FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
För att göra inlägg i forumet måste du logga in. Eftersom forumet drivs i samarbete med Kustobsar, är det Kustobsars användaruppgifter som gäller.
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

» Ny användare
     Rapportering/RRK 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Rapportering/RRK


Till
översikten
Fågelrapporter.

Kristoffer Nilsson     



Hej!

Idag fick jag fågelrapporten från Bohuslän och den är verkligen trevlig att få. En strålande skrift, tycker jag, och ett trevligt och lättläst arbete från rrk i Bohuslän. Tack!

Jag har i många år ansett att fågelrapporten i FpV från rrk i Göteborg är en av årets höjdpunkter när det gäller FpV-nummer och jag har alltid sett det som självklart att fågelrapporten ska ha en plats i FpV, men jag är inte längre säker på att jag tycker det. Rrk i Göteborg missade pressläggningen till nummer 2 i år och då blev ju inte det numret så väldigt omfattande och det tycker jag verkligen var synd. På senare år har dessutom fågelrapporterna mer och mer hamnat i externa tryck, bort från föreningarnas tidskrifter, även om det fortfarande är många rrk som väljer att publicera i tidskriften.

Ett strålande exempel på hur det kan se ut istället för att ha fågelrapporten i tidskriften är Bohuslän, tycker jag, även om Bohuslän kanske inte har en tidskrift med samma frekventa utgivning som ex-vis FpV. Andra exempel är ju Skåne som väldigt länge har hållit FiSken utanför Anser (om den någonsin har funnits i Anser, före min tid i så fall...) och numera får man ju en hel bok från SkOF med fågelrapport och annan härlig läsning. Strålande! Även Halland har på senare år kommit ut med fina årsböcker.

Hur förs resonemangen inom rrk Göteborg och GOF? Borde det inte vara dags att bryta ut fågelrapporten från Fåglar på Västkusten och skapa en ny årsbok istället med fågelrapport och eventuellt annat som skulle kunna tänkas passa i en sådan?

Sedan skulle jag vilja påpeka att jag tycker att det är helt ok att fågelrapporterna är så fokuserade på rariteter som jag tycker att de är, men att ge utrymme åt stripgäss och svangäss samtidigt som man helt undviker att kommentera rödlistade arter som ex-vis entitan tycker jag faktiskt känns lite konstigt. Fågelrapporterna bör väl i första hand handla om den lokala faunan även om det inte behöver utesluta att man även publicerar parkfåglar och rariteter.

Må väl och fortsätt med era goda arbeten inom de olika rrk utmed kusten...

2007-07-20 19:29:08


Stina Thelander     



Spännande tankar du för fram Kristoffer! Jag tycker också att det finns många bra fågelrapporter – både som särtryck och i föreningarnas tidskrifter - såväl längs kusten som i inlandet. Visst skulle det kanske vara trevligt att ge ut fågelrapporten i särtryck även inom GOF.

Du frågar hur resonemangen förs inom GOF. Det du skriver är väl ett resonemang!
Hoppas du och andra svarade/svarar på enkäten ”Vad tycker du om GOF” som låg som nyhet 04-27
Där står såhär:
”Svara på enkäten och påverka GOF:s utveckling! Vi vill väldigt gärna veta vad våra medlemmar - och gärna också vad de som ännu inte är medlemmar - tycker om vår förening.
. Vad är bra och vad är mindre bra med GOF?
. Vad kan vi göra för att bli bättre, vilka förändringar behövs?”

Vi väntar med spänning på resultatet av enkäten för att se vilka förändringar som våra nuvarande och våra presumtiva medlemmar föreslår - och vilka vi har möjlighet att genomföra.

För vi är ju beroende av våra medlemmar
Vi är beroende av medlemsavgifterna – och de räcker just nu inte till att publicera separat årsbok plus FPV. Men vi inser ju att om vi får fler medlemsavgifter så får vi bättre ekonomi . Och fler medlemsavgifter får vi om vi gör bättre saker för våra medlemmar?
Vi är ju också beroende av medlemmarnas rent arbetsmässiga insatser. Och även där är det samma cirkelbevis.
(Just nu är det ju Nisse och Leif som gör de mest fantastiska arbetsinsatserna för att bygga till Hönö-skjulet så fler ska kunna få vindskydd och så vi kan fortsätta att få fågelrapporter från Hönö. Kände att jag plötsligt förlorade tråden, men fick till det igen .-) )

Och Kristoffer! När jag säger vi så ingår ju du i ”vi”. Jobbar du alla måndagskvällar? Det var längesen du dök upp på Ekliden!

Men det går ju bra att föra resonemangen även i Forum, förståss. Rrk har säkert synpunkter också.

Stina Thelander
GOF-ordf.


2007-07-20 23:11:39

 
Kristoffer Nilsson     



Hej igen!

Jag var på Ekliden så sent som för tre veckor sedan (om jag minns rätt). Anledningen till att jag inte är på Ekliden särskilt ofta är att jag normalt sett arbetar till 21:00 på måndagskvällar. Jag skickade även in mina "svar" till enkäten och jag skickade inte enkäten som anonym.

Jag menar definitivt inte att en årsbok nödvändigtvis skulle inkluderas i GOF-medlemsavgiften. FiSken, exempelvis, får man köpa separat och jag tror att den kostar nästan lika mycket som medlemsavgiften i SkOF. Nu är väl denna publikation kanske inte jämförbar med vad som skulle kunna skapas i Gbg (i inledningen i alla fall), men att publicera en årsbok som man säljer separat skulle väl absolut dessutom kunna vara en helt ny inkomstkälla för föreningen, om den marknadsförs rätt och innehåller intressant läsning. Kanske en årsrapport från Fågelcentralen skulle passa in, årsrapporten från Nidingen, den nämnda fågelrapporten mm.

Jag kommer troligen att ha möjlighet att vara på Ekliden på måndag igen... ;) Trevlig helg, och härligt att läsa dina, som vanligt, kloka tankegångar, Stina. Det är kul om vi kan få en förutsättningslös och allmän diskussion kring denna fråga framöver.

2007-07-20 23:47:10



Svara på
detta inlägg