FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
För att göra inlägg i forumet måste du logga in. Eftersom forumet drivs i samarbete med Kustobsar, är det Kustobsars användaruppgifter som gäller.
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

» Ny användare
     Övrigt 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Övrigt


Till
översikten
"Sörpa" till fågelbord

Tommy Mogren     



Jag har länge haft ett fågelbord under vintrarna där jag matar fåglar med diverse frö och nötter.
Tyvärr är inte alltid de påsar med vildfågelfrö som jag hittar i butiker de bästa, så jag hajjade till när jag läste Tommy Ek's inlägg där han beskrev sin "sörpa" som han gjorde.

"ingen trädkrypare vid matningen, men denna vinter har det varit 2 st stationära här, äter med förkärlek en "sörpa" av matolja, havregryn och kokos"

Provade snabbt detta i går. Blandade i hop sörpan och stod där sedan och funderade hur jag skulle servera denna läckerhet till mina gäster. Det blev till slut en liten skål under fågelbordet.
De enda besökarna som har kikat på sörpan är en nötskrika som provsmakade men återgick till nötterna i stället.


Nu är jag väldigt nyfiken på fler recept till sörpa och egengjord fågelmat. Hur gör ni ?

Hur serverar ni det sedan ?


Tommy Mogren

2006-03-08 10:15:28


Tommy Ek     



Hej Tommy.
"sörpan" består av havregryn, kokos, russin mm. och matolja som jag rör ihop i en skål och sedan lägger på fat som man har under blommkrukorna. Ställer fatet lite i skydd för snö och regn. Det är väl mest tänkt för rödhake och trastar. Tommy

2006-03-08 10:55:07

 
Tommy Mogren     



Hej,

Ok, tackar för det. Skall krydda den med lite russin också då.
Så får jag se hur intresset är. Idag var det svalt intresse för det, men förhoppningsvis kommer dom smaka av och gilla det.

Några mer som blandar egna "sörpor" ?

Tommy Mogren

2006-03-08 22:00:55



Svara på
detta inlägg