FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
För att göra inlägg i forumet måste du logga in. Eftersom forumet drivs i samarbete med Kustobsar, är det Kustobsars användaruppgifter som gäller.
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

» Ny användare
     Fältbestämning 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Fältbestämning


Till
översikten
Äldre svartbent gentleman försvunnen i Bermudatriangeln!

Niklas Aronsson     



Torslandaviken är som bekant för rariteter vad Bermudatriangeln är för sjöfarare i Atlanten. Sneglar man lite till vänster så är fågeln spårlöst borta.
Hur som helst upptäckte ju Uno Unger att fågeln var färgmärkt med en gul ring på vänster ben och en metallring på höger ben. Jag har försökt gå till botten med dess ursprung. Jag kontaktade Paul Eric Jönsson i Skåne som arbetat med svartbent strandpipare i Falsterbo. Tyvärr var hans slutsats att fågeln bör ha tappat en färgring eftersom man vanligen inte ringmärker med endast en färgring. Det troliga är dock att fågeln kommer från Tyskland, tidigare återfynd har kommit därifrån, men det kan även vara en Falsterbo-fågel, men i så fall är den några år gammal.
När det gäller kön och ålder kan man till att börja med konstatera att det är en hane, eftersom honor aldrig har svarta streck på halsen. Det är också med all sannolikhet en utfärgad hane. Paul Eric säger att den nötbruna tonen på huvudet mer är en individuell variation än en ålderskaraktär. Alltså gammal hanne svartbent strandpipare.

2007-04-26 10:09:14


Niklas Aronsson     



Måhända står ovannämnda fågel just nu på en sandrevel söder om Lagans mynning i Laholms kommun. Det är i alla fall en ringmärkt svartbent som kommit sträckande norrifrån.

2007-04-26 11:26:31


Niklas Aronsson     



Lägger på ännu ett vedträ på brasan.
I ett mail från Paul Eric skriver han bland annat:
" Ringarna ser "svenska" och rätt fräscha ut, men eftersom den bara har en ring kvar, går det inte med säkerhet att säga var den kommer ifrån. Ett gott tips är dock att det faktiskt är en av de två ungar som märktes i Foteviken 19.5 2005: Vänster: gul tibia/gul tars, Höger: /metall tars. Några äldre skånska fåglar med gul ring på vänster tibia har inte rapporterats sedan 1998!"


2007-04-26 11:31:28


Niklas Aronsson     



Han konstaterar i samma mail att det sannolikt är en äldre fågel eftersom handpennorna ser fräscha ut. Om det varit en 2k-fågel borde dessa ha varit mer slitna.

2007-04-26 11:34:15


Kristoffer Nilsson     



Jag hänger inte riktigt med i din monolog, Niklas. Är det någon som påstår att fågeln inte är en adult hane?

Grattis till denna exklusiva upptäckt. Hur många sådana har setts i Gbg tidigare?

Som 1980-talsskådare i SW-Skåne så växte man ju upp med en liten population så den svartbente har aldrig framstått som en tung raritet för mig, men jag tycker väldigt mycket om denna härliga art. Må väl!

2007-04-26 12:50:01


Niklas Aronsson     



Det är min inre monolog som tar sig ett yttre uttryck. Förlåt.
Men faktum är att det har varit en diskussion om det varit en 2k eller gammal fågel, och det kanske är självklart för den med lite mer erfarenhet av svartbenta, men för mig och en del andra var det inte det. :-)

2007-04-26 12:59:40


Johan Svedholm     



Mig veterligen är enda tidigare Gbg-fyndet 2 ex i just Torslandaviken 25/4 1961. Kusligt nära datumet för årets obs alltså. Kan det vara en av dessa individer som återvänt, i så fall borde den ju vara jävligt adult :D
Skämt åsido så härrör väl Niklas kommentarer om åldern från att vi inte tyckte den kändes helt utfärgad åtminstone vid lunchtid då jag var där som hastigast och kollade på fågeln. Bl.a. var det svårt att urskilja rosttonen på hjässan. Detta kan säkert berott på avstånd, värmedaller etc, på Dellmings och Rahms snajsiga bilder ser den väl helt utfärgad ut.

2007-04-26 13:09:55


Kristoffer Nilsson     



HAHA!! Ja, i så fall är den definitivt "jävligt adult"!" Klockrent uttryck, Johan!

Tänk följande dialog:
- Ålder på den då?
- Jävligt adult...
Helt enkelt världsklass, i mina ögon!!

