FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
För att göra inlägg i forumet måste du logga in. Eftersom forumet drivs i samarbete med Kustobsar, är det Kustobsars användaruppgifter som gäller.
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

» Ny användare
     Kustobsar 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Kustobsar


Till
översikten
Gårdagens obsar

Daniel Gustafsson     



Hej!

Hur många är det som vanligen kollar gårdagens obsar också varje dag? Anledningen till att jag frågar är att jag för närvarande inte har en dator hemma längre och således måste vänta till dagen efter på jobbet för att kunna rapportera in. Kollar folk gårdagen också i stor utsträckning, eller bör jag meddela (t.ex. här) de gånger jag ser något speciellt (jag hade t.ex. mindre strandpipare vid Välen igår, och jag tycker mig inte kunna minnas att det setts någon i området innan i år).

dg

2007-03-30 16:36:50


Björn Dellming     



Jag och säkerligen många andra kollar regelbundet gårdagens obsar. Vill du vara övertydlig och visa omvärlden att du har sett något roligt så kan du ju alltid ringa till någon som larmar ut fågeln eller så skriver du lite om din observation på forumet. Men är det inget ögonbrynshöjande så räcker det nog gott och väl med att rapportera som vanligt. Jag ser det i alla fall när jag kollar gårdagens obsar :)

2007-03-31 01:30:40


Jörgen Grahn     



Jag kollar *inte* regelbundet gårdagens obsar, men är då medveten
om att jag får en skev bild av vad som ses. Jag skyndar ju inte heller
själv hem och kastar mej vid datorn så fort jag varit ute.

Men det är mitt problem, inte ditt, Daniel. Om nån vill använda
Kustobsar att årskryssa efter, så får dom väl lägga lite mer jobb.
Och om man vill veta vad som setts på lokalen man tänker besöka
så är nog en sökning på Svalan det enklaste.

2007-04-01 14:24:51

 
Magnus Unger     



Allt som är lite intressantare bör rapporteras om man har möjlighet, det är inte "försent" bara för att det inte kommer ut samma dag på kustobsar.

Ta till exempel den mindre strandpipare du talar om, den kanske är det tidigaste fyndet för året i göteborg och bör komma med för sitt fenologiska värde.

Det har hänt flera gånger att jag rapporterat in obsar flera veckor i efterhand, just för att jag inte haft tid, obsen är lika mycket värd ändå.

2007-04-04 11:10:53



Svara på
detta inlägg