FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
För att göra inlägg i forumet måste du logga in. Eftersom forumet drivs i samarbete med Kustobsar, är det Kustobsars användaruppgifter som gäller.
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

» Ny användare
     Lokaler 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Lokaler


Till
översikten
Tögåsberget, Sibbarp

Uno Unger     



Efter att i går sett en rappporterad obs på Svalan av en varfågel på en lokal som hette Tögåsberget, Sibbarp, Varberg, Högryd, Sibbarp, Varberg k:n kunde jag inte hålla mig utan döpte om lokalen till enbart Tögåsberget, Sibbarp.

Hur kan en lokal få ett sådant långt namn i Svalan kanske många undrar? Jo om en privatskådare skapar en ny lokal och ger den tre namn (i detta fall Tögåsberget, Sibbarp, Varberg) och han sedan väljer att göra den till en dellokal till en superlokal som redan har två namn, nämligen Högryd, Sibbarp, så får man ett sådant långt namn med 5 ord plus automatiskt tillägg av kommunnamn som jag angav i första meningen ovan.

För att undvika att det blir så här, bör man som privatskådare endast ge ett namn till sin nyskapade lokal utan tillägg av kommuntillhörighet, eftersom kommunnamnet läggs till automatiskt. Dessutom bör man inte välja möjligheten att göra den till dellokal till en redan befintlig superlokal. Jobbet att välja om en lokal skall utgöra en dellokal eller egen superlokal tycker jag man helst skall överlåta till rrk, som dessutom kan bestämma om den nya lokalen skall förbli privat eller göras om till allmän lokal.

2006-11-27 04:02:06



Svara på
detta inlägg