FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
För att göra inlägg i forumet måste du logga in. Eftersom forumet drivs i samarbete med Kustobsar, är det Kustobsars användaruppgifter som gäller.
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

» Ny användare
     Observationer 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Observationer


Till
översikten
Möss i min starholk.

Kristian Thisted     



Hej! Hittade flera döda möss och ovanligt mycke mesfjädrar i en av mina starholkar i går. Kan det vara sparvugglan?

/K

2006-01-30 08:37:36


Peter Strandvik     



Ja det är det garanterat, kolla runt i fler starholkar, om du har, i samma område. Dom har ofta "födoupplag" på flera ställen.
Ibland är ugglan hemma (på dagen).

Lyssna oxå nu i skymningen, dom lär väl börja spela snart o ropar bara i skymningen

Peter S

2006-01-30 08:59:10


Kristian Thisted     



Tack för ditt snabbt svar!
Jag skall kolla resten också. Det borde väl då häcka i närheten? Kan de häcka i starholk? Jag har även en tornfalksholk i närheten. Kan de häcka i en sådan?

/K

2006-01-30 09:06:02


Peter Strandvik     



Dom ropar i gryningen oxå (glömde det ovan).

Jo dom kan häcka i närheten, men platsen kan oxå vara ett vinterrevir.

Dom häckar helst i gamla hackspettshål, men kan häcka i specialholkar (hålet som för stare, men djupare o med tjockare (5cm) framsida, helst stock-karaktär!)

Roland Börjesson har en del lyckade häckningar i sådana holkar från bla Svartedalen N om Kungälv.

peter s

2006-01-30 09:32:03


Kristian Thisted     



Ok!

Hur långt kan det då vara till sommarreviret?
När tycker du att jag skall rensa holken?

/K

2006-01-30 13:03:14


Peter Strandvik     



500 m till många mil (?????)
Jag vet inte detta.

Rensa dem 15-20 april, strax innan stararna skall börja bygga!

peter

2006-01-30 15:45:26


Magnus Unger     



Det har i vinter varit en liten tendens till invasion av sparvugglor med flera fynd på lokaler som i vanliga fall aldrig hyser sparvuggla under häckningstiden. Det föreligger t.ex. fynd på lokaler som Slottskogen, Änggårdsbergen och Gamlestan för att nämna några. Det är därför ej omöjligt att din uggla endast varit på plats tillfälligt, och den har kanske redan försvunnit.

2006-01-31 20:23:21


Stefan Oscarsson     



Jag har tyvärr samma erfarenheter som Magnus, efter att ha haft "i gång" 7 lämpliga holkar på Orust i flera år som Stefan Avenfors har tillverkat, rensade tre av dem idag och fann ett färskt förråd och ett ruttnande, har läst en undersökning från Finland där det stod att de aldrig har haft en häckning närmare ett bostadshus än 1 km, vi har tagit fasta på det samt biotopen men det vill sig inte riktigt ändå trots spelande fåglar sent i mars, kanske de finner lämpligare bostäder men skam den som ger sig.......förresten läste jag en annan teori att Sparvugglan har det lite jobbigt här pga ständigt ruttnande förråd vilket jag kan tänka mig stämma.

2006-01-31 22:29:37


Stefan Oscarsson     



Glömde skriva att vi har hittad förråd på fyra av lokalerna och på någon eller flera varje år.

2006-01-31 22:32:29

 
Kristian Thisted     



Kollade holkarna i går och den finns färska spår mes och mus. Har inte sett den och ej heller hört något spel. Den borde väl ha flyttat till ett sommarrevir vid det här laget?

2006-03-30 08:30:19



Svara på
detta inlägg