FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
För att göra inlägg i forumet måste du logga in. Eftersom forumet drivs i samarbete med Kustobsar, är det Kustobsars användaruppgifter som gäller.
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

» Ny användare
     Lokaler 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Lokaler


Till
översikten
Prästabäcken

Ola Bäckman     



Hej! Tänkte bara höra om någon kan ge en liten beskrivning på var dvärgbeckasinen håller till i Prästabäcken samt hur man enklast tar sig dit med kommunala medel.

Tacksam för svar!

/Ola Bäckman

2006-02-01 17:28:50


Lars Eric Rahm     



Bussar som du enklast åker med är linjerna 751, 753 eller 771. 751 går vissa turer från Partille och vissa från Mölnlycke och med slutstation Frölundatorg. 753 går från Heden med slutstation Helenedal. 771 går bara vardagar från Nils Ericssonsterminalen till Frölunda torg. Alla dessa stannar vid nån av hållplatserna vid Pedagogen och då har du max 150 meter till bäcken. (Alla linjer går också åt andra hållet!)

Prästabäcken är ett litet bäckavsnitt som går i dagen ett par hundra meter parallellt med Bifrostleden från rondellen vid Pedagogen och söderut till nästa rondell. Den senaste veckan verkar det som om beckasinen hållit till nära kulvertarna i norränden. (Alltså nära rondellen vid Pedagogen.) Där i norr finns det två tillflöden och det verkar som om fågeln företrädesvis varit i det smala av dessa två.

Tänk på att det finns goda chanser att hitta fågeln genom att bara spana av kanterna i bäcken. Stöts fågeln kan den naturligtvis gå ner var som helst i bäcken och jag vet också att den ibland har landat på torra land. Inte helt bra naturligtvis!

Lycka till, men var försiktig. Jag bor nära och förstår att det är många besök varje dag. Fågeln kan behöva lite lugn och ro ibland...

2006-02-01 18:12:48


Andreas Nyström     



Lika bra att ta saken i egna händer, eller hur Ola ;o)

Tack för beskrivningen Lars Eric! Vi lovar att vara försiktiga, precis som alla, alltid, borde vara.

-Andreas


2006-02-01 19:35:58


Ola Bäckman     



He, he! Absolut Andreas! Det säkra före det osäkra. ;-)

Tack Lars Eric! Självklart tas största hänsyn till fågeln som sig bör i vanlig ordning.

2006-02-02 00:05:27


Jörgen Grahn     



Bra att ni tog upp det där med försiktigheten.

Jag har inte varit och letat efter den själv, så kanske
man kan stå och titta på beckasinen medan den födosöker
ostört -- men varje gång jag läser om att nån obsat den
(dvs mer eller mindre dagligen) föreställer jag mej en
beckasin som får flyga runt, runt hela dagen i kylan, och
det får mej på dåligt humör.

2006-02-03 22:33:51


Ola Bäckman     



När vi var där så låg den intill några stenar. Vi smög försiktigt och tog ett par foton och gick därifrån. Den rörde sig inte så förhoppningsvis blev den inte särskilt störd av oss. Vet inte hur det har varit för andra men är det så att den ofta blir stött under obsarna så är det så klart tråkigt.

2006-02-04 02:49:06

 
Lennart Falk     



En söndag i januari var jag vid Prästabäcken och såg den lilla tappra beckasinen trycka i snön. Vi var åtminstone 5 personer som tittade på den från andra sidan av diket, och den låg hela tiden och tryckte. När vi alla hade lämnat platsen, och jag befann mig vid vägen nära Pedagogens P-plats, fick jag se fågeln flyga flera varv kring området innan den slutligen tog mark i den ena kulverten (kollade på långt håll, och konstaterade att det var tomt på gamla stället). Kanske kan det ha varit stressen från oss som fick den att flyga upp och byta viloplats, men det är ju inte lätt att veta. I alla fall drog den sig nog för att lyfta i vår åsyn. Jag har ingen bestämd uppfattning om dess känslighet, men det här gav mig ändå en liten funderare.

2006-02-04 14:55:43



Svara på
detta inlägg