FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
För att göra inlägg i forumet måste du logga in. Eftersom forumet drivs i samarbete med Kustobsar, är det Kustobsars användaruppgifter som gäller.
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

» Ny användare
     Utrustning 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Utrustning


Till
översikten
MP3 lämplig för Roche ?

Dag Aurell     



Tänkte köpa en MP3 spelare (och högtalare )för att ladda ner alla fåglar från Rocheskivorna.
Kan någon rekommendera något märke? Vad behövs för kapacitet?
Tack på förhand

2006-08-30 09:35:53


Fredrik Kronhamn     



Är det inte lämpligare med hörlurar/snäckor i fält? Nåja, har inga konkreta tips vad gäller spelare, men tänk på att konvertera ljudspåren till mono, så tar de bara upp hälften så mycket utrymme (vad jag vet så sjunger heller inga fåglar i stereo ;-).

Upplösning på ljudet (samplingsfrekvens) är en fråga om avvägning. Tidigare ansågs 128kBit vara standard för musik, men 160 eller 256kBit är vanligare numera. Ljudkvaliteten stiger med upplösningen och likaså filstorleken. Kanske kan du experimentera med 64kBit eller liknande, om du inte har för stora anspråk. Högre än 128kBit tror jag inte lönar sig för fågelpip.

2006-08-30 13:19:20


Magnus Unger     



För att få in Rochés 10-cd box i hyfsad kvalité behövs ca 1 GB.

2006-08-30 17:48:50


Dag Aurell     



Tack för informativa svar!

2006-08-30 18:06:01

 
Jan-Åke Noresson     



Jag har själv funderat på Creative Zen vision M, fast då i första hand för att ha som mellanlagringsenhet för bilder och videosnuttar man tagit i fält. (Även 1GB-minneskort har en förmåga att fyllas snabbt )
Men funktionen som musikspelare är förstås behändig, inte minst för att kunna ta fågelläten med i fickan.

Enligt tester på www.tomshardware.se 2006-01-16 är denna Creativespelare. tekniskt överlägsen video iPod i motsvarande storlek.
Creative M får utmärkelsen Bäst i test i GT:s kortfattade genomgång 22 augusti i år. (GT anger prylportalen.se som källa). Ett plus för Creativespelaren är inbyggd radio och inspelningsmöjlighet (inbyggd mik av okänd kvalité, tror inte det finns extern mik-ingång). Denna spelare stöder dessutom ovanligt många ljudformat utöver mp3 (se Toms Hardware).
Enligt GT:s /Pryltorgets test är är 2,5-tumsskärmen "fantastisk". Ljudet "mycket bra". Jag har inte lyssnat själv, än.
Spelaren på 30 GB borde räcka ett tag både som mellanlagringsenhet och ljudspelare. Cirkapriset är 3000 kr, men går nog att få 2-300 kr billigare om man letar.
Dock ska nämnas att i flera konsumenttester får video Ipod högre betyg än nämnda Creativespelare. Båda är säkert värda att syna i sömmarna - och att provlyssna.



2006-09-01 19:26:31



Svara på
detta inlägg