FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
För att göra inlägg i forumet måste du logga in. Eftersom forumet drivs i samarbete med Kustobsar, är det Kustobsars användaruppgifter som gäller.
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

» Ny användare
     Rapportering/RRK 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Rapportering/RRK


Till
översikten
Sträckande grönsiskor...

Kristoffer Nilsson     



Hej!

Så har höststräcket kommit igång på allvar och vindarna från O-sektorn gynnar säkert flera lokaler utmed Västkusten.

Idag sträckte 70 grönsiskor vid Smithska udden i Göteborg och det är förvånansvärt många för att vara så här tidigt på säsongen. Det vore därför kul om du som står och bevakar sträcket utmed Västkusten kan följa grönsiskorna särskilt de kommande veckorna och rapportera dina observationer till Svalan. Må väl och TACK för hjälpen!

2007-08-22 17:36:08


Peter Strandvik     



Flera små flockar (5-10ex), mot S längs Göta älv, N om Kungälv i morse!

2007-08-23 08:46:40


Johan Frölinghaus     



Hade den första grönsiskan vid naturcentrum som sträckte igår, imorse hade jag 5 ex! (3+2)

2007-08-23 12:01:56


Uno Unger     



Nu har det gått en månad sedan Kristoffer gjorde oss uppmärksamma på att grönsiskor började sträcka på Smitten. Jag har inte varit på Smitten sedan dess men ändå noterat sträckande grönsiskor på andra lokaler. Det som har förvånat mig är att nästan alla grönsiskor som jag sett har sträckt norrut.

Vid en sökning på Svalan av sträckande grönsiskor i Göteborgstrakten med kranskommuner fann jag åter till min förvåning att alla andra rapportörer bara registrerat sydsträckande grönsiskor (alternativt mot SO eller SV). Jag undrar om det är någon annan som lagt märke till dessa nordflygande grönsiskor, men ej noterat dem som sträckande i tron att det varit retursträck eller bara överflygande flockar som ej varit på sträck.

Som exempel kan jag nämna att både den 7/9 och 8/9 sträckte arten norrut med 20 resp. 15 ex vid Havsklinten, Brottkärr medan det sträckte 252 ex söderut förstnämda dag vid Smitten. Vidare har jag vid flera tillfällen haft nordsträckande fåglar över Nidingen, över Björnekulla där jag bor, över Brudarebacken och i Släp.

2007-09-21 18:12:27


Mikael Nord     



Har varit på Lerjan en del den senaste tiden. Dock har ju vindarna inte varit så gynnsamma denna höst för smått (än så länge). Har endast noterat sydsträckande grönsiskor och då pratar vi inte om små antal som i Göteborgstrakten utan betydligt större summor.

2007-09-21 20:03:08

 
Kristoffer Nilsson     



Hej!

Ja, det har nu gått en månad sedan mitt första brev så det kan ju vara dags att redovisa lite kring de tidiga rörelserna av grönsiskor vid Smitten och vad som har hänt sedan.

Sträcket kom som sagt igång ganska tidigt i år och per den 20 september har det räknats drygt 5000 grönsiskor vid Smitten med två dagar som bjudit på över 1000 ex. Det tidigare dagsrekordet (eller morgonrekordet kanske man ska skriva eftersom sträcket oftast bara bevakas under morgontimmarna, grönsiskor kan ju ofta sträcka i stora antal även senare på dagen) var från 2005 med 870 ex. 16 sept.

I Falsterbo har det per den 20 september räknats ca 25000 grönsiskor och om man jämför det med rekordåret 2004 där nere så är antalet räknade grönsiskor ca 6000 fler i år inom samma tidsintervall. Medelvärdet för arten vid Falsterbo mellan åren 1973-2004 ligger på 28562 ex.

Spännande att du har haft nordsträckande grönsiskor, Uno. Jag har inte haft en enda insträckande på Smitten hittills. Däremot har jag haft grönsiskor som har flugit norrut och österut när jag har gått vid bl a Västra begravningsplatsen och Slottsskogen, men dessa fåglar har jag inte bedömt som sträckande. Jag tror inte, utifrån min erfarenhet vid Smitten hittills i år, att ett eventuellt nordsträck av grönsiskor har varit särskilt omfattande och det vittnar ju dina presenterade antalsuppgifter om också, Uno, men det kan ju vara kul att höra om flera skådare i Gbg har upplevt ett tydligt nordsträck i år.

Jag sökte på Lerjan för att få en uppfattning om hur många grönsiskor som har sträckt där hittills, men jag hittade bara en enda rapport i Svalan. Har du någon uppfattning om ett ungefärligt antal under dina bevakningstillfällen, Mikael? Vid Grötvik finns det rapporter om ca 7600 grönsiskor per 20 september. Och det lär ju bli en del grönsiskor även framöver kan man ju gissa... Må väl!

2007-09-23 17:03:42



Svara på
detta inlägg