FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
För att göra inlägg i forumet måste du logga in. Eftersom forumet drivs i samarbete med Kustobsar, är det Kustobsars användaruppgifter som gäller.
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

» Ny användare
     Fältbestämning 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Fältbestämning


Till
översikten
Labbar den 13 november

Magnus Unger     



Som ni säkert märkt är det mycket labb i farten nu, ovanligt sent för att vara i mitten på november.

Labbar ligger mig varmt om hjärtat och jag vill därför delge en del av de observationer vi hade på Hönö idag.
Förutom de "vanliga" 1K-brellarna hade vi två subadulta brellar och minst en eller två fjällabbar. Jag ser att det rapporterats en del fjällabb på kusten idag, troligen rör det sig om dessa två individer.

Sammanställning fjällabbar 13/11:
Kråkudden: 09:10 samt misstänkt 09:27
Backfiskarudden: 2 ex 11:35
Gubbanäsan: 11:55 samt misstänkt ca 12:00
Svarthall: 1 ex utan tid
Glommens sten: 12:35 + 1 ex utan tid
Busör: 13:19

Våra fåglar på Hönö såg ut som följer:
Individ 1: Jämnfärgat grå täckare i kontrast till mörkare pennor, utan ljusabräm. Ganska enfärgat huvud inte mörkt och inte ljust utan ungefär som ryggfärgen, undre vingtäckare tydligt bandade, bröstband samt något ljusare i nacken. Ganska kallt färgat grå med ljus buk. Smalt vitt streck på yttersta handpennorna. Denna individ lutar i dräkten mest mot en 2K-fågel.

Individ 2: Gick tyvärr längre ut, men typiska fjällabbproportioner, tydligt mörkare hätta än den första och med tydligt ljust i nacken, tydligt bandade övre stjärttäckare och endast smalt vitt streck på yttersta handpennorna. Även denna ganska kallt färgad och troligen med bröstband.

Är det någon annan som sett dessa individer tillräckligt bra för att kunna verifiera åldersbestämning eller individbestämning?

Icke 1K-Brellar:
Kråkudden: 3K 08:39 och 2K 09:18
Backfiskarudden: Ad/Subad 10:44
Svarthall: 2K utan tid
Busör: 11:00 subad

3K-fågeln på Hönö passar med Backfiskarudden och kanske passar även 2K-fågeln med Svarthall-fågeln, den borde passerat Svarthall vid ca 12:00 i så fall. Busör-fågeln måste varit en annan individ än någon av de vi såg.

3K-fågeln på Hönö:
Tydligt vit på buken och mörka vingundersidor men ej så svarta som på adult. Ganska mörkt huvud och bröstband med mindre ljust på strupen. Såg dessutom ut att ha en rugglucka mitt på större eller mellersta armtäckare eftersom det var någon vit teckning där mitt på vingen. Eventuellt även lite ljust på övergumpen. Tyvärr sågs inga stjärtspröt då den flög mot vattnet hela tiden.

2K-fågeln på Hönö:
Mycket läcker fågel, hade närmast svart grundfärg istället för brun som vanliga 1K-brellar. Tydligt avsatt mörkt huvudparti med skarp gräns mot nästan vit buk. Lite vitt på strupen. I övrigt läckert bandad på hela vingundersidan och undergumpen. Helt klart den första 2K-brellen jag sett på hösten, så det var en kul obs.

Ni andra som såg subadulta brellar, håller ni med om dräktbeskrivningarna ovan, kan det vara samma fåglar vi sett? Kan någon ha tagit 2K-brellen för en 1K då den missats på hela kusten utom vid Svarthall?

Oj det blev ett långt inlägg, men som sagt jag gillar labbar :)

2005-11-13 22:47:08

 
Magnus Unger     



För er som är intresserade finns det nu bilder på några av dessa labbar inlagda på svalans galleri.

Den förmodade 2K brellen från Hönö:
3 bilder

Den förmodade 2K fjällabben från Hönö:
3 bilder

Kom gärna med synpunkter om åldern.

2005-11-24 12:01:18



Svara på
detta inlägg