FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
För att göra inlägg i forumet måste du logga in. Eftersom forumet drivs i samarbete med Kustobsar, är det Kustobsars användaruppgifter som gäller.
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

» Ny användare
     Upplevelser i fält 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Upplevelser i fält


Till
översikten
Mördarkaja

Anna Kristiansson     



Hej!

Genom åren har jag stött på några s.k. mördartrutar, trutar som plötsligt har ihjäl andra fåglar.
I går var jag med om en för mig ny och överraskande händelse vid den egna fågelmatningen, en "mördarkaja". Ett par kajor höll som vanligt till under de olika foderautomaterna tillsammans med ett par gråsiskor. Plötsligt nyper en av kajorna tag i en gråsiska. Innan jag hinner få upp dörren (man vill ju instinktivt hjälpa gråsiskan) lyfter kajan och hamnar med bytet i grannens träd. Jag kan inte se om den äter av gråsiskan.
Att kråkfåglar äter blandad kost vet jag men är detta ett vanligt beteende hos kajor vid våra fågelmatningar?

Hälsningar Anna

2007-01-23 10:34:11


Stefan Oscarsson     



Detta var kanske inte ett mord utan ett rov? det var väl för några år sedan under en svår vinter som en Rördrom slukade Gärdsmygar vid Getterön, något man knappast trodde innan....själv har jag bara bevittnat ett mord på fågelfronten och det var när en åretruntbo (Havstrut) tog en nyanländ sommargäst (Silltrut) av daga, det var väl något som retade upp den bofaste i badgästens beteende kanske?

2007-01-23 16:05:48


Kristoffer Nilsson     



Kråkfåglar äter mindre fåglar och däggdjur mer eller mindre regelbundet. Det bör nog betraktas som ett vanligt beteende.

2007-01-23 17:58:19


Jörgen Grahn     



Men det är en intressant observation, förstås. Inget jag trodde kajor sysslade med.

2007-01-23 23:14:11


Nils Abrahamsson     



Egentligen borde det väl vara så att dom, fåglar som andra, helt enkelt vill ha mat. Arttillhörighet på bytet kanske inte spelar ngn roll...
Själv såg jag en ejder som fångat, och svalde, en plattfisk! Den höll på rätt länge med att svälja kan jag säga. Såg ut som en skrak eller skarv med fisken i näbben. I boken står att den lever på "kräftdjur och blåmusslor", men det kanske var ont om såna. Eller också var fisken godare! :o)

2007-01-24 11:47:53


Fredrik Andersson     



Har sett detta beteende från nötskrikor vid fågelmatning vid flera tillfällen. Hade mycket nötskrikor framme vid fågelmatning i mina hemtrakter i mellersta västergötland. I regel var det helt lugnt, men på en given signal så attackerade hela gruppen nötskrikor en utvald fågel. Kunde vara talgoxar, gulsparvar, domherrar mm. Oftast med lyckat resultat ur nötskrikornas synvinkel.

2007-01-24 13:18:10

 
David Lundgren     



Här är en häftig bild på en nötkråka som fångat en näbbmus:

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/899790.htm

2007-01-24 22:54:07



Svara på
detta inlägg