FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
För att göra inlägg i forumet måste du logga in. Eftersom forumet drivs i samarbete med Kustobsar, är det Kustobsars användaruppgifter som gäller.
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

» Ny användare
     Övrigt 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Övrigt


Till
översikten
Kvadratjakten 14 maj 2006

Magnus Unger     



Då är det dags för vårens upplaga av kvadratjakten, det datum vi har bestämt preliminärt är söndagen den 14 maj.

Det blir fjärde gången denna tävling går av stapeln, hoppas så många som möjligt kan detta datum då i alla fall vårt lag inte har så många andra datum att välja på.

Reglerna är precis som tidigare år:

- Rutan på 10x10 m ska ligga inom Göteborgs rapportområde.
- Samtliga arter måste observeras inifrån rutan av samtliga deltagare under tävlingstiden (midnatt till lunchtid).
- Varje lag ska bestå av 3-5 deltagare.
- Om flera lag vill stå på samma lokal har lag som inte stått på lokalen tidigare företräde, i annat fall sker lottning.

Anmälningar kan göras i den här tråden i forumet, lämna laguppställning (så långt det är klart) och lokalförslag om ni har något. Allt går att komplettera i efterhand såklart. Det går också bra att efterlysa lagmedlemmar m.m. om man inte är fullt lag.

Som vanligt hoppas vi på en hård kamp med många deltagare i denna mycket underhållande tävling.


2006-04-20 16:48:27


Markus Lagerqvist     



Lag Dellming/Lagerqvist anmäler sej härmed, ytterligare medlem på gång. Med oss kommer vi att ha Malin Karlsson.

Vi velar lite om var vi vill stå. Just nu lutar vi lite åt en repris på Ersdalen, för att få revansch för det usla resultatet när vi stod där 2004.

2006-04-23 18:50:59


Daniel Gustafsson     



Lag Gustafsson/Ekman/Nilsen anmäler sig också, och skulle preliminärt vilja ha Torslandaviken i år.

2006-04-23 23:12:58


Magnus Unger     



Lag 2xUnger och Svanberg anmäler sig också, och vi funderar på Öxnäs.

2006-04-24 08:28:41


Pär Lydmark     



Jag har bara pratat med delar av laget än (Svedholk), men vi anmäler oss ändå. Ska kolla med Anders idag, och nu är ju Micke tillbaka i landet igen så vi bör nog fylla ut laget. Vi har ett par olika alternativ till lokaler men har inte bestämt oss ännu. Helst vill vi vaska fram en lokal där vi inte stått tidigare så vi måste ut och reka lite.

2006-04-24 08:47:27


Per Björkman     



Jag kan bara upplysa att 14 maj anordnas "Fågelskådningens dag" över hela landet, detta innebär att det kanske kommer att vara mycket folk ute. Jag vet inte om det "stör" lagen? Tyvärr lovade jag att finnas ute för guidning, så för min egen del ser det mörkt ut för medverkan i tävlingen denna gången med, såvida inte den kan köras på lördagen....
Ha det gott annars!

2006-04-24 10:04:52


Magnus Unger     



Synd att du inte kunde Per, tyvärr är det omöjligt att köra på lördagen för vårt lag.

Även vår ambition har varit att hitta en ny lokal vi inte testat tidigare, men på grund av att Uno och Stefan är på Nidingen 6-13 maj så blir det inte mycket tid till rekning, så vi kanske får köra på en lokal vi redan känner till.

Men man vet aldrig vi kanske ändrar oss i sista minuten som sist ;)


2006-04-24 14:10:01


Niklas Aronsson     



Tyvärr gäller samma sak för mig som för Björkman. Jag har lovat att guida i T-landaviken under fågelskådningens dag, så jag får också hoppa över i år. Tyvärr.


2006-04-24 20:50:55


Pär Lydmark     



Kan meddela att lag "Löst Folk & Svedholk" nu är fulltaligt. Under Löst Folk ingår numera jag och Anders, och Micke ligger i standbyläge och ansluter eventuellt.

2006-04-24 21:20:39


Anders Kronhamn     



Och undertecknad som ingår i lag "Löst folk och Svedholk" vill bara meddela att vår seger är så gott som klar. Under min utlokalisering i Svea Rikes mer perifera delar så har jag nämligen under våren plockat på mig lite ugglor, skogshöns och hackspettar, så bli inte förvånade när det börjar stänka larm om lokalen vi står på! Frågan är bara hur många gråspettar och slagugglor som får plats i bilen ner...
Det lag som bjuder högst kan kanske få ta del av någon överbliven tjäder eller tretåig knack. Möjligen kan också någon tallbit knôkas ner i handskfacket. Leverans sker under lördagen och budgivning kan göras här på kustobsar...

Må bäste fifflare vinna!

2006-04-25 18:37:15


Pär Lydmark     



Fan vad bra Anders! Med de där resurserna kan vi ju t.o.m. vinna genom att stå i Rya skog. Eller tingstadstunneln.

2006-04-25 22:26:56


Malin Karlsson     



Jag uppgraderas härmed från medföljare till fullvärdig medlem i lag Dellming/Lagerqvist. :)

2006-04-26 18:48:16


Pär Lydmark     



Kan meddela att jag och Johan igår var ute och rekade in vinnarkvadraten där vi i lag "Löst Folk & Svedholk" kommer att stå. Vi är ledsna att behöva meddela övriga detta, men vi har i år hittat en så överlägsen kvadrat att den omöjligen går att slå. Men ni andra får ju gärna vara med i tävlingen ändå, om än mest för syns skull. Och kanske en fight om andraplatsen, som inte heller är fy skam.

