FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
För att göra inlägg i forumet måste du logga in. Eftersom forumet drivs i samarbete med Kustobsar, är det Kustobsars användaruppgifter som gäller.
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

» Ny användare
     Observationer 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Observationer


Till
översikten
Fyrfallna fåglar

Ingemar Åhlund     



Alla har väl hört talas om hur flyttfåglar under nätterna flyger ihjäl sig mot fyrar, andra starka strålkastare och under senare decennier hur de flyger in i facklorna på oljeplattformarna på Nordsjön. Jag kan inte minnas att jag någonsin träffat på något svar på varför det här händer. Har någon läst eller hört talas om någon förklaring till det här fenomenet?

2005-12-12 16:39:58


Ingemar Åhlund     



Oj då, jag skickade visst in det här inlägget under "Observationer". Sorry! Det skulle ha varit "Övrigt", förstås. :l

2005-12-12 16:44:22


Aimon Niklasson     



Intressant frågeställning angående fyrfallna fåglar

kanske kan detta kan vara intresse

http://www.towerkill.com/issues/mech.html

http://www.towerkill.com/issues/litt.html

http://www.bsc-eoc.org/download/Francis-Jones-light-mortality.pdf

Som vanligt finns det erfarenhet i den litterära världen eller vad sägs om citat ur Sherlock Holmes ur nedan angivna länk...

Dr. Watson says, "Folk who were in grief came to my wife like birds to a lighthouse."

http://www.towerkill.com/workshop/proceedings/html/pan1.html

Kanske är det som när man kör bil och får solen mitt i ansiktet?

Det finns ju en hel del ställen längs kusten att studera så varför inte studera detta närmare under våren och hösten.

Frågan varför (?) kanske inte är så lätt att svara på men hur går kanske lite lättare...????


2005-12-12 19:04:00


ingemar johansson     



Hej!

Drar mig till minnes att jag läst teorier kring fåglarnas förmåga att känna av magnetfältet m h a små stavar av biomagnetit försvinner vid långvarigt mörker (man stoppade duvor (tror jag det var) i en mörk låda) I samband med ljusexponering visade duvorna åter navigeringsförmåga. Kort: att fåglarna söker sig till ljus för att ladda navigeringsutrustningen ("magnetsinnet")

Är det inte så att de flesta fyrfallna fåglarna slår i hjäl sig på de stag som ofta finns i anslutning till fyrtorn och liknande. (De som flyger in i de öppna lågorna gör det nog inte för att värma sig)

Jag och ytterligare några skådare roade oss oktobernätter 1973-75 att räkna sträckläten från trastar mfl tättingar och mycket tydligt var att bästa plats var framför trollhättans lasarett med alla tända fönster. Där hördes ca 10 gånger fler läten än i omgivande områden.

Hälsningar

Ingemar Johansson

2005-12-13 21:58:51


Ingemar Åhlund     



Tack Aimon och Ingemar J för de svaren. En hel del intressant läsning i ämnet fanns mycket riktigt på hemsidan www.towerkill.com. Vad Ingemar J skriver stämmer bra in på den informationen.

2005-12-17 08:04:34


Aimon Niklasson     



Hej Ingemar x 2
Satt igår kväll vid Sisjön en stund innan jag åkte till mitt natt jourpass och tittade på några viggar och lyssnade efter sparvuggla i närmast fullmånesken som speglade sig i sjön.
Kom att tänka på dom eviga frågorna ovan varvid det slog mig att månen när den är full kanske tidigt i evolutionen liksom kanske solen kan ha varit någon slags ledfyr för flyttning och innan människan började lysa upp Gaia så var det ju inte direkt farligt att flyga mot ljuset om man inte likt Ikaros lyckades ta sig så långt som man bara kan i fantasin. Detta är väl ett ganska fantasifull hypotes men man kan ju i alla fall undra hur ljuset som det i dag lyser över världen påverkar fåglar under sin flyttning
Se
http://antwrp.gsfc.nasa.gov/apod/image/0011/earthlights2_dmsp_big.jpg
Finns det någon som studerat med radar om det är en koncentration runt ljuskällor? Har inte läst på vad Alerstam et al gjort om detta men flygplatser (som ju Thomas från början jobbade med) borde ju då liksom sjukhus vara koncentrationskällor, vilket ju vore mindre bra ur trafiksäkerhet.
Eftersom jag har stor erfarenhet av att befinna mig på sjukhus på nätterna så har jag oxå lagt märke till att det verkar vara ett bra sträck över ex Östra sjukhuset men alla fläktsystem som sitter på taken förstör rätt väl möjligheten att använda detta på ett bra sätt. Koltrastarna har däremot tagit nytta av ljuset runt omkring sjukhusen eftersom dom börjar leta mask långt innan gryningen på gräsmattorna utanför.
Åter till verkligheten!
God jul på er!

2005-12-17 12:23:17

 
ingemar johansson     



Hej!

Det artificiella ljuset kan troligen påverka övervintrande koltrastar och rödhakar till att komma i gång med sången tidigare än flyttande "skogsångare" av samma arter. Man vet ju att dagsljuslängden inverkar på när fåglarna drar i gång och kanske kan denna extra exponering av ljus trigga i gång sångaktiviteten tidigare. Jag hör åtminstone koltrastar sjunga tidigare inne i stan än uppe Dalsland. Nu kan man ju invända mot detta påstående: det måste ju finnas koltrastar i skogen för att de skall sjunga, och här har ju övervintrande koltrastar en fördel eftersom de finns på plats hela tiden.
Uppe i mitt dalslandsnäste övervintrar ett 10-tal, vissa år fler, koltrastar. Koltrastarna vid Högskolan i VBG börjar sjunga skiftet jan/feb. I dalsland skiftet feb/mars.

Har också några övervintrande rödhakar i Vbg som sjunger tidigt långt innan det ljusnar i anslutning till artificiellt ljus.

Nu hamnade jag lite utanför fyrfallet men det handlar i alla fall om ljus i mörkret!

Hälsningar

Ingemar JOhansson

2005-12-17 17:14:50



Svara på
detta inlägg