Ok, då hänger jag med i dina resonemang, Niklas. Må väl!

2007-04-26 13:39:34


Håkan Thorstensson     



Svartbent strandpipare? Med vänster tars gul och höger av metall?!?

2007-04-26 13:57:38


Peter Strandvik     



I sammanhanget, kan nämnas att jag lagt in nästan alla Bohusläns rariteter (<100 fynd/art), i Svalan.
Så det går lätt att kolla tidigare fynd i vårt landskap!

Hoppas att Gbg:s raritetskommitté snart lägger in sina tidigare fynd, samt administrerar sina inlagda fynd, så att man lätt kan räkna, el få en överblick av dessa!

Fyndet från 25 april 1961, omfattade 2 fåglar, enligt Bohusläns arkiv.

Peter S

2007-04-26 14:17:31


Johan Svedholm     



Rrk Gbg lovar att vi skall hugga tag i detta med liv och lust, bara vi blir färdiga med den sabla fågelrapporten, som just nu är i sin skälvande absoluta slutfas...

2007-04-26 15:09:14


Niklas Aronsson     



Paul Eric ville minnas ngt om ett häckningsförsök. Finns det ngt mer att säga om obsen från 61, var det bara en dag de var sedda?



2007-04-26 17:34:31


Johan Svedholm     



Bara en dag såvitt jag vet. Inte att undra på att häckningen misslyckades om de bara försökte en dag... Om detta oansvariga beteende är gängse i svartbenta kretsar är det ju inte så konstigt att dom dör ut.

2007-04-26 17:56:33


Niklas Aronsson     



Fast de är beundransvärt sega får man säga!

2007-04-26 18:20:08


Pär Lydmark     



Minsann! Här har det hänt saker. Här är man bara borta från datorn några timmar, och det som vid lämnandet var en mindre monolog av gentlemannens upptäckare har nu svävat ut till en av de finaste diskussionerna vi haft här på länge.

Jag ställer mig bakom Kristoffer i kören som lovordar Mr Hisingens fyndiga resonemang och tycker vi borde starta en aktion för att få Svalan-ledningen att lägga till åldern "jävligt adult" i rapportformuläret så att det kan börja användas. På samma sätt kan man då byta ut åldern "Ägg" till "jävligt oadult".

Problemet är nu bara vad vi ska kalla den ålder som den svartbente gentlemannen verkligen verkar ha haft, eftersom den enligt Mr Hisingen "inte kändes helt utfärgad åtminstone vid lunchtid", men sedan hade färgat ut ett par timmar senare. "Jävligt nymålad"?

Här lägger också Mr Hisingen mycket dråpligt krokben för sitt eget resonemang. För om de kan färga ut inom loppet av ett par timmar, nog borde de då kunna häcka på en dag? En i sanning spektakulär art får man i alla fall säga!

Jag vill f.ö. ta tillfället i akt och tacka Niklas för det fina tillskottet på Gbg-listan! (Jag såg den vid femtiden ungefär; således utfärgad).

2007-04-26 19:02:21


Niklas Aronsson     



På engelska heter svartbent Kentish plover och Kent är ett väldigt lite populärt namn numera, dock parkerar det fortfarande på 67:e plats på SCB:s topplista, där Johan för övrigt intar en hedrande 6:e plats. På vetenskapligt språk har svartbent strandpipare ju alexandrinus som artepitet, vilket är ett något mer populärt namn, Alexander alltså, och parkerar på hyggliga 36:e plats. Alltså är Mr Hisingen mer populär än svartbent strandpipare och så har han också setts fler gånger de senaste decennierna på nämnda ö, som faktiskt är Sveriges fjärde största om jag inte missminner mig.

2007-04-26 19:35:51


Magnus Unger     



Jag drar mig till minnes en rapport om svartbent strandpipare i Torslandaviken någon gång under 90-talet som ringdes in via dåvarande Västkustsvararen. Jag är rätt säker på att Matserik Eriksson stod för denna inringning och har för mig det handlade om ett par som skulle setts på vadarstranden.

Någon som kan bekräfta eller dementera detta, kanske Matserik själv?

Kanske skickades det aldig in någon blankett på dessa och att de därför föll i glömska, kanske borde gå att ta upp för behandling även om det var längesen.

