FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
För att göra inlägg i forumet måste du logga in. Eftersom forumet drivs i samarbete med Kustobsar, är det Kustobsars användaruppgifter som gäller.
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

» Ny användare
     Övrigt 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Övrigt


Till
översikten
Att fotografera rariteter

Mattias Nilsson     



Det är inte lätt att upptäcka rariteter. Det finns dom som lyckas ibland. Då tycker jag att man kan visa dem lite respekt, genom att ange vem som upptäckt rariteten i kommentarsfältet till fotografierna. Ibland får man intrycket av att fotograferna medvetet passar på att synas när någon annan duktig skådare har gjort grovjobbet. Fram för mer upptäckande och passa då på att fota din egna upptäckt istället!

2006-09-30 13:08:19


Mikael Nord     



Du e la för go Mattias.

2006-09-30 18:28:49


Erik Westberg     



Jag kan på sätt och vis förstå vad du menar Mattias, men i så fall borde det väl även gälla observationer utan foto?!
För min egen del så tar jag bilder och delger mina bilder för att bevisa för mig själv och andra att jag verkligen har sett fågeln i fråga. Vad är skillnaden att rapportera en raritet med eller utan foto? Det är heller inte alltid som det framgår vem som upptäckt fågeln, ibland ligger obsen som andrahandsuppgift och inte alltid framgår klockslag, vilket försvårar "bestämningen" av upptäckaren.

Jag tycker att Björn Dellmings gest häromdagen var juste, när han påpekade att det var Stefan Svanberg som upptäckt den Större piplärkan vid Amundö. Men det hade inte med någon av Björns foton att göra utan för att Björn m.fl. hade turen att få se denna fågel tack vare Stefans uppmärksamhet.

Om jag däremot hade kommit efter och tagit århundradets bild på piplärkan och därefter sålt bilden och tjänat storkovan (!), utan att på något sätt nämna Stefans bedrift, då tycker jag att ditt argument är befogat. Men det är kanske så det går till?

2006-10-01 22:19:38


Erik Westberg     



Med det inte sagt att den skådare som upptäcker en raritet inte ska ha ära och respekt för det. Sedan är det ju även så att fotografering är en konst precis som att skåda/upptäcka ovanliga fågelarter. Den ära fotografen får, är för att han/hon har förevigat en fågel på bild på ett konstnärligt sätt. Något som i detta fall inte överspeglar upptäckarens bedrift, i alla fall inte i mina ögon. Jag tror att många håller med mig om det...

2006-10-01 22:52:08


Stefan Göransson     



Hellre en dålig bild på en egen upptäckt, än en bra dito på nån annans!

2006-10-06 19:19:34


Anders. Johansson     



Känner att jag måste lägga mig i även om det redan från början känns lite barnsligt.

En bild på en fågel är alltså tråkigare och sämre om jag inte själv upptäckt den och nästan en skymf mot den som upptäckt den?

Har själv fallit rejält för fotografering och då främst fågelfotografering och har aldrig tänkt i dessa banor och gör det absolut inte nu heller.

Tänk er följande: Jag har äntligen fått en lördag förmiddag ledig och har tänkt tillbringa den vid Stora Amundön. Under veckan rapporterar jag lite "hemmaobsar" på svalan och får då av en slump se att det under veckan rapporterats om rastande myrspovar vid Amundön. På lördagsmorgonen får jag ypperliga fotoläge på ett gäng myrspovar. Bilderna blir briljanta MEN då minns jag... det var ju inte jag som upptäckte dom. Självklart raderar jag bilderna och publicerar dom inte någonstans så alla slipper se dom och upptäckaren inte blir stött...

Eller tänk er följande: I Kiruna har en man upptäckt en savannörn. Denna savannörn har slagit en björn, flugit upp på en lyktstolpe för att kalasa på sitt byte och under lyktstolpen står det 12 lodjur och jamar och vill vara med och smaska. Allt detta pågår under flera timmar men tyvär dokumenterades det aldrig då upptäckaren inte ägde någon kamera. Övriga tillresta ville inte fotografera händelsen med hänsyn till upptäckaren samt att andras upptäckter är så tråkiga att publicera...

Eller tänk den dagen mitt fotointresse vidgats och jag är intreserad av byggnader. Det blir inte lätt då de flesta redan är upptäckta...

Nej, fortsätt fota! Det är både kul och lärorikt och fantastiskt roligt för alla andra att se vad som setts världen över.

Mvh Anders



2006-10-07 11:00:58

 
Benny Holmqvist     



Helt klart finns det ett gäng mycket duktiga fotografer i området som håller hög internationellt klass och jag tycker att det är roligt och underhållande att titta på de fina bilderna som de tar och delar med sig av.
Jag håller helt och hållet med Anders Johansson ovan.
Visst måste man kunna fotografera andras rariteter utan att behöva lida för det. Jag skulle bli glad om jag någon gång hittar något som en duktig fotograf förevigar på bild även om jag inte blir namngiven.
Däremot kan jag som andra också påpekat tycka att det är en storhet och respektfull gest hos de fotografer som uppger upptäckare under bilden.

2006-10-07 19:55:07



Svara på
detta inlägg