FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
För att göra inlägg i forumet måste du logga in. Eftersom forumet drivs i samarbete med Kustobsar, är det Kustobsars användaruppgifter som gäller.
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

» Ny användare
     Fältbestämning 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Fältbestämning


Till
översikten
Systematisk barkning

Jörgen Persson     



Under Atlas-inventering i Delsjöterrängen såg jag en hackspettbarkad gran söder om Lilla Delsjön som jag inte blev klok på. Det var en högstubbe av en gammal grov gran, med toppen avbruten tio-femton meter upp. Någon hackspett hade jobbat en hel del på att skala barken i flagor om fem-tio centimeter. Barken var systematiskt skalad nerifrån upp, så att breda roströda band blidats hela vägen från rot till topp av den frilagda innerbarken. Färska hackmärken kunde ses sparsamt här och där, men till synes enbart mycket fina, små hack om någon centimeters djup. Inga djupa spillkråkeurhackningar. En del arbete hade tydligen utförts sedan sista snön föll.

Jag har aldrig sett det själv, men är det inte så här tretåig hackspett brukar bearbeta döda träd? Eller kan större hackspett också vara så flitig? Det borde inte vara helt orimligt med tretå i dessa barkborretider. (Färska spår rapporterades från Lerum 3/2).

Om någon har mer erfarenhet av spettars ätspår än mig, så är jag tacksam för synpunkter.

2007-03-05 10:02:30


Björn Dellming     



Jag har hört att det är nån människa som har gått runt och ringbarkat ca 100 granar i delsöområdet... Om det är sant eller inte vet jag inte, men en hel del "vanligt" folk är rätt så uppretade över detta. Som fågelskådare med hackspettar som en av mina favorit-art-kategorier så vet jag inte hur jag ska ställa mig till illdådet(?). Det är ju synd att träden dör, men det gynnar ju spettarna... Hade kanske dock varit bättre om de fått bli gamla och dö på ett naturligt sätt.

Hur som helst, om det är en människa som varit framme eller en otroligt ihärdig tretå vet jag inte, men det sägs iaf att det är ett mänskligt tilltag...

2007-03-05 11:39:30


Hampus Lybeck     



"Granmördaren" brukar tydligen såga ett snitt runt stammen på max en meters höjd. Det framgår inte av Jörgens inlägg om så var fallet här, men att det förekommer är alldeles sant.

2007-03-05 12:52:49


Tobias Källqvist     



På www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=329479 finns artikel och webb-TV om "granmördaren". Det borde ju synas på det aktuella trädet om någon varit och sågat i det.

2007-03-05 12:59:50


Jörgen Persson     



I det här fallet har trädet varit dött en längre tid. Några sågmärken lade jag inte märke till, så det har troligen dött "naturligt". Illbattingen här har nog haft två vingar och vass näbb.

2007-03-05 14:07:27


Martin Alexandersson     



Har nog sett tretåig hack-märken tydligt på 3 träd och i de fallen har det sett ut ungefär som någon skjutit med k-pist dvs 3-5 hål med 7-15cm lucka och grunda hål. Hålen har varit på ett "snöre" inte nödvändigtvis helt rakt utan kan luta lite.

Det var kanske inte mycket hjälp men det påminde mig om att fotografera det nästa gång jag stöter på den typen av hackningar.

2007-03-05 18:40:58


Tobias Källqvist     



Bilder på spår av tretåig finns t.ex. på

www.sofnet.org/apps/file.asp?path=1&ID=1256&File=ringbark2.jpg

www.orsa.snf.se/Skog/skinnar2.jpg

www.mora.se/ArticlePages/200108/23/20010823093314_MH93/trethack.jpg


2007-03-07 19:21:39

 
Jonas Grahn     



Det låter inte som den "klassiska tretå-ringningen", som syns på fotona som länkas i inlägget ovan. Tretåspettar gör dock oftare en massa andra igenkännbara märken, se t ex mitt foto från Mösseberg på www.fagelklubben.se/notsept06.htm. Det allra vanligaste är att 1-2 sm stora barkbitar är borthackade och, ibland, ett några mm djupt (ofta rektangulärt) hackmärke i veden.

Viss försiktighet i bestämningarna är nog klokt, större hack (?) och spillkråka kan ibland göra otypisk åverkan på barken, antagligen beroende på vilka insekter de vill åt.

2007-03-11 14:37:30



Svara på
detta inlägg