Vår alldeles särdeles fantastiska kvadrat huserar söder om Prästgårdskilen, på en höjd rakt söder om Lilla Hästholmen precis öster om en liten udde som heter Granudden (endast utmärkt på Fastighetskartan). Man når udden från Annexegården i närheten av Lilleby.

I rutans kant har vi en liten talldunge på 5x5 meter där Anders kommer att släppa ut sina medhavda skogsfåglar från Närke, så bli inte förvånade om vi som första art får in spelande järpe.

2006-04-27 08:31:15


Magnus Unger     



Hittills har vi alltså fyra säkra lag:

1. Gustafsson/Ekman/Nilsen: Torslandaviken

2. Dellming/Lagerqvist/Karlsson: Ersdalen?

3. Löst Folk & Svedholk: Prästgårdskilen

4. Ungers & Svanberg: Öxnäs?

Sedan vet jag att Christer Fält kan ha ett lag på gång hoppas det löser sig.

Det skall för övrigt bli kul att se det Lösa folkets och Svedholks miner när dom vid artgenomgången märker att deras resultat inte räcker mer än till sista platsen. Eller också kanske dom inte blir förvånade eftersom det var tävlingen om vem som kommer sist dom siktade på att vinna ;)

Ni som fortfarande går i tankar om ni skall samla ihop ett lag eller inte kan jag komma med några trevliga tips på lokaler: Stora Amundön, Brottkärr, Ragnhildsholmen, Välen och Hökälla. Det är bara att välja och vraka eller hitta en ny lokal.

2006-04-27 13:13:52


Christer Fält     



Hallå!

Anmäler lag "Gunde vallar skidor" till årets fyrkant!

-Gunde - Roger Eskilsson

-Paraffinet - Christer Fält

-Träbaljorna - Jesper Knape


Vallarhidet - Nötholmen, Hönö.


/Go helg!



2006-04-28 17:31:58


Björn Dellming     



Tänkte bara räta ut ett frågetecken. Lag Dellming/Lagerqvist/Karlsson tänker som förutspått stå vid Ersdalen, Hönö. Kan bli kul att jämföra Nötholmen och Ersdalen. Nötholmen är ju en bevisat duglig höstkvadrat, men håller den på våren? ;)

2006-04-28 18:44:20


Christer Fält     



Hallå igen!

Nog skall väl Nötholmen erbjuda en talgoxe eller två...
By the way en småländska har anslutit till "Gunde vallar skidor".

-Kranskulla - Barbro Björkman.


/Paraffinet



2006-04-30 06:16:46


Pär Lydmark     



Såhär sex dagar innan sammandrabbningen tänkte jag bara meddela att Micke nu meddelat att han också kan vara med, vilket gör att laguppställningen i det segrande laget Löst Folk & Svedholk numera ser ut såhär: Johan Svedholk, Pär Lydmark, Anders Kronhamn, Mikael Molin. Platsen som gäller är fortfarande Prästgårdskilen.

2006-05-08 08:37:01


Magnus Unger     



Alla i mitt lag förutom jag är förnärvarande på Nidingen men jag jobbar för fullt för att försöka välja nån annan lokal än Öxnäs för att en ny lokal skall få visa framfötterna. Men den största anledningen till att vi inte vill stå vid Öxnäs är för att ni andra också skall ha en chans att vinna ;)

Troligen blir det nånstans på Björkö men jag måste reka där en gång först, om inte Löst folk & Svedholk blir lite mer ödmjuka så kanske vi måste sätta dom på plats genom att ställa oss på Öxnäs :)


2006-05-10 16:59:58


Pär Lydmark     



Om ni ska stå på Björkö måste ni ju välja Pjonken, om inte annat på grund av det fantastiska namnet. Jag var visserligen själv och rekade på Pjonken inför en tidigare kvadratjakt utan att hitta något riktigt bra ställe att stå på (men å andra sidan lade jag inte ner så mycket tid som det kanske behövdes).

När det gäller ödmjukheten är det inga problem. Vi kan lika gärna vinna på ett ödmjukt sätt, och om ni står på Öxnäs eller något annat ställe bör inte kunna påverka utgången.

Ödmjuka hälsningar från oss i Ödmjukt men löst folk & Svedholk...

2006-05-10 17:07:15


Pär Lydmark     



Nu närmar sig söndagen med stormsteg, så det kanske är på sin plats med lite regelrepetition.

- Tävlingstiden är 0:00-12:00.
- Laget ska bestå av 3-5 personer.
- Alla arter måste ses/höras från en ruta på ca 10x10 m.
- Alla arter måste ses/höras av samtliga lagdeltagare.
- Elektroniska hjälpmedel (paraboler, bandare) är ej tillåtna.
- Det är tillåtet att lämna rutan, t ex för att säkra en bestämning av en fågel man ser inifrån rutan, men arter som endast ses utanför får ej räknas.

Notera samtliga arter och aktuell totalsumma vid varje hel timma inför artgenomgången. Artgenomgången sker så snart som möjligt efter kl 12:00 på någon centralt belägen lokal, förslagsvis Vadskärsudden i Torslandaviken (som ju varit het på sistone). Om något hett skulle dyka upp under dagen på annan lokal tar vi såklart artgenomgången där istället, så se till att någon i laget har kontakt med antingen mig eller Magnus under dagen.


2006-05-11 15:16:20

 
Christer Fält     



Hej!

"Gunde vallar skidor" byter till lämplig terräng - Brudarebacken.

Skälet är att vuxna män i grönt och "knallpulverpickadoler" skall leka just kring Nötholmen och Dana fjord hela helgen. Dag som natt...

/Paraffinet

2006-05-13 13:34:05



Svara på
detta inlägg