FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
För att göra inlägg i forumet måste du logga in. Eftersom forumet drivs i samarbete med Kustobsar, är det Kustobsars användaruppgifter som gäller.
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

» Ny användare
     Utrustning 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Utrustning


Till
översikten
Tubkikare

Sven-Olof Martinsson     



Hej,

Är det någon som har erfarenhet eller känner till hur bra eller dålig Kamakura SP 83 Ed WP är i jämförelse med Zeiss 85 tub.



2007-08-07 19:44:48


Håkan Thorstensson     



Hej,
kan inte svara i detalj, men var själv i Kamakura-tankar när jag var på Öland i höstas, och tog då tillfället i akt att kolla den i jämförelse med Zeiss-tuben. Kamakuran blev omedelbart diskvalificerad, den höll inte alls jämförbar standard, fr a upplevde jag att bilden var mörkare. Bör väl nämna att jag därmed inte köpte Zeissen, utan har nu i stället hamnat i jämförande mellan Zeiss och nya Kowan; den senare verkar dra längsta strået.

2007-08-07 20:59:36


Sven-Olof Martinsson     



Tack för ditt svar, med tanke på prisskillnaden så bör det vara som du skriver, känner du till om det finns någon butik
där det finns möjighet att testa Zeissen och Kowan.

2007-08-08 07:50:35


Niklas Aronsson     



Om du är medlem i Club300 och orkar vänta till decembernumret, som kommer cirka 20 november, så testar vi där Swarren, Zeissen och nya Kowan.

2007-08-08 10:12:41


Peter Backman     



Hejsan.

Getterön har båda tuberna, så du kan testa dom där.
Jag införskaffade nyligen den lilla Swarren och den är grymt bra. Optiken håller toppklass och den är oerhört lätt och smidig att ha med sig. Köpte den mned 30W.
Bra att ha om man reser mycket.
Kan meddela att jag bytt från stora Zeissen till denna nya lilla pärla. Zeissen passade inte mig eftersom jag tittar med glasögonen på. Tittade aldrig på nya kowan, den kändes alltför klumpig.

2007-08-08 13:51:46


Sven-Olof Martinsson     



Tack Niklas och Peter för er information, jag och Kerstin
är inte medlemmar i Club300 och vi kan inte vänta till dess, vi ska införskaffa utrustningen denna månad.

2007-08-08 14:48:12


Håkan Thorstensson     



Jag var kanske lite kortfattad i mitt svar ang Kamakurans intryck, men jag upplevde skillnaden mot Zeissen så påtaglig att jag inte fann det lönt att forska vidare.

Naturbokhandeln på Öland har en kader olika tubmodeller uppställda för direktjämförelse.

Om man vill titta närmare på modeller i de lite lägre prisklasserna kan kanske Opticron vara värd att titta närmare på. Ett i sammanhanget, tror jag, ganska okänt kort är Pentax, ligger i pris aningen under de tunga märkena. Jag har inte själv prövat någondera av dem.

Till skillnad från Backman är jag en stark karl, som kan bära stora, tunga grejor...;-)

2007-08-08 22:17:40

 
Peter Backman     



Don efter person laser torsten...

Den är väldigt smidig vid resor och lätt att packa in på ett bra sätt. För att vara så liten så anser jag den vara ett val som står sig mycket bra mot dom större tubarna och ett antal tusenlappar billigare, dom pengarna kan man lägga på ett antal drag eller en trevlig resa.

Lev väl.

2007-08-08 22:32:08



Svara på
detta inlägg