FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
För att göra inlägg i forumet måste du logga in. Eftersom forumet drivs i samarbete med Kustobsar, är det Kustobsars användaruppgifter som gäller.
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

» Ny användare
     Foto 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Foto


Till
översikten
Wikipedia needs you

Hampus Lybeck     



Hej allihop!

Jag jobbar på lediga stunder med Projekt: Svenska fåglar på svenskspråkiga wikipedia. Vi har där konstaterat att alltför många artiklar om i sverige förekommande fåglar saknar bra bilder eftersom det kan vara svårt att få tag på fotografier. Man har därför fått nöja sig med bl.a. von Wrights målningar, men ehuru trevliga lämnar de ofta en del i övrigt att önska. Jag undrar därför om det finns någon bland de många duktiga fågelfotograferna här som kan tänka sig att släppa en bild eller två till public domain? (Enligt svensk lag är det dock så att fotografen har rätt att nämnas vid namn i samband med bilden intill 70 år efter sin död).

Exempel på fåglar som behöver bättre bilder är: Kungsörn, Orre (tupp), Gök, Brushane (hane) och Sånglärka.

Bäst vore om den som önskade bidra kunde ladda upp filer själv på http://commons.wikimedia.org så slipper man tråckla med tillstånd och licenser och grejer.

2007-02-15 23:06:44


Hampus Lybeck     



Tål kanske att påpekas att man naturligtvis kan ladda upp bilder utan att släppa ifrån sig upphovsrätten också!

projektets sida på wikipedia

http://sv.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Projekt_svenska_f%C3%A5glar

2007-02-17 19:19:39


Jörgen Grahn     



Hade jag haft bra bilder, så hade jag lagt upp dom. Wikipedian är en utmärkt resurs på många vis.

Du glömde att ge en länk, förresten. En bra startpunkt är väl:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Fåglar


2007-02-18 01:23:52


Jörgen Grahn     



Jag läser för slarvigt. Du glömde ge en länk i första inlägget, men den kom i det andra. Ursäkta!

2007-02-18 01:24:54


Hampus Lybeck     



Extra bra vore det om någon har en bild på någon av nedanstående arter, eftersom det inte finns en enda bild av dem någonstans på wikipedia.

* flodsångare
* fältpiplärka
* gräshoppsångare
* rostgumpsvala
* snösiska
* större piplärka
* vassångare
* videsparv


2007-02-19 20:06:49


Hampus Lybeck     



Hej igen allihop. De enda bland fågelarterna som finns bland svenska wikipedias artiklar som nu helt saknar bilder är följande:

*flodsångare
*snösiska
*vassångare

Har någon en bild på någon av dessa fåglar så hjälper jag gärna till med hur man laddar upp dem osv. Fotografen förväntas släppa upphovsrätten till bilden till s.k. public domain, men enligt svensk lag äger fotografen rätt att nämnas vid namn i samband med publicering intill 70 år efter dennes död.

Om man är tveksam till att avsäga sig upphovsrätten till ett verk så är det ju inget som hindrar att man tillhandahåller en jämförelsevis lågupplöst och/eller beskuren version av bilden.

2008-03-13 11:30:21


Daniel Gustafsson     



Jag minns inte om jag har ett konto på svenska wikipedia, men under "Flugsnappare" dyker ordet "Trasfåglar" upp istället för "Trastfåglar". Oavsett om jag har ett konto eller inte ser det får roligt ut för att jag ska orka ändra det.

För övrigt är eran gökbild ful.

2008-03-13 11:56:13


Hampus Lybeck     



japp, en duktigt ful gökbild. nån stackare har suttit och laddat upp gamla fågelmålningar eftersom copyrighten på dem har gått ut. vissa är fulare än andra. som tur är så hittade jag lite nya foton i mediadatabasen.

Har inte du bilder på gök från ottenby förresten?

2008-03-13 14:38:54

 
Daniel Gustafsson     



Kolla din mail.

2008-03-13 15:39:04



Svara på
detta inlägg