FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
För att göra inlägg i forumet måste du logga in. Eftersom forumet drivs i samarbete med Kustobsar, är det Kustobsars användaruppgifter som gäller.
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

» Ny användare
     Lokaler 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Lokaler


Till
översikten
Gräns Vg / Bohuslän ?

Tommy Mogren     



Jag rapporterar ofta från min hemlokal som är Surte, och ser nu att den sorteras under Bohuslän.

Detta känns helt fel för mig, som trodde vi tillhörde Västergötland.

Letade efter kartor som detaljerat visade gränsen, och hittade denna: http://www.sverigeguiden.com/landskap/vgotkart.htm

Där tillhör Surte Västergötland.
Vad är rätt ?

Finns det en anledning till att Surte sorteras under Bohuslän i stället för Västergötland ?

Vore intressant att se en detaljerad karta över rapporteringsområdet på kustobsar.

Tommy

2006-05-16 21:41:57


Magnus Unger     



Det är ett problem med gränsdragningen i svalans kartserver, vi har påpekat det flera gånger utan att det visats något intresse att fixa detta.

Surte hör inte överhuvudtaget till Göteborgs rapportområde och skall därmed egentligen inte visas på kustobsar överhuvudtaget.



2006-05-16 22:52:07


Matti Åhlund     



Fotvårtan på Svalans karta över Bohuslän har plågat mej länge. Och rrk Bohuslän har också påpekat den konstiga gränsen i Svalan för Svalan-gänget. Men så läste hittade jag den här hemsidan: http://svenhgullman.nu/oevrigt/surte1.htm (+fortsättning)
Det verkar alltså som någon skulkande ogärningsman i lönndom under de senaste åren återinfört en medeltida gräns för Bohuslän. Tittar man vid Surte på t ex på översiktskartan i lantmateriet.se så finns utbuktningen över Göta älv med! Men i NE från 1990 och på kartor från samma tid ser Bohuslän ut som det ska (som vi är vana vid). De kartkunniga vid Bohusläns museum forstod inte heller vad som hänt, för övrigt.

2006-05-17 00:05:24


Tommy Mogren     



Ok, tråkigt att det inte rättas till efter påpekningar.
Intressant är ju att nya lokaler som jag skapar i Surte hamnar under Västergötland. Kanske är det ett gammalt fel som endast dröjer sig kvar i befintliga lokaler ?
(Vem kan ändra dessa lokaler ?)


Du skriver också att Surte inte tillhör Göteborgsområdet alls och det ger mig nya frågetecken.

Surte (till exempel ) ligger oerhört nära Göteborg, men skall inte tillhöra Kustobsar säger du.

Då undrar jag varför Härryda skall tillhöra Kustobsar.
Det ligger ju längre bort från Göteborg.

Jag har letat men inte kunnat hitta någon detaljerad text eller karta som visar Kustobsars upptagningsområde.
Det nämns "Göteborgsområdet" bara, och det är ju högst subjektivt.

Finns det en detaljerad förklaring (kartor?) till vad som ingår i Kustobsar ?
Finns det även en förklarande text till varför området är specificerat som det är ?


Matti, det var en intressant läsning du hittat.
Tänk om skolorna lärde ut historien runt Göteborg på ett intressentare sätt, då hade man vetat mer redan.. :-)

Tommy

2006-05-18 11:49:12

 
Pär Lydmark     



Kustobsars upptagningsområde är baserat på de tre rapportområden (dvs Rrk-gränser) som finns på Västkusten: Halland, Göteborg och Bohuslän.

Hallands rapportområde = hela landskapet Halland.

Göteborgs rapportområde = kommunerna Göteborg, Öckerö, Partille, Härryda och Mölndal (förutom Lindome socken som ligger i Halland).

Bohusläns rapportområde = hela landskapet Bohuslän norr om Nordre Älv (dvs hela Bohuslän förutom Bohus-delen av Göteborgs rapportområde).

Gränserna österut för Göteborgsområdet härrör från 60-talet (tror jag) och sammanfaller med den gamla länsgränsen för Göteborgs och Bohus län som gällde innan Västra Götalands län kom till. Surte ligger alltså utanför gränsen och tillhör därmed Västergötlands rapportområde (som är hela Västergötland minus Vg-delen av Göteborgsområdet).

Härryda kommun ligger för övrigt inte så långt ifrån Göteborg som man kan tro, utan de västra delarna av kommunen börjar precis innanför Mölndal.

2006-05-18 13:32:28



Svara på
detta inlägg