FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
För att göra inlägg i forumet måste du logga in. Eftersom forumet drivs i samarbete med Kustobsar, är det Kustobsars användaruppgifter som gäller.
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

» Ny användare
     Observationer 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Observationer


Till
översikten
Storskarvarna på Karholmen

Bo Brinkhoff     



Vid de senaste besöken i Torslandaviken har upp till ett tjugotal storskarvar i olika ålder suttit i tre björkar på Karholmens östsida. De har slitit i grenarna och lyckats dra av en del kvistar. Beteendet ser snarast ut som början till bobygge. Men det kan det väl knappast vara. Är det någon annan som sett ett liknande beteende eller har någon tänkbar förklaring?

En av skarvarna var ringmärkt. På vänster fot hade den en aluminiumring och på höger fot en bred, tydligt gul ring. Har någon närmare kunskap om denna märkning?

2007-07-06 14:07:32


Peter Strandvik     



Tror du ändå inte att det handlar om bobygge?
Inför nästa års häckning??
Många fåglar har ju parbildning och häckningsbestyr flera år innan dom verkligen häckar!

Ang färgmärkningen, så hittade jag inget projekt m gula ringar på sammanställningen över färg-ringmärkningsprojekt (http://www.cr-birding.be/), men väl gröna. Kolla om du hittar ngt mer där!

Peter S

2007-07-06 14:54:28


Peter Strandvik     



Jovisst, finns det flera projekt m gula ringar, från Danmark, Tyskland, Nederländerna o Iran bla.

Du får läsa av ringer mer noggrannt o kontakta resp projekt på adressen ovan!

Peter S

2007-07-06 15:02:50

 
Bo Brinkhoff     



Tack för synpunkter och idéer, Peter.
Jag var själv inne på att skarvarna kanske rekognoserade häckplatser inför nästa år. Jag får hålla koll till våren och se vad som händer.
Det lär nog bli svårt att läsa av ringen, avstånden är stora.

2007-07-07 10:21:30



Svara på
detta inlägg