FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
För att göra inlägg i forumet måste du logga in. Eftersom forumet drivs i samarbete med Kustobsar, är det Kustobsars användaruppgifter som gäller.
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

» Ny användare
     Observationer 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Observationer


Till
översikten
Snösiskor vid Sisjön

Markus Lagerqvist     



Idag är inrapporterat 3 snösiskor, lokal "Sisjön, Askim"; hade varit fint att få en närmare beskrivning av observationen - beteende, mer precis lokalbeskrivning etc.!

2006-02-28 22:06:58


Daniel Gustafsson     



Birger Kaiser ringde för en timme sedan och frågade samma sak. Vi var ute på Sisjön och borrade i isen idag för att ta upp planktonprover (stötte upp två sånglärkor som satt och tryckte någonstans på isen dessutom; jag såg dem bara i flykten), och när vi var på väg tillbaka till vad Birger nu förklarat är badplatsen påpekade en kurskamrat att det satt en massa småfågel under några alar precis i strandkanten på badplatsen (i vad jag förstår är södra änden, men jag har aldrig varit där när det inte varit 20 cm snö över allt, så den kan mycket väl fortsätta längre söderut).

Siskorna höll till i och under dessa alar, men drog sig långsamt "moturs" längs sjöns kant från al till al när det började komma mer folk. Efter att ha fikat vid grillplatsen eftersöktes de igen, men hela flocken hade dragit vidare någonstans, rimligen längre norrut längs stranden, eftersom de var på väg åt det hållet. Men det blåste så oerhört just då att jag ganska snabbt gav upp att försöka hitta dem igen.

2006-02-28 22:35:14


Markus Lagerqvist     



Hej,

Tack för svaret, och gratis till observationen!!

En sak att tänka på vid rapportering från Sisjön är att halva sjön ligger i Askim, och den andra halvan i Mölndal, inkl. bl.a. badplatsen.

2006-03-01 06:48:10


Daniel Gustafsson     



Oj, ja, det tänkte jag inte på. Både sånglärkorna och siskflocken var i närheten av badplatsen, så det borde ju vara i Mölndal, då. Går sådant lätt att ändra i Svalan?

2006-03-01 08:01:25


Uno Unger     



Hej Daniel,

Visst går det lätt att ändra lokal i Svalan. Efter inloggning går du först på fliken "Visa fynd", gå sedan via fliken "Region" och skriv in Sisjön i fältet "Sök lokal" och tryck på "Sök", därefter väljer du den lokal du rapporterat från, i ditt fall "Sisjön, Askim". Därefter kan du direkt trycka på fliken "Administrera fynd" och du får upp fynden vid lokal "Sisjön, Askim" i år. Markera nu i rutorna framför varje observationsrad där det är aktuellt att byta lokal och tryck på Ändra-knappen längst ner till höger på sidan. Du får då upp en ruta som rubriceras "Redigera fynd" där du på raden för lokalnamnet trycker på en ny Ändra-knapp. Du får nu upp en ruta där du kan skriva in Sisjön igen i fältet där det står "Ange lokalnamn" under rubriken "Sök lokal" och tryck på "Sök". Du får då upp de lokaler som har Sisjön i sitt namn, bl.a. den för din del aktuella lokalen "Sisjöns badplats, Mölndal". Välj den lokalen genom att trycka på namnet. Du får frågan om du vill byta namn vilket du markerar och du får åter upp formuläret "Redigera fynd" där du nu ser att lokalnamnet är utbytt. Tryck till sist på Spara-knappen på "Redigera fynd"-formuläret och det hela är klart.

2006-03-01 17:49:51


Uno Unger     



Hej igen!

Hur man väljer lokal för sina observationer när man rapporterar från nya områden, som man kanske inte rapporterat från tidigare, aktualiseras av det som berörts ovan i denna tråd.

Ett bra tips är att man efter inloggning och tryck på "Rapportera"-fliken inte direkt går till den ruta, om då kommer upp (med rubrikerna "Mina lokaler" och "Sök allmän lokal), utan man går vidare och trycker på fliken "Ny fyndplats". Det kommer då upp en Sverige-karta, som man kan zooma in i, och vid största förstoringen av det kartutsnitt man valt, kan man under kartan markera med markören i en ruta "Visa lokalnamn" och då får kartans lokalprickar namnetiketter, som är tryckbara. Trycker man på den namnetikett som man på kartan tycker bäst överensstämmer med den lokal man vill rapportera ifrån och därefter trycker på "Rapportera"-fliken på andra raden uppifrån så får man upp rapportformuläret färdigt att börja fylla i.

2006-03-01 18:20:12

 
Daniel Gustafsson     



Så, då är det ändrat. Tack så mycket.

2006-03-02 17:17:34



Svara på
detta inlägg