FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
För att göra inlägg i forumet måste du logga in. Eftersom forumet drivs i samarbete med Kustobsar, är det Kustobsars användaruppgifter som gäller.
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

» Ny användare
     Lokaler 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Lokaler


Till
översikten
Svarte mosse med omnejd

Per Boström     



Hur stort område täcker lokalen Svarte mosse i Biskopsgården; är det bara själva tjärnen eller ingår även de mindre västliga dammarna med omgivning?

Om man följer någon av gång/springvägarna väster om Svarte mosse hamnar man snart bl.a. bland berg och stup vilket jag antar ska rapporteras in på lokalen Biskopsgården. Rätt eller fel?

I letandet efter mer information på internet om området så hittade jag följande valdistriktskarta ( http://www.goteborg.se/prod/sk/goteborg.nsf/filesnamnd/Biskopsgarden/$FILE/02%20Biskopsg%C3%A5rden.pdf ).
På denna karta ser det ut som om gränsen (röd linje) mellan Biskopsgården och Länsmansgården går precis i norra kanten av Svarte mosse och även skär av den NV dammen på mitten.
Kan man gå på denna indelning mellan t.ex. Länsmansgården o Biskopsgården vad gäller Svalan också?



2006-05-21 11:57:00


Björn Dellming     



Jag brukar rapportera grejer från själva mossen och skogen runt omkring som arter observerade vid "Svarte mosse, Biskopsgården" med lite förtydligande text till obsen om fågeln setts vid mossen eller brevid nånstans. Rapporterar jag från "Biskopsgården" eller "Länsmansgården" så är det obsar i direkt anslutning till bostadsområdena. Har aldrig funderat direkt på nån gränsdragning...
Dock har man ju ibland haft grejer en bra bit ut i skogen och då har jag funderat på om man inte borde rapportera dem från nån annan lokal än just Svarte mosse.

Jag har dessutom för mig att skogen brukar kallas "Sjumilaskogen", men det finns ingen svalan-lokal skapad med det namnet. Vet inte om jag borde göra det heller, för om jag skulle göra det så tror jag ändå att jag skulle satt lokalpricken rätt så nära svarte mosse och det känns ju kanske lite bortkastat då.

2006-05-22 00:57:57

 
Johan Svedholm     



Ett annat problem beträffande detta skogsområde är att gränsen mellan Biskopsgården och Björlanda, och därmed mellan Västergötland och Bohuslän, löper genom området. Gränsen fäljer en tänkt linje mellan Klare mosse och Stora Vette, och vidare i nästan rakt sydlig (egentligen S till SSV) riktning, 200-300 m V om Svarte mosse. Eftersom det kan vara bra att obsarna hamnar i rätt landskap brukar jag själv rapportera obsar i skogen O om denna gräns som "Svarte mosse, Biskopsgården", men obsar V om gränsen som "Helgered, Björlanda" (N om Stora Vette), "Kålsered, Björlanda" (söderut ungefär till fornborgen) samt "Sörred, Björlanda" (ytterligare söderut), med preciserande information i kommentarsfältet. Kanske inte en klockren lösning, men jag kommer inte på något bättre.

2006-05-22 12:54:10



Svara på
detta inlägg