FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
För att göra inlägg i forumet måste du logga in. Eftersom forumet drivs i samarbete med Kustobsar, är det Kustobsars användaruppgifter som gäller.
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

» Ny användare
     Övrigt 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Övrigt


Till
översikten
Vem dödar alla nötskrikor?

Jan Hellenberg     



Halloj,

Runt vårt hus har det alltid varit mycket gott om nötskrikor men för en dryg vecka sedan hittade jag en av dem död vid huset, dock alldeles intakt. Jag drog slutsatsen att den flugit mot ett fönster, även om jag inte kunde se något på fönstret. Jag har idag hittat ytterligare två döda, bredvid varandra mellan huset och fågelbordet. Dessa skrikor var alldeles hela men ca 20 m därifrån hittade jag även en "slaktplats" med dun och en nötskrikevinge som måste härstammat från ytterligare en död fågel. Alltså är det nu fyra döda nötskrikor på mindre än två veckor! Nu är det nästan tomt på nötskrikor här. Är det nu någon av er fågelexperter som kan hjälpa mig förstå detta? Är det ett känt beteende hos t ex duvhök, som finns i området, att massdöda nötskrikor utan att äta upp dem? Finns någon annan trolig förklaring? I annat fall blir jag tvungen att anta att dessa fyra fåglar flugit mot fönstren nästan samtidigt, vilket verkar helt otroligt, och att katterna gjort resten. Vi har aldrig tidigare funnit några döda skrikor.

Fåglarna matas endast med solrosfrön och en och annan talgboll så maten borde ju inte vara problemet?


2007-02-17 10:13:22

 
Jörgen Grahn     



Fyra döda, men bara en skadad -- det är väl ett säkert tecken på att alla fyra dött av sjukdom eller annat icke-våld och att en av dem blivit äten av något djur. Kan inte tänka mej att en duvhök skulle kunna döda en nötskrika och lämna den oskadd utan att stöka till fjäderdräkten.
(Och om en duvhök lyckas ha ihjäl ett byte så är det för att äta upp det, omedelbart! Rovfåglar har varken lust eller energi till nöjesjakt.)

Vad som hänt dom ska jag inte låtsas veta. Tycker att salmonella på fågelmatningen borde synas på mesar och andra mindre fåglar först ...

2007-02-18 01:13:31



Svara på
detta inlägg