FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
För att göra inlägg i forumet måste du logga in. Eftersom forumet drivs i samarbete med Kustobsar, är det Kustobsars användaruppgifter som gäller.
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

» Ny användare
     Fältbestämning 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Fältbestämning


Till
översikten
Beteende hos rödhake

Emelie M     



Har sedan ett par veckor haft en rödhake på besök vid min fågelmatare. Den är inte så intresserad av fröna i den, men idag, när snön yrde som mest kom den och sökte skydd i "huset", burrade in sig i lä. Efter nån minut så flög den sin kos, men var strax tillbaka, men då burrade den ner sig i snön, nedanför, den liksom plattade ut sig och bredde ut sina vingar och satt så iallafall i 20 sek. innan den blev störd. Såg väldigt komiskt ut. Men varför beter den sig så?

Emelie, Rödbo

2007-02-22 18:42:56


Magnus Lundström     



Verkar som om den "badade" i snön. Fåglar utför det beteendet som du beskriver vid tvättning av fjäderdräkten i vatten och sand. Tydligen också snö. Det som är lite konstigt är att den låg helt stilla. Den kanske stördes av något. Släng gärna ut lite blandfrön, frukt eller bär på marken åt rödhaken då arten gärna födosöker på marken.

2007-02-22 21:16:56


Emelie M     



Tack för tipset! Just nu ligger det äpplen, stenfrusna under snön, kanske får lägga dem i något i stället :)

2007-02-23 17:33:49


Hampus Lybeck     



Rödhakar gillar ofta brödsmulor och sånt också.

2007-02-24 01:46:22


Ingemar Åhlund     



Jag brukar lägga ut smulor av digestive-kex, som tycks vara en stor hit bland övervintrande rödhakar... (Har ingen aning om det är bra för dem, men ändå.) För att inte tala om sockerkaka! Säkerligen ännu bättre än de torra kexen.

Jag antar att Niklas Aronsson har gott om sådana tips i sin bok om fågelmatning, som jag ännu inte tittat i själv.

2007-02-24 10:24:36


Emelie M     



Tyvärr var digistivekexen slut, men bröd verkade funka riktigt bra för jag hann inte mer än att vända ryggen till så var rödhaken där, sen tog den skydd i "huset". Fick några fina kort!

Emelie

2007-02-24 15:27:56


Magnus Lundström     



Jag brukar även smula sönder en talgboll för markfåglarna. Testa detta. Ett annat tips är ost som tydligen sädesärlor gillar. Jag fick reda på detta via svalans fågelbordslista. Testade detta på sädesärla i våras, väldigt populärt! Rödhaken gillar det säkert också. Mata gärna sädesärlan i Gullbergsvass också om ni har vägarna förbi.

2007-02-25 11:04:26


Emelie M     



Var och köpte mer mat igår, talgbollar, vildfrön och vanliga solrosfrön. Kommit flera rödhakar hit! Men annars består gästerna av blåmesar och talgoxar o en hackspett ;)
Ska försöka locka hit s-särlan med ost i morgon. Tack för alla tips. Kul mer fler arter att beskåda genom fönstret.

2007-02-25 17:53:25


Niklas Aronsson     



Jo, jag har ju skrivit en bok som heter Mata Fåglar. Den är fin. =)
Finns lite överallt, bara att söka på nätet.

Jag tror rödhakar gillar lite av varje: Jag har två stycken hos mig, men eftersom det är revirhävdande får den ene sitta på avstånd och kika och när den tycker kusten är klar flyger den som ett jehu fram till min matning. Där hoppar den omkring och äter en del hampfrö. Men jag vet att en del menar att rödhakar även gillar havregryn och pannkaka(!), så det går nog med lite av varje.
Annette Unger skrev ifjol att hennes rödhake gillade hennes fettblandning, såhär skrev hon:
" Fördelen med att göra egen blandning ligger kanske i att man kan blanda i margarin som fett förutom det vanliga kokosfettet. Det blir nog inte riktigt lika hårt vid lägre temperatur. För övrigt blandar jag i vad som finns hemma: havregryn, linfrön, nötter, vetekli, fågelfröblandning, russin osv. Hos oss är det för tillfället rödhaken, förutom mesarna, som föredrar talgblandningen, eller kanske man hellre skall kalla det - fettblandningen."


2007-02-28 23:59:03


Emelie M     



hehe, då borde du ju veta en del ;)
Såg den på bokus, samt att du föreläste den 1/2. Såg det nån dag efter tyvärr.
Ska söka mer och kolla närmare på boken, ännu verkar ju inte tiden för matning vara över..

2007-03-01 23:26:07


Hampus Lybeck     



Jag har fått tips sen sist om att rödhakar gillar söndersmulat hårdkokt ägg, och det stämmer mycket riktigt. "Min" rödhake svullar ägg som om den aldrig sett mat förr ^^

2007-03-01 23:38:40


Martin Alexandersson     



Bara en tanke på kring hur sent man kan mata fågel. Egentligen året runt bara det att fåglarna väljer feta larver/insekter när säsongen är inne. Jag känner matare som får fågelföräldrar att komma med sina ungar också till matningen om man fortsätter till efter häckningsdax. Så prova du att mata längre så kanske du får oväntade gäster mitt i sommaren. Om det blir en torr sommar kan färskt vatten dra till sig en hel del fågel också.

Som kul parantes kan nämnas att Christian Cederroth som fågelskådar året runt, varje dag, på Öland har två bortskämda talgoxar. Vagner och Vivvi, som kommer och gnäller på honom när maten är slut. Jag tror han matar dem hela året (matade i maj när jag var där).

2007-03-01 23:46:57


Niklas Aronsson     



Det är helt rätt som Martin skriver att man kan mata året runt. Det kan vara svårt att få tag på fågelmat under sommaren bara.
Boken finns på Akademibokhandeln men är myckket dyrare där än på Bokus. 229 mot 169 kronor + frakt tror jag.

2007-03-02 11:54:47

 
Stina Thelander     



och på Ekliden på GOF säljer vi den för 178 kronor.
Fast då får man hämta den själv.
Vi har öppet måndagkvällar 18:00 till cirka 21:00, då det sitter folk och småpratar fågel.
Se gärna vidare på hemsidan http://www.gof.nu/

/Stina

2007-03-02 12:41:48



Svara på
detta inlägg