FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
För att göra inlägg i forumet måste du logga in. Eftersom forumet drivs i samarbete med Kustobsar, är det Kustobsars användaruppgifter som gäller.
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

» Ny användare
     Upplevelser i fält 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Upplevelser i fält


Till
översikten
Videsparvobsen på Ursholmen

Ingemar Åhlund     



Sedan några år brukar min bror Matti och jag köra en mer eller mindre standardiserad rutt (med egen båt) mellan Tjärnö-Ramskär-Segelskären-Ursholmen-västsidan Koster-Stora Drammen-Rödskären-Tjärnö, eller något sådant. Naturligt nog passar vi på då sjön är så lugn som möjligt, varför det var ett gyllene läge 18 okt. Vi hade många toppskarvar, skärsnäppor och roskarlar, främst vid Segelskären, samt några få alkekungar och en fin lunneobs mm. På Segelskären fanns f ö också två kungsfåglar, 6-7 km från fastlandet.

Vi hade vår vanliga rast vid Ursholmen, och efter fikat gick vi upp och tubade från fyrarna. Matti gick ned i förväg, och jag kunde inte hitta honom då jag kom ned. Till sist dök han upp, lite uppjagad eftersom en vattenpiplärka och en till synes skum stenskvätta höll till i en vik. Vattenpipen dök upp helt nära båten och visade sig fint - men bara tills kameran kom fram. Vi kämpade ett tag med stenskvättan och Matti fick till slut några bilder, men vi kunde aldrig se vingar och stjärt ordentligt då den flög.

Vi beslöt oss därför för att åka tillbaka nästa dag. Fågeln gick inte att hitta, men plötsligt flög en liten sparvliknande fågel upp på Yttre Ursholmen. Tick! sade den, två gånger till och med, och snart flög den närmare (!) oss. På fem meters håll hade vi nu en videsparv! Ett visst tumult utbröt, och Matti fick ett (som vi då trodde) misslyckat kort till slut. Obsarna var desto finare, och då sparven försvann över till Inre Ursholmen så var vi rätt nöjda. Vi åkte över och sökte efter den ändå, utan resultat (ön är hopplöst kuperad!). En jorduggla skrämdes iallafall ut i en ravin.

När det gäller tättingar har vi tidigare (sedan början av 80-talet) aldrig haft något annat än den vanliga menyn på ön: kungsfåglar, koltrastar, vinterhämplingar osv. Men man har ju alltid drömt om en sådan här obs. Ursholmen är ju något av en utpost, och visst bör den få ståta med någon tung tätting?!

Den enda bilden av videsparven visade sig bli ganska bra trots allt, som tur var. Stenskvättan då? Tja, det var väl en vanlig. Men den förde ju med sig en annan trevlig obs....

2005-10-20 15:13:16



Svara på
detta inlägg