FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
För att göra inlägg i forumet måste du logga in. Eftersom forumet drivs i samarbete med Kustobsar, är det Kustobsars användaruppgifter som gäller.
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

» Ny användare
     Observationer 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Observationer


Till
översikten
Dagsträckande grå flugsnappare...

Kristoffer Nilsson     



Hej!

Igår bevittnade jag något som jag faktiskt har gått och väntat på vid Smithska udden. Víd flera tillfällen har jag sett vad jag tolkat som seriösa sträckförsök hos grå flugsnappare på morgnarna, och de har då kommit flygande, ivrigt lockande, för att sedan vända tillbaka och gå ned i ett träd eller på en ledning eller något liknande.

Det häftigaste sträckförsöket observerade jag tillsammans med Magnus och L E Rahm den 27 aug i år (tror jag) då en ivrigt lockande grå flugsnappare tog höjd och ville göra sällskap med två trädpiplärkor. När den grå flugsnapparen nådde samma höjd som trädpiplärkorna så valde genast en trädpiplärka att jaga ned den grå flugsnapparen och den sistnämnda placerade sig då återigen i en trädtopp...

Så igår såg jag då äntligen en grå flugsnappare som verkligen sträckte ut från Smithska udden. Den tog höjd, lockade flitigt och flög sedan rakt söderut.

Mina frågor är om någon har liknande observationer från andra lokaler och hur vanligt det är med dagsträckande grå flugsnappare?

Jag är väl främst intresserad av observationer från kustlokaler, men alla observationer av samma karaktär som beskrivs ovan är av intresse. Må väl!

2006-09-07 18:56:21


Kristoffer Nilsson     



Med tanke på den hittills obefintliga respons som jag fått i ovanstående fråga så vänder jag på frågan:

Finns det någon skådare som har mer än 15 års skådarerfarenhet och som under denna tid lagt stora delar på olika sträcklokaler som aldrig har sett en dagsträckande grå flugsnappare?

Det går utmärkat att svara på min e-post kristoffer.nilsson5@comhem.se om du inte vill svara här i forumet.

Hoppas på bättre lycka denna gång... Må väl!

2006-09-14 20:10:53

 
Johan Svedholm     



Hej Kristoffer!

Stod på Krossholmen i morse och såg, såvitt jag kan minnas, mina första gråflugar på dagsträck(försök). först kom en ensam individ, sedan två tillsammans. Vid båda tillfällena betedde de sig ungefär som du beskriver att dina sträckförsökande snappare gjorde. De kom, hela tiden ivrigt lockande, tog höjd över udden, och ångrade sig och flög norrut igen. Som sagt, så här på rak arm kan jag inte påminna mig att jag sett något liknande, än mindre några utsträckande grå flugar, under min tidigare skådarkarriär (som förvisso är längre än 15 år, men som kanske inte domineras av besök på utpräglade tättingsträcklokaler).

2006-09-14 21:48:07



Svara på
detta inlägg