2007-04-26 19:55:11


Pär Lydmark     



Tack för klargörandet om namnen Niklas. Nu klarnade det mesta. Jag tar tillfället i akt och fyller i med lite fakta gällande nämnda ö, så att det blir riktigt klart varför svartbenet valde att slå ner just här. Ön Hisingen är som sagt landets fjärde största om man ser till ytan (199 km²) närmast efter Orust (346 km²), Öland (1347 km²) och Gotland (2994 km²). Ser man till omkretsen hittar vi dock inte denna gudsförgätna ö förrän på en försmädlig åttondeplats (139 km), långt omsprungen av t ex Värmdö (236 km) trots att Värmdö bara är futtiga 181 km² till ytan. Detta tyder på att Värmdö är flikigare än Hisingen. Å andra sidan tar Hisingen en fin revansch när det gäller folkmängd (90 000 invånare; förstaplats), och lägger där Värmdö med sina 10 000 invånare långt bakom sig på en åttondeplats. Summa summarum, det framstår nu som ganska klart varför herr svartben valde att landa på just Hisingen. Ponerar man att samtliga invånare på Hisingen en dag går klädda i svarta byxor finns det alltså ingen annan ö i detta land med fler svarta ben på (180 000). Jämför man med Värmdö kan där maximalt finnas 20 000 svarta ben, således är det inte värt den extra flygsträckan att ta sig dit. Däremot framstår det som mycket troligt att landets första fynd av flikstrandpipare kommer att dyka upp på Värmdö när det blir dags, baserat på öns höga flikighet enligt ovanstående resonemang. Hoppas detta klargjorde ett och annat.

2007-04-26 20:05:49


Johan Svedholm     



Till ovanstående obestridliga fakta kan tilläggas att Hisingen inte bara är Sveriges utan faktiskt också världens mest magnifika och spektakulära ö. Således förefaller det självklart att det bara är en tidsfråga innan arterna praktfregattfågel (Magnificent Frigatebird) samt glasögonejder (Spectacled Eider) också kommer att påträffas på denna mytomspunna ö. En liten korrigering kan för övrigt göras till Pärs i övrigt helt korrekta siffror: jag känner en snubbe i Biskopsgården som bara har ett ben, summan svarta ben torde därmed justeras ned till 179 999. Detta bakslag bör dock uppvägas med råge av det faktum att, om man förutsätter att alla dessa svartbyxade individer också skulle ikläda sig pullover (i valfri färg), så skulle inte mindre än 90 000 av detta plagg (vars namn ju är närmast löjeväckande likt "plover") också utgöra en enorm dragningskraft på alla pipare, oavsett art.

/Mr Hisingen

2007-04-26 21:43:40


Hampus Lybeck     



Om man dessutom tar sig för att flanera längs någon av hisingens stränder rökande en pipa så kan man med lite vilja kalla sig en strandpipare och vips så torde det vara nära nog statistiskt omöjligt för diverse pipare att /inte/ uppehålla sig på hisingen.

2007-04-26 22:36:09


Kristoffer Nilsson     



Kan inte ägg bli "jävligt pull" istället, Pär? ;) Trevlig helg!

2007-04-27 00:08:56


Matserik Eriksson     



Magnus!
Jag har inget minne av detta och har därför konsulterat mina anteckningar och listor och det stämmer inte. Har bara sett svartbenta på Falsterbo i Sverige. Så tyvärr stämde inte det eller så var det en annan observatör.

2007-04-27 09:25:42


Johan Svedholm     



Hampus: För att inte riskera att översvämmas av allehanda, osorterade pipare skulle man kunna snäva ur urvalet lite genom att stoppa sin pipa med tobak av fabrikatet McConnell Oriental, så borde orientpiparn sitta som en keps!

2007-04-27 09:35:25


Hampus Lybeck     



Johan: Så kan man ju ta ett glas av det gula asiatiska vinet Mongol till sitt pipstopp, så sitter mongolpiparen som en liten centralasiatisk pälsmössa :)

2007-04-27 12:44:27


Johan Svedholm     



Magnus: Har kollat "Sett sen sist" i (de flesta) FpV under 90-talet utan att hitta något, borde ju varit med där om det kom in till Västkustsvararen.
Hampus: MUMMA! AAAAAH!

/Kennet Aalborg

2007-04-27 12:54:25

 
Magnus Unger     



Jag kanske var helt ute och cyklade med den info jag nämde ovan, antingen en annan observatör således eller så har jag drömt alltihopa kanske :)

Tack Matserik och Johan för klargörande.

Ingen annan som har hört talas om detta heller?



2007-04-28 19:56:56



Svara på
detta inlägg