FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
För att göra inlägg i forumet måste du logga in. Eftersom forumet drivs i samarbete med Kustobsar, är det Kustobsars användaruppgifter som gäller.
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

» Ny användare
     Observationer 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Observationer


Till
översikten
Fågellarm

Per Norberg     



Skulle egentligen skrivit detta på Club300´s sida men hittade inget lämpligt ställe att skriva på. Gör så här istället.

Min undran är varför man larmar ut sträckande fåglar som någon annan som inte är på plats ändå inte har en chans att se.
Som exempel kan nämnas div sydsträckande arter idag på Kråkudden.
Kan det tänkas att jag skall kunna hinna till något annat ställe söderut på kusten för att hinna se dem? Min undran är då vart skall jag då åka och skåda?

Observationen ser jag efter det att den lagts in på Svalan.

I och för sig kanske det skulle bli lite tråkigare om det inte larmades även för sträckande fågel. Lite spännande är det ju ändå. Fem personer behöver kanske inte larma för samma sträckande lunnefågel.

En skön skådehelg önskas

2006-10-27 15:13:09


David Lundgren     



Dom larmas väl för att göra folk som sitter på andra ställen längs kusten uppmärksamma? Det är väl även intressant för folk som inte är ute och skådar att veta att det är bra fart på sträcket så det kan löna sig att åka ut.

2006-10-27 15:31:30


Per Norberg     



Hej David!

Tack för ditt svar även om du inte verkar vara helt säker på varför det larmas ut. Är det stora/många sträck kan jag också tänka mig att det larmas ut.

Jag fick dock inte svar på min fråga vart man skall åka söder om
Kråkudden för att kunna få bra observationer/ fotoläge. Det skall vara lättåtkomligt med bil (ev färja).

Hälsningar/ Per N

2006-10-27 15:53:56


Benny Holmqvist     



Larmning av sträckande fåglar är ju framför allt för folk på andra lokaler och givetvis inte får någon som skall åka till den lokalen och titta på just den individen som larmats. Att man precis som David skriver kan sitta någon annan stans och följa vad som händer i fågelmarkerna just nu är väl bara det också en tillräcklig motivering till att man bör larma fåglar som sträcker. Att det häftigaste är att hitta en fågel själv utan att någon annan larmat ut den innan är kanske självklarhet men under den tiden man letar efter något att primära är det riktigt spännande när man ser att en larmad fågel är på väg mot den plats man själv befinner sig på. Då vet man ju att något är på gång. Det finns andra möjligheter också, som att kunna räkna ut flyghastigheter på grund av larmens olika tider på en fågel. Det är ju långt ifrån alltid folk lägger in exakta tider när de rapporterar i exempelvis svalan men oftast får man en bra vink på dessa tider i larmen. Det utnyttjar bland annat vi som sitter i rrk Halland (säkert alla rrk) och sammanställer när vi skall försöka räkna ut hur många individer som drog förbi en dag av en viss art.

2006-10-27 15:55:31


Benny Holmqvist     



För att få bästa fotolägena på sträckande havsfågel när det blåser hårt bör man nog åka ner till Laholmsbukten med Mellbystrand, Skummeslöv eller Båstad. Här kommer fåglarna oftast oförskämt nära och de flyger ofta lite mot vinden här då de annars skulle pressats in över land. Blåser det hårt som idag går de ofta inne över stranden här. Detta kan säkert fler också bekräfta. Detta medför också att de inte passerar så snabbt. Det finns säkert bra ställen betydligt närmre dig men BÄST tror jag det är där nere. Gör själv bildsök på nätet på de arter du vill fota, då kan du ju få en uppfattning om var man får bra bilder.


2006-10-27 16:08:34


Per Norberg     



Jag tackar dig också Benny för det utförliga svaret.

Eftersom jag är novisen bland skådarna så finns det en del funderingar som kanske är självklara för er men inte alltid för mig även om det kan tyckas självklart i vissa lägen.
Vet man att fåglarna alltid följer en viss sträcka längs kustbandet
är det ju spännande att se om den kommer nära en själv och då är det givetvis bra med larmandet. Det är som med skidlopp, cykellopp etc när man får förhandsbeskedet att nu är den tävlande på gång. Pulsen går upp en aning. Skillnaden är bara att i det sistnämnda så vet jag att den tävlande kommer förbi mig vilket inte alltid stämmer med fågeln och som gör att pulsen kanske höjs ännu mer när det gäller fågelskådandet/ foto- graferandet.

2006-10-27 16:22:59

 
Per Norberg     



Hej Benny igen!

Dina tips om fotoplatser kom in under tiden jag skrev mitt föregående inlägg. Dit åker jag nästa gång det blåser ordentligt och rätta vindar.

Tack!


2006-10-27 16:26:36



Svara på
detta inlägg