FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
För att göra inlägg i forumet måste du logga in. Eftersom forumet drivs i samarbete med Kustobsar, är det Kustobsars användaruppgifter som gäller.
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

» Ny användare
     Utrustning 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Utrustning


Till
översikten
Jag vill ha Större monitor till min coolpix

Jan Artursson     



Jag har länge sökt efter ett litet lagringsmedia med färgteve. Tänkte koppla den till min coolpix 4500 då jag digiscopar. Mitt problem är att monitorn på kameran är så liten och svår att se alla detaljer i. Tacksam för tips.

2005-11-03 18:10:48


Pär Lydmark     



Menar du alltså att du ska koppla in denna manick med större skärm i kameran så att du ser bilden därpå live medan du digiscopar för att enklare få till skärpa och liknande? Isåfall känner jag inte till någon sådan.

Lagringsmedia i form av små hårddiskar med lite större färgskärm finns väl. Men när man väl tagit bilden är det ju inget problem att se detaljerna i coolpixens display även om den är liten. Det är ju bara att zooma in i den tagna bilden m.h.a. kamerans zoomreglage så får man den förstorad i displayen.

Eller förstår jag inte din fråga kanske, känns nästan så :) Ursäkta det dumma svaret isåfall...

2005-11-03 21:06:14


Magnus Unger     



Det finns en annan uppfinning som är en slags lupp man kopplar på displayen till sin coolpix, denna förstorar bilden och skärmar av blänkande solljus. En sån borde väl hjälpa?

Har inte du en sån Pär?

2005-11-03 22:45:31


Pär Lydmark     



Jo det stämmer, jag har en sån. De kallas ofta för Xtend-A-View, eller liknande men är just inget annat än en lupp med ca 2x förstoring som man monterar framför displayen. Största fördelen med den är snarast att man mer får känslan av att titta i ett okular än på en display, samt att solen inte stör. Vill inte säga att man direkt ser mer detaljer med den, men det är lite lättare att se om det är skarpt eller inte medan man tar en bild. Kanske. Samtidigt blir det lite lurigt eftersom pixlarna förstoras och hela bilden blir väldigt pixlig...

2005-11-03 23:30:30


Jan Artursson     



Tack för tipsen. Tänk om Coolpix 4500 hade haft 2,5" teve. Men jag får väl köpa glasögon i stället. Alla extra atiraljer tar tid att koppla samman. Jag vet inte hur många fågelbilder som jag missat pga. att jag inte hunnit med alla inställningar. När jag är klar har motivet flugit bort. Om mer grejer tillkommer tar det ännu längre tid.

Idén med att koppla in kameran till en större skärm borde gå att fixa för man kan ju koppla den till en vanlig teve och sas. använda coolpixen som live kamera. Pröva gärna där hemma. Men man vill ju inte bära med sig en 32" widescreen i fält. Men bära en liten 3"-7" skulle vara perfekt. Om man dessutom kunde lagra bilder, spela in fågelläten, spela upp fågelläten genom en skapligt förstärkt högtalare, lyssna på musik och så till sist GPS med karta, och varför inte mobiltelefon oxå, då hade vi kunna snacka om multimediaenhet. Den som väntar på nått gott....

2005-11-04 15:00:07

 
Pär Lydmark     



Ett tips är att alltid ha hela din utrustning färdigmonterad i kameraväskan. Jag har alltid både förstoringsluppen (nämnd ovan) och adaptern färdigmonterade på kameran i väskan, så att jag bara kan ta upp kameran, trä den över okularet och ta första bilden ett par sekunder efter att jag upptäckt fågeln. Jag brukar dessutom ha kameran påslagen i väskan, den drar inget batteri alls när den ligger i standbyläge men går snabbare att aktivera. Kameran har jag i M-läge med programautomatik inställd vilket innebär att jag inte behöver göra en enda inställning innan jag är redo att ta första bilden. Bara trycka ner avtryckaren, låta autofokusen ställa in skärpan och trycka av. Sitter fågeln sedan kvar längre kan man börja ändra i inställningarna för att få olika exponeringar.

Att släpa runt på en liten tv kopplad via sladd till coolpixen skulle väl knappast snabba på tiden för att få utrustningen på plats :)

2005-11-05 10:49:15



Svara på
detta inlägg