanrum, vilket ger en mängd summor som sedan kan användas för beräkning av det totala sträcket. Naturligtvis blir det inga exakta summor, långt därifrån, men vi får ändå ett ganska bra mått på sträckintensiteten.
Välkomna till Grötvik när det blåser från ostsektorn under hösten! Det tar bara drygt en och en halv timma med bil från Göteborg!

2005-10-09 17:11:47


Hans Börjesson     



Hej Anders!

Vilken fantastisk sträcklokal ni har i Grötvik. Samma dag i Gbg trakten (som iofs inte är känt för sitt tättingsträck) hade Brudarebacken 685 ex och Hassledalsberget 650 ex. Det är bara att gratulera till en sanslös stäckdag. Tänk i snitt 20 fåglar i sekunden i 5 timmar....20,40,60,80....... Lägg därtill alla övriga sträckande arter...

MVH
/Hans

2005-10-09 18:16:14


Anders Wirdheim     



Ärligt talat vet jag inte om jag skall tolka Hans senaste inlägg som ironiskt.
Men bortsett från det, är det uppenbart att många utombys skådare har svårt att tro på våra sträcksummor från Grötvik. Å andra sidan är det, av någon för mig outgrundlig anledning, ytterst få andra än halmstadbor som över huvud taget besökt platsen. De som varit här en fin sträckdag tycker nog snarare att vi underskattar än överskattar antalen.
Så än en gång: Välkommen till Grötvik en höstdag med ostlig vind! Du kommer att bli överraskad.

PS
Det kanske förtjänar att påpekas att 90-95% av alla småfåglar som sträcker vid Grötvik vid denna tiden på året är just bo/bergfinkar.

2005-10-09 19:32:26


Mikael Nord     



Hejsan,

Grötvik är en fantastisk sträcklokal men det finns faktiskt ännu en på Västkusten. Alla har väl hört talas om Lerjan som ligger vid Gamla Köpstad söder om Varberg. Har själv tillbringat många höstar där. Den senaste veckan har vi haft stora summor av bl. a ringduvor, trädlärkor och fink. 23 000 ringduvor (dagssumma), 150 trädlärkor (dagssumma) och flera dagar med flera hundra tusen finkar ! Detta än så länge...Finkarna har vi tyvärr ej försökt räkna någorlunda utan bara njutit av. Tyvärr står det vad jag vet inga skådare och räknar vid Mönster längre? Detta borde vara ytterligare en lokal som kan komma upp i dessa siffror. Kan bara hålle med Widde; synd att inte fler kan komma ner och uppleva detta. Att se en halv miljon finkar en morgon istället för 650 kanske kan locka :-)

2005-10-09 19:55:42


Hans Börjesson     



Nejdå Anders det var inget ironiskt i mitt inlägg, snarare avundsjuka. Att ha en sådan bra sträcklokal inom närhåll är väl de flesta skådares dröm?

Som du säger är det säkert för få som är på lokalen med tanke på hur mycket fågel som sträcker förbi. Jag har exempelvis själv aldrig besökt lokalen även om jag inte bor så långt ifrån Halmstad och har skådat en del i området (hamnutryllnaden, Tyludden,Trönninge ängar mm). Är det i närheten av sjöräddningsstationen som ni står (har gröna kartan över området)?

MVH
/Hans

2005-10-09 19:58:24


Anders Wirdheim     



För att komma till Grötvik följer man Tylösandsvägen från Halmstads centrala delar. Efter ca 5 km kommer man till en korsning där det är skyltat Grötvik åt vänster. Kör in där. Efter ytterligare ca 400 meter finns en ny skylt mot Grötvik, nu åt höger. Denna väg följer man nerför en lång, svagt sluttande backe tills man passerat det sista huset på vänster sida och en gles skog tar vid. Där leder en liten grusväg ner till vänster. Följ den tills den slutar i en vändplats nere vid havet. Strax väster om vändplatsen finns en liten dunge där ringmärkning pågår under helgerna. Bästa obsplatsen ligger på nordvästra sidan av dungen.

2005-10-10 08:27:02


Björn Dellming     



Jag tror, som Wirdheim säger, att det är svårt att greppa de siffrorna om man inte har varit där. Så jag åker gärna dit en dag och låter mig finkmanglas! :)

Jag hade en "grym" sträckmorgon i Göteborg (vid Smithska udden) för en tid sen med hela 1300 Bo/Bergfink och ca 110 ängspip på bara en timma... Kändes asmäktigt och det var nästan svårt att hinna räkna alla flockarna...

