FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
För att göra inlägg i forumet måste du logga in. Eftersom forumet drivs i samarbete med Kustobsar, är det Kustobsars användaruppgifter som gäller.
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

» Ny användare
     Observationer 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Observationer


Till
översikten
Mindre sångsvanar.

Kristoffer Nilsson     



Hej!

Vilket härligt inflöde det är med vårfåglar just nu. Jag hade själv en strålande morgon på Hönö igår och såg då bl a, en för Hönös del, oerhörd mängd med mindre sångsvanar. Insträcket av mindre sångsvan utmed Västkusten verkar ha varit bra även tidigare och fortsatte även idag.

Jag undrar hur det har sett ut historiskt utmed Västkusten? Jag har kollat de senaste åren i databaserna och, åtminstone i Gbg-området, verkar detta inflöde vara rejält unikt. Däremot hittar man ganska lätt rejält mycket större flockar i Halland bara de senaste vårarna så ett eventuellt konstaterande kan vara att man i Gbg-området kanske i år har haft turen att det dels har funnits många skådare ute och dels har fåglarna kommit tillräckligt nära för att man ska lyckas med att artbestämma dem säkert.

Då skulle man kanske också kunna spekulera i att detta uppträdande inte alls är särskilt anmärkningsvärt utan övriga år kanske flockarna har flugit för långt bort för säker artbetämning? Vårens uppträdande kanske är helt normalr egentligen? Vad tror framför allt ni som har större historisk kunskap än jag själv har i denna fråga? Må väl!

PS Däremot hade jag ingen större tur med den svarthuvade måsen idag. :( Jag var vid Lilla Dammen 12:00-12:10 och kollade på samtliga skrattmåsar i dammen. Grattis, Stig! Snygga bilder... DS

2007-03-27 22:43:28



Svara på
detta inlägg