FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
För att göra inlägg i forumet måste du logga in. Eftersom forumet drivs i samarbete med Kustobsar, är det Kustobsars användaruppgifter som gäller.
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

» Ny användare
     Upplevelser i fält 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Upplevelser i fält


Till
översikten
spännande matgäst vid fågelbordet

karin ekeborg     



Rovfåglarna lider säkert av denna snörika vinter. Särskilt ungfåglarna, kan jag tänka.
En ung ormvråk har befunnit sig på och nära min tomt i några dagar. Den har sett ynkligare ut för varje dag- så jag tänkte att visst kan man väl mata en ormvråk såväl som alla andra fåglar på tomten.Så nu har jag matat ormvråken med frysta lammkotletter under tre dagar och jag tycker vråken ser starkare ut för varje dag.
Det jag nu funderar på är hur jag skall bete mig mot vråken- den får naturligtvis inte bli för tam, för det finns väl fortfarande personer med gevär som har rovfågelshat inom sig- och jag vill ju inte att "min vråk" skall bli skjuten.
Skall bli kul att följa utvecklingen!
Mitt fågelbord finns på Årnäshalvön, ca 1 mil norr om Varberg.
Hör gärna av Dig, Du som också matat rovfåglar på Din trädgårdstomt!
Karin Ekeborg

2006-02-01 23:44:33


Mikael Nord     



Lycka till Karin !

Många fåglar har det jobbigt denna vinter. Det är nog inte så värst många ormvråkar som kalasar på lammkotletter :)

2006-02-02 15:38:52


Jörgen Grahn     



Det finns många som matar rovfåglar, men då mest sparvhökar,
och så att säga indirekt ;-)

Jag gissar bara nu, men jag tror inte det är nån risk att
ormvråken blir för tam. Det måste vara ren svält som får
den att äta så som den gör överhuvudtaget (om du inte har en
väldigt stor tomt).

2006-02-03 22:30:12


Martin Alexandersson     



Det är nog väldigt liten risk att rovfåglar som ormvråkar blir för tama. Det är nog som Jörgen skriver att det är hungern som får den att byta beteende.

Du behöver inte slösa dyra lammkotletter på en ormvråk, köp billigare köttbitar, gärna med en del fett på som den kan glufsa i sig. "Risken" med att lägga ut för mycket mat är att såväl kråkfåglar samt andra rovfåglar hittar stället och börjar kalasa de med.

Lägg gärna ut mat före gryning om det går, så kommer den säkert tidigt och äter när det är minst störningar i omgivningen.

Försök lägga maten vid så stor "öppning" som möjligt, så att den känner sig säker när den kommer ner och kan spana av alla ev faror som kan närma sig och har gott om flyktplats.

Hade vi haft ormvråkar kvar här i Gävle där jag bor hade jag blivit sugen att mata lite, nu får vi nöja oss med att ett par berguvar kanske kommer försöka häcka inne i stan.

http://www.arbetarbladet.se/local_article.php?id=364264&avdelning_2=101

2006-02-04 00:36:54


karin ekeborg     



Ny rapport från min matgäst ormvråken.
Jag har börjat kalla ormvråken vid namn -kallas "Olle"- för nu är det 6 dagar som jag haft förmånen att varje morgon se "Olle" smörja kråset- nu i form av karrekotletter.
Tomten är ganska stor. Jag går ut tidigt varje morgon , visslar och lägger maten på en öppen gräsyta. Så går jag in- väntar ca 10 minuter och sedan sitter Olle där...
Men som tur är är vråken mycket skygg, så fort jag rör mig ute flyger den.
Det verkar på inläggen ovan att jag kan fortsätta mata vråken eftersom beteendet ändras när inte hungern är så stor.
Jag vill ju inte medverka till att en ormvråk skall bli tam och inte längre vara rädd för människor.
Det finns ju fortfarande många rovfågelshatare,har jag förstått.
Karin




2006-02-05 19:18:49


Björn Dellming     



En sak man ska vara medveten om när det gäller att lägga ut mat före gryningen är att man antagligen kommer locka till sig granskapets majoritet av gnagare. Råttor och möss är i regel nattaktiva djur som mer än gärna kommer låta sig smaka av utlagda köttstycken. Vill man hålla dem borta från sin tomt (dagtid lär de söka skydd i anslutning till huset) så bör man undvika att mata i mörkret... Fast har du tur så kan ju gnagarna locka till sig en och annan uggla :)

2006-02-05 20:42:06

 
Peter Strandvik     



Det är sannolikt ingen risk att vråken blir tam, även om det är en ungfågel.

Som kuriosa(?), kan jag nämna att när vi på 1980-talet vingmärkte ormvråkar (o tornfalkar) på Hisingen.
(För att se hur stora revir dom hade), var det oxå en av dessa vråkar, en ad fågel, som kalasade på talg, om jag minns rätt, på ett fågelbord.
Vi blev hembjudna o satt på verandan o läste av fågeln, som fö häckade i många år knappt 1 km från "fågelbordet"!!

Denna vråk blev aldrig tam, men kände igen oss (liksom många andra fåglar gör), när vi kom för årets ringmärkning av ungarna!

Peter S

2006-02-06 11:10:16



Svara på
detta inlägg