FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
För att göra inlägg i forumet måste du logga in. Eftersom forumet drivs i samarbete med Kustobsar, är det Kustobsars användaruppgifter som gäller.
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

» Ny användare
     Fältbestämning 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Fältbestämning


Till
översikten
Snatterandstrivia

Niklas Aronsson     



Någon har kanske sett att jag har trasslat till det lite med sju snatteränder i T-landaviken.
Kruxet är att jag inte lyckas vare sig bestämma fåglarna till kön eller ålder.
Hujedamig!
Följande fakta gäller:
Jag såg dem först 11 juni, ingen har rapporterat dem tidigare. De var kvar 12 juni (då söder om Rågskär). Fåglarna är honfärgade, har orangea näbbsidor med mörk bas, tydligt vita fält på vingarna och är inte så särskilt kontrastrika i ansiktena.
Värt att notera är att det 11 juni låg en hanne som fortfarande var i mer eller mindre full praktdräkt vid vadarstranden och den 12 juni låg det en annan hanne vid Rågskär som var mer i eklips, men ändå hade tydliga rester kvar av praktdräkten. Jag tycker därför att det borde synas på dessa sju individer om de var hannar i eklips. Gamla honor verkar också underligt, varför skulle det dyka upp sju gamla honor tillsammans nu? Juveniler då? Tja, de verkar lite väl stora och de vita vingfälten känns för stora för det. Så vad är det då? Kan det vara 2K-fåglar? Ser de annorlunda ut än gamla fåglar så här års?
/ Snattra på, jag vänta ANDäktigt på ett svar.

2006-06-13 09:44:12


Magnus Unger     



Jag tror att det kan variera kraftigt när hanarna går in i eklipsdräkt eventuellt skulle vissa hanar redan kunna vara i full eklipsdräkt. Dock är jag inte särskilt påläst hur honor och hanar i eklipsdräkt skiljer sig åt så det kanske ändå är uteslutet.

Dessutom kanske det är lite väl tidigt med fullvuxna juvenila snatteränder redan 11 juni? Tänk på att det varit en sen vår samt att många gräsänder fortfarande har små ungar, vilka borde kommit längre i häckningen än snatterand.

Vad är det då för snatteränder Niklas har sett? Det troligaste är kanske fåglar som misslyckats med häckningen, om det nu är enbart honor eller även hanar i eklipsdräkt vet jag inte men det faktum att det plötsligt även sågs 5 skedänder den 11 juni talar väl för att snatteränderna kommit nånstans ifrån och inte häckat i Göteborg?

2006-06-13 16:06:01


Andreas Wållberg     



Förra året hade jag en flock på 8 honfärgade snatteränder vid Tjolöholm i mitten av juni. Jag funderade då på om det kunde vara en kull från en häckning längre söderut i Europa som rört sig norrut efter häckningen. Det skulle kunna förklara att de var flygga och fullvuxna redan i juni.

2006-06-13 20:46:32


Magnus Unger     



Hur ser det ut på Getterön så här års med snatterand? Där häckar det väl en del par om jag inte minns fel?
Finns det några flockar med misstänka ungfåglar och hur stora är ungarna så här års?

2006-06-14 07:51:12


Mikael Nord     



Hej Magnus och alla andra !

På Getterön ser vi en stadig ökning av arten enligt min mening. Så här års ligger det en hel del ruggande snatteränder här. De flesta hannarna i "halv eklipsdräkt" samt en del honor. Inga ungar ännu. Normalt ser vi pulli (alltså nykläckta ungar) vid denna tidpunkt men vad jag vet har inga observerats ännu. Med andra ord alldeles för tidigt för "fullvuxna" ungar åtminstone på Getterön.

2006-06-14 09:54:30


Magnus Unger     



Tack för svar Mikael.

Om man söker på svalan kan man notera att det måste varit nån sorts rörelser på snatterand precis nu i dagarna då det runt Morups Tånge sågs 34 ex den 12 juni och där i området häckar de ju inte vad jag vet?

Dessutom en obs från Getterön på 68 ex den 13 juni vittnar ju om att det är mycket snatteränder just nu, kanske är även en del av dessa icke häckare eller adulta som misslyckats med häckningen på annan plats än Getterön?

2006-06-14 11:26:18

 
Uno Unger     



Jag misstänker starkt att de flockar med honfärgade snatteränder som dyker upp en bit in i juni på lokaler där arten inte häckar (eller bara häckar med ett fåtal par) är hanar som redan erhållit sin eklipsdräkt. Det som talar för det är att vingteckningen inkl. tertialerna verkar ha hanutseende. Den 2/7 låg en sådan flock med 17 ex mellan Karholmen och Rågskär i Torslandaviken.

2006-07-04 12:17:34



Svara på
detta inlägg