FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
För att göra inlägg i forumet måste du logga in. Eftersom forumet drivs i samarbete med Kustobsar, är det Kustobsars användaruppgifter som gäller.
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

» Ny användare
     Observationer 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Observationer


Till
översikten
Näktergal i Bohuslän

Nils Abrahamsson     



Pingstdagen och jag saknar fortf års-X på näktergal... (enbart sydnäktergal :o) )
Anledningen är att jag mestadels varit på ön (Ramsö vid Koster) hela maj.
Under flera decennier har här sjungit 5 ofta 7-8 st på ett relativt begränsat område. 2006 inte en enda. Öch inte i år heller alltså.
Av rapporterna att döma verkar den ju fortf hyfsat vanlig söderöver. På Svalan ser man att det brukar vara lite tunt i norra Bohuslän men det kan ju bero på dålig rapportering.

Hur skall man förstå detta?
Problem i vinterkvarteren i södra Afrika? Varför drabbar det just "våra"
Har dom stannat söderut?
Eller fortsatt norröver?
Ngn som har en fundering kring detta?

2007-05-27 18:15:54


Magnus Unger     



Jag tror att beståndet på Hisingen varit stabilt de senaste åren, kanske Johan Svedholm kan redogöra för detta nogrannare då han är ansvarig för den arten i Rrk Göteborg.

2007-05-31 23:22:35

 
Johan Svedholm     



Jovars, visst kan jag redogöra lite...
Näktergalsbeståndet i hela Göteborgs rapportområde har närmast varit löjeväckande stabilt under de fyra år som vi publicerat antalsuppskattningar av sjungande fåglar:

2003: ca 100 ex
2004: ca 110 ex
2005: drygt 100 ex
2006: drygt 110 ex

MYCKET stabilt, som synes...

Har någon förändring skett i år då? Nope, hittills i år 103 ex rapporterade.
Lejonparten av Göteborgsområdets näktergalningar huserar på Hisingen, där ca 70% av de sjungande fåglarna brukar återfinnas. Övriga kärnområden som brukar utkristallisera sig är: Norra skärgården, Södra skärgården, Säveåns dalgång samt området Välen-Stora ån.
Ett litet trendbrott kan måhända utläsas i år, ovanligt många fåglar är nämligen rapporterade från Lärjeån med omgivningar. Nykolonisation eller förhöjd skådar- och rapporteringsfrekvens?

2007-06-01 19:16:23



Svara på
detta inlägg