FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
För att göra inlägg i forumet måste du logga in. Eftersom forumet drivs i samarbete med Kustobsar, är det Kustobsars användaruppgifter som gäller.
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

» Ny användare
     Observationer 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Observationer


Till
översikten
Partiellt albinistisk koltrast

Uno Unger     



Vid promenad genom Slottsskogen igår fick jag syn på en kraftigt vitfläckig adult koltrasthane. Den födosökte bland löven bakom Björngårdsvillan och jag lyckades få en bild på den som nu ligger på Svalans bildgalleri.

http://www.artportalen.se/artportalen/gallery/Image.aspx?obsID=4908037&imageID=4082&page=0

Eftersom den hade ett så karaktäristiskt utseende, borde den vara lätt att känna igen individuellt. Det skulle vara intressant att kunna följa denna fågels uppträdande i Slottsskogen. Hör gärna av dig hit till Forum om du sett denna fågel tidigigare eller om du får se den i framtiden.

2005-12-14 04:26:49


Stig Fredriksson     



Vitfläckiga koltrastar har genom åren setts i Slottsskogen med varierande frekvens. Åren 1990-1995 fanns flera olika ganska så fläckiga koltrastar i dalen från Fågelhuset ner till Kobbs byst, med viss koncentration till Alpdalen, den dal som går NO-SV väster om Säldammen. Nästan inga har setts utanför detta begränsade område. På senare år har få eller inga vitfläckiga koltrastar setts, jag har inte fört någon statistik på detta men noterar när jag ser någon trast (liksom andra fåglar) med vita fjädrar.

Mitt intryck är att detta är ovanligt, förekommer lokalt en tid och sedan tynar bort/döljs. Det förekommer ändå betydligt oftare än hos t ex björktrasten. Så mycket vitt som på Unos bild har jag bara sett på en koltrast tidigare här. Intressant är att av de 15-20 olika koltrastar med vita fjädrar jag sett i Slottsskogen 1985-2005 har samtliga varit hanar. Kanske denna egenskap ärvs enbart på fädernet, men kan förstås vara lättare att lägga märke till på hanarna, som oftast också är mer synliga av lätt insedda skäl.

2005-12-14 21:43:56


Jonas Grahn     



Håller med om att så här vitfläckiga koltrasthanar är rätt ovanliga. Annars är det ganska typiskt att de är vitspräckliga i ansiktet, har alla eller någon handpenna vit, och ibland även vita stjärttäckare och skapularer. Någon gång har jag sett så gott som helvita individer (men det var inte i Sverige).

Har nån över huvud sett en partiellt albino koltrast annat än i stadsmiljö, och har någon en bestämd mening varför det är så? Jfr t ex kajor och gråkråkor med "vingband".


2005-12-17 16:08:03


Martin Lind     



Det har även hållt till en partiellt albinistisk koltrasthane vid Grindstugan vid ingången till botaniska trädgården, jag har sett den från 1999 (kan ha funnits tidigare där) och åtminstone fram till 2003 (ej samma som på Unos bild), då jag lämnade Göteborg. Undrar om den fortfarande finns kvar?

Är koltrastar väldigt ortstrogna? Den höga frekvensen partiell albinism tycker man borde spädas ut med genflöde från andra populationer i göteborg, de är ju knappast isolerade, eller är måhända alla fläckiga trastarna syskon?

2005-12-18 18:33:41

 
Catarina Grengby     



Koltrasten med vit krage som hållit till nära entrén till botaniska trädgården tycks ha försvunnit. Varje vinter under ett antal år har den kommit till fågelbordet vid personalbyggnaderna, men förra vintern syntes den aldrig till och så inte heller i år.

2005-12-23 18:04:10



Svara på
detta inlägg