Så när man står en bra dag nere vid Grötvik lär man få dumpa räknandet och som sagt bara njuta! :)

2005-10-10 10:35:49


Björn Dellming     



1100 ängspip skulle det vara... Skit samma. Det har man ju på nån minut ändå nere vid gröten :) *nej jag är inte heller ironisk, bara avundsjuk*

2005-10-10 11:51:56


Aimon Niklasson     



Det mest spännande med dessa stora siffror vid Hallandskusten är ju att två sådana dagar kommer upp till
årssiffran för Falsterbo såväl i vår tid som på Gustavs tid.
Detta måste betyda att en stor del av finkpopulationen lämnar Sverige via Södra Halland eller Nordvästra Skåne över till Danmark och aldrig når Falsterbo. Detta betyder förståss att för att få en god faunaövervakning i framtiden är det av stor vikt att upprätta räkningsställen längs Hallandskusten och kanske även längre upp! för att följa hur höststräcket egentligen går till eller har alla alldeles klart för sig hur det är?? Och vad händer vid Kullen och Helsingborg-Helsingör? I varje fall går det ju stora mängder vråk över i NV Skåne.

2005-10-13 15:15:43


ingemar johansson     



Hej på er!
Ursäkta att en "byaornitolog" från Vänersborg lägger sig i diskussionen men det är svårt att hålla sig..

1. Metodik för sträckräkning finns utarbetad och används av sträckräknare i falsterbo, Nisse, och tidigare Gunnar.
Denna metodik användes vid sträckräkningar på Mönster 1976 och 1977 (i samband med inflygningsbanan Landvetter (eg Fågelvarningsdata)).
Förmodligen har Uno denna manual, annars går den säkert att få tag i genom SKOF.
Just 1976 var vindar från ostsektorn dominerande och stora mängder tättingar och duvor sträckte på Mönster.

2.Utan att kunna nämna några datum så har erfarna ornitologer rapporterat dagssummor på miljonen och mer därtill utefter Hallandskusten (80-talet).

Se Anders W kommentarer 9/10.
För den intresserade rekommenderar jag att läsa ¨fågelrapporterna i "fåglar på västkusten" under 70. 80 och 90-talet.


Håller med Aimon om vikten att ha fågelfaunabevakning i Västra Sverige. Det är inte bara vindrift från ostsektorn (en faktor som säkert har större betydelse än vad som hittills framkommit i flyttfågelforskningen) som ger stora mängder tättingar utmed västkusten, vissa arter, då företrädesvis flyttare mot västsektorn förekommer betydligt sparsammare i falsterbo än på goda sträcklokaler i Västra Sverige. Arter som ängspiplärka, flera av våra trastarter och inte minst svalor och då i synnerhet BACKSVALA.
Har roat mig med att jämföra på den förnämligt utformade "falsterbosträcket", backsvalans sträcknumerär 2005, 2004 och medelvärdet över 30 år.
Dessa siffror visar inte någon tendens till vikande numerär!!
Aimon, du hade ju förmånen att bo i Vänersborg under slutet av 70-talet och kommer säkert i håg backsvalemängderna i Hullsjön, Dettern och Vänersborgsviken!
Under dessa gågna 25 år har backsvalorna minskat med 95%
Detta gäller både rastande individer i Hullsjön, Dettern och sträckande individer i vänersborgsviken.

Visst är det trevligare att stå under ett intensivt sträck med finkar än att leta ruggande tertialer på en mongo!!!

Hälsningar

Ingemar JOhansson

2005-10-13 19:22:49

 
Benny Holmqvist     



Jag går just nu igenom gamla observationer från Halmstad som skall läggas in på svalan och vet att det rapporterats 1 miljon finkar någon dag för 10-15 år sedan som mest i Grötvik och med flera dagar under åren med över 500000 fåglar.
Jag skrev när vi diskuterade antal ortolansparvar i grötvik i ett annat inlägg om siffrorna för Bo/Bergfink Ca 550000 ex mot SO Grötvik, Söndrum 6/10-01 och minst 870 000 ex mot S Grötvik, Halmstad 30/9-00.
Detta hittade jag på svalan. Om man då läst vad Widde skrivit innan om att sträcket är från 07:00-12:00 så är det under denna tid en genomsnittlig minut 3333 finkar eller 55 i sekunden när det sträckt 1 miljon. Men som flera påpekade tydligt för oss i Ortolansparvs diskussionen så varierar intensiteten under dagen och i Grötvik brukar det bästa sträcket var mellan 07:30 och 09:00 under dessa enorma sträckdagar. Då har det funnits uppgifter på 5000/minut eller drygt 80/sekund när det är som mest.
Notera att när det går flera hundra tusen finkar i grötvik så brukar vi faktiskt också ifrågasätta uppgifterna från Göteborgstrakten på något tusental fåglar.
Sist vill jag nämna att det den 5 oktober i år BERÄKNADES sträcka 6-7000 ormvråkar förbi Halmstad.
Välkomna ner.
Benny


2005-10-14 14:27:53



Svara på
detta inlägg