FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
För att göra inlägg i forumet måste du logga in. Eftersom forumet drivs i samarbete med Kustobsar, är det Kustobsars användaruppgifter som gäller.
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

» Ny användare
     Fältbestämning 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Fältbestämning


Till
översikten
Fjällvråk

Göran Karlsson     



Jag har intresserat mig lite för fjällvråksbestämning ang ålder och kön. Det finns en bild i bildgalleriet på en fjällvråk med texten "1 ad hona Hönö kyrkogård, Hönö, Boh 28.1 14:30 (Bengt Karlsson)". För mig ser det ut som en juvenil dräkt, nu 2k fågel. Karaktärer som talar för detta tycker jag främst är det mörka bröstet, gultonade täckare och obandade handpennor. Fler synpunkter från betydligt mer erfarna fjällvråksskådare vore intressant.

2006-01-29 13:11:07


Bengt Karlsson     



Hej Göran, tack för kommentaren!
Jag har ingen erfarenhet av bestämning av ålder och kön av fjällvråk så jag kan säkert vara fel ute.
Jag bedömde den som ad. efter (vad jag tycker) distinkta ändband och avsaknad av ljus handrygg.
Jag har lagt upp ytterligare en bild som visar lite mera av vingens översida.


2006-01-29 21:35:01

 
Aimon Niklasson     



Hej!
Själv haft besvär med detta och kanske kan Unos och Ingemars kommentarer i länken
Äldersbestämning av Fjällvråk
vara till hjälp.
Såg Bengts bild och funderade främst över det jag "uppfattade" som rel längsstreckat bröst.
"Enda?" sättet att lära sig mer är väl att fortsätta att fotodokumentera fjällvråkar och att hålla diskussionen levande!

2006-01-29 22:17:13



Svara på
detta inlägg