FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
För att göra inlägg i forumet måste du logga in. Eftersom forumet drivs i samarbete med Kustobsar, är det Kustobsars användaruppgifter som gäller.
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

» Ny användare
     Observationer 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Observationer


Till
översikten
Det flytande muddret

Niklas Aronsson     



Antingen har den blöta delen i muddret under förmiddagen den 28 augusti flutit över till den västgötska sidan och därefter flutit tillbaka, eller så har herrar Hagström/Brinkhoff tappat delar av orienteringsförmågan. Förutom ljungpipare och strandpipare bör övriga gänget av fåglar med långa ben och näbbar rimligen stå i Bohuslän, alltså den delen av muddret som är närmast Torslanda lagun, vilket är namnet på båthamnen som man antingen associerar med Ali Baba i Tusen och en natt, eller med Broke Shields i Den blå lagunen, om ni minns den kalkonrullen?


2006-08-28 18:09:19


Johan Svedholm     



Kalkonrulle?!? Det var ett vanvördigt sätt att beskriva denna cineastiska och kulturhistoriska milstolpe. Den hyllas f.ö. av Variety Movie Guide för sin "innocent eroticism", vilket väl är något som vi alla förknippar Torslandaviken i allmänhet och muddret i synnerhet med....

2006-08-28 18:58:08


Niklas Aronsson     



Skrev jag kalkonrulle? Jag menade förstås kanonrulle!
Muddret som Torslandavikens sköte? Någon som vill utveckla den metaforen efter den senaste tidens väderlek?

2006-08-28 20:02:40


Uno Unger     



Som lokalansvarig för rrk Gbg har jag kollat årets hittills inlagda obsar från Mudderdammen i Torslandaviken. I stort sett verkar det som de flesta är medvetna om att vattensamlingen ligger i Boh-delen och har därmed rapporterat alla vattenanknutna fåglar på rätt dellokal. Vid några tillfällen var det dock uppenbart att man sett fåglarna i Boh-delen men rapporterat dem på Vg-delen och i dessa fall har jag nu överfört dem till rätt dellokal.

Niklas, själv rapporterade du 2 mindre strandpipare från Vg-delen den 22/8. Är det rätt? Vad jag förstår har en del ljungpipare och strandpipare ibland befunnit sig på den torra östra halvan av Mudderdammen, som ju ligger i Vg-delen.

2006-08-29 12:03:34

 
Niklas Aronsson     



De mindre strandpiparna var i Västergötland, och precis som du skriver (och även jag skrev) så har ju framför allt ljungpipare och strandpipare befunnit sig på den västgötska sidan.

2006-08-29 12:33:12



Svara på
detta inlägg